23–29 października
Gdańsk
W Gdańskiej Galerii Miejskiej otworzy się w piątek (27.10) wystawa czwórki studentów lokalnej ASP z pracowni Jarosława Czarneckiego na Wydziale Intermediów. Będzie to wystawa podwójnie autotematyczna – dotycząca nowych mediów, którymi artyści się posługują, oraz samej przestrzeni wystawienniczej. Experience skupi się na relacji między fizyczną przestrzenią białego kubika galerii a rzeczywistością cyfrową. Studenci przyglądać się będą również temu, jak nowe technologie zmieniają tożsamość i zdolności percepcyjne człowieka.
Gliwice
Gliwicka Czytelnia Sztuki pozostaje w swoim programie skoncentrowana przede wszystkim na historii fotografii, jednak tym razem zaprezentowana zostanie w niej sylwetka nie polskiego, a niemieckiego fotografa, Augusta Sandera. Wystawa August Sander. Portrety 1910–1954 otworzy się w najbliższy piątek (27.10) i zaprezentuje tworzony przez dekady monumentalny portret niemieckiego społeczeństwa widzianego przez obiektyw aparatu Sandera. Część swojego analitycznego zbioru Sander opublikował w roku 1929 w formie książki, która została jednak szybko wycofana z obiegu po dojściu do władzy NSDAP. Fotograf nie zaprzestał jednak tworzenia kolejnych portretów, również w trakcie wojny i po jej zakończeniu. W Gliwicach zaprezentowane zostanie ponad 100 najważniejszych fotografii z całego zbioru.
Gorzów Wielkopolski
Podobnie jak wiele mniejszych polskich miast, Gorzów Wielkopolski przeżywał swoje lata świetności wraz z rozkwitem lokalnego przemysłu. W tym przypadku koncentrował się on wokół Zakładów Włókien Chemicznych Stilon. Do ich historii odniesie się Jaśmina Wójcik na otwieranej w sobotę (28.10) wystawie Alfabet Stilonu w galerii BWA Miejskiego Ośrodka Sztuki. Wójcik wraz z mieszkańcami przyglądała się historiom dotyczącym zakładu i stworzyła tytułowy alfabet – słownik oparty na związanym z nim nazewnictwem. Historii mieszkańców będzie można wysłuchać przy okazji wystawy również z pierwszej ręki podczas spaceru po terenie Stilonu, który odbędzie się podczas wernisażu.
Katowice
Historii śląskiej awangardy przyglądać się będzie otwierana w piątek (27.10) wystawa Linia i chaos – kompozycje przestrzenne świata w katowickim BWA. Mitem założycielskim dla tamtejszej sztuki nowoczesnej jest okres, w którym na Śląsku przebywał Julian Przyboś, w latach 1929-1937 uczący w cieszyńskim Gimnazjum im. A. Osuchowskiego. Wraz z poznanym ówcześnie Strzemińskim, Przyboś zaaranżował powstanie pierwszej śląskiej formacji awangardowej, grupy St-53. Należeli do niej malarze, architekci, pisarze i historycy sztuki, a teoretyczne podwaliny pod jej działalność położył Strzemiński swoją Teorią widzenia. Na wystawie zaprezentowane zostaną także prace artystów skupionych wokół cieszyńskiego wydziału artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w latach 70., z Andrzejem Szewczykiem na czele, czy artystów kontynuujących tradycje landartowe, Sławomira Brzoski i reprezentującego najmłodszą generację Michała Smandka.
Kraków
Od jutra do końca tygodnia (24.10) potrwa kolejna edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab, czyli krakowskiej odpowiedzi na Biannale WRO. Festiwalowa wystawa prezentowana będzie w Bunkrze Sztuki oraz Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Wśród prac znajdzie się między innymi prezentowana na tegorocznym Ars Electronica realizacja Lien-Cheng Wang dotycząca państwowej kontroli nad treściami czytanymi i przyswajanymi przez uczniów tajwańskich szkół. Wystawie towarzyszyć będą także liczne warsztaty, a także koncert Anthony’ego Rothera, jednej z legend współczesnej sceny techno.
W Bunkrze Sztuki odbędzie się jutro również kolejne wydarzenie w ramach programu Trauma & Revival. Powojnie w sztuce Wschodu i Zachodu. Będzie to dyskusja zatytułowana Dawno temu czy tu i teraz. Wobec traumy i odrodzenia, w której udział wezmą Olga Stanisławska, Pavel Büchler i Krystyna Piotrowska, a poprowadzi ją Katarzyna Bojarska. Dyskusja dotyczyć będzie traumy wojennej w doświadczeniu osobistym i widzianym poprzez rodzinną historię, relacji między różnego rodzaju historycznymi traumami, wreszcie dzisiejszej aktualności samego tego terminu oraz związków historycznych traum ze sztukami wizualnymi.
W piątek natomiast (27.10) otworzy się kolejna wystawa w galerii Widna. Będzie to solowy pokaz Mateusza Szczypińskiego, krakowskiego malarza, który w swoich pracach balansuje między chaosem i porządkiem, posługując się m.in. formą krzyżówki. W wystawie Please, Fill out the Form powrócą charakterystyczne dla niego wątki spięte tytułowym motywem formularza, łączącego unifikację, multiplikowanie gestu i porządek, pod którym kryją się nawarstwione błędy.
Lublin
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o open callu do nowej wystawy w Labiryncie, a już teraz można zapisywać się na kolejne wydarzenie w lubelskiej galerii – warsztaty artystyczne, które poprowadzi Katarzyna Kozyra. Odbędą się one 28-30 listopada i dedykowane są artystom związanym z Lublinem – mieszkających w tym mieście lub pochodzącym z niego. Warsztaty są częścią europejskiego programu CreArt. Sieć miast dla twórczości artystycznej, realizowanego w dwunastu miastach od Liverpoolu po Skopje.
Łódź
Kolejna wystawa w ramach obchodów Roku Awangardy otworzy się w łódzkim Muzeum Sztuki w najbliższy piątek (27.10). Ekspozycja zatytułowana Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta zbudowana zostanie wokół kilku zagadnień kluczowych dla dorobku Vogel – pisarki, krytyczki i teoretyczki sztuki, blisko związanej z awangardą artystyczną przede wszystkim Lwowa. Wśród nich najważniejszy będzie tytułowy montaż, którego teorię Vogel opracowała, również w odniesieniu do przestrzeni i ikonosfery nowoczesnego miasta. Na wystawie znajdą się prace z lat 20. i 30. ubiegłego wieku, od inspirowanej Légerem abstrakcji, przez surrealizm, po malarstwo w duchu społecznego realizmu. Uzupełniać je będzie warstwa dźwiękowa, złożona zarówno z kompozycji awangardowych, jak i ówczesnego jazzu czy piosenki ulicznej.
Szczecin
Podwójne otwarcie szykuje się jutro w (24.10) w dwóch szczecińskich galeriach: Zonie Sztuki Aktualnej i Obrońców Stalingradu 17. W Zonie zaprezentowana zostanie wystawa Oliviera Guesselé-Garai i Antje Majewski Cień słońca. Punktem wyjścia dla niej była wizyta artystów w Muzeum Narodowym w Szczecinie i oglądanie zbiorów tradycyjnej sztuki kameruńskiej, które do Europy trafiły w erze kolonialnej. By prześledzić, jak pozbawienie oryginalnego kontekstu tych przedmiotów, m.in. paciorkowych przepasek zwanych „fartuszkami”, odbiło się na ich funkcjonowaniu w dzisiejszym Kamerunie, artyści wybrali się w podróż wgłąb Afryki, gdzie powstała część prac prezentowanych na wystawie. Tymczasem na Obrońców Stalingradu 17 grupa młodych artystów zaprezentuje towarzyszącą ekspozycji w Zonie wystawę The Shadow Waiting for the Full Moon. Poświęcona ona będzie kulturowym hybrydom, a jednocześnie zakwestionuje rolę publicznych instytucji w ustanawianiu i systematyzowaniu wartości.
Warszawa
W środę (25.10) w Nowym Teatrze odbędzie się premiera nowego spektaklu Izy Szostak zatytułowanego National Affairs. Sprawy wewnętrzne. Będzie on skoncentrowany na procesualności ciała; Szostak analizować będzie, jak ciało komunikuje się ze światem przez afekty, jak może się ono stawać niepoprawne politycznie i jak ciągle wytwarza samo siebie czerpiąc z różnorodnych kultur. Spektakl będzie kolejną odsłoną cyklu Centrum w Procesie.
Muzeum Narodowe w Warszawie ze względów konserwatorskich rzadko prezentuje swoje zbiory prac na papierze, ale od czego jest Rok Awangardy – w ramach jego obchodów muzeum zaprezentuje w piątek (27.10) wystawę Miejska rewolta. Awangarda w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Znajdą się na niej rysunki, grafiki, fotografie czy fotomontaże takich artystów jak Henryk Stażewski, Karol Hiller czy Władysław Strzemiński. Wystawa ma na celu nie tylko pochwalenie się zbiorami, ale i zniuansowanie obrazu polskiej awangardy, w którym konkretne nurty zwyczajowo wiązane są z określonymi miastami i środowiskami, prezentując przenikanie się nowoczesnych tendencji w II RP.
Paweł Jaszczuk swoje najbardziej znane cykle fotograficzne stworzył mieszkając w Japonii. Po powrocie do kraju zaczął pracę nad serią ¥€$U$, którą w piątek (27.10) zaprezentuje w Leica 6×7 Gallery. Składa się na nią seria specyficznych martwych natur, dokumentujących chrześcijańskie dewocjonalia, od dość konwencjonalnych breloczków po bardziej fantazyjne obiekty, jak kaczka do kąpieli z główką Jezusa. Każdy z osobliwych przedmiotów fotografuje Jaszczuk w użyciu, zgodnie z przeznaczeniem, podkreślając ich niekiedy absurdalny charakter i zadając pytanie o granice dewocji.
Ci, którzy jeszcze nie mieli okazji zobaczyć wystawy Wilhelma Sasnala w Fundacji Galerii Foksal, będą to mogli zrobić jeszcze do 10 listopada, tymczasem w najbliższy weekend nadarzy się okazja, by wybrać się do FGF raz jeszcze. W sobotni i niedzielny wieczór (28-29.10) galeria zorganizuje bowiem pokaz krótkometrażowych filmów Sasnala. Znajdą się wśród nich prace z ostatniej dekady, od Elvisa z 2007 roku po Koreks i Popołudnie Fauna z roku 2015. Chętnym polecamy odpowiednio wcześnie się zapisać, jako że ilość miejsc będzie ograniczona.
Wrocław
MWW wielokrotnie już organizowało wystawy poświęcone historii wrocławskiej awangardy, pora na pierwszą próbę spojrzenia na historię lokalnego środowiska za kadencji nowego dyrektora. Otwierana w piątek (27.10) wystawa Wrocław konkretny oparta będzie na pracach z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Jej narracja, podobnie jak swego czasu w Dzikich Polach, rozpoczynać się będzie w latach 60., wieńczyć ją będą natomiast prace współczesne. Wrocław konkretny prezentować będzie szerokie spektrum nurtów i postaw, nie starając się ich ułożyć w jednorodną narrację, ale prezentując ich szerokie spektrum. Podkreślony zostanie jednak intelektualny rys wrocławskich artystów: przedstawicieli poezji konkretnej, sztuki konceptualnej, abstrakcji geometrycznej czy peformansu.
Tymczasem na mapie współczesnego Wrocławia jedną z bardziej charakterystycznych inicjatyw jest działalność kolektywu Wykwit, skupionego w domu przy alei Kochanowskiego 21. W sobotę (28.10) obędzie się tam wydarzenie o nazwie DWD / Dom Wspiera Dom, organizowane przez Wykwit, istniejącą w jego ramach inicjatywę Warstwy oraz rodzinę Wałaszków. Zgodnie z zamysłem Warstw, skoncentrowanych nie na pojawiających się i znikających wystawach, ale stałych, nawarstwiających się (nomen omen) interwencjach w przestrzeń domu, dwie z prac w ramach DWD będą stałymi realizacjami w formie rzeźby i płyty pamiątkowej. Towarzyszyć im będzie również projekcja wideo dotycząca historii tego miejsca.
Zielona Góra
Kuratorzy tegorocznej edycji Triennale Młodych w Orońsku na miejscu uciekali od organizowania klasycznej wystawy, co nie znaczy, że zupełnie zrezygnowali z tego formatu. W zielonogórskim BWA otworzy się w piątek (27.10) wystawa Two 4 One, będąca jednym z wydarzeń towarzyszących Triennale. I tutaj jako jednego z motywów przewodnich spodziewać się można wątku sukcesu i funkcjonowania w świecie sztuki. Na wystawie znajdą się nowe prace Dominiki Olszowy, Cezarego Poniatowskiego, Alexa Rathbone’a i Antoine’a Donzeaud.
***
Nowy Jork
W A/D/O na Brooklynie od czwartku do niedzieli (26-29.10) będzie można zobaczyć pierwszą w Nowym Jorku wystawę polskiej fotografii mody zatytułowaną Young Poland. Zostanie ona zorganizowana z inicjatywy Polish-American Fashion Foundation, organizacji non-profit promującej w Stanach Zjednoczonych polską modę i dizajn. Na kuratorowanej przez Alexi Lubomirskiego wystawie znajdą się fotografie m.in. Zuzy Krajewskiej, Barka Wieczorka i Kuby Dąbrowskiego.