29 października – 4 listopada
Katowice
Po wystawie w lokalu_30 i Henryku Bolesław Chromry raczej nie ma się co pokazywać w Krakowie, we wspólnej wystawie z Magdaleną Sawicką w Galerii Szarej w Katowicach eksplorował będzie więc ponadregionalne obszary wokół cienkiej granicy między kreacją a szaleństwem. Na otwieranej w sobotę (3.11) wystawie Czasem jestem dziwna jak to miasto zobaczymy rysunki Sawickiej i pisane ostatnio przez artystę z upodobaniem maniakalne odezwy Chromrego.
Kraków
W sezonie zaduszkowym swego rodzaju Dziady w galerii Elementarz dla mieszkańców miast odprawi Justyna Mędrala w ramach otwieranej jutro (30.10) wystawy Lecz nadchodzi chwila, gdy otwierają się nasze oczy; i widzimy. Artystka sięgnie w niej po ulubione materiały, grafit i wosk, uzupełnione o drewno i śnieg, by opowiedzieć o spotkaniu i zawieszeniu między dwoma światami – rodzinnym Krakowem i islandzkim Hnaus, gdzie aktualnie mieszka.
Powoli zbliża się finał kolejnej edycji konkursu Fundacji Grey House, tymczasem w Szarej Kamienicy otworzy się w sobotę (3.11) wystawa jego laureata sprzed dwóch lat, Kamila Kukli, w duecie z Baptistem Charneux. Związany z Krakowem malarz pokaże na kuratorowanym przez Piotra Sikorę What’s Love Got to Do With It nowe, tegoroczne obrazy. Tak jak Kukla bawi się możliwościami medium malarskiego, tak Charneux, pochodzący z Francji, a tworzący w Pradze, skupia się na zgłębianiu możliwości współczesnej ceramiki i zaprezentuje w Krakowie obiekty wykonane w tej technice.
Po latach dominacji konkursów malarskich, artyści posługujący się szeroko pojętymi intermediami mają ostatnio powody do zadowolenia. W Poznaniu możemy aktualnie oglądać wystawę konkursową pierwszej edycji KNAFa, tymczasem Wydział Intermediów krakowskiej ASP i działająca przy nim Fundacja Rozwoju Sztuki Intermediów prowadzą nabór do Międzynarodowego Konkursu na Intermedialne Dzieło Sztuki. Open call na prace potrwa do 23 listopada, oceniać je będzie jury, w skład którego wejdą m.in. Izabella Gustowska i Jeffrey Shaw, a na zwycięzcę czeka 15 000 złotych i wystawa w Galerii Opcja ASP w Krakowie.
Szczecin
Ostatnimi czasy każda szanująca się instytucja, a nawet prywatna galeria powinna od czasu do czasu zorganizować event z performansem choreograficznym w roli głównej; teraz do tego peletonu dołączy szczecińskie TRAFO. Jutro (30.10) zainaugurowany zostanie nowy cykl kuratorowany przez Emilię Orzechowską i zatytułowany PERFOstacja. Będą w nim brać udział artyści performatywni, których praktyka opiera się na eksplorowaniu ciała oraz jego dynamiki i ruchu. Pierwszą z nich będzie Magda Jędra z solo Le Pas Jacques, skoncentrowane na upływie czasu i smutku związanego z nieuchronną entropią.
Warszawa
Sezon świąteczny zaczyna się zazwyczaj na początku listopada, tymczasem Zuzanna Bartoszek wyprzedzając pierwsze bożonarodzeniowe dekoracje i radiowe playlisty już w Halloween (31.10) zaprezentuje w Sercu Człowieka (wcześniej znanym jako LAW) wystawę zatytułowaną Christmas. Tytułowe święta posłużą jednak nie jako zestaw motywów, a odniesienie do marzenia o wspólnocie, cieple i przemianie duchowej. Bartoszek bowiem wszelkie rytuały katolickie i obiekty sakralne darzy dużym sentymentem, bo jak sama określa, w dzieciństwie była dewotką.
Wrocław
W stolicy Dolnego Śląska obrodziło ostatnio w nowe przestrzenie – wkrótce otworzy się kolejna po OP ENHEIM nowa inicjatywa, Krupa Gallery, która ulokuje się w kamienicy przy wrocławskim rynku. Przy tej okazji chętni artyści mogą ją do pewnego stopnia współtworzyć biorąc udział w organizowanym przez galerię konkursie na aranżację jej lobby. Polecamy szczególnie tym, którym wciąż bliskie są ideały modernizmu, jako że twórcy galerii w założeniach konkursu odwołują się do Teorii widzenia Strzemińskiego. Zgłoszenia nadsyłać można do 18 listopada.