5-11 kwietnia
Bytom
Zgodnie z aktualnymi planami w piątek dobiegnie końca obecna faza lockdownu, poza organizatorami obchodów wiadomej rocznicy na weekend szykują się więc także instytucje z nowymi wystawami. W sobotę (10.04) aż trzy nowe ekspozycje planuje zaprezentować bytomska Kronika. Uladzimir Pazniak w My po prostu zdechniemy, a oni pójdą do Nieba nawiązuje do sparafrazowanych w tytule słów Władimira Putina z 2018 roku tworząc jednocześnie dystopijną wizję przyszłości tuż po apokalipsie i podejmując dialog z narodowymi mitologiami. Temat śmierci powróci w wystawie Leny Achtelik Czy teraz jest tyle samo motyli co wtedy, gdy byliśmy dziećmi? Malarka często sięgająca po zarówno naturalistyczne, jak i romantyczne wizje śmierci na bytomskiej wystawie skupi się na symbolu motyla i nawiązywać będzie m.in. do procesu palingenezy, czyli ciągłego odradzania się życia, przechodzenia jednych substancji w inne. Z kolei Mateusz Kokot w Hidden in plain sight zaprezentuje efekty podjętego na poważnie dialogu z płaskoziemcą – stworzoną przy pomocy CGI topografię myśli i przekonań ludzi wierzących, że Ziemia to plaski dysk w centrum wszechświata.
Gdańsk
W sobotę (10.04), na początku jeszcze w formie online, nową wystawę zaprezentuje gdańska galeria UL. Ziemia szałem ukochana, swój tytuł zawdzięczająca cytatowi z Wyzwolenia Wyspiańskiego, zadawać będzie pytanie o przyczyny mobilizacyjnego charakteru polskiej wspólnotowości. Kuratorowana przez współtwórcę galerii Piotra Tadeusza Mosura wystawa, na której znajdą się prace m.in. Martyny Baranowicz, Maca Lewandowskiego i Krzysztofa Nowickiego, odnosić się będzie do praktyk władzy rozmyślnie spychającej jednostki i grupy na społeczny margines czy figury „szalonego patrioty” chcącego urzeczywistnić fantasmagoryczną wizję państwa, ale także do queerowego ujęcia obywatelskości.
Łódź
W ramach trwającej w Muzeum Sztuki w Łodzi wystawy Agaty Siniarskiej Osuwisko, będącej czwartą odsłoną cyklu Prototypy, w sobotę i niedzielę (10-11.04) artystka zaprezentuje w jej przestrzeni performans pod tym samym tytułem. Siniarska proponować będzie w nim nowy sposób usytuowania się wobec świata – poprzez ruch w dół, zgodnie z kierunkiem grawitacji, wgłąb, ku ziemi i jej warstwom, w których spoczywają nasi przodkowie oraz ślady znanej i nieznanej przeszłości. Artystka w Osuwisku podejmie refleksję nad możliwością wyobrażenia sobie wymierania całych gatunków i doświadczenia współ-wymierania z bezpiecznej polityczno-geograficznie jednostkowej perspektywy.
Toruń
Podobnie jak w Bytomiu, także w toruńskiej Wozowni szykowana jest na spodziewany koniec lockdownu potrójna premiera. Od piątku (9.04) galeria prezentować będzie solowe wystawy Magdy Górskiej, Michała Paryżskiego i Ewy Kozery. Smażona skóra kurczaka, chrząstka i tteokbokki Magdy Górskiej odnosić się będzie do internetowego fenomenu mukbangów, czyli w uproszczeniu – streamingów z jedzenia, które narodziły się w Korei Południowej, początkowo służąc za wirtualną namiastkę wspólnego posiłku, a z czasem przybierając coraz bardziej ekscentryczne formy. Temat rzeka Ewy Kozery sięgać będzie do wątków pamięci i natury, dwóch kluczowych dla artystki kategorii, eksplorowanych w odniesieniu do konkretnego miejsca, czyli jej rodzinnej miejscowości i okolic. Wystawa …obrazy będą malowały się same… prezentować będzie z kolei najważniejsze fragmenty dorobku zmarłego przed dwoma laty Michała Paryżskiego – obrazy, rysunki, szkice i flagową pracę artysty, czyli instalację Kreacje płaszczyzny.
Internet
Pozostając z kolei przy formacie online nowy projekt zaprezentuje w środę (7.04) wrocławska Krupa Gallery. The Spot Piotra Kopika, przy kuratorskim wsparciu Antoniego Burzyńskiego, będzie doświadczeniem online problematyzującym samo zagadnienie umowności i ilustracyjności wirtualnych przestrzeni przez odwołanie się do jednego z najbardziej pierwotnych zmysłów pozwalających na poznawania otoczenia, przez kulturę wizualną zepchniętego jednak na dalszy plan, a przy tym niemożliwego do bezpośredniego przedstawienia w formie wirtualnej – zapachu. The Spot pokazywać będzie wiec nieosiągalne doświadczenie zapachowe przez wykorzystanie animacji i wirtualnej przestrzeni do ilustracyjnego przedstawienia reakcji nań, akcentując granicę umowności w cyfrowym doświadczeniu.
Rozwijając wątki z wystawy Henryka Strenga/Marka Włodarskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zorganizuje konferencję online pod tytułem Zaangażowana figuracja: realizm, socrealizm, socmodernizm w perspektywie globalnej, której kuratorami są Magda Lipska i Piotr Słodkowski. Kolejne panele odbywać się będą co tydzień na przestrzeni połowy kwietnia i początku maja, a całość rozpocznie w ten czwartek (8.04) wykład Parthy Mittera, który skupi się na możliwych sposobach podkopania hegemonii modernistycznego kanonu, wychodząc od swojej specjalności, czyli hinduskiego modernizmu. Celem konferencji będzie nowe spojrzenie na zaangażowaną społecznie i politycznie sztukę figuratywną XX wieku wykraczając poza utarte schematy, jak podział na socrealistów i nowoczesnych, a także poszukując ciągłości pomiędzy okresem przed- i powojennym i obierając globalną perspektywę, jako że w czasie dekolonizacji i zimnowojennego podziału świata według doktryny socrealistycznej kształceni byli artyści w dużej części globu.
Uzupełnienie białych plam na mapie środkowoeuropejskiej sztuki to także jeden z celów projektu Secondary Archive, którego oficjalna premiera odbędzie się w ten piątek (9.04). Powstała pod egidą Fundacji Katarzyny Kozyry, Easttopics, Björnsonova, MeetFactory i przy współpracy Zachęty platforma skupiać się będzie na promocji, reinterpretacji, a niekiedy przywracaniu do powszechnej świadomości zapomnianych sylwetek trzech pokoleń artystek z Polski, Czech, Słowacji i Węgier, uzupełniając narrację historii sztuki XX wieku w regionie o perspektywę kobiet.
Artystom i artystkom studiującym jeszcze na akademiach oraz niedawnym ich absolwentom i absolwetkom szukającym w warunkach niemal nieustającego lockdownu możliwości realizowania nowych projektów i zarobienia paru groszy polecamy zainteresować się trwającym do 18 kwietnia open callem do drugiej edycji konkursu Viral ART, organizowanego przez Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka w Lublinie. Wśród finalistów zeszłorocznej pierwszej odsłony znaleźli się m.in. Szaweł Płóciennik i Łukasz Horbów, regulamin konkursu dopuszcza prace realizowane przy użyciu dowolnych mediów, a hasłem przewodnim jest, odpowiednio do okoliczności, Przeżycie.