6–12 marca
Bielsko-Biała
Dwie nowe wystawy w Galerii Bielskiej BWA, obie kuratorowane przez jej dyrektorkę Agatę Smalcerz, otworzą się w ten piątek (10.03). Będą to dwa pokazy indywidualne twórców od dawna pozostających w dialogu i wpływających na siebie nawzajem. Na Życzeniu Olafa Brzeskiego zobaczymy najnowsze rzeźby i obiekty artysty wykonane w technice ceramiki, na której ostatnimi czasy koncentruje się Brzeski. Odbijają się w nich stany emocjonalne twórcy oraz rozważania egzystencjalne i tytułowe życzenia, niekiedy mocno idealistyczne, ale wyznaczające cel, do którego możemy dążyć. Z kolei na wystawie Sławomira Rumiaka Sens życia znajdą się m.in. prace fotograficzne będące częścią kilku tematycznych instalacji. Artysta odwołuje się w nich do poetyki pseudonauki – teorii spiskowych, mistycznych narracji i politycznych propagand.
Gorzów Wielkopolski
Indywidualna wystawa Darii Pietryki Mam na imię Chaos otworzy się w piątek (10.02) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W prezentowanych na niej pracach wrocławska artystka odnosić się będzie do współczesnych problemów przefiltrowanych przez osobiste doświadczenia i refleksje. Jednocześnie rzeczywistość miesza się z nich fikcją, a radość z niepewnością i strachem. Na prezentację złoży się łącznie kilka cykli malarskich powstałych w ciągu ostatnich pięciu lat, po raz pierwszy prezentowanych wspólnie.
Kraków
W dzień kobiet (8.03) w Galerii Domu Norymberskiego w Krakowie otworzy się kuratorowana przez Iwonę Demko i Renatę Kopyto wystawa Herbalistki. Znajdą się na niej prace takich artystek jak Agnieszka Brzeżańska, Jagoda Dobecka czy Michalina Bigaj, a narracja ekspozycji odnosić się będzie do tytułowych herbalistek czyli inaczej zielarek. Opowieść ta dotykać będzie zarówno kwestii rozległej wiedzy od tysiącleci gromadzonej przez kobiety i przekazywanej z pokolenia na pokolenie, jak i jej wyparcia i zdemonizowania w patriarchalnym społeczeństwie, a wreszcie stopniowego odkrycia na nowo i powolnego powrotu.
Wnętrza mieszkalne, z reguły pod postacią ociekających przepychem barokowych i rokokowych rezydencji, to jeden z najczęściej powracających motywów w malarstwie Łukasza Stokłosy. Także na otwieranej w piątek (10.03) w krakowskiej mikrob. 1:12 gallery wystawie pod zaczerpniętym z powieści Trumana Capote’a tytułem Inne głosy, inne ściany artysta eksplorować będzie domowe, choć niekoniecznie przytulne przestrzenie. Na kuratorowanej przez Kamila Kuitkowskiego ekspozycji zobaczymy przygotowaną specjalnie na tę okazję architektoniczno-scenograficzną instalację, w której przenikają się warstwy historii i estetyki, których czasy świetności dawno przeminęły.
Lublin
W piątek (10.03) w przestrzeni Biblioteki Azyl, czyli dawniej galerii Labirynt | Plaza, otworzy się wystawa Vala Ziółko, czyli Jakuba Ziółkowskiego, zatytułowana The Beauty of Transqueer. Młody fotograf w prezentowanych na niej pracach wchodzi w dialog z klasykami rokokowego malarstwa jak Fragonard i Boucher, w nawiązaniu do ich prac aranżując portrety osób transqueerowych i podkreślając ich piękno wykraczające poza heteronormatywne standardy.
Olsztyn
Monograficzną wystawę zmarłej przed kilkoma miesiącami klasyczki neoawangardy, Natalii LL, zaprezentuje w piątek (10.03) olsztyńskie BWA. Na wystawie Tożsamość rozkoszy zobaczymy prace zgromadzone w prywatnej kolekcji Juliusza Topolskiego, w tym takie klasyki, jak Sztuka postkonsumpcyjna, ale i przekrój innych realizacji kwestionujących społeczne role i schematy oraz szeroką gamę wcieleń Natalii LL z kolejnych lat jej twórczości.
Poznań
Powoli zbliża się premiera najbardziej zaskakującego obrazu w filmografii Grety Gerwig, czyli Barbie, zanim jednak to nastąpi, najsłynniejsza lalka świata stanie się bohaterką wystawy Barbie. Nieznane oblicza, otwieranej w ten piątek (10.03) w Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu. Przygotowana przez Aleksandrą Podżorską ekspozycja skupia się na rzadko podejmowanych wątkach związanych z tytułową lalką, której historia ma już ponad sześćdziesiąt lat, dotykając m.in. tematów rasizmu, wykluczenia ze względu na chorobę, niepełnosprawność, płeć czy wiek. Jednocześnie pozwala ona na prześledzenie tego, jak zmieniał się obraz i społeczna pozycja kobiety w społeczeństwie amerykańskim drugiej połowy XX i początku XXI wieku.
Szczecin
W ostatnich miesiącach szczecińskie osoby artystyczne przeprowadziły szereg warsztatów z podopiecznymi Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa ISKIERKA oraz Mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej przy ul. Broniewskiego w Szczecinie. Ich podsumowaniem będzie otwierana w czwartek (9.03) w Trafostacji Sztuki wystawa Posłuchać. Zobaczyć. Poczuć. Dla twórczyń i twórców uczestniczących w warsztatach sztuka staje się metodą komunikacji z otaczającym ich światem bardziej adekwatną od języka werbalnego, a ich prace układają się w opowieść o zmaganiach człowieka z odczuwaną obojętnością świata, o emocjach, marzeniach i lękach, a wreszcie o uniwersalnej potrzebie zrozumienia i bycia zrozumianym.
Warszawa
W ramach wspólnej inicjatywy Fundacji Razem Pamoja i Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we współpracy z platformą Artinfo.pl w biurowcu Metropolitan odbędzie się aukcja pod hasłem Czuła rewolucja oraz poprzedzająca ją wystawa, otwierana jutro (7.03). Celem aukcji jest pozyskanie funduszy na produkcję dzieł sztuki dla wybranych szkół w Polsce. Projekt jest owocem refleksji nad współczesnymi bolączkami systemu oświaty i poszukiwania eksperymentalnych form współpracy ze szkołą jako instytucją oraz wykorzystania w jej obrębie sztuki jako narzędzia pobudzającego do kreatywności i dialogu. Na wystawie kuratorowanej przez Marię Brewińską znajdą się prace m.in. Zuzanny Bartoszek, Anety Grzeszykowskiej, Aleksandry Waliszewskiej czy Marioli Przyjemskiej.
W czwartek (9.03) w Fundacji Dzielna otworzy się wystawa Agaty Cieślak pod tytułem Zajmowała nas pielęgnacja szczątków. Artystka zaprezentuje na niej instalację będącą jednocześnie elementem musicalu, nad którym pracuje. Cieślak konstruuje w niej przestrzeń zbudowaną wokół architektury przesiedleńczej w formie namiotów i szałasów wypełnionych amuletami i rodzajami relikwii, zadając pytania m.in. o to, na ile żywe dziś pozostają postulaty użyteczności sztuki oraz dążenia do absolutu oraz czy poczucie sprawczości i samostanowienia możliwe są poza systemem kapitalistycznym.
Drugą w swojej historii indywidualną wystawę Leona Tarasewicza zaprezentuje w piątek (10.03) Galeria Monopol. Zobaczymy na niej najnowsze obrazy artysty, powstałe specjalnie na tę okazję i podobnie jak sama ekspozycja pozbawione tytułów. Podobnie jak wcześniejsze prace malarza, są one rodzajem pejzaży, zredukowanych jednak do rudymentów, abstrakcyjnych form i żywych barw, odbiciami krajobrazu obserwowanego zarówno z bliska i w skupieniu, jak i w przelotnym mgnieniu, jak podczas spoglądania przez okno pędzącego samochodu.
Wspólna wystawa dwóch współpracujących z sobą artystek, Agaty Lankamer i Agaty Konarskiej, otworzy się tego samego dnia (10.03) w przestrzeni st_ART Foundation. Ultimate View poruszać będzie wątki apokalipsy i utopii w nawiązaniu do biblijnych przedstawień i futurystycznych wizji przyszłości. Ważne miejsce w tej narracji zajmuje perspektywa katastrofy klimatycznej i ekspansywnego stosunku człowieka do natury oraz poszukiwania w tym kontekście jednostkowej koncepcji raju.
