SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 25.09.2017 7 min

25 września – 1 października

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Fragment modelu rzeźby „Mieszczanie z Bródna” fot. Michał Rumas

Kraków

Wiele przełomowych dokonań wydarza się przypadkiem lub w wyniku pomyłki. Czasem w ten sposób odkryć można nowy kontynent, a czasem – zrewolucjonizować sztukę, w tym fotografię. Otwierana w piątek wystawa Osobliwe w Muzeum Fotografii w Krakowie skupi się właśnie na niestandardowych, odbiegających od reguł fotografiach. Jednym razem za sprawą osobliwego przedmiotu fotografii, innym – odstępstwa od formalnych kanonów czy zniekształcenia fotograficznej emulsji. Do zbudowania zbioru osobliwości posłużyły kuratorom, Bartoszowi Flakowi i Marcie Miśkowiec, kolekcja samego muzeum, a także prywatne zbiory pisarza Jacka Dehnela oraz kuratora i badacza fotografii Wojciecha Nowickiego.

Badaczom fotografii przypominamy przy okazji o trwającym naborze zgłoszeń na konferencję Odwracanie wzroku. Potrzeba widzialności i fotografia. Konferencja odbędzie się w dniach 7-8.11 i dotyczyć będzie kwestii spojrzenia i reżimów wizualnych w kontekście wizualnych możliwości fotografii. Odwracanie wzroku będzie trzecią z serii krakowskich konferencji poświęconych spojrzeniu i fotografii, w tym roku organizowaną przez Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Bunkier Sztuki przy współpracy Muzeum Fotografii. Propozycje referatów zgłaszać można do 18 października.

Łódź

Igor Krenz, Sanyofikacja (detal), 2017

W kategorii „technologiczni zajawkowicze polskiego świata sztuki” Igor Krenz plasuje się w ścisłej czołówce. Przy okazji otwieranej w czwartek wystawy Sanyofikacja. Cud reprezentacji w Muzeum Sztuki w Łodzi, artysta stworzył serię prac w oparciu o cykl książek naukowych pod tytułem Morfologia matematyczna w teledetekcji, w efekcie książkowy pierwowzór czyniąc właściwie katalogiem wystawy. Z egzystencjalną wnikliwością Krenz postanowił także przyjrzeć się schematom układów scalonych telewizorów firmy Sanyo. W dwuipółwymiarowym świecie Krenza, w którym telewizor też (prawie) człowiek będzie można się zanurzyć od czwartku (28.09).

Orońsko

Jednym z głównych wydarzeń nadchodzącego tygodnia będzie rozpoczynające się już dziś (25.09) Triennale Młodych w Orońsku. Formułę skostniałej imprezy spróbuje w tym roku rozruszać kuratorski zespół: Tomek Pawłowski, Aurelia Nowak i Romuald Demidenko. Odchodząc od klasycznej formuły diagnozowania i prezentacji aktualnych trendów, kuratorskie trio planuje oddać głos artystom. Głównym punktem Otwartego Triennale ma być więc kilkudniowe sympozjum, przy okazji którego toczyć się będzie dyskusja o specyfice młodej sztuki i jej funkcjonowania w instytucjonalnym obiegu, a sama wystawa (otwierana 1.10) ma być dla niego de facto wydarzeniem towarzyszącym.

Poznań

W Poznaniu natomiast zbliża się wystawienniczy blockbuster sezonu – od czwartku (28.09) w Centrum Kultury Zamek będzie można oglądać wystawę Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst. Tytuł dotyczy właściwie dwóch wątków polskich w karierze meksykańskich artystów: pierwszy to ich kontakty z twórcami o polskich korzeniach, jak Bernice Kolko i Fanny Rabel, drugi – prezentacja na monumentalnej Wystawie sztuki meksykańskiej, która odbyła się w 1955 roku w warszawskiej Zachęcie.

Toruń

Kazumasa Nagai Exhibition, May 15-June 3, 1991 Design Gallery, Matsuya Ginza, 1991

Toruńska Wozownia w tym tygodniu z tradycyjnym rozmachem otworzy (w piątek 29.09) trzy nowe wystawy naraz. Persona 2017: Kazumasa Nagai należy do tytułowego cyklu wystawienniczego, realizowanego przez galerię we współpracy z poznańskim Muzeum Narodowym od początku lat dwutysięcznych i poświęconego sztuce plakatu. Tym razem personą roku został Japończyk Kazumasa Nagai, a w Toruniu zobaczyć będzie można szeroki przekrój jego plakatów od lat 60. do czasów obecnych, w których ujawnia się powolna grawitacja od modernistycznych, abstrakcyjnych kompozycji ku figuracji pełnej motywów zwierzęcych, nawiązujących do japońskiej tradycji graficznej. Jednocześnie zaprezentowany zostanie Błękit Szadółek Dominiki Krechowicz, z narracją osnutą wokół jednego z gdańskich wysypisk śmieci, a także malarska wystawa Beaty Ewy Białeckiej Akupiktury.

Warszawa

W stolicy zbliża się kolejny intensywny weekend, tym razem za sprawą festiwalu Pomada, który potrwa od piątku do niedzieli (29.09-1.10). Będzie to siódma już edycja tego queerowego festiwalu kultury, tym razem odbywająca się pod hasłem Seks, kłamstwa i kasety wideo. Festiwalowe wydarzenia zaprezentowane zostaną w lokalizacjach od Pałacu Kultury i Nauki, przez Królikarnię, po Komunę // Warszawa. Warto wybrać się przede wszystkim na festiwalową wystawę Dziedzictwo w PKiN. Queerowe dziedzictwo nie zostało zbadane na podobnie zatytułowanej wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie, przy okazji Pomady ten brak zostanie nadrobiony, zostanie także postawione pytanie o to, jak historia może wpływać na kształtowanie queerowej przyszłości.

W sobotę (30.09) fetowane będzie również zakończenie kolejnej edycji Parku Rzeźby na Bródnie. Oprócz atrakcji piknikowo-integracyjnych głównym punktem programu będzie odsłonięcie kolejnej pracy powstałej w bródnowskim parku, po raz kolejny z inicjatywy Pawła Althamera. Będą to Mieszczanie z Bródna, wykonani, jak to w projektach inicjowanych przez Althamera, kolektywnym wysiłkiem, w tym przypadku artystów i mieszkańców dzielnicy, i nawiązujący do słynnych rodinowskich Mieszczan z Calais.

Wrocław

John Moran przy pracy w Gent Glas, 2017, fot. Evert Van Laere

Konfrontacja z własną globalną pozycją bywa bolesna, nie tylko na gruncie środkowoeuropejskim, ale i w przypadku niedawnych mocarstw. Zimny prysznic swoim amerykańskim rodakom postara sie zafundować John „Sleepy” Moran na wystawie A Still Life, którą zobaczyć będzie można od czwartku (28.09) w galerii SiC! BWA Wrocław. W opowieści Morana wyobrażenia o amerykańskim śnie i kapitalizmie jako najlepszym systemie społecznym, jaki dotąd wymyślił człowiek, sypią się jak domek z kart, zastapione narracją o USA jako kraju de facto Trzeciego Świata – cechującego się dużym społecznym rozwarstwieniem i skalą ubóstwa, a także niestabilną sytuacją polityczną. Ta ponura diagnoza przedstawiona zostanie przy użyciu rzeźb i instalacji czerpiących z estetyki disneyowskich filmów oraz obrazów medialnych.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
25 września – 1 października — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności