3–9 czerwca
Kraków
W sobotę (8.06) w galerii Szaber otworzy się solowa wystawa Julii Woronowicz, kuratorowana przez Jakuba Koseckiego. Na Kosmogonii wątpliwej zobaczymy prace, w których artystka opowiada historie umieszczane w stworzonych przez siebie światach i konkretnych momentach na autorskich osiach czasu. Woronowicz mierzy się w nich z procesem tworzenia się mitów, fragmentarycznością kolektywnej pamięci oraz własną tożsamością.
Łódź
Jutro (4.06) w Pracowni Portretu otworzy się solowa wystawa Mateusza Pecyny, inaugurująca jednocześnie program SpinOFF łodzkiego Fotofestiwalu. W What’s the point artysta sięga po piłkarskie paralele, wskazując na szereg podobieństw między rzeczywistością boiskową i artystyczną oraz szerzej – współczesną kultura jako taką, z jej przywiązaniem do rywalizacji, w której zwycięzca bierze wszystko, kultem jednostek i genderowymi stereotypami. Jako strategię oporu Pecynax proponuje humor, który choć nie rozwiązuje wielkich problemów, pozwala choć na chwilę przejąć kontrolę nad biegiem wydarzeń.
Monograficzna wystawa Arkadiusza Weremczuka, znanego jako Arkadius, otworzy się w niedzielę (9.06) w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Dorobek projektanta, który na przełomie mileniów stał się jedną z najważniejszych postaci światowej mody, by po kilku latach zniknąć na niemal dekadę, skonfrontowany zostanie na ekspozycji Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje z tkaninami artystycznym z kolekcji muzeum i ze sztuką współczesną. Łączenie estetyk i porządków, charakterystyczne dla projektów Arkadiusa, znajdzie też odbicie w synkretycznej architekturze wystawy, łączącej nowożytny kościół ze świątynią Afrodyty i arkadię z pokazem mody.
Poznań
Od piątku do niedzieli (7–9.06) w przestrzeni Lotaryńskiej 6: Mikro Domu Kultury w Poznaniu będzie można oglądać wystawę Kompostownik, kuratorowaną przez Marię Blankę Grzybowską, z udziałem Arka Pasożyta, Anny Siekiery, Barbary Stańko-Jurczyńskiej, Julii Tkacz i Liliany Zeic. Kompost potraktowany został w niej jako metafora naszych relacji ze światem, a zaproszone osoby artystyczne opowiadać będą z różnych perspektyw o naszej przynależności do świata i wizjach przyszłości w kontekście katastrofy klimatycznej.
Szczecin
Solowa wystawa kenijskiego malarza Richarda Onyango otworzy się w czwartek (6.06) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Kangalika gromadzić będzie prace z różnych okresów twórczości artysty, ukazując jej ewolucję. Część z prezentowanych obrazów została przemalowana przez Onyango specjalnie na szczecińską wystawę. Do kluczowych wątków w trwającej ponad trzy dekady karierze artysty należą m.in. afrofuturystyczne wizje i przemiany kenijskiego pejzażu oraz relacja malarza z jego przedwcześnie zmarłą partnerką Drosie. Wystawę dopełniać będzie także poświęcony historii artysty film Łukasza Jastrubczaka.
Warszawa
Jutro (4.06) w Galerii Promocyjnej otworzą się dwie wystawy dyplomów realizowanych na warszawskiej ASP. Olga Dyjak w projekcie This Used to Be My Playground sięga do swoich dziecięcych wspomnień i przygląda się temu, w jaki sposób skrawki wspomnień z najwcześniejszych lat życia stają się dla nas formujące. Artystka podąża przede wszystkim tropem zabawy, choć obok obrazów i sytuacji budzących nostalgię odnosi się także do doświadczeń upokorzenia i wstydu. Kacper Tomaszewski w projekcie Śnij piesku, śnij… bada relacje ludzko-psie, przede wszystkim trudny moment pożegnania i żałoby po śmierci psiego towarzysza, odnosząc się nie tylko do własnych doświadczeń, ale i historii innych osób i szerszych kontekstów kulturowych.
W środę (5.06) rozpocznie się piąta edycja festiwalu Ephemera, która potrwa do końca tygodnia. Wydarzenia muzyczne, taneczne czy performatywne odbywać się będą w szeregu lokalizacji, m.in. w nowym miejscu przy Mińskiej 65, w Królikarni, studiu Polskiego Radia, Nowym Teatrze, Komunie Warszawa, a także w galeriach i przestrzeniach klubowych.
