SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 27/2025 Na Dobry Początek 07.07.2025 6 min

7–13 lipca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mamaja, hotel Flora, 1968, fotografia z magazynu „Arhitektura”, dzięki uprzejmości Muzeum Architektury we Wrocławiu

Gdańsk

Podczas pobytu w Szwecji przed kilkoma laty Marta Bogdańska przyglądała się queerowemu dziedzictwu Selmy Lagerlöf – pierwszej pisarki odznaczonej literackim Noblem i pierwszej członkini Akademii Szwedzkiej, której życie intymne czytelniczki i czytelnicy poznali pół wieku po jej śmierci, kiedy to ukazała się prywatna korespondencja autorki z Sophie Elkan i Valborg Olander. Efekty tych badań zaprezentuje Bogdańska na swojej solowej wystawie otwieranej jutro (8.07) w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. W moim sercu mieszka dzikie zwierzę bazować będzie na archiwaliach, fotografiach i kolażach Bogdańskiej, eseju wideo i obiektach, opatrzonych dodatkowo opracowanymi przez artystkę na bazie rozmów tekstami.

Kraków

Krytyczną refleksję nad współczesnymi strategiami związanymi z algorytmami, sztuczną inteligencją i ekonomią uwagi podejmować będzie Kasia Szymkiewicz w swojej indywidualnej wystawie Przez chwilę byłam psem, kuratorowanej przez Anię Batko i otwieranej w piątek (11.07) w galerii Jak Zapomnieć. Jej tytuł nawiązuje do Metamorfoz Owidiusza, jednak obok mitycznej metafory punktem wyjścia były dla artystki znacznie bardziej przyziemne doświadczenia związane z kilkuletnią pracą w korporacji przy retuszowaniu zdjęć ubrań i modelek – wykonywaną z konieczności bullshit job, która zmusiła ją do ostawienia na bok praktyki artystycznej. Odnosząc się również do diagnozy ADHD i zaburzeń koncentracji, Szymkiewicz stworzy w galerii scenografię przypominającą analogową wersję ekranu i amatorski teatrzyk jednocześnie, w którym za pomocą abstrakcji cytować będzie mechanizmy utowarowiające nasze spojrzenia, a przy użyciu cyfrowych narzędzi przemalowywać będzie wirtualną i wyretuszowaną rzeczywistość.

Marta Bogdańska, „Love that Dare Not Speak its Name”, dzięki uprzejmości Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku

Lublin

Refleksję nad łzami jako katalizatorem przeżyć podejmować będzie Kacper Tomaszewski na swojej solowej wystawie kuratorowanej przez Mateusza Włodarka, otwieranej w piątek (11.07) w Galerii Labirynt w Lublinie. Artysta sięgać będzie do cytatów popkulturowych, jak tytułowa fraza Because I’m pretty when I cry zaczerpnięta z Lany Del Rey, służących jako narzędzie oswojenia smutku i trudnych emocji, odwołując się jednak również do własnych doświadczeń pracy z żałobą i próbując zrozumieć wewnętrzne napięcia i kontrastujące uczucia wypełniające naszą codzienność.

Szczecin

Solowa wystawa Wiktora Drozynskiego otworzy się dziś (7.07) w szczecińskiej Galerii Kierat. W Loosing Views artysta podejmuje próbę przekształcenia poezji w przestrzenną formę ekspresji. Wychodząc od osobistych doświadczeń migracji, utraty i próby nowego początku, Drozynski tworzy zmysłowe środowisko zbudowane z instalacji site-specific i typograficznych interwencji, w którym język zostaje fizycznie uobecniony. Rozmontowuje przy tym mit amerykańskiego snu i splata intymne teksty z szerszą refleksją nad tożsamością i domem.

Wałbrzych

Retrospektywa Andrzeja Leśnika, kuratorowana przez Dorotę Monkiewicz, otworzy się w piątek (11.07) w wałbrzyskiej galerii BWA. Metafizyka znaku od 1981 do ∞ prezentować będzie niemal osiemdziesiąt prac na płótnie, tekturze i papierze, wkomponowanych w aranżację nawiązującą do konstytucji wyobraźni artysty, w której centrum znajduje się doświadczenie karkonoskiego krajobrazu. Rozwijana w obrazach narracja opiera się na znakowym alfabecie twórcy, zapoczątkowanym jeszcze w latach osiemdziesiątych, a skodyfikowanym ostatecznie na początku nowego millenium.

Kacper Tomaszewski „It’s Okay To Cry”, rysunek, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Warszawa

Początek lata to czas akademickich podsumowań – nie tylko indywidualnych dyplomów, ale też wychodzących coraz częściej poza mury uczelni przeglądów pracownianych. Jutro (8.07) w budynku Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski otworzy się wystawa dyplomowa absolwentów i absolwentek Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów oraz I Pracowni Projektowania Mebla Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Rejwach prezentować będzie prace na różne sposoby odnoszące się do krzykliwości kultury wizualnej późnego kapitalizmu, ale też wybiegające nostalgicznie w przeszłość oraz podejmujące spekulację na temat przyszłości.

Z kolei w sobotę (12.07) w galerii na Wydziałe Wzornictwa warszawskiej akademii otworzy się wystawa Pracowni Domeny Publicznej Krzysztofa Wodiczki i Ewy Bobrowskiej zatytułowana Art for Democracy III. Ekspozycja jest pokłosiem trzyletniego projektu badawczo-dydaktycznego realizowanego w ramach grantu przyznanego przez Komisję Europejską i prezentować będzie prace osób studenckich, absolwenckich oraz samych prowadzących pracownię, odnoszące się do napięć i przewartościowań w obrębie współczesnej demokracji.

1
Do zobaczenia 12.06.2025

„UpComing 2024. Wybrane Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. After school club” w Pałacu Czapskich

Redakcja

Wrocław

O prowadzonych na rumuńskim wybrzeżu Morza Czarnego od lat 50. do 80. modernistycznych eksperymentach architektonicznych opowiadać będzie otwierana w czwartek (10.07) w Muzeum Architektury wystawa Czarnomorska utopia 1955-1989. Dramat architektoniczny w pięciu aktach, organizowana przez wrocławską instytucję wespół z Rumuńskim Instytutem Kultury w Warszawie i Związkiem Architektów w Rumunii. Bazująca na archiwaliach opowieść o ewoluującym przez ponad trzy dekady laboratorium architektonicznym, w którego centrum znalazł się kompleks kurortów mających zrywać z błędami architektury przeszłości i oferować otwartą przestrzeń, harmonię z naturą oraz nowoczesny styl życia, przedstawiona zostanie w konwencji sztuki teatralnej. Przyglądać się ona będzie kreatywności i optymizmowi cechującemu ambitny projekt, jak i jego sprzecznościom, stawiając pytania o to jak architektura kształtuje nasz sposób życia i nadzieje na przyszłość.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
3
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
4
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
5
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
6
Do zobaczenia 27.06.2025

„Cold to the Touch” Edny Baud w Galerii Foksal

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
7–13 lipca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności