26 czerwca – 2 lipca
Bielsko-Biała
Dotychczas prezentowana głównie we fragmentach w Tarnowie, Kolekcja Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej pokazana zostanie w Galerii Bielskiej BWA na otwieranej w piątek (30.06) wystawie. Aktualnie w kolekcji znajduje się około 450 prac artystów polskich, takich jak Wilhelm Sasnal i Monika Sosnowska, a także twórców z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Składają się one na zbiór dzieł poświęconych tematyce nowoczesności i posttotalitarnej tożsamości regionu. Sama wystawa w Bielsku-Białej stanowi część serii wystaw tamtejszego BWA poświęconej najciekawszym polskim kolekcjom sztuki współczesnej.
Bydgoszcz
Twórczość jednego z nieco zapomnianych prekursorów abstrakcji geometrycznej, Wacława Szpakowskiego, przypomni Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy otwieraną w czwartek (29.06) wystawą Wacław Szpakowski. Linie rytmiczne. Znajdą się na niej między innymi prace wchodzące w skład tytułowego cyklu rysunkowego, odwołującego się w zamierzeniu artysty do nauki i muzyki. By wydobyć ich czasowy aspekt, w muzeum zaprezentowane zostaną też animacje pozwalające prześledzić dokładny przebieg konstruujących rysunki linii. Zobaczymy też w Bydgoszczy efekty fotograficznych eksperymentów Szpakowskiego, a całej wystawie towarzyszyć będzie nowa monografia jego dorobku.
Katowice
Po kinowej wystawie Potencji, Galeria Szara wraca na dobrze znane tory z wystawą jednego z lokalnych młodych artystów, Mikołaja Szpaczyńskiego, przygotowaną przez Andrzeja Tobisa. Szpaczyński to taki śląski kuzyn Krzysztofa Maniaka – artysta rozmiłowany w pieszych wycieczkach w plener, dążący do wtopienia własnego ciała w otaczający krajobraz. Na Uziemienie składają się obiekty i filmy dokumentujące spacery artysty, oglądać je można w Szarej już od dzisiejszego wieczora (26.06).
Kraków
Podwójne otwarcie dwóch niewielkich wystaw odbędzie się w czwartek (29.06) w MOCAK-u. W galerii Beta pokazane zostaną obrazy Jonasza Sterna, malarza, współtwórcy dwóch słynnych formacji artystycznych z Krakowa: pierwszej i drugiej Grupy Krakowskiej. Krajobraz po Zagładzie zaprezentuje prace Sterna poprzez pryzmat kluczowego dla jego dorobku wątku wojennego. Dramatyczne asamblaże Sterna, w których artysta wykorzystywał między innymi zwierzęce kości odnoszą się do doświadczenia Zagłady również w bardzo osobistej perspektywie – Sternowi udało się uniknąć kuli gdy wraz z grupą innych więźniów getta miał zostać rozstrzelany. Polska – Izrael w galerii Re to z kolei wystawa przygotowana przez studentów Wydziału Sztuki Hamidrasha Beit Berl College w Kefar Sawa w Izraelu, efekt ich zmagania się zarówno z izrealesko-polską historią jak i skromnym budżetem. W efekcie kilku przywiezionym do Krakowa artefaktom towarzyszyć będzie… film dokumentujący fikcyjną wystawę, której nie można było fizycznie zrealizować.
Tego samego dnia w Księgarni | Wystawie otworzy się wystawa Fedy Alwaer, mieszkającej w Bejrucie syryjskiej artystki, której prace skupiają się na wojennych i uchodźczych doświadczeniach. W planach było także zaproszenie jej na rezydencję, ale mimo starań Fundacji Razem Pamoja polska ambasada w Bejrucie nie wydała artystce wizy. Biorącym udział w projekcie Jestem tu polskim artystkom, m.in. Oldze Kowalskiej i Joannie Pawlik, pozostało więc przetransportowanie samych prac do Polski.
Do Bunkra Sztuki powraca natomiast ZPAP, które w byłym BWA organizowało swego czasu doroczne przeglądy. W piątek (30.06) w Bunkrze otworzy się więc wystawa główna związkowego eventu o nazwie Krakowskie Spotkania Artystyczne 2017 – KONFIGURACJE. Malarstwo Rzeźba Rysunek. W ramach podzielonej na dwie części wystawy zaprezentowane zostaną prace artystów uczestniczących z ZPAP-owskich przeglądach w latach 60. i 70. – od klasyków pokroju Tadeusza Brzozowskiego i Jerzego Beresia, po związkowy plankton zapomniany przez historię – a także młodych artystów, którzy dziś należą do tej organizacji o mocno podupadłej renomie.
Lublin
Pejzaż należy co prawda do tematów mocno tradycyjnych i oklepanych, ale po wejściu w życie „lex Szyszko” zyskał on niespodziewanie polityczną wymowę. Wystawę na temat pejzażu widzianego przez filtr polskiej kultury przygotowała w Galerii Białej w Lublinie Magdalena Ujma. Polski las skupi się na przedstawieniach faktycznie dotyczących lasów jako takich, jak i terenów zurbanizowanych i podmiejskich, dotykając wątków wciąż żywej romantycznej symboliki czy też ukrytych pośród drzew wojennych śladów. Polskiemu lasowi widzianemu przez pryzmat prac między innymi Wilhelma Sasnala, Agaty Bogackiej i Kingi Nowak będzie można przyjrzeć się w Lulinie od piątku (30.06).
Łódź
Historię rozwoju tkaniny artystycznej przypomni instytucja dedykowana temu medium – Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Otwierana w czwartek (29.06) wystawa Bunt materii skupi się na historii piętnastu edycji najważniejszej w skali globalnej imprezy poświęconej tkaninie, czyli Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Przypomni ona najważniejsze osiągnięcia w tej materii z okresu lat 60. i 70. oraz dzieje samej imprezy, splatające się zresztą z historią samego muzeum, bowiem za obiema inicjatywami stałą ta sama osoba – Krystyna Kondratiuk.
Olsztyn
Wystawę francuskiego malarza André Joliveta otworzy w czwartek (29.06) BWA w Olsztynie. Ekspozycja w sali kameralnej BWA zatytułowana Ta część cienia, albo światło gaśnie to zbiór wielkoformatowych obrazów malowanych akrylem i tuszem, które Jolivet układa w rodzaj „tapety” złożonej z powtarzających się motywów, zarówno abstrakcyjnych, jak i figuratywnych.
Poznań
W piątek (30.06) ruszy w stolicy wielkopolski Kongres Autonomia, organizowany przez specjalizującą się w działaniach na pograniczu sztuk performatywnych i wizualnych Korporację Teatralną. Wydarzenie poświęcone będzie alternatywnym wizjom przyszłości, z naciskiem na kwestie takie jak rosnąca rola sztucznej inteligencji i zmiany klimatyczne. Na Kongres składać się będą serie seminariów, warsztaty performatywne oraz towarzyszące mu prezentacje w galerii Arsenał i na Placu Wolności.
Słupsk
Jak funkcjonuje artysta w wielkim mieście? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć Roman Lewandowski w kolejnej kuratorowanej przez siebie wystawie zbiorowej w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku. Inaczej niż w raju to odwołująca się do tytułu jednego z filmów Jima Jarmuscha analiza strategii artystycznych w przestrzeni miejskiej, obejmujących między innymi dekonstrukcję tożsamości określonych miejsc i sięganie do przestrzeni zapomnianych lub wypartych ze zbiorowej świadomości. Na wystawę złożą się prace m.in. Wojciecha Wilczyka, Andrzeja Tobisa i Kuby Bąkowskiego.
Sopot
Letni sezon w Państwowej Galerii Sztuki upłynie pod znakiem sztuki końca XIX i początku XX wieku za sprawą dwóch otwieranych w piątek (30.06) wystaw. Pierwsza z nich, Fleur de Paris. Obrazy z kolekcji Villa La Fleur, poświęcona będzie środowisku paryskich imigrantów tworzących w początkach ubiegłego wieku École de Paris. Jan Ciągliński. Polski impresjonista przypomni postać malarza nieco w Polsce zapomnianego, w dużej mierze zapewne za sprawą tego, że pochodzący z Warszawy Ciągliński większość swojego życia spędził w Petersburgu. Na sopockiej ekspozycji zobaczymy sporą kolekcję jego prac, które po śmierci malarza trafiły do Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki, obejmującą głównie rosyjskie i orientalistyczne pejzaże.
Szczecin
Szczecin jako dryfujący ogród – na takiej wizji miasta zaproponowanej przez nowozelandzkiego kuratora Roba Garretta opierać się będzie tegoroczna edycja festiwalu inSPIRACJE, rozpoczynająca się w ten weekend (30.06-2.07). Wizja ta nie prezentuje się jednak tak idyllicznie, jak mogłoby się wydawać – festiwal zatytułowany w tym roku Breathtaking krążyć będzie wokół żywiołu wody, odnosząc się przy tym również do wątku zmian klimatycznych i powiększających się w związku z tym terenów zalewowych. Na wystawie głównej, przygotowanej przez Garretta, znajdą się zarówno prace współczesnych artystów jak i dwudziestowiecznych klasyków, lista artystów sięga od Zuzy Golińskiej po Nancy Holt i Roberta Smithsona. Oprócz wystawy głównej, częścią festiwalu będzie również odnosząca się do motywu przewodniego tej edycji wystawa konkursowa.
Toruń
Innego rodzaju związkami ze środowiskiem zajmuje się meksykański artysta Manuel Ramirez Martinez, którego wystawa Ziarna życia otworzy się w piątek (30.06) w CSW Znaki Czasu w Toruniu. Prace Martineza powstają na papierze jego własnej produkcji, wytwarzanym z liści agawy, bananowca i kory figowca, metodami sięgającymi czasów prekolumbijskich. Przy okazji wystawy odbędą się też warsztaty, w których artysta podzieli się sekretami produkcji papieru z liści agawy, jeśli więc macie ochotę przyhipsterzyć produkcją własnych niecodziennych brulionów, nic prostszego.
Warszawa
Już jutro (27.06) w Muzeum nad Wisłą poznamy laureatów tegorocznej edycji Artystycznej Podróży Hestii, do której zakwalifikowało sie 26 finalistów. Wernisaż połączony z galą rozdania nagród rozpocznie się o 19.00. W sobotę i niedzielę (1-2.07) odbędą się z kolei oprowadzania po wystawie z dwójką spośród tegorocznych jurorów: Bogną Świątkowską i Michałem Suchorą.
Sezon konkursowy wciąż trwa. Jeśli ktoś z was zazdrościł gwiazdom światowego artworldu projektującym BMW Art Cars, warto zwrócić uwagę na konkurs dla projektantów organizowany przez Mazdę. W tym roku odbywa się ósma już edycja Mazda Design, której ramą tematyczną są, wyjątkowo ostatnimi czasy popularne, wizje przyszłości. Zgłoszenia nasyłać można do 10 września.
Moda na choreograficzny performans nie mogła ominąć Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, gdzie od piatku do niedzieli (29.06-2.07) potrwa kuratorowany przez Joannę Zielińską i Agnieszkę Sosnowską program The Way We Perform Now. Zapowiada się intensywny weekend – w programie znajdą się takie wydarzenia jak rozgrzewka z Martą Ziółek, warsztaty uzdrawiania przez disco, rave z Frédérikiem Giesem, a nawet spacerowanie tyłem po ogrodzie z Alexem Cecchettim. Całe wydarzenie promuje jednocześnie nowy numer „Obiegu”, dostępny online od dziś.
W piątek (30.06), ostatniego dnia trwania wystawy Jacka Dyrzyńskiego w Salonie Akademii, odbędzie się konferencja naukowa i promocja monografii poświęconej temu malarzowi. Dyrzyński, debiutujący w latach 70. przedstawiciel abstrakcji geometrycznej, przez wiele lat związany był jako pedagog ze swoją macierzystą akademią warszawską. Oparte w dużej mierze na powtarzającym się module kwadratu i formach reliefowych malarstwo Dyrzyńskiego to programowo czysta abstrakcja, pozbawiona jakichkolwiek tematycznych odniesień, skoncentrowana na właściwościach koloru, światła i materii.
Wrocław
Dwa cykle fotograficzne Aleksandry Śmigielskiej znajdą się na jej indywidualnej wystawie Dotknąć, otwieranej w piątek (30.06) w Muzeum Współczesnym Wrocław. Pierwszy z nich, bardzo intymny, poświęcony został umierającej babci artystki, której Śmigielska towarzyszyła w ostatnich tygodniach życia. Drugi, tytułowy cykl to z kolei seria zdjęć bardziej wrażeniowych i nastawionych na wizualny eksperyment, inspirowanych wierszami Wojaczka.
***
Berlin
Młode gwiazdy rodzimego malarstwa ruszają do Berlina – w czwartek (29.06) w galerii Schwarz Contemporary otworzy się kuratorowana przez Paulinę Olszewską wystawa szwung. Znajdą się na niej prace trójki malarzy z Potencji – Tomasza Kręcickiego, Karoliny Jabłońskiej i Cyryla Polaczka – oraz Martyny Czech.
Ostrawa
Kiedyś rewolucje zaczynały się w kawiarniach, a w ostatnich dekadach na klubowych wiksach. A przynajmniej takie założenie stoi za otwieraną w środę (28.06) wystawą Klub Fiesta w Galerii Plato w Ostrawie, poświęconej muzyce klubowej jako dźwigni cywilizacyjnych przemian. Skupi się ona w szczególności na materialnych wymiarach klubowej kultury – od architektury po stroje i tribale. Wystawa zapowiada się więc jako idealny bifor przed wixapolem, przy okazji warto również odwiedzić ostrawski klub, od którego zaczerpnęła ona nazwę.
Tokio
Polska sztuka zagości też w tym tygodniu w Tokio. W sobotę (1.07) w galerii Chateau2F – Koganei Art Spot w stolicy Japonii otworzy się wystawa Hi-Blood Pressure przygotowana przez szóstkę artystów: Dominikę Olszowy, Mateusza Choróbskiego, Annę Orłowską, Kubę Dąbrowskiego Annę Jochymek i Martynę Ścibor. Nicią łączącą ich wszystkich jest sposób pracy nad tą konkretną wystawą – wszystkie realizacje powstały w ramach organizowanych przez artystów w Tokio warsztatów przeznaczonych dla najróżniejszych odbiorców, od dzieci po seniorów.