Po dwóch równoległych wystawach zewnętrznych kuratorek, w ten piątek (7.06) w Zachęcie czeka nas nowe otwarcie przygotowane przez zespół kuratorski galerii w składzie: Maria Brewińska, Michał Jachuła, Katarzyna Kołodziej-Podsiadło i Joanna Kordjak. Łzy szczęścia to oparta na zbiorach Zachęty wystawa wychodząca od refleksji nad podstawowymi dla każdej instytucji pytaniami o jej rolę i odpowiedzialność, o to w jaki sposób, o kim i dla kogo opowiada swoim programem. Będzie to największa jak dotąd prezentacja zachętowskiej kolekcji, a przy tym równie dużą rolę jak dzieła niekiedy od dekad spoczywające magazynach odgrywać będą aktywność publiczności i program performatywny oraz artystyczno-badawczy program Laboratorium, rozpoczynający proces budowania praktyk sojuszniczych i rozwijający praktyki z zakresu dostępności Zachęty.
Tego samego dnia (7.06) w głównym budynku stołecznej ASP otworzy się doroczna wystawa dyplomów, czyli UpComing 2023, w tym roku z podtytułem Handle with care. Ekspozycję, na której zobaczymy wybrane dyplomy osób z dziewięciu wydziałów akademii w aranżacji Łukasza Izerta, przygotował zespół kuratorski studentek i studentów drugiego roku z Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich pod opieką merytoryczną Mariki Kuźmicz.
Również w piątek (7.06) w Polana Institute otworzy się solowa wystawa Magdaleny Karpińskiej Urodziłam się zimna a moja siostra gorąca. W swoim najnowszym malarskim cyklu Karpińska koncentruje się na więziach siostrzanych, przedstawiając historię wielopokoleniowej rodziny, ale jedynie z perspektywy kobiet. Przedstawianie zdarzenia rozgrywają się zawsze w nocnej scenerii i nie są to nigdy sceny dramatyczne i uwikłane w wielką historię, a raczej drobne gesty, których wymowę uzupełniają równie subtelne detale stroju czy znajdujący się w centrum każdej z kompozycji krajobraz.
Trójka ukraińskich artystek i artystów, Yuriy Bolsa, Karina Synytsia i Yuri Yefanov, zaprezentuje swoje prace na otwieranej w sobotę (8.06) w Stroboskopie wystawie Goodnight Moon, kuratorowanej przez Oleksandrę Pogrebnyak i Katie Zazenski. Jej tytuł zaczerpnięty został z klasycznej książki dla dzieci autorstwa Margaret Wise Brown z roku 1947, zilustrowanej przez Clementa Hurda, rymowanej historii na dobranoc w formie pożegnania z różnymi przedmiotami w pokoju. Trójka ukraińskich osób artystycznych również oddaje hołd miejscom noszonym w sercach, choć niestety w znacznie bardziej dramatycznych okolicznościach, we wspomnieniach o ważnych dla siebie przestrzeniach poszukując spokoju i stabilizacji, o które tak ciężko w Ukrainie.
Po niedawno zakończonej inauguracyjnej wystawie w Domu Avenariusów, siedzibie Borowik Foundation, prezentującej fragment kolekcji jej założyciela, w najbliższą sobotę (8.06) czeka nas kolejny pokaz w modernistycznej willi na Saskiej Kępie, tym razem przygotowany przez zewnętrzną kuratorkę w zupełnie innym kluczu. Kuratorowana przez Katarzynę Piskorz i organizowana przez kolektyw ART PROJECT REVOLUTION, Opowieść z dna studni prezentować będzie prace artystek, które w swojej praktyce z czułością i szacunkiem opowiadają o wodnych bytach.
Zielona Góra
Kuratorowana przez Zofię Wiewiorowską wystawa Bezgraniczne ograniczenie otworzy się w piątek (7.06) w BWA Zielona Góra. Zobaczymy na niej prace Natalii Brandt, Olii Fedorovej, Sergeya Shabohina i Olhy Skliarskiej, opowiadające o granicach realnych i umownych, o problemach związanych z ich przekraczaniem, doświadczeniu migracji i koszmarze barier i zasieków.