Również w piątek (10.03) w domu artystki Anny Grochowskiej otworzy się wystawa przygotowana przez nią we współpracy z kuratorką Eleonorą Bojanowską. Na zbiorowym pokazie zatytułowanym what if the real art is the friends we made along the way? znajdą się prace m.in. Jana Porczyńskiego, Moniki Falkus, Wiktorii, Julii Woronowicz oraz samej Grochowskiej. Kluczem ich doboru nie były kwestie formalne czy konkretne tematy poruszane przez dane osoby artystyczne, a przyjacielskie relacje. Sama wystawa, nieprzypadkowo prezentowana w przestrzeni domowej, układać się będzie bowiem w opowieść o byciu razem, wzajemnej trosce i wspólnocie.
Dzień później (11.03) w Pracowni Wschodniej otworzy się wystawa kolektywu Hydroza zatytułowana Kto będzie płakał ostatni? Tworzące kolektyw fotografki Jadwiga Janowska, Jagoda Malanin, Iga Mroziak, Kasia Rysiak, Milena Soporowska i Kasia Ślesińska odwołują się do koncepcji hydrofeminizmu autorstwa Astridy Neimanis, a składające się na ekspozycję fotografie, obiekty i prace multimedialne odnoszą się do wody jako źródła życia, pamięci, przemocy i opresji.
Po szeroko zakrojonych dyskusjach w ostatnich latach klasyczne konkursy artystyczne powoli odchodzą w przeszłość, na ich miejsce pojawiają się jednak zupełnie inne formy konkursowe, nie polegające jednak na dyskutowaniu nad tym, kto namalował lepszy obraz. W 2019 roku odbył się Tekken Art Tournament, w którym osoby artystyczne rywalizowały obijając sobie wirtualne gęby w Tekkenie, niedawno zaś z inicjatywy artysty Przemysława Piniaka i kuratorki Gabi Skrzypczak narodził się Polski Turniej Tostów Trójkątów, którego pierwsze edycje odbyły się w poznańskim Domie oraz galerii Obrońców Stalingradu 17 w Szczecinie. W niedzielę (10.03) czeka nas zaś odsłona warszawska, organizowana w Pasażu Wileńskim. Rywalizacja odbywa się w dwóch kategoriach — „ortodoskyjnej”, gdzie w grę wchodzą jedynie chleb, ser, keczup i jeden sekretny składnik, oraz „open”, dla tych który chcą popisać się artystyczną fantazją.
Wrocław
W piątek (10.03) w dworcowej przestrzeni BWA Wrocław otworzy się wystawa pod zaczerpniętym z klasycznej powieści Juliusza Verne’a tytułem Podróż do wnętrza Ziemi. Znajdzie się na niej ponad trzydzieści prac osób artystycznych z Polski i Ukrainy, odnoszących się do motywów eksplorowania i zdobywania świata, relacji z podziemiami i geologicznych przekształceń planety. Ekspozycja przyjmować będzie szeroko zakrojoną perspektywę czasową, przyglądając się ewolucji antropocentrycznej perspektywy przez kolejne stulecia, jednocześnie odnosząc się do samej lokalizacji i jej historii poprzez motywy podróży i węgla kamiennego. W czasie wernisażu specjalny pokaz audiowizualny, inspirowany pracami na wystawie, stworzy Afterglow – VJ i DJ znany z wrocławskiej sceny techno.
Tego samego dnia (10.03) w OP ENHEIM otworzy się wystawa laureatek trzeciej edycji programu mentorskiego OP_YOUNG, Darii Kowalewskiej, Ady Lach-Lewandowskiej i Agnieszki Gotowały. Na Life Takes on a Different Meaning zobaczymy prace przygotowane specjalnie na tę okazję podczas kilkumiesięcznej pracy, podejmujące tematy m.in. ekologii, cielesności i duchowości, złożoności i wielowymiarowości świata natury czy przełożenia procesów zachodzących w przyrodzie na życie człowieka.