31 marca – 6 kwietnia

Elbląg
Solowa wystawa Milana Zientary, zrealizowana w ramach nagrody specjalnej w piątej edycji Ogólnopolskiego Studenckiego Konkursu Malarskiego im. Wojciecha Fangora, otworzy się w czwartek (3.04) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. Na Lick The Poison zobaczymy najnowsze obrazy i obiekty przestrzenne artysty, wchodzące z sobą w dialog wydobywający ich wewnętrzne napięcia i wieloznaczność. Osadzone we własnych doświadczeniach i obserwacjach prace Zientary odnoszą się przede wszystkim do wpływu patriarchatu na osoby socjalizowane do roli mężczyzn, męskiej cielesności i seksualności, zdrowia psychicznego, rytuałów, przemocy fizycznej i psychicznej.
Gdańsk
Swój złożony, wieloelementowy projekt Dream House, rozpoczęty wystawą w Kijowie w roku 2021, Agata Ingarden rozwijać będzie tym razem w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Na otwieranej w piątek (4.04), kuratorowanej przez Gabrielę Warzycką-Tutak wystawie Uniesienia artystka wykreuje wciągającą i interaktywną opowieść łączącą różne media. Projekt Ingarden balansuje pomiędzy fikcją, symulacją a rzeczywistością, łączy elementy posthumanistyczne, socjologiczne i mitologiczne.

Milan Zientara, bez tytułu, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu
Katowice
Indywidualna wystawa Marty Byrdziak otworzy się w sobotę (5.04) w przestrzeni Oblatów4. Cała przyjemność po mojej stronie to opowieść łącząca elementy rodem z historii, mitologii i religii, w której artystka rozmontowuje i podważa patriarchalne konstrukcje przez wieki definiujące kobiece ciało w kategoriach wstydu i podporządkowania. Sięgając do symboliki związanej z kobiecą cielesnością, Byrdziak bada sposoby, przy pomocy których tożsamość płciowa jest kształtowana i manifestowana, za cel obierając przywrócenie autonomii i siły zawłaszczonych przez patriarchalną kulturę mitów, symboli i języka dotyczącego kobiecości.
Kraków
Po niedawno zakończonej gościnnej wystawie twórców galerii Piana w poznańskiej Pani Domu, tym razem to Krzysztof Mętel i Mateusz Piestrak zawitają w Krakowie. Na otwieranych w sobotę (5.04) w Pianie Przemianach Mętel i Piestrak zaprezentują prace malarskie i rysunkowe, śledząc własne procesy przetwarzania obrazów. W ciągłym akcie tworzenia malarskie odpadki składają się w nowe całości, motywy z przeszłości nabierają nowych kształtów, pomysły rozrastają się w kolejne wersje, a plastyczne wizje obu malarzy przenikają się w twórczej wymianie.
Lublin
Wystawa prominentnej teoretyczki kultury i artystki Mieke Bal otworzy się dzisiaj (31.04) w Galerii Labirynt w Lublinie. Don Kichot: Smętne oblicza to wielowarstwowa instalacja wideo dekonstruująca postać cervantesowskiego bohatera przez umieszczenie go we współczesności i codzienności miasta. W nielinearnych, epizodycznych narracjach kilkunastu zapętlonych filmów bohaterowie zmagają się z własnymi historiami i nieprzepracowanymi traumami, a Don Kichot staje się postacią symbolizującą frustrację i niemoc wobec współczesności, która wypadła z torów.
Poznań
W środę (2.04) w przestrzeni działającej przy Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP Galerii Na Wysokim Poziomie otworzy się solowa wystawa Mikołaja Wojnara kuratorowana przez Zuzę Szczepańską. Na memory’s decay artysta zaburza linearność czasu, wprowadza nieciągłości i przygląda się pracy pamięci. W jego pracach materiały pozostają w ciągłym ruchu, przedmioty tracą pierwotną funkcję i zyskują nowe znaczenia, a każda kolejna warstwa nie tyle zakrywa poprzednią, co otwiera ją na nowe odczytania.
