SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 29/2025 Artykuł sponsorowany 18.07.2025 4 min

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: lustro współczesnego świata

udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
1. miejsce, konkurs główny, Natalia Bugaj „Rom/ka: tu i teraz”

W czasach nieustannego przepływu obrazów i skracającej się uwagi odbiorcy, plakat wciąż potrafi zatrzymać nas w miejscu. 29. edycja Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie potwierdza, że ten nośnik nie przestaje być przestrzenią artystycznego buntu, społecznej troski i osobistej refleksji.

Biennale to najstarsza tego typu impreza na świecie – powstała w 1966 roku w stolicy Polski i od tamtej pory jest barometrem nie tylko estetycznych zmian, ale i społecznych nastrojów. W tegorocznej edycji jurorzy oceniali prace w dwóch kategoriach: konkursie głównym oraz konkursie tematycznym pod hasłem Quo vadis?.

1. miejsce, konkurs tematyczny, Veera Kemppainen, „Digital Politics”
2. miejsce, konkurs główny, Peter Bankov, „Kremuliator”
2. miejsce, konkurs tematyczny, Jaakko Tikkanen, „Nature and War”

Plakat nie zna granic. Międzynarodowe jury, uniwersalne przesłanie

Wybór najlepszych prac powierzono międzynarodowemu jury, w którego skład weszli: Maciej Buszewicz (Polska), Jumping He (Chiny), Annik Troxler (Szwajcaria), Henning Wagenbreth (Niemcy) i Ada Zielińska (Polska). To grono, reprezentujące różne tradycje graficzne i perspektywy kulturowe, nadało konkursowi wymiar naprawdę globalny.

W konkursie głównym złoty medal otrzymała Natalia Bugaj za plakat Rom/ka: tu i teraz – obraz oszczędny, ale poruszający. Symboliczne warkocze i czerwień koszuli, dopełnione typograficznym komunikatem, składają się na wizualny manifest. Srebrny medal przypadł Peterowi Bankovowi za teatralny plakat Kremuliator, który eksperymentuje z formą, łącząc ekspresyjny rysunek z realizmem. Brązowy medal otrzymał Jan Rajlich za poetycki plakat Fraktale – subtelny i refleksyjny obraz życia i śmierci. Honorowe wyróżnienia przyznano: Huang WF (Stop Oppressing Woman), Nancy Skolos i Thomas Wedell (Lyceum Fellowship Poster Call for Entries 2024) oraz Jaime Nieto (Droga, która prowadzi do bliźniego jest dla mnie nazbyt długa).

Wystawę konkursu głównego można oglądać w historycznych wnętrzach Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu 5.

Gdzie zmierzamy? Kim jesteśmy?

Hasło konkursu tematycznego – Quo vadis? – okazało się wyjątkowo aktualne. Plakaty podejmują temat zagubienia, pytań o przyszłość i zagrożeń, które sami stwarzamy.

Złoty medal otrzymała Veera Kemppainen za Digital Politics – ostrzeżenie przed cyfrowym zniewoleniem i utratą tożsamości. Srebrny medal przyznano Jaakko Tikkanenowi za Nature and War – zestawienie piękna natury z brutalnością wojny. Brązowy medal zdobyła Martyna Pazera za Quo Vadis? – plakat podważający sens naszych wyborów cywilizacyjnych. Wyróżnienia honorowe otrzymali: Alejandro Magallanes, Arkadiusz Haratym i Wojciech Domagalski.

Wystawa tej kategorii prezentowana jest w przestrzeni publicznej – na placu Piłsudskiego w Warszawie, w formie plenerowej ekspozycji możliwej dzięki wsparciu Spółki Pałac Saski.

3. miejsce, konkurs główny, Jan Rajlich, „Fraktale”
3. miejsce, konkurs tematyczny, Martyna Pazera, „Quo Vadis?”

Wystawy towarzyszące: mistrzowie w centrum uwagi

Tegoroczne Biennale to nie tylko konkursy, ale również dwie ważne wystawy indywidualne.
W Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie prezentowana jest retrospektywa prof. Mieczysława Wasilewskiego – wybitnego plakacisty, pedagoga i mistrza syntetycznej formy. Artysta został uhonorowany Nagrodą im. Józefa Mroszczaka, przyznawaną przez rektora ASP w Warszawie za całokształt twórczości i wkład w rozwój języka plakatu.
Równolegle ASP w Warszawie prezentuje wystawę Niklausa Troxlera – legendarnego szwajcarskiego grafika, znanego z jazzowych plakatów i oryginalnego języka wizualnego. W uznaniu zasług dla światowej sztuki projektowania, Troxlerowi przyznano tytuł doktora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 2025 roku.

Plakat jako głos

29. Biennale udowadnia, że plakat nie jest już zarezerwowany dla zawodowych grafików. W epoce cyfrowej niemal każdy może stworzyć własny komunikat wizualny. Ważniejsze od formalnych umiejętności staje się to, co chcemy powiedzieć i dlaczego. Plakat dziś to narzędzie świadomego obywatela – człowieka, który nie godzi się na obojętność.
To medium pozostaje jednym z najbardziej demokratycznych: tanie, bezpośrednie, dostępne. Może zawisnąć na murze, w mediach społecznościowych, w galerii, ale też w naszej głowie. To nie jest tylko wybór stylu czy techniki – to wybór postawy wobec świata.

Otwarcie 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie
Otwarcie 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie
Otwarcie 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie
Otwarcie 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie

Po co nam Biennale?

Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie nie tylko promuje najwyższej klasy twórczość graficzną, ale przede wszystkim tworzy przestrzeń do rozmowy o tym, co najważniejsze. To miejsce, gdzie sztuka zderza się z rzeczywistością – nie po to, by uciekać w estetykę, ale by wracać z nową siłą do spraw trudnych, bolesnych i niepokojących. Tegoroczna edycja pokazała, że plakat żyje, rezonuje i ma się dobrze – nie dlatego, że jest „ładny”, ale dlatego, że wciąż potrafi coś powiedzieć o świecie.

Twórcy 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu

Za kształt tegorocznej edycji Biennale odpowiadają:
prof. Lech Majewski – Prezydent Międzynarodowego Biennale Plakatu
Justyna Czerniakowska – Sekretarz Generalna Międzynarodowego Biennale Plakatu
Mateusz Machalski – kurator B29. MBP oraz wystawy Niklausa Troxlera,
Katarzyna Urbańska – kuratorka wystawy prof. Mieczysława Wasilewskiego,
Jakub Marzoch – projektant wystaw w ASP
Anna Wieluńska – autorka identyfikacji 29. MBP

Wystawy 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu są otwarte dla publiczności od 5 lipca do 5 października 2025 roku.

Justyna Czerniakowska, Sekretarz Generalna 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 11.07.2025

Seksowne i niedopłacone. O wystawie „Strefy LGBT+” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Łucja Staszkiewicz
2
News 08.07.2025

Daniel Muzyczuk dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja
3
Na Dobry Początek 07.07.2025

7–13 lipca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 14.07.2025

14–20 lipca

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 11.07.2025

Konieczna korekta kursu – o wystawie „W oku cyklonu” w Muzeum Sztuki w Łodzi

6
Artykuł sponsorowany 11.07.2025

Dostępność dla wrażliwców

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
29. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: lustro współczesnego świata — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności