25 lutego – 3 marca
Bydgoszcz
Anna Baumgart jako feministyczna archiwistka podejmie w Bydgoszczy próbę stworzenia we współpracy z miejscową publicznością kanonu historycznych bohaterek. Artystka rozpocznie swoje poszukiwania w czwartek (28.02) podczas performansu otwierającego jej wystawę Rewolucja to nie kolacja w bydgoskim BWA. Baumgart nawiąże przy tym z jednej strony do klasycznego dzieła sztuki feministycznej, Dinner Party Judy Chicago, które pożeni z polską historią Okrągłego Stołu. Jak na rewizjonistyczne podejście do historii przystało, proporcje zostaną odwrócone i w performansie będzie mogło wziąć udział pięćdziesiąt kobiet i dwóch mężczyzn.
Gdańsk
Oddział CSW Łaźnia w Nowym Porcie przekształci się w czwartek (28.02) w małe laboratorium twórcze Marka Rogulskiego. W ramach wystawy Dochodzenie Rogulski pochyli się nad metodami i uwarunkowaniami powstawania i funkcjonowania dzieła sztuki. Centralnym elementem ekspozycji stanie się ogromna, wieloelementowa, metalowa instalacja, z czasem przekształcana w serii performansów podczas trwania wystawy.
Dzień później, w piątek (1.03) w Gdańskiej Galerii Miejskiej przy Powroźniczej otworzy się solowa wystawa Katarzyny Swinarskiej Niewinne Kolonie. Malarka podejmuje w niej aktualny temat migracji ekonomicznej, wychodząc od historii prywatnej – postaci ukraińskiej opiekunki zajmującej się 105-letnią babką artystki. W opowieści o migracji zarobkowej ważne wątki stanowić będą także kwestie genderowe kształtujące zawodowe losy migrantek oraz powracający w zainteresowaniach artystki folklor – tym razem w wydaniu ukraińskim.
Gorzów Wielkopolski
W zgodzie z panującym aktualnie w licznych instytucjach aktywistycznym duchem, w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim zobaczymy w tym tygodniu szeroko zakrojoną opowieść o dwudziestowiecznych formach protestu. Otwierana w piątek (1.03) ekspozycja Protest! przyglądać się będzie zachodnioeuropejskim formom protestacyjnym, demonstracjom z epoki międzywojnia we Francji i Niemczech, studenckim i pracowniczym protestom czy manifestacjom, które doprowadziły do upadku żelaznej kurtyny. Wiele z prezentowanych na wystawie kuratorowanej przez Ulrike Kremeier prac powstawało równolegle z samymi protestami, o których opowiadają, przez co zyskują one dodatkowy charakter dokumentacyjny.
Lublin
Muzeum nad Wisłą niedawno za sprawą Daniela Rycharskiego zamieniło się w quasi-kościół, jednak poprzednia tamtejsza wystawa Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy nadal żyje swego rodzaju życiem po życiu. W czwartek (28.02) w lubelskim Labiryncie odbędzie się spotkanie z Magdą Lipską, kuratorką MSN-owskiej wystawy, która opowie o podejmowanych w niej wątkach i zaprezentuje związane z nimi archiwalia.
Toruń
Media elektroniczne, fake newsy, choroby psychiczne i stare jak świat dyskusje filozoficzne o bycie – wszystko to łączy balansowanie na granicy między rzeczywistym a nierzeczywistym, której przyglądać się będą artyści zaproszeni do kuratorowanej przez Dobrosławę Nowak wystawy Życie w wyobraźni, która otworzy się w piątek (1.03) w toruńskiej Wozowni. A to dopiero początek atrakcji przewidzianych przez toruńską galerię. W metafizycznych rejonach poruszać się będzie w tym samym czasie młody poznański malarz Paweł Franciszek Jaskuła, który w Wozowni zaprezentuje solową wystawę אo /alef zero/, wychodzącą od tytułowego symbolu, pierwszej litery alfabetu żydowskiego oznaczającej nieskończoność, jedność i samego boga. Na tym nie koniec szturmu poznańskich malarzy na toruńską instytucję. Ostatnią z piątkowych propozycji będą Półśrodki Macieja Andrzejczaka i Dawida Marszewskiego, którzy spróbują udowodnić, że to, co tymczasowe, niedopełnione, prowizoryczne i niedorobione może być kompletną pracą.
Warszawa
W Warszawie tydzień warto rozpocząć od środowej wycieczki do Zamku Ujazdowskiego, tym razem nie na wernisaż kolejnej wystawy, a dyskusję wokół nowej książki Andrzeja Szczerskiego. Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku opowiada między innymi o ambiwalentnej pamięci o czasach komunizmu i odmiennych interpretacji historii. Spotkanie poprowadzi Bogna Świątkowska, a oprócz autora weźmie w nim udział Anna Markowska.
Gromadzony przez Nicolasa Grospierre’a od lat podczas podróży po wszystkich kontynentach atlas architektury modernistycznej obejmuje już tysiące fotografii. Pojawiają się w nim zarówno ikony nowoczesności, jak i obiekty zapomniane, zdewastowane czy po prostu z punktu widzenia historii architektury – prowincjonalne kurioza. Zdjęcia wchodzące w skład dwóch sztandarowych serii fotografa – Modern Forms i Modern Spaces – zobaczymy w Instytucie Fotografii Fort na otwieranej w piątek (1.03), kuratorowanej przez Adama Mazura wystawie. Subiektywny atlas architektury modernistycznej ma być nie tylko przeniesieniem do galerii fotografii znanych m.in. z photobooków, ale przybierać formę skomponowanej z myślą o tej przestrzeni, pochłaniającej widza instalacji.
Dawid Radziszewski powraca do wątków zielonogórskich, tym razem przypominając postać poza Zieloną Górą praktycznie w ogóle nieznaną. Stefan Słocki, bo o nim mowa, malował przemysłowe pejzaże epoki Gierka, płaskie, geometryczne obrazy małej stabilizacji. Wystawa zatytułowana po prostu Pejzaże otworzy się w najbliższy piątek (1.03). Tego dnia szykuje się zresztą mały weekend galeryjny – równolegle otworzą się też dwie wystawy w galeriach w Domu Słowa Polskiego. Punktem wyjścia dla Roztopów we Wschodzie będzie historia zamrożonego domu Gianniego Petteny, a sama wystawa prezentować będzie trzy splatające się narracje wymuszone na domostwach przez naturę i inne pozornie zewnętrzne siły. Znajdą się na niej prace Rosy Aiello, grupy Centrala i Jana Domicza. Dość niespodziewanym elementem piątkowego programu będzie nowa propozycja galerii Stereo – wystawa organizowana przez Piotra Łakomego, jednak prezentująca prace artystki poruszającej się w klimatach estetycznych dość odległych od tego, do czego przyzwyczaiło nas Stereo, czyli Marty Antoniak. Solowa ekspozycja krakowskiej malarki znanej z obrazów z przetapianymi zabawkami i zmywalnymi tatuażami nosić będzie tytuł Wszystkie psy.
Mateusz Dąbrowski i Jakub Wróblewski regularnie z sobą współpracują, wcielając przy tym w życie specyficzny model owej współpracy. Obaj artyści tworzą autonomiczne projekty, połączone przestrzenią ekspozycji i motywem przewodnim. Po raz trzeci metodę tę wcielili w życie przy okazji otwieranej w piątek (1.03) wystawy w Salonie Akademii. Tym razem hasło przewodnie to Bardo, buddyjskie pojęcie o tybetańskich korzeniach, ostatnio spopularyzowane za sprawą powieści George’a Saundersa, oznaczające przejściowy stan egzystencji. Jakub Wróblewski przy tej okazji pochyli się nad fantazją o przedłużeniu życia za pomocą świata wirtualnego, a Mateusz Dąbrowski poszuka uniwersalnych cech wspólnych nauki i kultury.
Tego samego dnia w budynku Senator przy ul. Bielańskiej nowe obrazy zaprezentuje trójmiejska malarka Alicja Domańska. Na Angel Talisman Series znajdą się abstrakcyjne płótna z tytułowego cyklu oraz kilka nieco starszych prac.
Na zakończenie tygodnia, w sobotę (2.03) w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia otworzy się indywidualna wystawa Pawła Franika, fotografa i finalisty jednej z edycji Artystycznej Podróży Hestii. W Solilokwium Franik snuje narrację o odkrywaniu samego siebie. W wyciszonych, minimalistycznych fotografiach podróży w głąb siebie towarzyszy także podróż dosłowna – Franik portretuje ludzi odrywających się od bodźców współczesności i wędrujących samotnie przez pola, pustynie czy góry.
Wrocław
Na nowej wystawie w galerii Entropia spotkają się artyści z Wrocławia i Kolonii – Aino Nebel i Tomasz Niedziółka, obaj zajmujący się przede wszystkim rzeźbą. W Entropii zaprezentują oni przygotowaną wspólnie instalację site-specific zainspirowaną wnętrzem galerii, tytułową Kolekcję prywatną złożona z obiektów, zdjęć i rysunków.