31 lipca – 6 sierpnia
Białystok
Odbywające się w mniej więcej dziesięcioletnich odstępach wystawy Leona Tarasewicza w białostockim Arsenale stały się już właściwie niepisaną tradycją. Właśnie nadszedł moment na kolejną, która otworzy się w najbliższy piątek (4.08). Tym razem wystawę organizuje Arsenał, choć zaprezentowana ona zostanie wyjątkowo w Supraślu, w Akademii Supraskiej. Kolejne arsenałowe prezentacje Tarasewicza skupiały się na jego poszukiwaniach coraz to nowszych możliwości malarskiej ekspresji i nie inaczej będzie tym razem. Na wystawie zatytułowanej po prostu Leon Tarasewicz zobaczymy charakterystyczne dla jego twórczości z ostatnich lat prace wykorzystujące światło jako medium malarskie.
Cieszyn
Natura nie znosi próżni, w Cieszynie po wyprowadzce galerii Szarej pojawiła się więc w maju nowa galeria. Miejska Galeria Sztuki „12” zlokalizowana jest w centrum miasta, na parterze Cieszyńskiego Ośrodka Kultury „Dom Narodowy”. W najbliższy piątek (4.08) otworzy się w niej wystawa katowickiej malarki Natalii Rybki, kuratorowana przez inną malarkę, Agulę Swobodę. Na Rezerwacie stanów nieskażonych znajdą się charakterystyczne dla Rybki realistyczne przedstawienia roślin, którym towarzyszyć będzie również analogiczna, florystyczna instalacja.
Gdańsk
W czwartek (3.08) w Gdańskiej Galerii Miejskiej ruszy wakacyjny program filmowy pod nazwą Kinolato GGM. Na nabrzeżu Motławy przy ulicy Powroźniczej prezentowane będą filmy takich artystów jak Przemysław Branas i Bogna Burska. Program otworzy w tym tygodniu prezentacja filmu Córki Zorki Wollny z 2008 roku. Jego bohaterami jest pięć kobiet z różnych pokoleń jednej rodziny, opowiadających o swoich wzajemnych relacjach i przekazywanym z pokolenia na pokolenie dziedzictwie emocjonalnym.
Na fikcji przenikającej współczesną rzeczywistość skupi się otwierana w sobotę (5.08) wystawa Michała Linowa w Nowej Kolonii Artystów. Tu i teraz ma być portretem pokolenia przesiąkniętego melancholią, powodowaną przez nasiąkniętą fikcją wizję świata. Linow stawi w niej czoła informacyjnym bańkom, utopijnym wizjom celebryckiego życia czy opowieściom o tym, że pieniądze szczęścia nie dają, wszystko jest możliwe, a każdy jest kowalem własnego losu.
Katowice
Dwójka młodych artystów, Piotr Urbaniec i Antonina Konopelska, absolwentka Kowalni na stołecznej ASP, otworzą w czwartek (3.08) wspólną wystawę w Galerii + w katowickim Rondzie Sztuki. Prace prezentowane na Keep It Open? odnosić się będą do specyficznej lokalizacji samej galerii, pośrodku ruchliwego skrzyżowania w centrum Katowic. Wystawa ma być jednocześnie swego rodzaju lunaparkiem, magazynem przedmiotów zyskujących nowe znaczenia, łączących rzeczywistość z surrealistycznym dowcipem.
Rezydencyjny program galerii Szarej o nazwie Półkolonia zostanie zainaugurowany w najbliższą sobotę (5.08). Pierwszym rezydentem, który na miesiąc zamieni przestrzeń galerii w pracownię, będzie Szymon Kobylarz. Podczas całej jego rezydencji powstawać będzie instalacja site-specific pod tytułem Nieznane niewiadome i podobnie jak wiele jego poprzednich prac w ostatnich latach, odnosić się ona będzie do pojęć matematycznych, w tym przypadku do zależności przestrzennych i poszukiwaniu dowodów na istnienie wszechogarniającego matematycznego porządku.
Lublin
W Katowicach galeria zamieni się w lunapark, tymczasem w Lublinie Alicja Żebrowska i Jacek Lichoń szykują nieco mniej rozrywkową transformację Labiryntu w stację Drogi Krzyżowej. Upłynnianie Infiltronu jako Droga Krzyżowa – stacja VI wampiryzm vouyerystyczny to zgodnie z tytułem szósta odsłona serii wystaw Żebrowskiej i Lichonia dedykowanej galeriom dawnej sieci BWA. Jej osią będzie trójkanałowe wideo oparte na koncepcji stworzonej przez artystów i ochrzczonej mianem wampiryzmu vouyerystycznego. Powstało ono podczas riserczu przeprowadzonego przez artystów na Lubelszczyźnie kilka lat temu i nawiązywać będzie do demonologii wsi, Holocaustu i polskiej martyrologii.
Łódź
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zainauguruje w czwartek (3.08) nowy, półroczny cykl wystawienniczy zatytułowany Współobecność. Artyści awangardowi w kręgu Władysława Strzemińskiego. Skupi się on na kręgu artystów bliskim Strzemińskiemu, m.in. Karolu Hillerze i Stefanie Wegnerze. Cykl rozpocznie wystawa Antoniego Starczewskiego Kompozycje graficzne. Przedstawi ona twórczość ucznia Strzemińskiego, który rozwinął unistyczne koncepcje swojego nauczyciela we własną teorię sztuki. Jednym z wątków przewodnich zarówno tej jak i kolejnych wystaw będzie przenikanie się sztuki „czystej” i użytkowej. Sam Starczewski obok tradycyjnych technik graficznych czy rzeźbiarskich posługiwał się w swojej sztuce m.in. ceramiką, tkaniną i dźwiękiem.
Poznań
Powojennej awangardzie w szerszym ujęciu przyglądać się będzie z kolei otwierana w niedzielę (6.08) wystawa Szczeliny wolności – Sztuka polska w latach 1945-1948 w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Podzielona na trzy części ekspozycja prezentować będzie zazębiające się w sztuce pierwszych lat po wojnie tendencje. Pierwsza dotyczyć będzie wciąż żywego kapizmu i roli, jaką odgrywało w tym czasie Muzeum Wielkopolskie, druga skupi się na przedstawieniach wojennego dramatu, trzecia zaś na różnorodnych przejawach sztuki awangardowej, od Strzemińskiego do Kantora.
Warszawa
Jeśli spędzacie wakacje w stolicy i chcecie połączyć relaks wśród domków fińskich z atrakcjami wernisażowymi, idealną propozycję na ten piątek (4.08) ma dla was Spółdzielnia „Krzak”, w której otworzy się wtedy Wystawa autorska Jakuba Glińskiego, Stanisława Szumskiego i Kevina Murfa. Nie wiadomo dokładnie, co się na niej znajdzie, choć zestaw artystów gwarantuje, że atrakcji nie zabraknie. Dodatkowo wieczór zakończy się muzyczno-artystyczno-teatralnym występem kolektywu artystycznego KURF.
Wrocław
BWA Wrocław kontynuuje swoją współpracę z festiwalem MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, w ramach której w piątek (4.08) otworzy się kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego i Ewę Szabłowską wystawa Homefront. Nawiąże ona do festiwalowej sekcji Nowego Kina Izraela i zaprezentuje współczesną izraelską sztukę wideo. Spoiwem prac piątki artystów, pracujących na pograniczu sztuk wizualnych i kina będzie domowa sceneria prac, do której przenikają polityczne napięcia. Odnosić się one będą do kulturowego znaczenia domu, istotnego zwłaszcza w dyskursie syjonistycznym i budowie izraelskiej państwowości.