24 – 30 kwietnia
Białystok
Po wystawie Przyjaźni moc Tomek Pawłowski po raz kolejny zaprezentuje wystawę artystek-przyjaciółek. Niewidzialna ściana Zuzy Golińskiej i Magdaleny Łazarczyk skupiać się będzie na eksploatowanej na co dzień przez obie artystki tematyce przestrzeni. Głównym bohaterem ich wspólnego projektu będzie ćwiczący sztuki walki chłopiec, ścierający się z własnym odbiciem, zamknięty w odrealnionej przestrzeni widocznej na dwukanałowym wideo. Jego zmagania wynikać mają z emocji przeżywanych w czasach technologiczno-kulturowych przemian, w rzeczywistości „zgrywalizowanej”, na którą przenoszą sie zasady rodem z gier wideo. Piątek (28.04) w Arsenale będzie więc pełen różnorakich emocji, jako że równolegle będzie miał też miejsce wernisaż wystawy Anny Panek Grundlagen, którego osią są emocjonalne podwaliny i swobodna struktura malarskiego języka artystki.
Gdańsk
Druga odsłona projektu Północ-Południe, mającego za zadanie konfrontować z sobą twórczość artystów z Północy i Południa Polski, zostanie zaprezentowana w piątek w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Kuratorzy wystawy Stan surowy otwarty, Gabriela Warzycka-Tutak i Aleksander Celusta, zaprosili do wystawy grupę młodych artystów związanych z Trójmiastem i Krakowem, m.in. Emilię Kinę, Daniela Cybulskiego i Filipa Rybkowskiego. W koncepcji otwieranej w piatek (28.04) ekspozycji odwołują się też do ciekawego zestawu inspiracji – z jednej strony organizowanej przy współpracy galerii Foksal wystawy Dialog w Moderna Museet w Sztokholmie z 1985 roku, z drugiej emitowanego na Polsacie programu telewizyjnego Nasz nowy dom, całości patronuje zaś cytat z piosenki Sylwii Grzeszczak.
Gdynia
Jednym z powracających motywów w wieloletnim dorobku klasyka polskiej ilustracji Józefa Wilkonia, aktywnego również jako rzeźbiarz i malarz, jest postać Don Kichota. Otwierana w piątek (28.04) w Muzeum Miasta Gdyni wystawa Marzyciele. Don Kichote według Wilkonia poświęcona będzie w całości pracom nawiązującym do książki Cervantesa. Wilkoń zaprezentuje przede wszystkim liczne wykonane do niej ilustracje, ale także rzeźbę i powstały jeszcze w latach 50. obraz.
Katowice
W Małej Przestrzeni katowickiego BWA otworzy się w piątek (28.04) wystawa Małgorzaty Jabłońskiej Neuro. Szkice. Składać się na nią będą autobiograficzne grafiki podbudowane koncepcjami neuroestetycznymi. Artystka odwołuje się do swoich doświadczeń z neurorehabilitacją stosowaną do nauki chodu, sięga też do tekstów z zakresu neuroestetyki autorstwa m.in. Semira Zekiego i Vilayanura Ramachandrana.
Kraków
Pierwsza polska wystawa brazylijskiej malarki, kuratorowana przez Paulinę Ołowską i Kamila Kuitkowskiego, otworzy się w czwartek (27.04) w Księgarni | Wystawie. Wystawę jednej z przedstawicielek rozwijającej się w Brazylii w latach 50. abstrakcji, łączącą w swoich pracach elementy abstrakcji geometrycznej i informelu, poprzedzą trzydniowe, rozpoczynające się dziś warsztaty z udziałem artystów i aktywistów. Kluczowym wątkiem samej wystawy What Was Inside That Leather Case? będzie kwestia uchodźctwa, zobrazowana poprzez personalną historię ojca Geiger – mieszkającej w Brazylii Żydówki polskiego pochodzenia – który miał uciekać do Ameryki Południowej wyposażony jedynie w skrzynię pełną damskich torebek, których wytwarzaniem się trudnił.
Po dłuższej przerwie MOCAK powróci z kolejną wystawą ze swojego sztandarowego cyklu „coś w sztuce”. Ta jednak będzie wyjątkowa, bowiem jej tematem będzie Sztuka w sztuce. Znane z dużych ambicji muzeum obiecuje przy tek okazji m.in. „arcydzieła” i „wielkie skandale”. Czwartkowe (27.04) otwarcie w MOCAK-u to ne tylko Sztuka w sztuce, ale i kilka innych, mniejszych wystaw. Twórca i ślad będzie prezentacją MOCAK-owego archiwum, zaprezentowane zostaną także dwie małe wystawy indywidualne będące częścią Programu Głównego tegorocznego Miesiąca Fotografii. Grapevine: 1988–1992 amerykańskiej fotografki Susan Lipper to cykl zdjęć wykonanych w tytułowej miejscowości na przełomie lat 80. i 90., natomiast Liban i Płaszów – nowa archeologia Diany Lelonek koncentruje się na przestrzeniach dwóch tytułowych miejsc na terenie Krakowa – kamieniołomu Liban i obozu koncentracyjnego w Płaszowie.
W czwartek otworzy się tez wystawa członków Studenckiego Koła Badań Artystycznych z krakowskiej akademii, którzy w przestrzeni prywatnego mieszkania na ul. Sarego zrealizują wystawę site-specific zatytułowaną BÓGHONORozpierdol. Wkraczając w zastana przestrzeń typowego wnętrza w gierkowskim bloku, artyści odnosić się będą do klisz na temat manifestującej się we wnętrzach „polskości”.
Łódź
Na łódzkiej ASP rusza 54 edycja Performance Art Studies, włączona w obchody Roku Awangardy, zatytułowana Na granicy percepcji rosną wspaniałe kwiaty. Wydarzenia odbywające się w ramach projektu zaprezentowane zostaną w maju, obecne natomiast, do 30 kwietnia, nadsyłać można zgłoszenia do projektu edukacyjnego skoncentrowanego na zagadnieniu percepcji. W jego ramach planowana jest także grupowa wycieczka na piotrkowski festiwal Interakcje i zaprezentowanie na nim wspólnego performansu.
Poznań
Po Białymstoku i Gdańsku wystawa Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak Jutro nie przyjdzie nigdy zawędruje do poznańskiego Arsenału pod przewodnictwem nowego dyrektora. Osią pierwszego wspólnego projektu dwojga artystów są neonowe instalacje z pozbawionych kontekstu haseł i słów uzupełnionych dźwiękiem. Poznańskie otwarcie już dziś wieczorem (24.04).
W Poznaniu do środy (26.04) trwa także Poznański Festiwal Nauki i Sztuki, w ramach którego w jednej z galerii Uniwersytetu Artystycznego, Dużej Scenie UAP, odbędzie się tego dnia wernisaż wystawy Pawła Susida Bez tytułu. Organizatorzy nie zdradzają właściwie żadnych szczegółów na temat tego co zobaczymy na wystawie malarza, pozostaje więc przekonać się na własne oczy.
Sopot
Krystyna Piotrowska otworzy w czwartek (27.04) swoją solową wystawę w sopockiej Państwowej Galerii Sztuki. Motywem przewodnim ekspozycji zatytułowanej Jest czego nie ma będą charakterystyczne dla grafik Piotrowskiej widmowe przedstawienia, zawieszone między byciem a niebyciem, ulokowane w niejasno zarysowanej przestrzeni, do których przywołując książkę Andrzeja Marca Widmontologia odwołuje się kuratorka Marta Smolińska.
Toruń
Poświęcona różnorakim odczytaniom motywu skóry wystawa Izabeli Żółcińskiej Skóra. Obiekty, teksty otworzy się w piątek (28.04) w toruńskiej Wozowni. Nie mniej istotną bohaterką od Żółcińskiej będzie co ciekawe jej kuratorka, która sama zaprezentuje na wystawie zbiór swoich tekstów nie tyle komentujących prace artystki, co wchodzących z nimi w dialog.
Tego samego dnia w CSW Znaki Czasu odbędzie się wernisaż wystawy, na której swoimi bogatymi zbiorami pochwali się jeden z czołowych polskich kolekcjonerów, Krzysztof Musiał. Na wystawie Tu jesteśmy zobaczymy zilustrowany poprzez prace z kolekcji Musiała przekrój najważniejszych zjawisk w rodzimej sztuce powojennej, reprezentowanych przez prace Kobro, Strzemińskiego, Szapocznikow czy Krasińskiego, a także nabytki współczesne, wśród nich prace Karola Radziszewskiego i Łukasza Stokłosy.
Warszawa
W zeszłym roku galeria Foksal celebrowała pięćdziesięciolecie swojego istnienia, przy tej okazji w James Gallery w Graduate Center City University of New York prezentowana była wystawa archiwaliów ze zbiorów galerii. W środę (26.04) Myśli odizolowane. Archiwum Galerii Foksal 1966-2016 zawędruje do siedziby MSN-u na Pańskiej. Wśród prezentowanych materiałów znajdą się liczne fotografie, ale też rejestracje filmowe i dźwiękowe. Wystawa skoncentruje się na zaprezentowaniu tego jak definiowany i problematyzowany był model działania galerii poprzez dialog między tworzącymi ją krytykami i artystami.
Relacje między tańcem a muzyką nie są tak jednoznaczne i hierarchiczne jak mogłoby się wydawać, co udowadniać będzie prezentowany w czwartek (27.04) spektakl Centrum w Ruchu, Studium muzyka Marii Stokłosy. Pokaz inaugurować będzie trzecią edycję Centrum w Procesie, czyli eksperymentalnych prezentacji projektów będących w trakcie rozwoju, nastawionych na współuczestnictwo widzów.
Tego samego dnia otworzy się też wystawa Konrada Maciejewicza Pieces of Black Man w galerii Monopol. Kojarzony z precyzyjnymi, makabreskowymi kolażami artysta przy tej okazji po raz pierwszy w swojej karierze wykroczy poza klasyczny kolaż tworząc instalację przestrzenną złożoną z przedmiotów codziennego użytku. Odwoła się przy tym do estetyki i narzędzi znanych z reklamy czy dekoracji sklepowych witryn, nawiązując także do komercyjnego charakteru galerii i przestrzeni, w której mieści się jej siedziba, uprzednio zajmowanej przez liczne sklepy.
W piątek z kolei zachęcamy do pojawienia się o 18 w MSN na Pańskiej na podwójny wykład odbywający się w ramach programu rezydencyjnego dla krytyków sztuki East Art Mags, w którym uczestniczy „Szum”. Dwie przebywające w Warszawie na rezydencji krytyczki zaprezentują w piątek wybrane zagadnienia dotyczące sztuki swoich regionów. Pochodząca z Rumunii Georgiana Cojocaru, pisząca dla „Revista Arta”, opowie o rozwoju sceny artystycznej w Jassie, w największym mieście północno-wschodniej Rumunii, począwszy od lat 90. Tereza Hrušková z Czech z kolei zaprezentuje ideę praskiego festiwalu, magazynu i galerii pod nazwą Fotograf oraz założenia i artystów zaangażowanych w planowaną przyszłoroczną odsłonę projektu dotyczącą hasła nie-pracy.
Prace artystów wyłonionych w wyniku open calla pod hasłem $UPERATA zostaną zaprezentowane na sobotniej (29.04) wystawie Za dużo życia w galerii LAW. Odwołuje się ona do lacanowskiego pojęcia „lamelli”, oznaczającego niepodzielną, narzucającą się substancję, „nieskończony organ bez organizmu”, wywołujący uczucie odrazy. Z tematem zmierzą się Paweł Dudziak, Kamil I, Kasper Lecnim, Agnieszka Piotrowska-Jaworek, Milena Soporowska i Paweł Stasiewicz.
Wrocław
Po niedawno otwartej wystawie poświęconej trójmiejskiej scenie artystycznej lat 80. kolejny pokaz problematyzujący sztukę tej dekady zaprezentowany zostanie w MWW. Czarna wiosna, której wernisaż odbędzie się w czwartek (27.04), poświęcona będzie wrocławskiej niezależnej scenie muzycznej. W dolnośląskim pejzażu muzycznym współistniały wówczas punk, reggae i nowa fala, a na ich styku rodziły się też zjawiska artystyczne. Wystawa w MWW prezentować będzie wzajemne relacje obu dyscyplin oraz odbijające się w nich zmienne realia polityczne, od karnawału Solidarności, przez stan wojenny, po schyłek PRL-u.
***
Madryt
Obchody Roku Awangardy to dobra okazja także do międzynarodowej promocji polskich tuzów nowoczesności – w muzeum Reina Sofía w Madrycie od jutra (25.04) będzie można oglądać wystawę Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego. Powstała przy współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi i kuratorowana przez jej dyrektora Jarosława Suchana ekspozycja Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński. Prototypy awangardy będzie pierwszą tak szeroko zakrojoną prezentacją ich dorobku na zachodzie. Wystawa z ambicjami trwałego umieszczenia Kobro i Strzemińskiego w międzynarodowym kanonie modernizmu zaprezentuje pełen przekrój ich artystycznych zainteresowań – zobaczymy nie tylko rzeźby, obrazy i rysunki, ale i np. projekty mebli.