SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.04.2016 5 min

„52.255494N, 21.074795E” Piotra Janasa w Fundacji Galerii Foksal

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal
52.255494N, 21.074795E,  dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

W obrazach Piotra Janasa mieszają się wątki surrealizmu i malarstwa materii połączonych wyjątkową ekspresją gestu malarskiego. Abstrakcyjne, geometryczne formy oraz realistyczne przedmioty przenikają bezkształtne malowane impastowo powierzchnie, które akcentując przedmiotowość obrazu i jego autonomiczność w widoczny sposób odnoszą się do tradycji polskiego malarstwa powojennego lat 60. i 70.

We wcześniejszych obrazach Janasa pojawiały się niejednoznaczne, trudne do zdefiniowania organiczne kształty rozpływające się w ekspresyjnie malowanych płaszczyznach. Geometryczne formy zyskiwały cechy antropomorficzne, zestawione z cielesnymi, fizjologicznymi formami tworzyły napięcia pomiędzy aluzjami seksualnymi i przemocą sugerowaną formalizmem geometrii oraz instynktownym pełnym pasji gestem.

52.255494N, 21.074795E,  dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E,  dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Piotr Janas pozwala materii malarskiej swobodnie i przypadkowo układać się na płótnie. Stąd w jego obrazach nieregularne plamy, ściekająca farba czy amorficzne kształty, które przez malarskie zabiegi stają się bliższe rzeczywistości. Jednak sama materia, jej cechy wręcz mimetyczne, są coraz ważniejsze i dominują w całej kompozycji. W wywiadzie z 2004 roku Piotr Janas mówił: „Ciekawy jest dla mnie moment przemiany, kiedy farba łudząco przypomina jakąś inną substancję i jak dobry aktor na scenie zamienia się w bohatera tak, że widz zapomina o tym, że to jest tylko aktor i zaczyna mu wierzyć.”

Obrazy Janasa wydają się być portretami kondycji egzystencjalnej. Odnoszą się do nieświadomości do tego co wyparte. Te ekspresyjne płaszczyzny, nieregularne plamy, amorficzne kształty czy ściekająca farba są jak Bernhardowskim „wymazywaniem”, które odnosi się do naszej pamięci, reprezentuje ułomność poznania wzrokowego, jego zawodność. Kieruje nasze myśli ku temu co niewidzialne, ukryte pod spodem. Jednak to, co próbujemy wymazać i uczynić niewidzialnym uporczywie powraca.

52.255494N, 21.074795E,  dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E,  dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

W najnowszych obrazach nie ma już rozpoznawalnych form i amorficznych kształtów. Płótno pokrywa właśnie ta bezkształtna materia malarska. Pod nią jest to, co skrywane. Cały kosmos podświadomości, przemyśleń, doświadczeń i inspiracji. Estetyka tych obrazów karmi się też tym co znajduje się wokoło pracowni artysty, która jest położona w samym środku kompleksu budynków dawnej fabryki amunicji MESKO na Pradze. Całość obecnie jest zawieszona pomiędzy upadkiem a przekształceniem. W środku pogrążonych w rozpadzie budynków znajduje się studio Piotra Janasa – jego współrzędne to 52.255494N, 21.074795E.

Latem 2012 roku obszerny wybór obrazów Piotra Janasa był prezentowany w ramach indywidualnej wystawy w londyńskim Institute of Contemporary Arts. W katalogu towarzyszącym wystawie Gregor Muir pisał „Piotr Janas nie podąża za modnymi nurtami, tym samym jego wielbiciele nie tylko podziwiają jego malarstwo, ale także cenią sobie jego złożoną artystyczną postawę i niezależność.” Można tu też dodać – i krwawe poczucie humoru.

52.255494N, 21.074795E,  dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

52.255494N, 21.074795E, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Janas
Wystawa
52.255494N, 21.074795E
Miejsce
Fundacja Galerii Foksal
Czas trwania
26.02 - 9.04.2016
Fotografie
Katarzyna Białoń
Strona internetowa
fgf.com.pl
Indeks
Fundacja Galerii Foksal Piotr Janas

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„52.255494N, 21.074795E” Piotra Janasa w Fundacji Galerii Foksal — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności