26 lutego – 3 marca
Gorzów Wielkopolski
Na marginesach architektury i obszarach pomiędzy wizualizacją a rzeczywistością koncentruje się Jan Domicz w swojej solowej wystawie Brama większa od płotu, która otworzy się w piątek (1.03) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W swoim nowym projekcie artysta m.in. powiększa do naturalnej skali postaci z cyfrowych architektonicznych wizualizacji i wstawia je do wnętrza galerii tworząc tłum, którego częścią staje się widz. Stare sprzęty AGD zestawia z kolei z płaskimi atrapami wykorzystywanymi przez flipperów do urządzania tymczasowych wnętrz mieszkań na sprzedaż.
Kraków
Po długim remoncie brutalistycznego budynku przy placu Szczepańskim Bunkier Sztuki wraca na swoje miejsce. Czas pokaże, czy galerii uda się odbudować również niegdysiejszą pozycję, tymczasem w piątek (1.03) otworzy się pierwsza w zmodernizowanej siedzibie wystawa. Daj mi wszystko to pokaz prac pochodzących z kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów, które ci przekazali jesienią zeszłego roku w darze dla krakowskich muzeów – MOCAK-u i Muzeum Fotografii.
Dzień później (2.03) w UFO Art Gallery otworzy się wystawa Michaela Bibera The Two Dimensions UFO + M4. Po wspólnym pokazie z Agnieszką Szostek w ubiegłym roku w tej samej galerii, artysta zaprezentuje swoje prace solo, a krakowska wystawa będzie miała swoją kontynuację w offowej przestrzeni M4 w Monachium, gdzie tydzień później otworzy się jej druga odsłona. Najnowsze obrazy artysty to kompozycje oparte na kojarzących się z roślinami motywach, które artysta niekiedy reprodukuje i przetwarza przy użyciu metod cyfrowych, łączy z obrazami znalezionymi w sieci i przetwarza w kolejnych malarskich eksperymentach.
Lublin
Otwarta w październiku ubiegłego roku To tylko wystawa w Galerii Labirynt wciąż trwa i ewoluuje. W najbliższą sobotę (2.03), tydzień po drugiej rocznicy pełnoskalowej inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę, czeka nas trzecie otwarcie tej solidarnościowej ekspozycji. Część prezentowanych na niej prac bezpośrednio odnosi się do wydarzeń z ostatnich dwóch lat, inne to projekty starsze, jako że walczący na froncie artyści i artystki odłożyli póki co praktykę artystyczną na bok. Przy okazji trzeciej odsłony do wystawy dołączą też nie-ukraińscy twórcy i twórczynie.
Opole
Indywidualna wystawa Angeliki Markul otworzy się w piątek (1.03) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Gardło diabła nawiązuje do określanej tym mianem największej kaskady wodospadu Iguaçu na granicy argentyńsko-brazylijskiej. Na opolskiej ekspozycji zobaczymy instalację wideo oraz obiekty rzeźbiarskie i świetlne, które łączy przekroczenie antropocentrycznej perspektywy i skupienie na majestatycznych siłach przyrody, na tym co przedludzkie i pozaludzkie.
Poznań
Wspólny pokaz Aleksandry Liput i Macieja Nowackiego otworzy się w piątek (1.03) w galerii Łęctwo. Kuratorowana przez Eleonorę Bojanowską wystawa You have to be in hell to see heaven to inspirowana mitycznymi narracjami opowieść o podróży w głąb siebie i przeżywaniu śmierci za życia zbliżającym do transcendencji. Liput w swoich pracach ceramicznych opowiada na nowo minojski mit o wskrzeszonym Glaukosie, a Nowacki w swoim malarstwie mówi o symbolicznej śmierci ciała prowadzącej do samopoznania i wyzwolenia od społeczno-kulturowych norm.
Warszawa
Ewolucję albumów fotograficznych na przestrzeni stu lat prześledzi otwierana w czwartek (29.02) wystawa Śliczna jest młodość naszego wieku. Fotoalbumy 1850–1950 w Muzeum Warszawy. Ekspozycja ukazywać będzie kształtowanie się i przemijanie konwencji fotoalbumów na szerszym tle rozwoju fotografii, a także role, jakie odgrywały one w określonych społecznościach, rodzinach czy instytucjach – od eleganckiego podarunku po narzędzie umacniania tożsamości narodowej.
Solowa wystawa Wilhelma Sasnala otworzy się w piątek (1.03) w Fundacji Galerii Foksal. Wieczór współczesnych filmów 16mm koncentrować się będzie na filmowej odnodze twórczości Sasnala, na wystawie zobaczymy jednak również towarzyszące im obiekty oraz prace na papierze i płótnie. Trzonem wystawy będą filmy Córka Księżyca (2019) oraz Księżycowy kamień (2022), w których prozaiczne sceny z życia codziennego przeplatają się z onirycznymi motywami zaczerpniętymi z dawnych baśni i legend.
Międzypokoleniowy – i niestety pośmiertny – dialog dwóch artystów z rodziny Jarodzkich, Konrada i Pawła, zobaczymy na otwieranej tego samego dnia (1.03) wystawie w Salonie Akademii. Trzy rozmowy przy wszystkich oczywistych różnicach wskazywać będą na podobieństwa praktyk obu artystów, ukazując ich jako diagnostów współczesności stawiających w centrum swojej sztuki człowieka i jego kulturowo-społeczne uwikłania.
Dzień później (2.03) w galerii Leto otworzy się solowa wystawa Xawerego Wolskiego. Pod wpływem tytułowego Impulsu artysta postanowił przemalować część swoich rzeźb z bieli na czerwień przypominającą kolor zakrzepłej krwi. Warszawska wystawa prezentować będzie efekty tej zmiany na odbiór obiektów.
Wrocław
Wspólna wystawa Patrycji Mastej i Julesa Colleta zatytułowana Miłość i potwory otworzy się w piątek (1.03) w Galerii u Kosałki. Artyści, a przy okazji kolekcjonerzy kuriozalnych obiektów wypełnią jej przestrzeń instalacją złożoną z fragmentów scenografii, kolaży, rysunków, obrazów i rzeźb imitującą pełne pamiątek i sztuki wnętrze domu, w równiej mierze przytulne, co straszne.
Tego samego dnia (1.03) w Galerii Entropia, przy okazji trwającej wystawy Igora Gawlikowskiego, artysty związanego z wrocławską sceną muzyczną, gitarzysty i kompozytora, odbędzie się jego performans dźwiękowy pod tytułem Idzie Nowe cz. 2.