28 kwietnia – 4 maja

Bielsko-Biała
Laureatka jednej z trzech równorzędnych nagród przyznanych w poprzedniej edycji Bielskiej Jesieni, Karolina Jarzębak, zaprezentuje w Galerii Bielskiej BWA zrealizowaną w ramach konkursowej nagrody wystawę indywidualną, kuratorowaną przez Adę Piekarską. Na otwieranym w środę Samozaoraniu zobaczymy nowe obiekty artystki wykonane w technice intarsji, instalacje oraz wideo zrealizowane przez Jarzębak we współpracy z Kat Zavadą, członkinią cyberfeministycznego kolektywu Nerdka. Czerpiąc z popkultury, memosfery i szeroko pojętej kultury internetowej, artystka analizować będzie fenomen konserwatyzmu jako spolityzowanej formy nostalgii. Równolegle w bielskiej galerii otworzy się kuratorowana przez Agatę Smalcerz indywidualna wystawa Krzysztofa Piętki. Zobaczymy na niej obrazy związane z miejscem pochodzenia i zamieszkania artysty, czyli Babicami pod Oświęcimiem, a przy tym z historią jego rodziny. W Strefie pracy artysta przygląda się zderzeniu sielankowego pejzażu z pozostałościami traumatycznej historii i napięciu między toczącym się życiem codziennym a pamięcią Zagłady.
Kraków
Współorganizowana z Fundacją Muzeum Komiksu przekrojowa wystawa opowiadająca o polskim komiksie po roku 1989 otworzy się w środę (30.04) w Bunkrze Sztuki. Kuratorowana przez Artura Wabika ekspozycja W szerokim kadrze. Komiks polski po transformacji kreślić będzie szeroko zakrojoną opowieść o przemianach tego medium w III RP, obejmującą nie tylko wielkie tytuły, ale i inicjatywy oddolne, opisującą także społeczno-kulturowe warunki: rolę Internetu, blogosfery i kształtowanie się̨ profesjonalnego rynku komiksowego. Narracja wystawy ogniskować się będzie wokół trzech głównych wątków: odwzorowania rzeczywistości społecznej na kartach komiksów, zmieniającego się miejsca kobiet w tym polu, a także relacji komiksu i władzy.

Dominik Szcześniak, plansza z komiksu „Robaczki”, dzięki uprzejmości fundacji Muzeum Komiksu
Osobom spędzającym majówkę w Krakowie polecamy wybrać się w piątek (2.05) do galerii Piana, gdzie otworzy się wystawa Beate Gatschelhofer Call me inherently fragile, wieńcząca rezydencję artystyczną realizowaną we współpracy z Domem Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii oraz Kultur Land Steiermark w Grazu. Prace Gatschelhofer reinterpretują tradycyjne procesy obróbki ceramiki, a przedmioty codziennego użytku przekształcają się w nich w motywy narracyjne. Te powstałe podczas krakowskiej rezydencji stanowią próbę zmaterializowania efemerycznych śladów miasta poprzez ceramiczne formy balansujące między stabilnością a rozpadem, rezonujące z kontekstem historii Nowej Huty jako miejsca naznaczonego utopijną wizją i jej erozją.
Kozielec
Jeszcze przez kilka dni, do końca kwietnia, nadsyłać można zgłoszenia do siódmej edycji programu rezydencyjnego Znikając nad Wisłą, organizowanego przez Fundację W788. Rezydencja odbędzie się latem w Kozielcu koło Bydgoszczy, gdzie od szesnastu lat mieszka Elżbieta Jabłońska z rodziną. Wybrana osoba podczas tygodniowego pobytu w domku przeznaczonym dla twórców i twórczyń będzie mogła „rozpłynąć się” w nadwiślańskim krajobrazie, pracując nad swoimi projektami i realizując działania odnoszące się do miejsca oraz skierowane do lokalnej społeczności.
Nowe Miasto Lubawskie
Trwa także open call do innego cyklicznego projektu z dala od wielkich ośrodków, czyli festiwalu Nowe Ciepło, organizowanego przez Fundację Inicjatyw Krajobrazowych Wybudowania w Nowym Mieście Lubawskim w województwie warmińsko-mazurskim. Do 19 maja nadsyłać można zgłoszenia na rezydencję, która odbędzie się na przełomie lipca i sierpnia. Prace odnoszące się do lokalnego krajobrazu i angażujące miejscową społeczność zaprezentowane zostaną we wrześniu na festiwalowej wystawie pod hasłem Sztafeta, kuratorowanej przez Tytusa Szabelskiego-Różniaka i Marcina Zalewskiego i podejmującej w tym roku temat przemian demograficznych zachodzących obecnie w Polsce, zwłaszcza na terenach poza dużymi miastami.