7–13 października
Elbląg
Indywidualna wystawa Małgorzaty Widomskiej zatytułowana Było i już będzie otworzy się w piątek (11.10) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. W swoich obrazach artystka sięga po język abstrakcji jako niemal przezroczysty kod pozwalający mówić o emocjach bez odsłaniania się. W każdym płótnie Widomska odwołuje się do konkretnych doświadczeń, rezygnując jednak z narracji na rzecz punktu, linii i płaszczyzn koloru jako języka oferującego znacznie więcej możliwości niż figuracja.
Gdańsk
O nowym społeczeństwie europejskim w czasach nowej wędrówki ludów opowiadać będzie Marina Gržinić w otwieranej jutro (8.10) w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa wystawie Historie Dysydenckie. Rewolucje Przyszłości. Zobaczymy na niej sześć filmów: wcześniejsze, zrealizowane w duecie z Ainą Šmid oraz najnowsze produkcje, zrealizowane z Tjašą Kancler i Jovitą Pristovšek. Wychodząc od przywołania sztuki dadaistów berlińskich, traktowanej jako ostrzeżenie przed nadciągającą katastrofą, która nadeszła w postaci Zagłady, Gržinić poszukuje nowej sztuki, która zainicjowałaby krytyczny sposób myślenia w skali paneuropejskiej.
Kalisz
Wystawa finałowa piątej edycji Międzynarodowego Konkursu na Eksperyment w Sztukach Wizualnych – Próba otworzy się w czwartek (10.10) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Do tegorocznej edycji zgłosiło się 129 osób artystycznych z Polski, Ukrainy, Białorusi, Chin oraz Wietnamu. Spośród nich do finału wyłoniono 14 projektów, które zobaczymy na ekspozycji. Podczas wernisażu poznamy również laureatki i laureatów nagród.
Katowice
Kuratorowana przez Magdalenę Kownacką i Kamila Kuitkowskiego wystawa inaugurująca nowy rok akademicki na katowickiej ASP otworzy się w piątek (11.10) w Rondzie Sztuki. I tu też skupiać się będzie na praktykach performatywnych oraz obrazach i obiektach z nimi związanych. Wyłania się z nich polisensoryczna mapa reakcji na kryzys klimatyczny, późny kapitalizm czy rozwój sztucznej inteligencji – reakcji polegających m.in. na zauważaniu istot nie-ludzkich czy rozumieniu własnego i społecznego ciała jako queerowe.
Kraków
Z okazji setnej rocznicy powstania jednej z kluczowych dla polskiej sztuki XX wieku formacji, czyli Komitetu Paryskiego, Muzeum Narodowe w Krakowie zaprezentuje w piątek (11.10) wystawę Kapiści. Sto lat! Na kuratorowanej przez Agnieszkę Kosińską i Światosława Lenartowicza ekspozycji zobaczymy przede wszystkim wczesne prace kapistów, w których wyraźnie widoczne są jeszcze wpływy nauczyciela członków grupy, Józefa Pankiewicza, a także Cézanne’a i Bonnarda.
Łódź
Pierwsza w Polsce muzealna wystawa Agaty Ingarden otworzy się w piątek (11.10) w Muzeum Sztuki w Łodzi. EmoPolis będzie kolejną odsłoną projektu artystki, w którym główną rolę odgrywa infrastruktura przeznaczona do zarządzania energią emitowaną przez stany emocjonalne. Monumentalna instalacja prezentowana w przestrzeni łódzkiego muzeum oferować będzie wgląd w zdigitalizowany i usieciowiony świat, w którym kluczowymi zagadnieniami są nadzór, niewidzialna praca oraz relacje między naszym fizycznym i wirtualnym ja.
Tego samego dnia (11.10) Miejska Galeria Sztuki w Łodzi celebrować będzie swoje setne urodziny wernisażem jubileuszowej wystawy. Przygotowana przez zespół galerii ekspozycja Dziś są nasze Urodziny! prezentować będzie obiekty, pamiątki, fakty i wybrane materiały archiwalne z historii galerii w scenografii przygotowanej przez Bartka Buczka. Opowieść o przeszłości splatać się będzie z prezentowanymi w ostatnich latach oraz premierowymi pracami artystek i artystów współtworzących tożsamość instytucji.
Solowa wystawa Ani Witkowskiej Brzydkie uszy 2 – kontynuacja projektu prezentowanego wcześniej w gdańskim eskaem – otworzy się w sobotę (12.10) w galerii AOKZ. Artystka kontynuuje opowieść o matczynej opiece i wsparciu oraz związanym z nimi zmęczeniu. W graficznie powielanych malarskich gestach odbija się mechaniczność, cykliczność i monotonia, a banalne sytuacje służą artystce do rozwijania autoironicznej opowieści o przyjmowanych przez nas rolach społecznych.
Poznań
Porezydencyjna wystawa Barbary Cabaj Jestem tym, czego dotykam otworzy się w piątek (11.10) w Centrum Kultury Zamek. Prezentowane na niej prace układać się będą w autofikcjonalną narrację prowokującą do refleksji na temat manipulowania własnym wizerunkiem i biografią. Na obrazach Cabaj teoretyczne rozważania dotyczące funkcjonowania w patriarchalnym społeczeństwie czy doświadczania kryzysów psychicznych splatają się z sytuacjami i sceneriami z życia artystki, zyskując intymny, namacalny wydźwięk.
Słupsk i Ustka
Wystawa finałowa jedenastej edycji Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko” otworzy się w piątek (11.10) w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Podobnie jak w poprzednich edycjach, prace finalistek i finalistów przeglądu młodej sceny artystycznej prezentowane będą także w pozostałych, słupskich oddziałach BGSW: Galerii Kameralnej i Baszcie Czarownic. W przeddzień wernisażu tradycyjnie czekają nas otwarte dla publiczności indywidualne autoprezentacje uczestniczek i uczestników biennale, wśród których w tym roku znalazły się m.in. Ant Łakomsk, Martyna Kielesińska, Klaudia Prabucka czy Adam Nehring.
Warszawa
Wystawa poświęcona twórczości jednego z najwybitniejszych reżyserów filmowych XX wieku, Siergieja Paradżanowa, otworzy się w sobotę (12.10) w Zachęcie. Kuratorowana przez Tarasa Gembika i Joannę Kordjak ekspozycja Paradżanow. Chcę minąć swój cień osnuta będzie wokół scen ze zrekonstruowanej po prawie pół wieku wersji Barw granatu z 1969 roku, przez lata znanych w formie ocenzurowanej, skróconej i przemontowanej. Zobaczymy również fragmenty filmu, które nie weszły do jego ostatecznej wersji, inne dzieła filmowe Paradżanowa, a także jego rysunki, kolaże i asamblaże. Wystawa osadzać będzie twórczość ormiańsko-gruzińsko-ukraińskiego artysty w ówczesnym kontekście politycznym i artystycznym, zestawiając dorobek Paradżanowa z pracami artysty wideo Hamleta Hovsepiana i malarza Karlo Kacharavy.
Wrocław
Dworcowa przestrzeń BWA Wrocław tymczasowo przekształci się w duchową spadkobierczynię Sagenhalle, czyli Hali Baśni – drewnianej budowli poświęconej historii Ducha Gór, wzniesionej w Szklarskiej Porębie z inicjatywy Hermanna Hendricha współtwórcy berlińskiej secesji. Na kuratorowanej przez Joannę Kobyłt wystawie Świątynia Baśni, otwieranej w najbliższy piątek (11.10), sale ekspozycyjne przypominać będą kaplice, w których znajdą się zarówno prace przygotowane specjalnie na tę okazję, jak i dzieła dawne – prawie studwudziestoletni gobelin Wandy Bibrowicz czy przedwojenne rysunki świątyń Stanisława Szukalskiego. Prace wykonane w różnych mediach, odwołujące się do mrocznej ekologii, posthumanizmu czy lokalnych wierzeń ludowych podkreślać będą rolę wyobraźni w obliczu kryzysów współczesnego świata, potrzebę istnienia napisanych na nowo baśni.
Zielona Góra
Monograficzna wystawa Cyryla Polaczka kuratorowana przez Franciszka Smorędę otworzy się w piątek (11.10) w zielonogórskim BWA. Na Lokatorze zobaczymy zarówno najnowsze obrazy współtwórcy Potencji, jak i przekrojowy wybór prac z ostatniej dekady. W premierowych obrazach scenerie i sytuacje pozostają proste – oglądamy zapalanie świecy, suszące się na sznurku skarpety czy współdomowników oddanych lekturze, podszyte jednak pewną dozą niepokoju, ambiwalencji czy humoru. Kluczową figurą w najnowszych pracach Polaczka jest dom, zarówno jako fizyczna przestrzeń, jak i metafora więzi i rodzinnej bliskości. Aranżacja wystawy, przygotowana przez Martynę Kielesińską, będzie więc próbą udomowienia przestrzeni wystawienniczej dialogującą z obrazami.