SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 11.07.2013 6 min

3 x Czułość w Hali Koszyki

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf

W nowej siedzibie w warszawskiej Hali Koszyki Galeria Czułość pokazała trzy wystawy. Oto one.

MICHAŁ KOZŁOWSKI

„ALWAYS NEVER SILENT LISTEN”

Dzieło sztuki nie jest produktem, ani żadnym dobrem. Nie jest też złem. Dzieło sztuki jest dziełem sztuki. Artysta natomiast nie jest wytwórcą. Efektem jego pracy jest zazwyczaj fragment materii ucieleśniający pewną ideę. Artysta preparuje dzieło sztuki, aby móc spreparować więcej dzieł sztuki; ale nie jak fabryka, której celem jest wytworzenie większej ilości produktów.

Dzieło sztuki nie ma też żadnej szczególnej wartości. W przeciwieństwie do produktu jest jej wręcz pozbawione. Celem dzieła sztuki jest spowodowanie zmiany i tylko jej (o ile się dokona) można przypisać jakąś wartość. Praktyka artystyczna, zwykle ukryta za dziełem sztuki to poddawanie się ciągłym procesom, odkrywanie obszarów trudnych bądź niemożliwych. Pisanie tekstów, nadawanie tytułów. Malowanie czarnych obrazów.

_DSC6562

_DSC6525

_DSC6526

_DSC6540

STANISŁAW LEGUS

“AMOR AGAPE AFEKT BLISKOŚĆ”

“Amor Agape Afekt Bliskość” to w pewnym sensie autoportret Legusa. Albo inaczej: obiektyw Legusa pokazuje to co on sam rozumie i zna. Fotografuje ludzi, którzy go otaczają, bawią i inspirują. Nie przywiązując wagi do formatu, koloru, ostrości i kompozycji skupia się na przedstawianiu swojego świata klasy średniej – albo jakby powiedzieli bardziej optymistyczni klasy kreatywnej. Nie pokazuje ich jednak kiedy podają kawę czy piwo, kiedy piszą posty na reklamowych fanpejdżach ani kiedy wysyłają kolejne CV. Legus prezentuje nam ludzi w tych intymnych i szczęśliwych momentach kiedy są wyluzowani albo przynajmniej spokojni. Jego bohaterzy dziś są kurierami rowerowymi, sklepowymi, portalowymi wyrobnikami, sfrustrowanymi artystami i oczywiście bezrobotnymi.
Tytuł wystawy to po prostu słowa synonimiczne do czułości, a same kopie fotografii są drukowane na tanim papierze (6 gr. za A4) i ploterze. Choć sam Legus twierdzi, że jego fotografia nie ma programu ani konceptualnych założeń, to ja uważam, że to jest reportaż z ostatnich wesołych dni prekariatu i hipsteriatu.

_DSC6602

_DSC6621

_DSC6633

_DSC6653

_DSC6663

_DSC6690

NAMPEI AKAKI

“GO UP GET TOGETHER”

Nampeia poznałem w Tokio, w grudniu 2012r., podczas realizacji wystawy artystów Czułości w Japonii. Był jednym z członków nieformalnego kolektywu artystów, na którego zaproszenie przyjechaliśmy. Poza Nampeiem w jego skład wchodzili Yabe Tadashi – legendarny założyciel U.F.O., Yugo Saso – aktor, autor filmów i selfpublishing’owych książek, Hiratsuka Keisuke – perkusista i DJ. Wzajemnie się uzupełniając tworzyli jakby jeden organizm, funkcjonujący bez snu albo właśnie we śnie, trudno stwierdzić, wrażenia były zbyt nierzeczywiste.

Nampei Akaki jest fotografem albo raczej „inkjet printer artist”, jak mówi o nim Yugo. Rejestruje rzeczywistość poprzez swoją hiper zindywidualizowaną percepcję, zapisuje ją na bieżąco, od razu dokonując selekcji, by chwilę później przełożyć ją na dziesiątki form obiektów: papierów, tkanin, murów, plastików. Dzieje się to tak szybko, że ma się wrażenie, jakby przekopiowana w ten sposób rzeczywistość nadal pulsowała. Nampei przenosi mapę swoich spostrzeżeń do przestrzeni wystawy, opisując obserwowany świat w całości, ale nie posługuje się przy tym powszechnie przyjętymi znaczeniami, nazwami przedmiotów. Językiem opisu są tu układy struktur, odbicia świateł, plamy kolorów, a wszystko bez przerwy umiejscawia się w szeregu podobieństw. Nampei definiuje rzeczywistość subiektywnie, nazywając ją za pomocą języka fotografii poprzez nieprzerwane powielanie układów, natłok identyfikowanych relacji, widząc go i ekscytując się nim jak chłopiec w nieskończonym sklepie z zabawkami. Świat to Toy Store, a ten powielony w Czułości to Nampei Shop.

_DSC6795

_DSC6830

_DSC6850

_DSC6945

_DSC6963

 

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Nampei Akaki, Stanisław Legus, Michał Kozłowski
Miejsce
Galeria Czułość
Czas trwania
30.05-06.06.2013
Fotografie
Kamil Zacharski
Strona internetowa
czulosc.com/
Indeks
Czułość Michał Kozłowski Nampei Akaki Stanisław Legus

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
3 x Czułość w Hali Koszyki — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności