30 stycznia – 5 lutego
Białystok
Za sprawą białostockiego Arsenału do naszego języka, zaraz obok radykalnej empatii, może trafić radykalna nadzieja. Taki właśnie tytuł, zaczerpnięty z książki Jonathana Leara do wystawy prac z Kolekcji II wybrała długoletnia dyrektorka galerii, Monika Szewczyk. Rewizja prac w aktualnym kontekście może przynieść różnorakie odpowiedzi na pytania o sprawczość i zdolności do prorokowania sztuki – o czym się przekonamy już 3 lutego (piątek), gdy wystawa się otworzy dla publiczności.
Bydgoszcz
Działalność Bartosza Muchy pod szyldem jednoosobowego studia Poorex przez artystów określana jest mianem projektowania, natomiast w oczach projektantek – bywa raczej sztuką. Obiekty-bękarty, które nie przystają ani do jednego, ani do drugiego świata, powstają od co najmniej 20 lat, działając w poprzek nawykom i dość wąskim ramom kreatywności. Z okazji tej rocznicy w bydgoskiej galerii otworzy się wystawa, która podsumowuje dorobek Muchy – Nobilitacja Degradacji, czyli 20 lat Poor Designu. Ekspozycję, którą od 2 lutego (czwartek) zobaczymy w BWA, koordynuje Danuta Pałys.
Czeladź
Fankom i fanom polskiego szkła artystycznego i użytkowego polecamy uwadze nową wystawę w Galerii Sztuki Współczesnej Elektrownia. Od 2 lutego (czwartek) w ramach ekspozycji O zawierciańskim szkle słów kilka będziemy mogli zobaczyć zbiory wyrobów Huty Szkła Użytkowego Zawiercie.
Gdańsk
W Muzeum Narodowym w Gdańsku od 3 lutego (piątek) będziemy mieli unikatową szansę obejrzeć monograficzną wystawę Sibylle Bergemann. To pierwsza w Polsce przekrojowa prezentacja prac niemieckiej artystki, która na przestrzeni dekad poruszała się w różnych stylistykach i gatunkach fotografii. Duet kuratorski (Małgorzata Ruszkowska i Matthias Flügge) stworzył obszerną ekspozycję podzieloną na 12 grup tematycznych, które odpowiadają życiu twórczemu Bergemann – cenionej fotografki, dokumentalistki, podróżniczki, artystki i współzałożycielki agencji Ostkreuz. Wystawa powstała we współpracy z Institut für Auslandsbeziehungen Abteilung Kunst i Goethe Institut.
Tego samego dnia otworzą się również trzy indywidualne wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, które koncentrują się na relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a człowiekiem. Projekt chilijskiego artysty Francisco Peró Domeyko Silent Nature, który wchodzi w cyklu Cities on the Edge, skupia się na biograficznym wątku artysty – jest potomkiem Ignacego Domeyko, który badał teren pustyni Atakama. Analizując zapiski polskiego geografa, artysta konfrontuje się ze zmianami, jakie dokonały się na tym terenie wskutek działalności człowieka. Fantine Andrès we współpracy z oceanografką drą Aleksandrą Zgrundo tworzy wizerunki przedmiotów, które ludzie porzucają w Morzu Bałtyckim. Dopisując do tych fetyszo-śmieci alternatywne historie artystka chce opowiadać o warunkach funkcjonowania jednego z najbardziej zanieczyszczonych zbiorników wodnych w regionie. Natomiast w The Riverbeds_working River/Rzece pracującej Anna Kędziora analizuje rolę, jaką pełni rzeka Ren – jako siedlisko fauny i flory oraz istotny z punktu widzenia ekonomii ciąg komunikacyjny. Wystawy Andrès i Kędziory powstały przy okazji współpracy rezydencjalnej pomiędzy CSW Łaźnia i strasburskim stowarzyszeniem Apollonia – European Art Exchanges.
Kalisz
Pokaz twórczości Wojciecha Zamiary Ja pójdę góra, ty pójdziesz doliną, który znamy z gdańskiego CSW już 2 lutego (czwartek) zyska nową odsłonę w kaliskiej Galerii Sztuki im. Jana Tarasina. Wystawa, którą kuratoruje Jolanta Woszczenko skupia się na pracach powstałych od 1985 roku tego nietuzinkowego artysty wideo. Wernisażowi towarzyszyć będzie performance w wykonaniu Zamiary.
Kraków
Krakowska galeria ZPAF zaprasza od 2 lutego (czwartek) na wystawę fotografii An American Beauty Grégory’ego Michenauda. Fotograf udał się tropem lokacji znanych z filmu Paris Texas Wima Wendersa, który ugruntował Europejczykom wyobrażenia związane z malowniczością Stanów Zjednoczonych. W swoim cyklu Michenaud mierzy się z bagażem wizualnych kliszy i wyobrażeniami Ameryki o sobie samej. Jak pisze Natalia Gruenpeter, fotograf przywozi stamtąd „obrazy zapamiętane, nieco zatarte i zużyte, ale wciąż wywołujące z pamięci znaczące wspomnienia; albo obrazy-tęsknoty przypominające o chwilach dziecięcego zachwytu i nastoletniej fascynacji”.
Orońsko
W Galerii Kaplica przy orońskim CRP 4 lutego (sobota) otworzy się Babel Xawerego Wolskiego. Artysta odnosząc się do biblijnej historii tworzy instalację, która składa się z urządzeń Alexa, asystenta głosowego – który niejednokrotnie wywoływał już niepokój badaczek zajmujących się inwigilacją przez urządzenia elektroniczne i możliwościami uczenia się sztucznej inteligencji. To „bóstwo” rozświetli światłem wmontowanej diody zarys przyszłości, którego cień już teraz pada na nasze komputery, smartfony i wbudowywane chipy – pisze Leszek Golec, kurator wystawy.
Poznań
W historii sztuki słowo atlas nieodłącznie kojarzy się z Abym Warburgiem i jego Atlasem Mnemosyne. Dzieło życia niemieckiego badacza, w dużym skrócie, dotyczyło badania nad formami patosu, które uwidaczniają się w różnych dziełach sztuki i obrazach popkultury. Cząstkę tego myślenia odnajduje Marek Wasilewski w Atlasie Krajobrazów Tektonicznych Sergeya Shabohina. Od 3 lutego (piątek) w poznańskiej Galerii Arsenał będziemy mogli zobaczyć szeroką prezentację prac i cykli realizowanych przez białoruskiego artystę-aktywistę.
Toruń
W toruńskiej Wozowni weekend upłynie pod znakiem wernisaży dwóch wystaw indywidualnych – Think twice Arkadiusza Karapudy i Czas to miłość Anny Frąckowicz. Pierwsza z nich, kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego prezentuje charakterystyczną stylistykę prac Karapudy – malarstwo iluzoryczne i wykorzystanie fontu Times New Roman, które stają się punktem wyjścia do rozważań na temat tego, na ile malarstwo jest w stanie dotykać prawdy. Pokaz Frąckowicz skupia się na relacjach par, które przeżyły śmierć swoich dzieci i próbują przepracować to trudne doświadczenie.
Warszawa
Już 1 lutego (środa) w Muzeum Warszawy otworzy się wystawa dedykowana pamięci najsłynniejszej stołecznej drag queen – Kim Lee. Królowa Warszawy. Postać wykreowana przez Andy’ego Nguyena była związana z Warszawą przez prawie dwie dekady, dekonstruując stołeczne symbole i ożywiając emblematyczne dla historii tego miasta kobiety. Na wystawę, która powstała we współpracy z Stowarzyszeniem Lambda Warszawa i QueerMuzeum składają się dokumentacje kostiumów i performance Kim Lee. Wystawę i program towarzyszący kuratoruje Magdalena Staroszczyk.
Natomiast 4 lutego (sobota) Raster planuje otwarcie dwóch wystaw, w których klasyczna już Zofia Rydet sąsiadować będzie z Alicją Pakosz, jedną z najciekawszych młodych twórczyń. Oba pokazy łączy motyw pejzażu – w Nieskończoności dalekich dróg Rydet to pejzaż semiotyczny, a w Wirach Pakosz, pejzaż toksyczny. Obok fotografii autorki Zapisu socjologicznego pojawią się obrazy Pakosz oraz diorama – specjalność artystki z Tych.
Także w sobotę w Fundacji Galerii Foksal otworzy się Herbalife – nowa wystawa Cezarego Bodzianowskiego. Tytuł zwiastuje nowe tworzywo, którym zainteresował się Bodzianowski i są nimi, tutaj brak niespodzianek, torebki po herbacie, zwane w różnych częściach Polski szczurem lub pampersem.