SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 05.06.2017 8 min

5 – 11 czerwca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Plakat Wrocławskiego Świata Kwiatów

Białystok

W czasie, w którym liczba ludzi przekonanych na przykład, że Ziemia jest płaska a globalne ocieplenie to chiński spisek, trudno zaprzeczyć, że nasze subiektywne spojrzenia na rzeczywistość mogą się mocno od siebie różnić. Problem ten stanie się tematem najnowszej wystawy w białostockim Arsenale. Na otwieranej w piątek (9.06) wystawie Jest tak, jak się Państwu wydaje zobaczymy więc prace, które nie są tym, czym się z pozoru wydają, głownie w wykonaniu artystów z okolic galerii Stereo: Wojciecha Bąkowskiego, Piotra Łakomego czy Izy Tarasewicz.

Gdańsk

W myśl zasady „co się odwlecze, to nie uciecze”, zaplanowana przez Tadeusza Kantora, ale niezrealizowana za życia artysty wystawa jego „brudnopisów” dojdzie do skutku w piątek (9.06) w gdańskiej Zbrojowni Sztuki. Szkicom i notatkom na wystawie Tadeusz Kantor w Zbrojowni. Brudnopisy, Multipart towarzyszyć będą też tytułowe Multiparty, czyli obrazy, których współautorami zostać mieli ich nabywcy. Na gdańskiej wystawie zobaczymy pokaźny ich zbiór, w tym jeden z obrazów wcześniej nieeksponowanych, znacząco poszerzony został też w stosunku do kantorowskiego projektu zbiór „brudnopisów”.

Łódź

Enrico Prampolini, Plan instalacji architektonicznej na Triennale w Mediolanie, 1932-1933

Po eksportowej wystawie Kobro i Strzemińskiego organizowanej przez MSŁ przyszła pora na kolejnego klasyka z zachodu przywiezionego do Łodzi. W piątek (9.06) w łódzkim Muzeum Sztuki otworzy się ekspozycja Enrico Prampoliniego. Nosząca tytuł Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy monograficzna wystawa włoskiego artysty przybliży kolejne etapy jego bujnej i wielowątkowej artystycznej kariery, od futuryzmu przez dadaizm i surrealizm po abstrakcję powstającą w kręgu ugrupowania Cercle et Carré. Będzie to pierwsza od wielu lat tak obszerna prezentacja sztuki samego Prampoliniego, a dodatkowym wątkiem będą uzupełniające wystawę prace ilustrujące jego relacje z polską awangardą, przede wszystkim z obszaru teatru.

W tym tygodniu (9-10.06) w Łodzi ruszy także nowy festiwal sztuki o nazwie Blask | Brzask. Będzie on miał raczej popularyzatorski, nastawiony na szeroką widownię charakter, łączący również sztuki wizualne z mocnym programem muzycznym. W ramach festiwalu zobaczyć będzie można m.in. wystawy Wojciecha Pusia i Karoliny Zajączkowskiej oraz wybrać się na koncert Wojciecha Bąkowskiego.

Toruń

Toruńską galerię Miłość czekają zmiany – wkrótce wyprowadzi się ona ze swojej obecnej lokalizacji. Jakie będą dalsze losy galerii prowadzonej przez Natalię Wiśniewską i Piotra Lisowskiego nie wiadomo, póki co na pożegnanie z obecną miejscówką zaprezentują oni wystawę Tobiasza Jędraka Czarny kwadrat na białym tle mieszka w widoku z mojego okna. Jaki wpływ na życie tego poznańskiego artysty wywarł czarny kwadrat za jego oknem, przekonać się będzie można od soboty (10.06).

Tobiasz Jędrak, Czarny kwadrat na białym tle mieszka w widoku z mojego okna. Dzięki uprzejmości Galerii Miłość

Warszawa

Tematem niejednoznaczności otaczającego świata i jego reprezentacji zajmować się będzie w tym tygodniu nie tylko Monika Szewczyk z białostockiego Arsenału, ale i grupa studentów z Pracowni Narracji Fotograficznej na stołecznej ASP. Zaprezentują oni swoje prace na wystawie Nic się nie dzieje, otwieranej w czwartek (8.06) w działającej od końca zeszłego roku galerii Instytutu Fotografii Fort. Łączyć je będzie myślenie o fotografii i wideo jako narzędziach do uchwytywania codziennej rzeczywistości wciąż w nowym świetle.

Jako że wiosna w pełni, roślinne klimaty nie tracą na popularności. W czwartek (8.06) w Stolarska/Krupowicz Gallery na Puławskiej otworzy się zbiorowa malarska wystawa Rośliny kochają inaczej. Szykuje się więc niezobowiązujący pokaz typu „rośliny w sztuce”, do którego galerzystki zaprosiły m.in. Marka Rachwalika, Łukasza Patelczyka i Natalię Rybkę.

