26 listopada – 2 grudnia
Bytom
Zbliża się szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach, przy okazji którego nieopodal, w bytomskiej Kronice otworzy się kuratorowana przez Jakuba Gawkowskiego wystawa Najpiękniejsza Katastrofa, poświęcona kryzysowi klimatycznemu i możliwym modelom przyszłości. Stawia sobie ona za cel m.in. przemyślenie pojęcia natury i zakwestionowanie newage’owej wizji ekologii czy prób wpisania jej w machinę neoliberalnej ekonomii. Tego samego dnia (1.12) w Kronice otworzy się też solowa wystawa Piotra Bujaka Chłopcy do bicia. Przebywający na kilkuletnim pobycie naukowo-badawczym w Japonii artysta przygląda się w nim opresyjnemu modelowi funkcjonowania japońskiej policji, nieprzystającemu do europejskich wyobrażeń o tym kraju, z drugiej strony – opresji systemu wobec szeregowego policjanta w realiach polskich.
Kalisz
Po dwóch latach od wystawy w Project Roomie Zamku Ujazdowskiego, skoncentrowanej wokół postaci Józefa Bema i jego konwersji na islam, Przemek Branas powraca do postaci polskiego generała. W piątek (30.11) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu artysta zaaranżuje kilkugodzinny performans polegający na wspólnym jedzeniu, paleniu, wywoływaniu ducha Bema i islamizowaniu kaliszan.
Kraków
W najbliższy piątek (30.11) w Muzeum Etnograficznym w Krakowie otworzy się wystawa poświęcona rzadko eksponowanemu w etnograficznych prezentacjach wątkowi – Zagładzie. Widok zza bliska. Inne obrazy Zagłady prezentować będzie prace pochodzące z kolekcji polskich i niemieckich, celowo lub niejako mimochodem odnoszące się do drugowojennej tragedii. Część z prac sfotografowana została także przez Wojciecha Wilczyka w ramach tworzonego przez ostatnie dwa lata cyklu Powiększenia, który również zostanie zaprezentowany na wystawie.
Poznań
Od wtorku do czwartku (27-29.11) w poznańskim Pawilonie odbędzie się finał projektu 5 zmysłów. o]Wolności. To organizowany w Wielkopolsce już od siedmiu lat projekt skierowany do osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów, w ramach którego organizatorzy wraz z zaproszonymi artystami odwiedzali w tym roku liczne ośrodki terapii zajęciowej czy szkoły. Na zakończenie natomiast do akcji wkroczy Paweł Althamer, który w Pawilonie zorganizuje kolejną odsłonę swojego Kongresu Rysowników.
Warszawa
Jakub Gliński przeżywa ostatnio swoje kolejne pięć minut. Tuż po wernisażu malarskiej wystawy w krakowskiej Widnej jego prace zobaczymy w Austriackim Forum Kultury na otwieranych już dziś wieczorem (26.11) Dzieciach Akcjonistów. Drugą z bohaterek wystawy będzie austriacka artystka Vilma Pflaum, analizująca własne doświadczenia z okresu dzieciństwa spędzonego w komunie Otto Muehla we Friedrichshof. W przypadku Glińskiego związek z akcjonizmem wiedeńskim nie jest tak bezpośredni, choć w samych jego działaniach, z autodestrukcyjnymi perfromansami na czele, trudno nie dostrzec duchowego pokrewieństwa.
W środę (28.11) w warszawskim Muzeum Narodowym odbędzie się czwarta odsłona organizowanego przez Fundację Arton Festiwalu Filmów o Sztuce Arton Review. Zobaczymy podczas niego filmy młodych artystek i artystów odnoszące się do sztuki lat 60.-80. Wśród nich znajdzie się m.in. wideo Przemka Branasa nawiązujące do akcji Krzysztofa Niemczyka, film Adeliny Cimochowicz, w którym surrealne stwory z obrazów Marii Anto stają się uosobieniem nas samych, zamkniętych w osobistych doświadczeniach czy mockument Mikołaja Sobczaka inspirowany postacią estońskiego twórcy Siim-Tanel Annusa.
Tego samego dnia (28.11) w Galerii Promocyjnej otworzy się wystawa Portret osobisty vol. 2, wieńcząca druga edycję projektu na styku fotografii i teatru, nawiązującego do idei monodramu jako intymnego spotkania artysty z publicznością i jednocześnie klasycznej formy tworzenia portretu fotograficznego, będącego wynikiem spotkania fotografa z osobą fotografowaną. W jego ramach powstały nowe fotografie m.in. Mikołaja Grynberga i Rafała Milacha. Podczas prac nad projektem powstały również filmy dotyczące sztuki portretu, których bohaterami byli zaproszeni fotografowie, zrealizowane przez Piotra Małeckiego. Ich premiera odbędzie się w przyszłym tygodniu (4.12) w Teatrze Studio.