28 października – 3 listopada
Lublin
Kolejna edycja zapoczątkowanego w 2009 roku festiwalu Performance Platform Lublin rozpocznie się dziś i potrwa do środy (28–30.10) w przestrzeni Galerii Labirynt. Tegoroczna odsłona koncentrować się będzie na różnorodności i odmienności sztuki performansu, zderzając z sobą osoby artystyczne reprezentujące trzy pokolenia. Obok klasyków i klasyczek dyscypliny, jak Janusz Bałdyga i Ewa Zarzycka, w festiwalu wezmą udział m.in. Katarzyna Kozyra i Aleksandra Kubiak, a spośród najmłodszej generacji Bożna Wydrowska, Filipka Rutkowska czy Przemysław Piniak. Ostatniego dnia zobaczymy z kolei działania osób twórczych przed trzydziestką, wyłonione w ramach open calla.
Poznań
Przygotowana we współpracy z bolońską GALLLERIAPIÙ wystawa No Future But Poems otworzy się w czwartek (31.10) w galerii SKALA. Kolektywny, performatywny i interdyscyplinarny projekt artystyczny Ivany Spinelli, Apparatus 22 i Gluklyi skupia się na poszukiwaniu mocy praktyki poetyckiej stosowanej wobec rzeczywistości. Twórczość poszczególnych osób artystycznych łączy się na poziomie badania władzy, aktywizacji społecznej, wykorzystania języka oraz refleksji na temat wrażliwości i futuryzmu. Na wystawie stworzą one oniryczną przestrzeń inspirowaną subkulturami cyfrowymi, kreując atmosferę zawieszoną między nostalgią a niemożliwymi przyszłościami, w której poetyckość łączy się z poczuciem tajemnicy i zakłócenia.
Warszawa
Solowa wystawa Pawła Nocunia otworzy się dziś (28.10) przy Marszałkowskiej 18. W cyklu Facescape artysta tworzy portrety bohaterek i bohaterów swoich ulubionych filmów. Skupiając się na zatrzymanych w kadrach ekspresjach, malarz wydobywa szerokie spektrum emocji fikcyjnych postaci i zdolność ich oddziaływania na realne życie i postawy odbiorców.
W czwartek (31.10) w pawilonie wystawienniczym Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki przy ul. Foksal otworzy się solowa wystawa Nicolasa Grospierre’a Dom dla kultury. Towarzyszy ona wydanemu przed dwoma laty photobookowi ze zdjęciami wykonanymi w Litwie, Łotwie, Estonii i Izraelu. Wykorzystując charakterystyczny dla siebie język wizualny i tworząc frontalne fotografie modernistycznej architektury, w projekcie tym Grospierre przygląda się zaskakującym formalnym podobieństwom między budynkami kibuców i kołchozów – oddalonych od siebie o tysiące kilometrów, powstałych w radykalnie różnych kontekstach, choć będących owocami dwóch pokojowych wizji społeczeństwa. W obecnym kontekście kolonialnych i ludobójczych działań militarnych Rosji i Izraela fotografie Grospierre’a ujawniają przy tym wyraźniej wpisany w architektoniczny projekt inżynierii społecznej aspekt kolonialny.
Tego samego dnia (31.10) w Rotacyjnym Domu Kultury na Jazdowie otworzy się wystawa grupy Tapczan Taboret, łączącej praktyki artystyczne, badawcze i projektowanie graficzne. Zmeblowanie będzie meblowo-artystyczną instalacją przestrzenną tworzącą ramę dla prezentacji prac kolektywu i grającą z kontekstem przestrzennym zabudowanego domkami fińskimi Jazdowa i samego Rotacyjnego Domu Kultury.