Druga tegoroczna prezentacja w ramach organizowanego przez Centrum w Ruchu cyklu zatytułowanego Centrum w Procesie odbędzie się w najbliższą sobotę (10.06). Tym razem w serii dedykowanej spektaklom w szkicowej, rozwojowej formie zaprezentowany zostanie projekt Magdaleny Ptasznik Uncannings. Będzie to podsumowanie dziesięciodniowego riserczu organizowanego przez Ptasznik z czwórką tancerzy. Rozwijany wokół praktyki określanej jako uncanning the body projekt zaowocować ma też finalnie spektaklem, który zostanie zrealizowany w przyszłym roku.

Przy okazji przypominamy, że ten tydzień to także ostatnia w sezonie okazja do zobaczenia Zrób siebie Marty Ziółek w Komunie // Warszawa. Łączący elementy imprezy techno, grupowego treningu jogi i innych atrakcji spektakl grany będzie jeszcze w środę i czwartek (7-8.06).

Pokazywany wcześniej w zielonogórskim BWA nowy film Aleksandry Kubiak Śliczna jesteś Laleczko od soboty (10.06) obejrzeć będzie można w Zachęcie. Ten mocno osobisty projekt ex-członkini duetu Sędzia Główny to czterdziestominutowy film łączący wideoperformans z dokumentem. Opowiedziana w nim historia dotyczy tragicznie zmarłej matki artystki, w której rolę wciela się aktorka Elżbieta Lisowska-Kopeć.

Cezary Poniatowski, Providence, akryl na płótnie, 2016, 180cm x 145cm

Tego samego dnia (10.06) w Domu Słowa Polskiego pod patronatem ulubionego dewelopera artworldu otworzy się wystawa Wieczny lunch. Będzie to podwójny pokaz Sławomira Pawszaka i Cezarego Poniatowskiego, który najwyraźniej po niedawnej kolaboracji z Dominiką Olszowy zasmakował w pracy w duecie. Wraz z kolegą po pędzlu zaprezentuje on wystawę nastawioną nie na konkretny temat, ale raczej na szeroko pojęta atmosferę obecną w malarstwie obu z ich.

Wrocław

Po dokumentującej amerykańskie przemiany polityczne i obyczajowe wystawie Gordona Parksa, MWW proponuje fotograficzną podróż na druga stronę globu, tym razem za sprawą wystawy Kyōgi Karuta polskiego fotografa Bartosza Hołoszkiewicza. Fotoreportaż ten poświęcony jest dość niszowej japońskiej dyscyplinie sportowej, bazującej na kilkusetletniej grze karcianej. Chętni do zgłębienia tajników tego egzotycznego sportu będą mogli od piątku (9.06) zobaczyć m.in. udokumentowane przez Hołoszkiewicza mistrzostwa w tej dyscyplinie, odbywające się co roku w pewnej górskiej świątyni.

Florystyka to jeden z tych rodzajów projektowania, którym raczej na wystawach dizajnu nie poświęca się uwagi. Docenić ja postanowiło więc wrocławskie BWA, gdzie w galerii Dizajn otworzy się w piątek (9.06) wystawa Kwiaty Polskie. Znajdą się na niej i odświeżane regularnie aranżacje współczesnych praktyków florystyki, i rekonstrukcje archiwalnych realizacji ważnej dla tej dziedziny twórców. Uzupełnieniem wystawy będzie część poświęcona odbywającemu się od lat 60. do 80. Wrocławskiemu Świętu Kwiatów, do którego oprawę wizualną projektowali liczni artyści wizualni związani z tamtejszym środowiskiem.

Zielona Góra

Ilustracja coraz częściej wędruje z papieru i sieci na ściany wystawiennicze – tym razem wystawę współczesnej polskiej ilustracji szykuje zielonogórskie BWA. Otwierana w czwartek (8.06) wystawa Cross the b/order. Ilustracja bez granic skupi się na tytułowym przekraczaniu granic: językowych, terytorialnych, czy też granic między twórcą a odbiorcą. Na wystawie znajdą się prace m.in. Marcina Podolca i Joanny Bartosik, a kuratoruje ją również para ilustratorów, Magdalena Kościańska i Piotr Czech.

Marcin Podolec, kadr z filmu „Dokument”, produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, 2015. Dzięki uprzejmości BWA Zielona Góra

***

Kassel

Na spóźnionych art-turystów wciąż czeka ateńska odsłona tegorocznych documenta, ale już w tym tygodniu otworzy się druga odsłona przygotowanej przez Adama Szymczyka z zespołem wystawy, już tradycyjnie w niemieckim Kassel. Jak wypadnie druga część wystawy w otoczeniu bardziej opatrzonym, dalekim od stanowiącej nie tylko tło ale i do pewnego stopnia temat czternastych documenta stolicy Grecji przekonać się będzie można od soboty (10.06).

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
2
Na Dobry Początek 19.05.2025

19–25 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 16.05.2025

„Sen o doskonałości” w galerii Widna

Redakcja
4
Do zobaczenia 14.05.2025

“Już dochodzę” Olgi Mokrzyckiej w Studiu Jaskółka

Redakcja
5
Na Dobry Początek 26.05.2025

26 maja – 1 czerwca

Redakcja
6
Krytyka 23.05.2025

Odmienność zawsze tu była. QueerMuzeum w Warszawie

Portret Aleksander Kmak

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
5 – 11 czerwca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności