27 czerwca – 3 lipca

Elbląg
Powstałe w ciągu ostatniego roku prace Kingi Kosacz-Drozdek zobaczymy na otwieranej w czwartek (30.06) indywidualnej wystawie artystki w Centrum Sztuki Galerii El w Elblągu. Na Afektach znajdą się rzeźby w formie popiersi, instalacji, mozaik i kompozycji ceramicznych, ukazujące przede wszystkim portrety kobiet w różnych stanach emocjonalnych; z jednej strony wyidealizowane, niemal odrealnione, a jednocześnie noszące w sobie całą gamę tytułowych, niekoniecznie pozytywnych afektów, jak złość, smutek i rozdrażnienie.
Gdańsk

Dorota Walentynowicz, „Cherish”, dzięki uprzejmości Gdańskiej Galerii Miejskiej
Solowa wystawa Doroty Walentynowicz Cherish otworzy się w piątek (1.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Kuratorowana przez Annę Ciabach i Marię Sasin ekspozycja prezentować będzie obiekty, zdjęcia, instalacje i dokumentacje krążące wokół wątku relacji kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym. Artystka eksperymentuje z mechanikami tworzenia obrazów, płynnie poruszając się między cyfrowymi algorytmami a klasycznymi technikami jak ceramiczna rzeźba. Punktem wyjścia dla opowieści Walentynowicz stanie się historia firmy Kodak i jej oferty od początku kierowanej do kobiet, które stawały się domowymi dokumentalistkami i archiwistkami.
Monograficzna wystawa Berta Theisa zatytułowana O przestrzeni publicznej i innych utopiach otworzy się tego samego dnia (1.07) w CSW Łaźnia. Zobaczymy na niej prace powstałe od wczesnych lat 90. do śmierci artysty w roku 2016, w okresie, gdy pochodzący z Luksemburga twórca związany był przede wszystkim z Isolą, robotniczą dzielnicą Mediolanu, gdzie realizował akcje artystyczne przekształcające przestrzeń publiczną i społeczną, budował platformy, pawilony i inne instalacje. Na gdańskiej ekspozycji znajdą się prace wideo, kolaże, modele i dokumentacje akcji publicznych Theisa, w tym tych związanych z działalnością Isola Utopia, założonego przez niego miejskiego kolektywu artystów, architektów, filozofów i mieszkańców.
Gdynia
Dwudniową interwencję artystyczną powstałą w reakcji na trwającą wojnę w Ukrainie zobaczyć będzie można w piątek i sobotę (1–2.07) w Gdyńskich Halach Targowych. Siatka. K_łącza to projekt kuratorowany przez Martę Romankiv, w którym udział wezmą Yulia Krivich i Weronika Zalewska. Artystki koncentrować się będą na tematach solidarności oraz zmian społecznych i politycznych wywołanych rosyjską inwazją na Ukrainę, a także relacjach zależności związanych z ziemią – zarówno kryzysie żywnościowym, jak i systemach oddolnego wsparcia, ekonomii daru, kultywowania wiedzy i międzypokoleniowej pamięci. Interwencja w przestrzeni hal przybierze postać specyficznego „punktu sprzedaży”, miejsca współpracy z użytkowniczkami i użytkownikami hal, wymiany informacji i poszukiwania sposobów przetrwania kryzysu żywnościowego.
W ten weekend (2.07) w Gdyni rozpocznie się też piętnasta edycja Gdynia Design Days. Tegoroczna odsłona festiwalu sięga do lokalnego kontekstu i odbywać się będzie pod hasłem Współmorze. Festiwalowe wystawy, warsztaty, wykłady i dyskusje koncentrować się więc będą na szeroko pojętym projektowaniu w kontekście możliwości i zasobów związanych z Bałtykiem, klimatu, gospodarki oraz tożsamości i wspólnoty ludzi znad morza.
Gorzów Wielkopolski
Retrospektywna wystawa Dawida Szafrańskiego, kuratorowana przez Gustawa Nawrockiego, otworzy się w piątek (1.07) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Obiekt | Rzut | Projekcja prezentować będzie przede wszystkim prace powstałe w latach 2013–2022, w których artysta posługuje się nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, sięga po autorsko pojmowany obiekt i instalację oraz podejmuje próby reinterpretacji klasycznego medium rysunku. Rozważania na temat mediów artystycznych i środków masowego przekazu łączą się w nich z krytycznym namysłem nad współczesną rzeczywistością i reminiscencjami z życia niewielkiej miejscowości.
Kalisz
Solową wystawę Roberta Kuśmirowskiego zaprezentuje w ten czwartek (30.06) Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. W swoim najnowszym projekcie Story ON/OFF artysta koncentruje się na procesach związanych z pisaniem historii i dokumentowaniem zdarzeń oraz zachodzących między tymi obszarami napięciach. W optyce Kuśmirowskiego historia to tak naprawdę proces zafałszowywania tego, co w danym momencie i z perspektywy osoby ową historię piszącej niewygodne, dokumenty zaś stają się specyficznym pomnikiem naszych czasów, dającymi świadectwo naszego postępu, rozumowania i porządkowania świata.
Lublin
Indywidualna wystawa Oleksandra Halishchuka otworzy się w czwartek (30.06) w Galerii Labirynt. Bez nazwy / od 24 lutego 2022 to rodzaj kartek z dziennika powstającego w czasie wojny, począwszy od rysunku wykonanego nocą 24 lutego, tuż przed rosyjskim atakiem. Nerwowe czarnobiałe szkice powstawały przy słabym świetle, w piwnicy, szpitalu psychiatrycznym, w Użhorodzie, we Lwowie, jako zapis myśli, emocji, stanów psychicznych i wydarzeń, których nie można zapomnieć. Składają się one nie w uporządkowaną, skrojoną pod ekspozycję opowieść, która byłaby próbą racjonalizacji wojny, a rozmyślnie pozbawiony tytułu zbiór prywatnych notatek, których pełny kontekst znany jest tylko autorowi.
Olsztyn

Hildegard Skowasch, „Ich geh aus und du bleibist da”, 2009, dzięki uprzejmości BWA Olsztyn
Pokłosiem sentymentalnej podróży niemieckiej artystki Hildegard Skowasch do regionu, z którym związana jest historia jej rodziny, zobaczymy na otwieranej w piątek (1.07) wystawie Ogród Marty w galerii BWA w Olsztynie, kuratorowanej przez Mariolę Balińską. Skowasch, której rodzina ze strony ojca pochodziła z podolsztyńskiej miejscowości Wójtowo, wówczas leżącej w granicach Prus Wschodnich, podejmuje w niej refleksję nad ludzką pamięcią, uwikłaną przy tym w historię polsko-niemieckich relacji. Jednocześnie artystka w rzeźbiarskich, quasi-baśniowych figurach sięga do własnych wspomnień z tego rejonu Polski, zapamiętanego jako miejsce niezwykłe i niemal nierealne.
Poznań
Już dziś (27.06) w Poznaniu startuje kolejna edycja Festiwalu Malta, w tym roku odbywającego się pod hasłem Świat w uścisku. Z jednej strony akcentuje ono potencjał bliskości, czułości, troski, zrozumienia i solidarności, z drugiej nakierowuje także na uścisk, który może być przemocowy i opresyjny. Program festiwalu powstał w dużej mierze w odpowiedzi na kryzys humanitarny na granicy polsko-białoruskiej oraz wojnę w Ukrainie i koncentrować się będzie m.in. na refleksji nad możliwościami stworzenia bardziej równościowego jutra. Głównym akcentem programu teatralnego będzie prezentacja twórczości flamandzkiego reżysera i aktora Luka Percevala, który pokaże w Poznaniu trylogię Cały smutek Belgii, skupiającą się na historii kraju i ujawniających się w niej szerszych europejskich problemach z kolonialną przeszłością, wielokulturowością i zwrotem prawicowym.
Sopot
Wybrane prace z prywatnych zbiorów jednego z czołowych polskich kolekcjonerów, Wojciecha Fibaka, zobaczymy na kuratorowanej przez Cezarego Pieczyńskiego wystawie Na tropie doskonałości otwieranej w sobotę (2.07) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. To druga po wystawie w Muzeum Okręgowym im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy w przed czterema laty tak kompleksowa prezentacja zbiorów Fibaka, odzwierciedlająca zarówno gusta i zainteresowania samego kolekcjonera, jak i szerszy obraz ewolucji polskiej sztuki ostatnich kilku dekad. Znajdą się na niej prace najważniejszych artystek i artystów drugiej połowy XX wieku i współczesnych, ze szczególnym naciskiem na awangardę lat 50. i 60.
Warszawa

Linda Lach, „Sorry for your loss”, dzięki uprzejmości Galerii Jednostka
W ramach czwartej odsłony cyklu One Work Show, prezentacji pojedynczych prac z dorobku artystek i artystów związanych z galerią Jednostka, otworzy się jutro pokaz Lindy Lach Sorry for your loss. Tytułowa instalacja artystki składa się z kilkuset ręcznie połączonych ze sobą aluminiowych żaluzji z recyklingu, tworzących ponad trzymetrową konstrukcję o kształcie żyrandola balowego, ważącą 6,3 kg – tyle, ile glin znajdujący się w przeciętnym komputerze stacjonarnym. Także aluminium, z którego wykonane są żaluzje, odwołuje się do skojarzeń z komputerami, w tym Orionem – rzekomym superkomputerem kwantowym z 2007 roku, który okazał się jednak niespełnioną obietnicą.
O sieci artystycznych inspiracji i relacjach Mirona Białoszewskiego z innymi twórcami działającymi w Warszawie w okresie od lat 40. do lat 60. opowiadać będzie otwierana w czwartek (30.06) w Muzeum Woli wystawa Białoszewski nieosobny. Na przekór utartemu obrazowi „poety osobnego” ekspozycja kuratorowana przez Agnieszkę Karpowicz i Magdalenę Staroszczyk budować będzie portret Białoszewskiego poprzez przybliżenie działalności alternatywnych grup twórczych, z którymi był związany, jak Teatr na Tarczyńskiej, oraz biografii związanych z nimi twórczyń i twórców. Współczesnym akcentem na ekspozycji będzie stworzona przez Wojciecha Bąkowskiego instalacja dźwiękowa nawiązująca do nagrań Białoszewskiego i jego eksperymentów dźwiękowych.
Kolejną po niedawnej wystawie w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu monograficzną wystawę Zbigniewa Libery zobaczymy na Dużej scenie Nowego Teatru. Kuratorowana przez Michała Grzegorzka Synczyzna, otwierana w najbliższy piątek (1.07), nawiązuje do słynnego gombrowiczowskiego neologizmu i pytania o wybór między ojczyzną a synczyzną — związaną z buntem wobec ojca, wyobraźnią i zwrotem ku przyszłości, nie przeszłości. Na ekspozycji zobaczymy m.in. ukazane w formie panoram zacierających zwyczajową granicę między publicznością a spektaklem monumentalne fotografie Libery, a także kilka zupełnie nowych prac.
Tego samego dnia (1.07) w przestrzeni przy ulicy Puławskiej 43/7 wspólną wystawę zatytułowaną Lśnienia, realizowaną pod egidą Innego Towarzystwa zaprezentują malarz Bartosz Kokosiński oraz artysta i projektant graficzny Konrad Maciejewicz.
Z okazji swoich pierwszych urodzin Gunia Nowik Gallery zaprezentuje w tę sobotę (2.07) dwie nowe wystawy. Caresse to pierwsza w Polsce prezentacja twórczości paryskiej artystki Vavy Dudu, która zyskała rozpoznawalność jako projektantka w domu mody Jeana Paula Gaultiera w latach 90., w swojej praktyce posługuje się jednak całym szeregiem mediów, dla których bazę stanowi przede wszystkim poezja. Kinds of Love będzie z kolei zbiorową prezentacją wszystkich artystek i artystów związanych z galerią, od Izy Tarasewicz, której pokaz inaugurował jej działalność, po Daniela Rycharskiego, który niedawno dołączył do reprezentowanego przez GNG grona twórców i twórczyń.
Wrocław
Solowa wystawa Patrycji Mastej Czułe pnącza otworzy się jutro (28.06) we wrocławskiej galerii Entropia. W prezentowanych na niej obrazach i rysunkach artystka skupia się na kontemplacji i wizualizacji doświadczeń płynących z ciała i emocji, tworzy zapis ciągłego ruchu i transformacji, wewnętrzny pejzaż metaforycznego „ciała-ogrodu”, w którym jest miejsce zarówno na czułość, jak i stany niewygodne. W ramach tego pozbawionego autocenzury zapisu artystka korzysta m.in. z technik świadomego czucia zapożyczonych z bliskiego jej tańca Butoh, przekształcając je w formy malarskie i rysunkowe.