26 kwietnia – 2 maja
W dolnośląskiej Oleśnicy w tę sobotę (1.05) w galerii Forma Otwarta otworzy się wystawa Pawła Jarodzkiego Świat nie istnieje. Współtwórca Luxusu pokaże na niej swoje najnowsze prace, eksplorujące związki pamięci z faktami. Kluczową rolę odgrywa w nich forma mapy, dekonstruowana i na nowo składana w kolażowej formie w towarzystwie znalezionych materiałów, wizerunków i symboli. W solipsystycznej narracji Jarodzki ironicznie nawiązuje m.in. do tradycji malarstwa wanitatywnego, a odniesienia do ziemskich zasobów wyolbrzymia i przedstawia w postaci sentymentalnych motywów.
We Wrocławiu z kolei najbliższe dni to ostatnia okazja na zobaczenie dwunastej odsłony Złotego Kiosku, czyli wystawy Spółdzielni Krzak Odgłosy z Krzaka, a także samego Złotego Kiosku w dotychczasowej formie i lokalizacji. Czwartkowy (29.04) finisaż Odgłosów z Krzaka będzie pożegnaniem z dotychczasowym kioskiem-obiektem i ołbińskim podwórkiem. Po nim Złoty Kiosk kolejne odsłony realizować będzie tymczasowo w Lublinie, we współpracy z Otwartym Studiem Antyfaszystowskim, będącym częścią Galerii Labirynt, i w przestrzeni futurystycznego kiosku K67, zaprojektowanego przez jugosłowiańskiego architekta Sašę Mächtiga. Pierwszym projektem w nowym miejscu będzie planowana na maj wystawa Weroniki Wysockiej, w dalszej przyszłości Złoty Kiosk planuje jednak powrót do Wrocławia.
Z Wrocławia nie rusza się natomiast galeria Entropia, która mimo lockdownu działa pełną parą. Wczoraj rozpoczęła się kolejna runda malowania drzewa – Żywego Pomnika „ARENA” Jerzego Beresia na Wyspie Piasek, którego koncepcja powstała w ramach Sympozjum Wroclaw ’70 i zgodnie z założeniami artysty corocznie wiosną odmalowywanego, od dwóch lat pod patronatem Entropii właśnie, we współpracy z Fundacją im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia. Malowanie potrwa do piątku (30.04), a w międzyczasie galeria szykuje też internetowy pokaz fragmentów odnalezionej i nigdy nie wcześnie publikowanej dokumentacji filmowej z otwarcia Żywego Pomnika. Równolegle Entropia realizuje projekt Energia Natury / Ekspresja Sztuki z udziałem Przemysława Kwieka, Bożeny Grzyb-Jarodzkiej, Tomasza Dobiszewskiego i Andrzeja Reraka, który potrwa do 6 maja. Działania artystów w warunkach studyjnych i terenowych zaprezentowane zostaną w formie wspólnego filmu.
Zgodnie z planem dziś (26.04), choć póki co wyłącznie online, otworzy się w toruńskim CSW Znaki Czasu wystawa Grupa Zero 61: 1961–2021. Będzie ona szeroko zakrojoną monografią najważniejszej awangardowej grupy aktywnej w Toruniu, współtworzonej także przez kilku członków Warsztatu Formy Filmowej. Toruńska wystawa prezentować będzie dorobek obu formacji i indywidualne, późniejsze realizacje poszczególnych artystów, koncentrując się jednak przede wszystkim na tytułowej toruńskiej grupie. Zobaczymy na niej m.in. fotogramy, foto-obiekty i filmy Józefa Robakowskiego, fotogramy i filmy Wojciecha Bruszewskiego, prace Jerzego Wardaka, fotografie i filmy Andrzeja Różyckiego, a także fotogramy i obiekty Michała Kokota, Antoniego Mikołajczyka i Czesława Kuchty.
Zielonogórskie BWA otworzyło z kolei online kuratorowaną przez Annę Mituś wystawę Maryny Tomaszewskiej Maryna.TV. Tytułowy projekt artystka znana m.in. jako autorka „Periodyku Najgorszego” zainicjowała w czasie lockdownu, nawiązując do formatów wykorzystywanych przez influencerów i używając mechanizmów komercyjnej narracji przeniesionej do pola sztuki. Tomaszewska stworzyła więc własny merch, którego elementami są seria naklejek czy filtry AR, a wystawa w przestrzeni BWA zaprojektowana została z rozmysłem jako maksymalnie insta-friendly.
W wersji wirtualnej zobaczymy też od piątku (30.04) wystawę Nigdy nie będziesz szła sama w Galerii Labirynt. Otwarta 13 grudnia zeszłego roku ekspozycja będąca gestem solidarności z kobietami protestującymi w wyniku zaostrzenia prawa aborcyjnego prezentuje zarówno prace artystek i artystów, jak i autorek strajkowych transparentów, grafik, plakatów czy dokumentacji fotograficznych. Podobnie jak wcześniej w przypadku wystawy Jesteśmy ludźmi, nabór pozostał otwarty przez cały czas trwania ekspozycji, która w trakcie ewoluowała i rozrastała się. Teraz wszystkie prace zobaczyć będzie można poruszając się po przestrzennym modelu galerii.
Jeszcze do 5 maja nadsyłać można zgłoszenia do Music.Multimedia.Management – projektu organizowanego przez Trafostację Sztuki w Szczecinie, szczecińską filharmonię i norweskie Fjord Cadenza. Będzie to dwuletni międzynarodowy, interdyscyplinarny program skupiony na podnoszeniu kompetencji specjalistów z sektora kultury, obok profesjonalistów z branży muzycznej m.in. kuratorów sztuki współczesnej. Rozpocznie się on od kursów online, następnie wybrani uczestnicy odbywać będą praktyki i płatne staże w partnerskich instytucjach. Moduł kuratorski programu realizuje Trafo, a wśród ekspertów zaangażowanych w projekt znaleźli się kuratorki, krytycy i artyści, m.in. Andrew Berardini, Marianna Dobkowska czy Bartek Buczek.