27 czerwca – 3 lipca
Elbląg
Powstałe w ciągu ostatniego roku prace Kingi Kosacz-Drozdek zobaczymy na otwieranej w czwartek (30.06) indywidualnej wystawie artystki w Centrum Sztuki Galerii El w Elblągu. Na Afektach znajdą się rzeźby w formie popiersi, instalacji, mozaik i kompozycji ceramicznych, ukazujące przede wszystkim portrety kobiet w różnych stanach emocjonalnych; z jednej strony wyidealizowane, niemal odrealnione, a jednocześnie noszące w sobie całą gamę tytułowych, niekoniecznie pozytywnych afektów, jak złość, smutek i rozdrażnienie.
Gdańsk
Solowa wystawa Doroty Walentynowicz Cherish otworzy się w piątek (1.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Kuratorowana przez Annę Ciabach i Marię Sasin ekspozycja prezentować będzie obiekty, zdjęcia, instalacje i dokumentacje krążące wokół wątku relacji kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym. Artystka eksperymentuje z mechanikami tworzenia obrazów, płynnie poruszając się między cyfrowymi algorytmami a klasycznymi technikami jak ceramiczna rzeźba. Punktem wyjścia dla opowieści Walentynowicz stanie się historia firmy Kodak i jej oferty od początku kierowanej do kobiet, które stawały się domowymi dokumentalistkami i archiwistkami.
Monograficzna wystawa Berta Theisa zatytułowana O przestrzeni publicznej i innych utopiach otworzy się tego samego dnia (1.07) w CSW Łaźnia. Zobaczymy na niej prace powstałe od wczesnych lat 90. do śmierci artysty w roku 2016, w okresie, gdy pochodzący z Luksemburga twórca związany był przede wszystkim z Isolą, robotniczą dzielnicą Mediolanu, gdzie realizował akcje artystyczne przekształcające przestrzeń publiczną i społeczną, budował platformy, pawilony i inne instalacje. Na gdańskiej ekspozycji znajdą się prace wideo, kolaże, modele i dokumentacje akcji publicznych Theisa, w tym tych związanych z działalnością Isola Utopia, założonego przez niego miejskiego kolektywu artystów, architektów, filozofów i mieszkańców.
Gdynia
Dwudniową interwencję artystyczną powstałą w reakcji na trwającą wojnę w Ukrainie zobaczyć będzie można w piątek i sobotę (1–2.07) w Gdyńskich Halach Targowych. Siatka. K_łącza to projekt kuratorowany przez Martę Romankiv, w którym udział wezmą Yulia Krivich i Weronika Zalewska. Artystki koncentrować się będą na tematach solidarności oraz zmian społecznych i politycznych wywołanych rosyjską inwazją na Ukrainę, a także relacjach zależności związanych z ziemią – zarówno kryzysie żywnościowym, jak i systemach oddolnego wsparcia, ekonomii daru, kultywowania wiedzy i międzypokoleniowej pamięci. Interwencja w przestrzeni hal przybierze postać specyficznego „punktu sprzedaży”, miejsca współpracy z użytkowniczkami i użytkownikami hal, wymiany informacji i poszukiwania sposobów przetrwania kryzysu żywnościowego.
W ten weekend (2.07) w Gdyni rozpocznie się też piętnasta edycja Gdynia Design Days. Tegoroczna odsłona festiwalu sięga do lokalnego kontekstu i odbywać się będzie pod hasłem Współmorze. Festiwalowe wystawy, warsztaty, wykłady i dyskusje koncentrować się więc będą na szeroko pojętym projektowaniu w kontekście możliwości i zasobów związanych z Bałtykiem, klimatu, gospodarki oraz tożsamości i wspólnoty ludzi znad morza.
Gorzów Wielkopolski
Retrospektywna wystawa Dawida Szafrańskiego, kuratorowana przez Gustawa Nawrockiego, otworzy się w piątek (1.07) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Obiekt | Rzut | Projekcja prezentować będzie przede wszystkim prace powstałe w latach 2013–2022, w których artysta posługuje się nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, sięga po autorsko pojmowany obiekt i instalację oraz podejmuje próby reinterpretacji klasycznego medium rysunku. Rozważania na temat mediów artystycznych i środków masowego przekazu łączą się w nich z krytycznym namysłem nad współczesną rzeczywistością i reminiscencjami z życia niewielkiej miejscowości.
Kalisz
Solową wystawę Roberta Kuśmirowskiego zaprezentuje w ten czwartek (30.06) Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. W swoim najnowszym projekcie Story ON/OFF artysta koncentruje się na procesach związanych z pisaniem historii i dokumentowaniem zdarzeń oraz zachodzących między tymi obszarami napięciach. W optyce Kuśmirowskiego historia to tak naprawdę proces zafałszowywania tego, co w danym momencie i z perspektywy osoby ową historię piszącej niewygodne, dokumenty zaś stają się specyficznym pomnikiem naszych czasów, dającymi świadectwo naszego postępu, rozumowania i porządkowania świata.
Lublin
Indywidualna wystawa Oleksandra Halishchuka otworzy się w czwartek (30.06) w Galerii Labirynt. Bez nazwy / od 24 lutego 2022 to rodzaj kartek z dziennika powstającego w czasie wojny, począwszy od rysunku wykonanego nocą 24 lutego, tuż przed rosyjskim atakiem. Nerwowe czarnobiałe szkice powstawały przy słabym świetle, w piwnicy, szpitalu psychiatrycznym, w Użhorodzie, we Lwowie, jako zapis myśli, emocji, stanów psychicznych i wydarzeń, których nie można zapomnieć. Składają się one nie w uporządkowaną, skrojoną pod ekspozycję opowieść, która byłaby próbą racjonalizacji wojny, a rozmyślnie pozbawiony tytułu zbiór prywatnych notatek, których pełny kontekst znany jest tylko autorowi.
Olsztyn
Pokłosiem sentymentalnej podróży niemieckiej artystki Hildegard Skowasch do regionu, z którym związana jest historia jej rodziny, zobaczymy na otwieranej w piątek (1.07) wystawie Ogród Marty w galerii BWA w Olsztynie, kuratorowanej przez Mariolę Balińską. Skowasch, której rodzina ze strony ojca pochodziła z podolsztyńskiej miejscowości Wójtowo, wówczas leżącej w granicach Prus Wschodnich, podejmuje w niej refleksję nad ludzką pamięcią, uwikłaną przy tym w historię polsko-niemieckich relacji. Jednocześnie artystka w rzeźbiarskich, quasi-baśniowych figurach sięga do własnych wspomnień z tego rejonu Polski, zapamiętanego jako miejsce niezwykłe i niemal nierealne.
Poznań
Już dziś (27.06) w Poznaniu startuje kolejna edycja Festiwalu Malta, w tym roku odbywającego się pod hasłem Świat w uścisku. Z jednej strony akcentuje ono potencjał bliskości, czułości, troski, zrozumienia i solidarności, z drugiej nakierowuje także na uścisk, który może być przemocowy i opresyjny. Program festiwalu powstał w dużej mierze w odpowiedzi na kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej oraz wojnę w Ukrainie i koncentrować się będzie m.in. na refleksji nad możliwościami stworzenia bardziej równościowego jutra. Głównym akcentem programu teatralnego będzie prezentacja twórczości flamandzkiego reżysera i aktora Luka Percevala, który pokaże w Poznaniu trylogię Cały smutek Belgii, skupiającą się na historii kraju i ujawniających się w niej szerszych europejskich problemach z kolonialną przeszłością, wielokulturowością i zwrotem prawicowym.
Sopot
Wybrane prace z prywatnych zbiorów jednego z czołowych polskich kolekcjonerów, Wojciecha Fibaka, zobaczymy na kuratorowanej przez Cezarego Pieczyńskiego wystawie Na tropie doskonałości otwieranej w sobotę (2.07) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. To druga po wystawie w Muzeum Okręgowym im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w przed czterema laty tak kompleksowa prezentacja zbiorów Fibaka, odzwierciedlająca zarówno gusta i zainteresowania samego kolekcjonera, jak i szerszy obraz ewolucji polskiej sztuki ostatnich kilku dekad. Znajdą się na niej prace najważniejszych artystek i artystów drugiej połowy XX wieku i współczesnych, ze szczególnym naciskiem na awangardę lat 50. i 60.
Warszawa
W ramach czwartej odsłony cyklu One Work Show, prezentacji pojedynczych prac z dorobku artystek i artystów związanych z galerią Jednostka, otworzy się jutro pokaz Lindy Lach Sorry for your loss. Tytułowa instalacja artystki składa się z kilkuset ręcznie połączonych ze sobą aluminiowych żaluzji z recyklingu, tworzących ponad trzymetrową konstrukcję o kształcie żyrandola balowego, ważącą 6,3 kg – tyle, ile glin znajdujący się w przeciętnym komputerze stacjonarnym. Także aluminium, z którego wykonane są żaluzje, odwołuje się do skojarzeń z komputerami, w tym Orionem – rzekomym superkomputerem kwantowym z 2007 roku, który okazał się jednak niespełnioną obietnicą.
O sieci artystycznych inspiracji i relacjach Mirona Białoszewskiego z innymi twórcami działającymi w Warszawie w okresie od lat 40. do lat 60. opowiadać będzie otwierana w czwartek (30.06) w Muzeum Woli wystawa Białoszewski nieosobny. Na przekór utartemu obrazowi „poety osobnego” ekspozycja kuratorowana przez Agnieszkę Karpowicz i Magdalenę Staroszczyk budować będzie portret Białoszewskiego poprzez przybliżenie działalności alternatywnych grup twórczych, z którymi był związany, jak Teatr na Tarczyńskiej, oraz biografii związanych z nimi twórczyń i twórców. Współczesnym akcentem na ekspozycji będzie stworzona przez Wojciecha Bąkowskiego instalacja dźwiękowa nawiązująca do nagrań Białoszewskiego i jego eksperymentów dźwiękowych.
Kolejną po niedawnej wystawie w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu monograficzną wystawę Zbigniewa Libery zobaczymy na Dużej scenie Nowego Teatru. Kuratorowana przez Michała Grzegorzka Synczyzna, otwierana w najbliższy piątek (1.07), nawiązuje do słynnego gombrowiczowskiego neologizmu i pytania o wybór między ojczyzną a synczyzną — związaną z buntem wobec ojca, wyobraźnią i zwrotem ku przyszłości, nie przeszłości. Na ekspozycji zobaczymy m.in. ukazane w formie panoram zacierających zwyczajową granicę między publicznością a spektaklem monumentalne fotografie Libery, a także kilka zupełnie nowych prac.
Tego samego dnia (1.07) w przestrzeni przy ulicy Puławskiej 43/7 wspólną wystawę zatytułowaną Lśnienia, realizowaną pod egidą Innego Towarzystwa zaprezentują malarz Bartosz Kokosiński oraz artysta i projektant graficzny Konrad Maciejewicz.
Z okazji swoich pierwszych urodzin Gunia Nowik Gallery zaprezentuje w tę sobotę (2.07) dwie nowe wystawy. Caresse to pierwsza w Polsce prezentacja twórczości paryskiej artystki Vavy Dudu, która zyskała rozpoznawalność jako projektantka w domu mody Jeana Paula Gaultiera w latach 90., w swojej praktyce posługuje się jednak całym szeregiem mediów, dla których bazę stanowi przede wszystkim poezja. Kinds of Love będzie z kolei zbiorową prezentacją wszystkich artystek i artystów związanych z galerią, od Izy Tarasewicz, której pokaz inaugurował jej działalność, po Daniela Rycharskiego, który niedawno dołączył do reprezentowanego przez GNG grona twórców i twórczyń.
Wrocław
Solowa wystawa Patrycji Mastej Czułe pnącza otworzy się jutro (28.06) we wrocławskiej galerii Entropia. W prezentowanych na niej obrazach i rysunkach artystka skupia się na kontemplacji i wizualizacji doświadczeń płynących z ciała i emocji, tworzy zapis ciągłego ruchu i transformacji, wewnętrzny pejzaż metaforycznego „ciała-ogrodu”, w którym jest miejsce zarówno na czułość, jak i stany niewygodne. W ramach tego pozbawionego autocenzury zapisu artystka korzysta m.in. z technik świadomego czucia zapożyczonych z bliskiego jej tańca Butoh, przekształcając je w formy malarskie i rysunkowe.