24–30 marca

Online
Już dziś (24.03) rusza dziewiąta edycja programu A–Z Fundacji Sztuki Polskiej ING. Serię wykładów, które odbywać się będą o stałej porze 18:00-20:00 na Zoomie, zainauguruje Andrea Fraser, której monografia otworzyła się niedawno w Zachęcie. W ramach kolejnych wykładów jeszcze w tym tygodniu Anna Konik i Ika Sienkiewicz-Nowacka opowiedzą o rezydencjach artystycznych, Grupa Zakole o kolektywnych działaniach wyrastających z praktyki terenowej, a Bartek Buczek o dobrych praktykach we współpracy z realizatorami wystaw. W przyszłym tygodniu odbędą się wykłady Izy Tarasewicz, Daniela Kotowskiego, Kai Kusztry i Przemka Sowińskiego oraz Gabi Skrzypczak z galerii Łęctwo. Drugą część programu stanowić będą organizowane w kwietniu, maju i czerwcu konsultacje portfolio, a zwieńczy go szkoła letnia dla 8–10 osób wyłonionych podczas owych konsultacji.
Białystok
Prace zaangażowanych społecznie artystów i artystek z Gruzji, Litwy, Mołdawii, Polski, Ukrainy i Tajwanu zobaczymy w białostockim Arsenale na otwieranej w piątek (28.03) wystawie Wspólny krajobraz / Powitanie obcego. Ekspozycja przygotowana przez zespół kuratorski w składzie Yulia Kostereva, Yuriy Kruchak i Nien-Ting Chen koncentrować się będzie na kwestiach dekolonizacji i deimperializacji, poszukiwaniu wspólnej płaszczyzny do budowania solidarnej teraźniejszości i sprawiedliwszej przyszłości.
Kraków
W ramach otwierania się Zamku Królewskiego na Wawelu na sztukę współczesną, od soboty (29.03) w zamkowych wnętrzach zobaczyć będzie można solową wystawę Łukasza Stokłosy. W kuratorowanych przez Agnieszkę Jankowską-Marzec Elegiach krakowski malarz odnosi się do kontekstu miejsca, opowiadając o monarchiach w nowożytnej Europie poprzez odtwarzane w zamglonych, nastrojowych obrazach materialne pozostałości po dawnych dynastiach: przedmioty, insygnia, zbroje, wnętrza rezydencji i pałacowe ogrody.
Rybnik
W ten weekend (28–30.03) w Rybniku odbędzie się 22. edycja Rybnik Foto Festival. Intensywny trzydniowy program festiwalu rozpiętego między Galerią Sztuki Rzeczna oraz postindustrialnymi wnętrzami Zabytkowej Kopalni Ignacy obejmować będzie szereg wystaw, spotkań autorskich, prezentacji i warsztatów. Wśród tegorocznych wystaw zobaczymy m.in. pokaz dokumentu Wojciecha Grzędzińskiego dotyczącego wojny w Ukrainie, obejmującego okres od Rewolucji Godności w roku 2013 do dziś. O budowaniu ukraińskiej tożsamości po owej rewolucji, a przed pełnoskalową rosyjską inwazją opowiadać będzie wystawa Justyny Mielnikiewicz. Marta Wojnarowska-Olszewska w wystawie Niezapominajki zakwitają w styczniu koncentrować się będzie na naturze pamięci, obserwując postępującą demencję swojej matki i sięgając do rodzinnych archiwów w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o to, ile pozostanie ze wspomnień, które staramy się zachować. Na archiwaliach z kilku krajów i momentów historycznych bazować będzie z kolei przygotowana przez Agatę Ciastoń wystawa Na środkowym pasie latem trawa była wysoka. Osobiste spojrzenie na Polskę zaprezentuje natomiast pochodzący ze Słowacji, a mieszkający obecnie w Warszawie Adrián Švec.

Łukasz Skąpski, z serii „Zgoda”, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Szczecinie
Szczecin
W ramach międzynarodowego programu TEKHNÉ – Be Aware of Sound w czwartek (27.03) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie otworzy się kuratorowana przez Zorkę Wollny wystawa Trigering electro-inducing spasms. Opracowany przez konstelację ooooo, znaną z krytycznego i alternatywnego podejścia do technologii, projekt w TRAFO będzie artystycznym laboratorium technoaktywizmu, edukacji i działań performatywnych. Osoby uczestniczące w otwartych warsztatach współtworzyć będą ekspozycję, poszukując przy tym odpowiedzi na pytania m.in. o to, jak pozyskać prąd wykorzystując bakterie znajdujące się w błocie z dna Odry lub czy miejskie fontanny mogą stać się masztami radiowymi.
Tego samego dnia (27.03) w szczecińskim Muzeum Narodowym otworzy się monograficzna wystawa Łukasza Skąpskiego, na której zobaczymy prace powstałe w ciągu ostatniej niespełna dekady. W prezentowanych na Culturetracking fotografiach, rysunkach i wideo artysta przygląda się miejscom, w których ścierają się i przenikają odmienne kultury. Odnosząc się do własnych doświadczeń zdobytych w trakcie pobytów artystyczno-badawczych w Kenii, Skąpski sięga przy tym do tekstów Homiego K. Bhabhy i jego koncepcji hybrydowości.
Dzień później (28.03) w Galerii STAR otworzy się solowa wystawa Artura Malewskiego. Na Last minute / world magical mayhem spontaniczność spotyka się z pytaniami grubego kalibru: o pochodzenie i cel sztuki, naturę autorstwa czy rolę nauczyciela. Punktem wyjścia do wystawy stały się powstające podczas prowadzenia wykładów rysunki Malewskiego, które zmaterializują się w przestrzeni galerii.
Warszawa
Monograficzna wystawa poświęcona dorobkowi Warsztatu Formy Filmowej otworzy się w czwartek (27.03) w Zachęcie. Przygotowana przez Jolantę Rycerską ekspozycja Poza scenariuszem. Warsztat Formy Filmowej przedstawiać będzie dorobek grupy zawiązanej przez grono młodych studentów i absolwentów łódzkiej filmówki, która choć istniała tylko przez siedem lat, wywarła znaczący wpływ na język polskiej sztuki lat 70. Prezentowane w Zachęcie eksperymentalne prace testujące i przekraczające granice mediów będą punktem wyjścia do rozbudowanego programu edukacyjnego, opartego na eksploracji metod WFF.

wnętrza przyszłej siedziby BWA Wrocław, fot. Michał Łuczak
Wrocław
W ramach prac nad nową siedzibą BWA Wrocław, która powstaje przy ul. Kolejowej, galeria SIC! od najbliższego piątku (28.03) przekształci się w pracownię badań artystycznych nad materiałami wykorzystywanymi do wykończenia wnętrz przyszłej siedziby oraz miejsce prezentacji ich rezultatów. W Wyprawie na 17. południk będą brać udział artystki, mieszkańcy Wrocławia, rzemieślnicy, architektki oraz sam zespół instytucji. Efekty ich działań będzie można zobaczyć przez kolejnych siedem miesięcy, w trakcie których organizowane będą również warsztaty, pokazy, wykłady, prezentacje oraz seanse filmowe.
Z trudnym tematem dorastania w otoczeniu naznaczonym alkoholem mierzyć się będzie Jan Kowalski w swojej indywidualnej wystawie Za oknem jakby cieplej, otwieranej w piątek (28.03) w galerii Mieszkanie Geppertów. W zbudowanej za pomocą rzeźby-stołu z kieliszków oraz obrazów-okien domowej scenerii artysta balansuje między iluzją a brutalną rzeczywistością, pytając o to, co zostaje po wspomnieniach. Ekspozycja jest efektem Nagrody Publiczności, którą Kowalski zdobył w ramach 22. Przeglądu Sztuki SURVIVAL.