23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Temat 3s/8h przywołuje dwie jednostki czasu: 8 godzin to – zgodnie z postulatami ruchu robotniczego – część doby przeznaczona na wypoczynek i samoorganizację, natomiast 3 sekundy to minimalna ilość czasu, jaką odbiorca przeznacza na zaangażowanie się w media społecznościowe. Obecnie poczucie upływu czasu, a zatem możliwości gospodarowania nim, stało się jeszcze bardziej nieuchwytne i względne. Żyjemy w epoce, w której większość osób obywatelskich zachodnich społeczeństw ma do dyspozycji więcej niezagospodarowanego pracą zawodową i reprodukcyjną czasu przy jednoczesnym poczuciu, że stale go ubywa i im brakuje.
Dziś czas jest nie tylko materialnie mierzalnym, ograniczonym zasobem. Istotną jednostką mierzenia czasu stała się bowiem uwaga, której skupienie okazuje się zarówno współczesną walutą, jak i osobistym oraz neurologicznym wyzwaniem. Po pańszczyźnie, fabrycznych etatach i różnych formach zatrudnienia łączących określoną pracę z czasem poświęcanym na jej wykonanie teraz mierzymy się z relacją czasu i pracy definiowanej efektywnością oraz realizacją zadań. Jednocześnie nieustannie partycypujemy w ekonomii uwagi, która stoi w kontrze do codziennej produktywności i ekonomii czasu pracy.
W epokach nowożytnych czas stał się pojęciem klasowym. Wszędzie tam, gdzie gospodarka opierała się na systemie pracy niewolniczej, przede wszystkim w europejskich koloniach, ale też w uzależnionej od pańszczyzny Rzeczpospolitej, czas miał kilka wymiarów. Jeszcze w 1807 r. Hubert Vautrin pisał o ziemiach polskich, że „na pana niewolnik haruje od wschodu do zachodu”. Tymczasem polska i europejska arystokracja żyły z nadmiarem czasu wolnego, w permanentnej nudzie, którą zabijały, organizując przyjęcia i polowania. Zarówno nuda, jak i samowola oraz bezkarność szlachty podkreślały podziały klasowe i reprodukowały mechanizmy władzy.






Dopiero pojawienie się ruchów robotniczych doprowadziło do rewolucji w zakresie organizacji czasu. Osoby uprzywilejowane ekonomicznie wciąż mogły rozporządzać swoim czasem do woli, jednak robotnicze postulaty, manifesty i strajki wytrącały im z rąk część narzędzi służących do zarządzania w sposób praktycznie dowolny kalendarzem ludzi przynależących do tzw. stanów niższych. Na przestrzeni dziesięcioleci ruchom robotniczym w niektórych częściach świata udało się podzielić dobę na sektory pracy i odpoczynku. W ten sposób czas nie przestał jednak być narzędziem klasowych podziałów, ale stał się jeszcze jednym znormalizowanym systemem miary, który w krajach uprzywilejowanych podlega kontroli rynku i państwa.
Charakterystyczny dla późnego kapitalizmu nienormowany czas pracy i elastyczne formy zatrudnienia przyczyniają się do trwania w wiecznej gotowości i przy fragmentarycznej obecności. Rozmycie granic między czasem pracy a czasem wolnym i zanurzenie ich obu w czasie bezkresnej kapitalistycznej produkcji sprawia, że czas sam z siebie staje się osobistą walutą, narzędziem autoeksploatacji i źródłem stresu.
Zagadnienie wolnego czasu historycznie wiąże się z mechanizmami budowania wspólnoty, kultywowania tradycji czy walki o prawa obywatelskie. Współcześnie większość osób mieszkających w krajach Zachodu ma więcej tzw. czasu wolnego niż kiedykolwiek wcześniej. Został on jednak rozpoznany jako ogromny rynek, a nie społeczny, polityczny czy prywatny zasób. Zrodziło to czas fantomowy, który pod pozorem wolności wyboru i możliwości samostanowienia rozmywa się w rozproszonym pochłanianiu treści.












Upowszechnienie się Internetu i serwisów społecznościowych spowodowało skrócenie czasu niezbędnego do przyswojenia pojedynczego utworu, jednocześnie zwiększając – ponad ludzkie możliwości poznawcze – ilość dostępnych nagrań i albumów w serwisach streamingowych. Także masowość i coraz niższe ceny urządzeń rejestrujących i archiwizujących coraz częściej przyczyniają się do zastępowania procesów słuchania i patrzenia uczeniem maszynowym, oddając tym samym to pole pod zarząd AI. Ten dość ponury obraz odmieniają np. współczesne koncepcje sztuki dźwięku, stawiające na wspólnotowość doświadczenia i rolę przestrzeni przeznaczonych dla wyobraźni dźwiękowej.
Przebodźcowanie jako codzienność bycia we współczesnym świecie jest udziałem większości z nas. Jego pierwsze (już rozpoznane) neurologiczne, psychologiczne i społeczne konsekwencje domagają się próby przemyślenia tego, jak rozumiany i używany może być prawdziwie wolny czas. Prywatyzacja stresu i próby rozładowania go w urynkowionych sposobach relaksu prowadzą do poszukiwania stabilnych struktur, które pozwolą nadać wartość momentom niepodlegającym logice produkcji. Być może zwrot konserwatywny – pielęgnujący rozpoznane systemy i relacje – jest reakcją na czas, który nam umyka i już wylał się poza własne ramy.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Martyna Baranowicz, Maciej Cholewa, Maks Cieślak, Cura, Ewa Dąbkowska, Jagoda Dobecka, Łukasz Horbów, Filip Jakubowski, Maja Janczar, Paweł Franciszek Jaskuła, Julia Królikowska, Jakub Leniart, Piotr Mlącki, Irmina Murawska, Miguel Rozas Balboa, Szymon Szewczyk, Anna Sztwiertnia, Kacper Wiatrak, Paulina Włostowska, Katarzyna Wójcicka oraz Grupa Babirot: Olga Budzan, Ewa Głowacka, Emilia Konwerska, Dominika Kulczyńska, Laura Malinowska, Anna Pastuszka, Marta Sieczkowska, Ewa Zwarycz, Wojtek Blecharz, Krzysztof Cybulski, Edy Fung, Viacheslav Kyrylov & Paulina Woś, Anna Siekierska, Anna Albin, Lindi Dedek, Josephine Kiaga, Jan Moss, Moses “Teflon” Kizza, Michalina Musielak, Ala Savashevich, Dina Mimi, Lesyana Vasylchenko
- Wystawa
- 23. Przegląd Sztuki SURVIVAL
- Miejsce
- dawna Dyskoteka Forty i Zamek w Leśnicy, Wrocław
- Czas trwania
- 18–22.06.2025
- Osoba kuratorska
- Michał Bieniek, Daniel Brożek, Małgorzata Miśniakiewicz, Ewa Pluta
- Fotografie
- Magda Boruch
- Strona internetowa
- www.survival.art.pl/pl/
- Indeks
- Ala Savashevich Anna Albin Anna Pastuszka Anna Siekierska Anna Sztwiertnia Cura Daniel Brożek Dina Mimi Dominika Kulczyńska Edy Fung Emilia Konwerska Ewa Dąbkowska Ewa Głowacka Ewa Pluta Ewa Zwarycz Filip Jakubowski Irmina Murawska Jagoda Dobecka Jakub Leniart Jan Moss Josephine Kiaga Julia Królikowska Kacper Wiatrak Katarzyna Wójcicka oraz Grupa Babirot: Olga Budzan Krzysztof Cybulski Laura Malinowska Lesyana Vasylchenko Lindi Dedek Łukasz Horbów Maciej Cholewa Maja Janczar Maks Cieślak Małgorzata Miśniakiewicz Marta Sieczkowska Martyna Baranowicz Michalina Musielak Michał Bieniek Miguel Rozas Balboa Moses “Teflon” Kizza Paulina Włostowska Paweł Franciszek Jaskuła Piotr Mlącki Przegląd Sztuki SURVIVAL Szymon Szewczyk Viacheslav Kyrylov & Paulina Woś Wojtek Blecharz