24–30 stycznia
Gorzów Wielkopolski
Medium tkaniny od dobrych kilku lat odkrywane jest na nowo w kontekście historycznym, ale też staje się istotnym narzędziem w rękach współczesnych artystek. Na tym właśnie wymiarze tkaniny skupiać się będzie kuratorowana przez Martę Genderę wystawa Wątki wspólne w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, otwierana w najbliższy piątek (28.01). Zobaczymy na niej prace odnoszące się do aktualnych treści społecznych i politycznych, w których czynności związane z szyciem, tkaniem i haftowaniem stają się symbolicznym wyrazem troski, a same artystki nierzadko oddają głos mniejszościom. W prezentowanych realizacjach m.in. Pameli Bożek, Małgorzaty Mirgi-Tas czy Moniki Drożyńskiej kluczowe znaczenie zyskują wątki związane ze wspólnotą i różnorodnością kulturową Polski, ważnym punktem odniesienia dla ekspozycji będzie także wielokulturowa tożsamość Gorzowa i historia samej galerii, niegdyś organizującej Ogólnopolskie Plenery Tkackie.
Katowice
Choć stała ekspozycja sztuki nowoczesnej ze zbiorów Muzeum Śląskiego kończy się na roku 1945, katowicka instytucja posiada również bogatą kolekcję prac nowszych, zarówno autorstwa klasyków drugiej połowy XX wieku, jak i twórców i twórczyń młodego pokolenia. Większość z nich publiczność będzie mogła zobaczyć po raz pierwszy na otwieranej w czwartek (27.01) wystawie Poza Edenem. Znajdzie się na niej zbiór prac pozyskanych do zbiorów muzeum w grudniu 2018 roku, pierwotnie stanowiących kolekcję założonej w Katowicach w 2001 roku Fundacji dla Śląska. Są wśród nich m.in. prace artystek i artystów kluczowych dla lokalnego środowiska, jak Urszula Broll i Andrzej Urbanowicz, oraz stanowiące znaczną część zbiorów realizacje z kręgu sztuki krytycznej.
Lublin
Na Spacery po śmieciach będzie można udać się w lubelskiej Galerii Białej od najbliższego piątku (28.01). Na swojej indywidualnej wystawie pod takim tytułem Wojciech Gilewicz poruszać będzie tematy m.in. ekologii, recyklingu i wymiany, które spaja wątek tytułowych śmieci – wszystkiego, czego pozbywamy się, gdy wydaje nam się już zbędne i niepotrzebne. Artysta pokaże na niej m.in. obrazy z ostatnich dwóch dekad, filmy zrealizowane w Stanach Zjednoczonych czy pokaźną kolekcję fotografii z miasta Kaohsiung na Tajwanie, podejmując za ich pomocą rozważania o sprawczości obywatelskiej, czynie społecznym i ograniczaniu konsumpcji.
Orońsko
W tym roku Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku kontynuuje program Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – projekt dotacyjny przeznaczony na inwestycje w zakresie realizacji form rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej. Jest on skierowany do samorządowych instytucji kultury i jednostek samorządu terytorialnego, w których istnieje wydział lub komórka organizacyjna sprawująca opiekę konserwatorską nad zabytkami lub przestrzenią publiczną. W ramach dofinansowania można uzyskać wsparcie zarówno na realizację projektów współczesnych artystów, jak i konserwację istniejących dzieł czy wykup depozytów rzeźb gotowych. Nabór wniosków do tegorocznej edycji potrwa do 14 lutego.
Poznań
Indywidualna wystawa Michała Bugalskiego zatytułowana To wcale nie jest trudne otworzy się w piątek (28.01) w Galerii Piekary. W swoich fotografiach artysta odnosi się do napięcia pomiędzy obrazami zachowanymi w pamięci a aktualnymi przeżyciami, obecności minionych doświadczeń w postrzeganiu otaczającej rzeczywistości. Bugalski sięga między innymi do przeglądanej we wczesnym dzieciństwie książki Adama Słodowego Lubię majsterkować i starych podręczników medycznych swojej matki, odnosząc się jednak nie bezpośrednio do samych książek, a przywoływanych przez nie wspomnień.
Szczecin
Wystawy z cyklu Made [in] ready, prezentującego dorobek pedagogów i pedagożek, absolwentek i absolwentów, studentów i studentek Pracowni Działań Audiowizualnych i Performatywnych Akademii Sztuki w Szczecinie prezentowany były już w kilku częściach Polski, kolejną jego odsłonę zobaczymy z kolei w samym Szczecinie. Otwierana w czwartek (27.01) w Trafostacji Sztuki ekspozycja Made [in] ready – Made [in] Szczecin, kuratorowana przez Kamila Kuskowskiego i Dariusza Fodczuka to próba opowiedzenia o zmianie, jaka zaszła na przestrzeni ostatniej dekady w szczecińskim środowisku dzięki akademii, a także o ewolucji samego procesu kształcenia artystycznego i jego dzisiejszych celach.
Dzień później (28.01) w szczecińskim Muzeum Narodowym otworzy się wystawa Sladjana Nedeljkovica i Rolanda Schefferskiego zatytułowana Seeing Is (Not) Believing, przygotowana we współpracy z Rostock Kunsthalle. Artyści podejmą refleksję nad wpływem informacji medialnych na nasze wyobrażenia o świecie, w swoich pracach zaburzając sens owych informacji i demaskując ich struktury narracyjne. Przekrojowa ekspozycja zgromadzi prace Nedeljkovica i Schefferskiego z ostatnich 25 lat, wśród nich znajdą się również premierowe realizacje przygotowane na tę okazję.
Warszawa
Zbiorowa wystawa sześciu warszawskich artystek, Justyny Adamczyk, Magdaleny Ciemierkiewicz, Adrianny Konopki, Justyny Kosińskiej, Karoliny Majewskiej i Kai Wielowiejskiej, otworzy się w czwartek (27.01) w galerii HOS. Na Tkankach zobaczymy szereg prac w różnorodnych mediach, od malarstwa po tkaniny i instalacje, zawieszonych na granicy między figuracją a abstrakcją, bajkowością i koszmarem, filigranowością i drastycznością. Powracającym w nich motywem będzie kolor czarny oraz wielopostaciowa i złożona struktura artystyczna, odsyłająca do skojarzeń z tytułowymi tkankami – zarówno w odniesieniu do ciała, jak i społeczeństwa postrzeganego jako żyjący organizm.
Po przeprowadzce z Cieszyna do Katowic przyszedł czas na kolejną migrację Galerii Szarej – tym razem do Warszawy. W ostatnich latach Szara gościła regularnie na Warsaw Gallery Weekend, teraz jednak zainstaluje się w stolicy na stałe, w lokalu przy Brackiej, nieopodal Stereo, Wschodu i Gunia Nowik Gallery. Jej działalność pod nowym adresem zainauguruje otwierana w sobotę (29.01) solowa wystawa Macieja Cholewy Widzenie peryferyjne, kuratorowana przez Jakuba Gawkowskiego. Artysta koncentruje się w niej na interesującym go od kilku lat fenomenie małego miasta, tworząc utkaną z mikronarracji mitologię tyleż rodzinnego Radzionkowa pod Bytomiem, co małego miasta jako takiego.
Wrocław
Indywidualna wystawa fotografa dokumentalisty Michała Adamskiego otworzy się w czwartek (27.01) w galerii Miejsce przy Miejscu 14. Przebrnąć przez chaos / Nie mogę przebrnąć przez chaos będzie prezentacją konfrontującą dwa projekty, które dzieli siedem lat, dotyczące tematu radzenia sobie ze stratą. Pierwszy z nich, wystawa i książka Nie mogę przebrnąć przez chaos, to zapis zmagania się ze śmiercią rodziców fotografa. Dziś Adamski wraca do tych wydarzeń i obrazów, konfrontując się z nimi ponownie i stawiając pytanie o to, jak czas wpływa na postrzeganie granicznych doświadczeń i jak nauczyć się żyć ze stratą.
W ramach finisażu wystawy Slavs and Tatars w galerii OP ENHEIM odbędą się w piątek (28.01) performans Moniki Koniecznej oraz wykład Piotra Korduby. Niżnyj Mir Koniecznej to działanie sięgające do atawistycznych lęków, zapraszające do poszukiwania korzeni i przodków. Za pośrednictwem magiczno-rytualnych gestów i ćwiczeń artystka odwoływać się będzie do wschodnioeuropejskiej potrzeby posiadania kulturowego, prasłowiańskiego genotypu. Piotr Korduba, aktualny dyrektor Instytutu Historii Sztuki UAM, wygłosi z kolei wykład pod tytułem Kilimowe szaleństwo? Rzecz o długim życiu kilimów w Polsce, starając się odpowiedzieć na pytania m.in. o przyczyny odradzania się tego medium wraz z kolejnymi stylistycznymi modami i o to, jak czytać kilimy.