24 lutego – 2 marca

Gdańsk
Monograficzna wystawa Masaakiego Ohyi otworzy się w przestrzeni Pałacu Opatów, czyli Oddziału Sztuki Nowoczesnej gdańskiego Muzeum Narodowego. Tajemnice natury gromadzić będą siedemdziesiąt grafik w technikach wklęsłodrukowych powstałych w ciągu ostatnich dwóch dekad. Powraca w nich kilka stałych dla twórczości japońskiego artysty motywów, przede wszystkim wieczny cykl narodzin oraz powolny, ale nieunikniony upływ czasu.
Gliwice
Do niespełnionych rodzimych fantazji kolonialnych odnosić się będzie Łukasz Dziedzic w swojej solowej wystawie Pozdrowienia z Polski, otwieranej w piątek (28.02) w gliwickiej galerii ESTA. Bazując na archiwalnych fotografiach artysta dokonuje w swoich obrazach przesunięć i zniekształceń, zacierając granice między dokumentem historycznym i fikcją, a także salonowym malarstwem, sci-fi i estetyką postapo.

Masaaki Ohya, „A Priori Towane”, z cyklu „Circle of Transmigration”, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Gdańsku
Gorzów Wielkopolski
Elementy grozy w estetyce queerowej wydobywać będzie otwierana w sobotę (1.03) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim wystawa Using Our Hairy Tales. Na kuratorowanej przez Kamila Mizgalę ekspozycji zobaczymy prace Delfiny Tlałki, Karoliny Mełnickiej, Kamila Wesołowskiego, Kuby Stępnia, Tild Greene i kolektywu X-Philes afirmujące radykalne formy queerowości, koncentrujące się na sile destrukcji podważającej normatywne idee rzeczywistości.
Kraków
W pięćdziesiątą rocznicę premiery Umarłej klasy Cricoteka przyglądać się będzie historii jednego z najsłynniejszych spektakli Tadeusza Kantora, poszukując odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego tak bardzo niepokoił on widownię i budził skrajne odczucia. Na otwieranej w środę (26.02) wystawie (Nie)Umarła klasa kuratorowanej przez Małgorzatę Paluch-Cybulską zobaczymy obiekty, archiwalia i zdjęcia ze spektaklu oraz ich współczesne opracowania w formie multimedialnej instalacji autorstwa Krzysztofa Garbaczewskiego.
W galerii Szaber (28.02) otworzy się w piątek (28.02) kuratorowana przez Kubę Brzegowego wystawa z udziałem członkiń i członków samego kolektywu-galerii. Na Love Me Tender zobaczymy powstałe specjalnie na tę okazję rysunki, obrazy, obiekty i instalacje układające się w historię neurotycznych kochanków, których relacja balansuje na granicy pożądania i nienawiści.
Łódź
Wspólna wystawa Łukasza Patelczyka i Sebastiana Trzoski otworzy się w piątek (28.02) w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, w przestrzeni Galerii Willa. W pokazie (nie)istotne artyści toczyć będą wizualny dialog wokół tezy o zrównaniu się świata realnego z cyfrowym, a nawet przesuwaniu się środka ciężkości w stronę tego drugiego. W obrazach Patelczyka realizm spotyka się z abstrakcją, prace Trzoski zachęcają z kolei do refleksji nad statusem samego medium i procesu twórczego.
Tarnów
W niedzielę (2.03) w przestrzeni Multimedialnego Centrum Artystycznego, oddziału BWA Tarnów, otworzy się wystawa Stan przejściowy. Kuratorowana przez Dominikę Borek i Agnieszkę Pawłowską-Górską ekspozycja skupiać się będzie na tytułowych momentach i stanach granicznych, momentach zawieszenia między przeszłością i przyszłością, kresem i odrodzeniem.
Toruń
Solowa wystawa artystki, architektki, architektki wnętrz oraz scenografki Darii Pietryki otworzy się w piątek (28.02) w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu. Rzeczy, które były koncentrować się będą na narzucanych społecznie i wyobrażonych obrazach kobiecości. Pietryka za pomocą narzędzi malarskich i haftu snuć będzie opowieść o ewolucji roli kobiety w kulturze, splatając ją z szerokim spojrzeniem na dzieje całej planety.
Warszawa
W czwartek (27.02) w przestrzeni Fundacji PSW Promocji Sztuki Współczesnej otworzy się solowa wystawa Marty Jabłońskiej poszukiwanie drugiej połówki pestki, cięcie. W abstrakcyjnych obrazach artystki pojawiają się powidoki tego, co na co dzień niedostrzegalne, jak trajektorie śladów po kołach rowerowych czy uda czerwone od zimna. Na wystawie zobaczymy obrazy i obiekty Jabłońskiej odnoszące się do kwestii szeroko pojętej obecności, fizycznej i duchowej.
Prace Wiktora Gutta i Artura Żmijewskiego w dialogu niemal pozbawionym słów i toczonym za pomocą obrazów zobaczymy w galerii Whoispola na otwieranej w piątek (28.02) wystawie Między nami. W prezentowanych obrazach i fotografiach rzeczywistość filtrowana jest przez to, co indywidualne, obaj artyści w pewnym sensie zajmują się przede wszystkim samymi sobą. Ich wymiana staje się przy tym szerszą rozmową o indywidualnej wyjątkowości bądź kompletnej zastępowalności jednostki.
Prezentowana pierwotnie podczas krakowskiego Miesiąca Fotografii wystawa Afrotopie w nowej odsłonie otworzy się w sobotę (1.03) w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Ekspozycja przygotowana przez zespół kuratorski w składzie: Amy N. Muhoro, Malaika Nabila i Witek Orski zarysowywać będzie współczesny obraz Afryki poprzez prace 18 artystek i artystów pochodzących z kontynentu. Fotografie operujące z reguły metaforą i stylizacją odnoszą się m.in. do ewoluującej wrażliwości wizualnej, stosunku do własnych zwyczajów, duchowości i praktyk kulturowych w krajach afrykańskich, a także tożsamości genderowej, paradoksów współczesnego kapitalizmu i relacji z naturą w obliczu katastrofy klimatycznej.

Irena Huml, Londyn 1957, archiwum rodzinne, mat. prasowe Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Wrocław
Od jutra w Muzeum Narodowym we Wrocławiu oglądać będzie można wystawę Moda – historia osobista, w której opowieść o modzie, emancypacji, modernizacji i pozycji kobiet w świecie akademickim oraz artystycznym w okresie PRL-u rozwijana będzie przez pryzmat biografii jednej konkretnej bohaterki, Ireny Huml. Modowa biografia historyczki i krytyczki sztuki zasłużonej szczególnie w badaniach nad tkaniną i biżuterią, współinicjatorki legnickiego Festiwalu Srebra, obejmować będzie okres od lat 50. do 90. i prezentować będzie stroje noszone przez nią w najróżniejszych okolicznościach, od ubrań gotowych z poszczególnych epok po kreacje kreacje szyte na miarę.