Radom
W efekcie rynkowego boomu na młode malarstwo nie tylko powstały w ostatnich latach nowe kolekcje, ale i duże prywatne zbiory o innym charakterze poszerzyły się o prace malarek i malarzy najmłodszych pokoleń. Tak stało się choćby w przypadku gromadzonej już od połowy lat 70. kolekcji Wojciecha Fibaka, początkowo skupionej na przedstawicielach szkoły paryskiej i powojennej awangardzie. Ten nowy wycinek zbiorów, tworzony przez prace 31 artystek i artystów, m.in. Dominiki Kowyni, Agaty Słowak czy Cyryla Polaczka, zobaczymy na otwieranej w sobotę (5.04) w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu wystawie Kolekcja Wojciecha Fibaka. Nowe pokolenie.
Sopot
Obrazy, rysunki oraz instalacje ułożone z malowanych farbą naszkliwną ceramicznych talerzy zaprezentuje Anna Orbaczewska na swojej indywidualnej wystawie Głośna cisza, otwieranej w czwartek (3.04) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W najnowszych obrazach artystki dominantą kolorystyczną jest głęboka czerwień, odsyłająca do rozmaitych skojarzeń: miłości, bólu, krwi i ofiary. W kilkudziesięciu rysunkach malowanych tuszem i akwarelą oraz pracach ceramicznych artystka odnosi się do napięć emocjonalnych i uwikłań w niebezpieczne relacje, podważając konwencjonalne wyobrażenia o poprawności relacji rodzinnych.

Anna Orbaczewska, Bez tytułu, 2025, dzięki uprzejmości Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie
Warszawa
Dekolonialną soczewkę do własnej historii przyłoży Państwowe Muzeum Etnograficzne w ramach otwieranej w czwartek (3.04) wystawy Wybielanie. Kuratorowana przez Witka Orskiego i dyrektorkę muzeum Magdalenę Wróblewską ekspozycja swoim tytułem nawiązuje do mitu „kolonialnej niewinności” Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, wskazując na naszą specyficzną pozycję podwójnego uwikłania: jako kraju mającego kolonialne ambicje, a zarazem będącego przedmiotem wewnętrznej kolonizacji europejskiej. Wystawa prezentować będzie fotografie wykonane w Afryce przez polskich podróżników, badaczy i dziennikarzy, sięgające jeszcze wyprawy Leopolda Janikowskiego do Kamerunu w roku 1888, która stała się jednym z mitów założycielskich muzeum.
Druga po niedawnym Chemare wystawa realizowana przez Fundację Archeologia Fotografii we współpracy z rumuńskim Forum Sztuk Wizualnych otworzy się w najbliższy czwartek (3.04). Na Space Series zobaczymy prace Adriana Predy, malarza łączącego precyzyjne, realistyczne przedstawienia ciał niebieskich z tematami ekologii i przeludnienia, przyglądającego się w swoich pracach ludzkiej potrzebie przejęcia władzy nad kosmicznymi terytoriami.
W ramach cyklu prezentacji twórczości artystów i artystek, których prace znajdują się w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, w czwartek (3.04) otworzy się solowa wystawa Agaty Bogackiej Equality Lack. Kuratorowana przez Ewę Gorzadek ekspozycja prezentować będzie prace z powstających w ostatnich latach serii, których tytuły odnoszą się do rodzaju kompozycji oraz wzajemnego oddziaływania warstw na płaszczyźnie płótna. W swoim malarstwie Bogacka akcentuje rolę procesu i zmian dokonywanych w trakcie malowania, na ostateczny kształt abstrakcyjnych kompozycji wpływ mają również czynniki zewnętrzne, od spraw życia codziennego po zdarzenia polityczne.

Adrian Preda, „Exoglyph 1”, 50 × 70 cm, pastel na papierze, 2019, dzięki uprzejmości Fundacji Archeologia Fotografii
W piątek (4.03) w Rotacyjnym Domu Kultury otworzy się indywidualna wystawa Any Vostruchovaitė Niech ta łuczyna chroni cię przed złem. W instalacji złożonej z obiektów malarskich, przedstawiającej rośliny-hybrydy, artystka pochodząca z miejscowości Pavilnys na obrzeżach Wilna sięga do wspomnień z okresu dorastania, życia ściśle dopasowanego do cykli natury.
Również w piątek (4.03) w przestrzeni SPLOTu, nowej galerii i miejsca spotkań prowadzonego przez Wolskie Centrum Kultury, otworzy się wystawa Rocha Forowicza LANDSCAPES. W swoim projekcie artysta przekształca tradycyjne malarstwo w doświadczenie VR. Amorficzne formy malarskie w cyfrowej przestrzeni zamieniają się w surowe, tajemnicze pejzaże, których widz doświadcza w wirtualnej rzeczywistości.
Jubileuszową wystawę 10 lat Kolekcji Nocny Art Patrol. Make Painting Great Again! zaprezentuje w piątek (4.03) Galeria Nocny Art Patrol. Pokaz prac Dawida Czycza, Wiktora Gałki, Andrzeja Kuliga, Agaty Kus, Karola Palczaka, Julii Szymczykowskiej i Konrada Żukowskiego będzie tyleż kolejną prezentacją fragmentu tytułowej kolekcji, co refleksją nad samym kolekcjonowaniem, tym czego w sztuce szukamy i czego od niej oczekujemy.
W galerii HOS tego samego dnia (4.03) otworzy się wspólna wystawa Idy Karkoszki i Karoliny Wysockiej kuratorowana przez Michalinę Sablik. Na Mammals and Suckers artystki prowadzić będą dialog osadzony w krytycznym namyśle nad ekologią, kapitalizmem i wspólnotowością międzygatunkową. Wielkoformatowe instalacje obu twórczyń łączyć będą perspektywy biologiczne, technologiczne i cielesne, ukazując splątane zależności między światem natury a systemami przemysłowej eksploatacji.
W ten intensywny wernizażowo piątek warto zajść także do miejsc innych niż publiczne instytucje i komercyjne galerie. W jednym z lokali w przejściu podziemnym pod skrzyżowaniem Emilii Plater i Alei Jerozolimskich otworzy się tego dnia zbiorowa wystawa Gang Pinokio, na której zobaczymy prace m.in. Zuzanny Bartoszek, Leszka Knaflewskiego czy Adama Nehringa. W wieczór otwarcia Mateusz Górniak przeczyta przedpremierowo fragmenty swojej nowej powieści Ćpun i Głupek.
Z kolei w przestrzeni 63 Galery, gdzie mieści się jednocześnie pracownia Violi Głowackiej i prowadzona przez osoby artystyczne lokalna parainstytucja wystawiennicza, otworzy się tego wieczoru wystawa Angeliki Rudak kuratorowana przez Pawła Brylskiego. Na RED-HOT zobaczymy nowe obrazy zeszłorocznej absolwentki warszawskiej ASP, wychodzące poza wypracowaną przez artystkę dotychczas estetykę. Koncentrują się one przede wszystkim na cielesności i związanych z nią doświadczeniach, zarówno pożądania i rozkoszy, jak i smutku czy zmęczenia.
Realizowana w ramach Nagrody Inicjatywy Entry 2024 indywidualna wystawa Zuzanny Kozłowskiej otworzy się w sobotę (5.04) w Galerii Promocyjnej. Café Manekin nawiązuje swoim tytułem do kawiarni, która mieściła się w piwnicy Kamienicy Bornbachowskiej przy Rynku Starego Miasta 2, kilka pięter pod galerią. Sięgając w przeszłość, Kozłowska nie tyle opowiada o bogatej historii galerii, co odnosi się do doświadczenia obcowania z archiwum i duchami miejsca raczej niż z poddanym skrupulatnej analizie dziedzictwem.
Wrocław
Monograficzna wystawa Jakuba Szczęsnego otworzy się w czwartek (3,04) w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Ekspozycja z cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci koncentrować się będzie na tym, jak architektura przenika się z designem oraz tym, co powstaje na ich styku. Zestawiając z sobą m.in. słynny Dom Kereta oraz mikrodomki modułowe wystawa poruszać będzie temat minimalizmu i ograniczenia jako istotnych społecznie wartości, do których odnosi się twórczość Szczęsnego.
Manchester
W czwartek (3.04) w przestrzeni Rogue Artists’ Studios w Manchesterze otworzy się solowa wystawa malarki Małgorzaty Drohomireckiej. Na Junctures artystka zaprezentuje cykl czternastu obrazów, w których historia kobiecej bohaterki splata się ze stacjami Drogi Krzyżowej, podejmując krytykę relacji Kościoła i państwa i refleksję nad pozycją kobiet w społeczeństwie. Otwarciu towarzyszyć będzie odnoszący się do tych samych wątków performans Magdaleny Kij.