23 – 29 lipca
Bytom
Mija pięć lat od debiutu jednego z ciekawszych fenomenów w polskim internecie, czyli Krainy Grzybów TV. Kilka lat po premierze ujawnił się jej autor, w międzyczasie tworząc kolejne surrealistyczne serie: Berkelesz, Gęgaloma i Animals, except with human legs. Teraz Wiktor Stribog z internetu wkracza na dobre do świata sztuki – w sobotę (28.07) otworzy się jego solowa wystawa w bytomskiej Kronice, zatytułowana Sny o byciu zjedzonym. Podczas wernisażu usłyszymy też słuchowisko Mchów i porostów, czyli Bartosza Zaskórskiego, nawiązujące do Krainy Grzybów TV. Tego samego wieczora otworzy się też w Kronice kolejna wystawa dla dzieci, tworzona przez uczestników Świetlicy Sztuki, artystów i edukatorów galerii. Księżyc jest tylko dla dorosłych to owoc warsztatów poświęconych zagadnieniu ciemności, światła i snu, w których uczestniczyli tacy artyści jak Olaf Brzeski i Hubert Czerepok.
Katowice
Muzeum Śląskie w wakacje przyglądać się będzie natomiast roli i historycznym przemianom męskości. Zadanie ambitne, bo w rankingu przymiotników najlepiej opisujących polską kulturę określenie „patriarchalna” znalazłoby się zapewne w czołówce. Kuratorka otwieranej w piątek (27.07) wystawy Męska rzecz Krystyna Pieronkiewicz‑Pieczko skupi się na kulturowej historii męskości od czasów, gdy triumfy święciła stylówka sarmacka, po koniec XX wieku. Narracja wystawy obejmować będzie kolejne etapy życia i role społeczne mężczyzny. Oparta będzie na różnego rodzaju obiektach, od strojów i codziennych utensyliów po militaria, okraszonych fabryczną scenografią.
Pewne wątki z Męskiej rzeczy uzupełnić może natomiast otwierana tego samego wieczora w BWA Katowice wystawa Próba sił. Kuratorowana przez Martę Lisok ekspozycja skupiać się będzie na naturze i źródłach przemocy. Zaproszeni artyści, m.in. Przemek Branas, Martyna Kielesińska, Norbert Delman i Dominika Kowynia, zaprezentują prace na różne sposoby odnoszące się dyscyplinowania i samodoskonalenia ciała.
Kraków
Jako że w Krakowie życie artystyczne w wakacje przenosi się z galerii do knajp, przyjemne z pożytecznym można połączyć wybierając się dziś wieczorem (23.07) do Betelu. Potencja zaprezentuje tam drugi numer tworzonego przez siebie pisma „Łałok”, które rozwija się w imponującym tempie – w nowym numerze oprócz tekstów samych twórców Potencji znajdzie się szereg materiałów przygotowanych przez zaprzyjaźnionych artystów, m.in. Piotr Urbańca, Irminę Rusicką, Kaspra Lecnima, Kamila Kuklę czy Dom Mody Limanka.
Z kolei nad knajpą Hevre, ulokowaną na krakowskim Kazimierzu w dawnym domu modlitewnym, powstaje nowa przestrzeń wystawiennicza animowana przez artystę Szymona Szelca. Serię wydarzeń w Hevre +1 zainauguruje w piątek (27.07) pokaz Zofii Hyjek. Płaskoń, nocznica i czort ma być cyfrową reinterpretacją jej prac malarskich.
W sobotę (28.07) natomiast w Shefter Gallery otworzy się solowa wystawa Artura Trojanowskiego Kantyczka dla Onufrego. Na co dzień zajmujący się przede wszystkim abstrakcyjnym malarstwem Trojanowski będzie w niej eksperymentował z biomorficznymi obiektami i przestrzennymi instalacjami, które zamienić mają galerię w rodzaj świątyni nieokreślonego bóstwa. Wypełniać ją będą mocno przetworzone kształty zaczerpnięte m.in. z ludowych wotów umieszczanych w przydrożnych kapliczkach.
Sokołowsko
W czwartek (26.07) rusza tegoroczna edycja festiwalu Konteksty w Sokołowsku. Jej bohaterem będzie kolejny z nestorów polskiej neoawangardy, Józef Robakowski, a hasłem przewodnim – Obce ciała. Podczas czterech dni trwania festiwalu będzie można zobaczyć m.in. instalację Mirosława Bałki Apple T czy poświęcony bohaterowi festiwalu film Horacego Muszyńskiego Robakowski The Remake. Swoje działania zaprezentują też między innymi Ewa Zarzycka, Wykwitex czy duet VestAndPage.
Warszawa
Nowa wystawa w Instytucie Fotografii Fort krążyć będzie wokół motywu utraty. Otwierane w piątek (27.07) Nic do ocalenia opowiadać będzie zarówno o stracie związanej tym, co na fotografiach utrwalone, czasach i osobach, które pozostały już jedynie na fotograficznych odbitkach, jak i samych obrazach, które zostały porzucone i zapomniane. Wystawa jest częścią rozwijanego od trzech lat projektu The Hidden Photo, gromadzącego zdjęcia odrzucone przez ich autorów i nigdy wcześniej nie prezentowane.
Czerpiącą z doświadczeń podróży do Indonezji instalację site-specific zaprezentuje tego samego dnia (27.07) w Miejscu Projektów Zachęty Marta Węglińska. Upadek. Grawitacja odnosić się będzie do uniwersalnych toposów kulturowych, motywów obecnych w mitach i historiach różnorodnych kultur. Na wystawie znajdą się też rysunki, fotografie i książki artystyczne Węglińskiej będące notatkami z podróży, a także film, którego narracja i choreografia powstała przy współpracy z grupą jawajskich tancerzy.
Jeśli nie przepadacie za wielkimi targami sztuki, za to z nostalgią wspominacie czasy wczesnej transformacji i handel z łóżek polowych przy chodnikach, warto zainteresować się wakacyjną inicjatywą artystyczną na Bazarze Namysłowska. Groszowe sprawy to seria cotygodniowych, sobotnich wydarzeń „artystyczno-handlowych”; w ostatnim tygodniu swoimi fantami z kwiecistego łóżka polowego handlował Bolesław Chromry, a w najbliższą sobotę na Namysłowskiej pojawi się duet Nomadic State, który z bagażnika swojego Daewoo Lanosa sprzedawać będzie przedmioty motoryzacyjnego kultu.
Wrocław
Wrocławskie BWA w tym roku ponownie zaprezentuje wystawę towarzyszącą festiwalowi filmowemu MFF Nowe Horyzonty. Otwierane w piątek (27.07) w galerii Studio BWA Wrocław Żyjemy tylko dwa razy uzupełniać będzie festiwalowy przegląd nowego kina irańskiego. Kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego i Ewę Szabłowską wystawa prezentować będzie prace wideo siedmiorga irańskich artystek i artystów (a dodatkowo cykl Iranian Film Stills Anety Grzeszykowskiej), odnosząc się do wyraźnego pęknięcia między życiem prywatnym i publicznym w irańskiej republice islamskiej.
Zakopane
Muzeum Tatrzańskie rozkręca swój program wystawienniczy związany z Rokiem Hasiora. W oddziale muzeum poświęconym czołowemu zakopiańskiemu artyście otworzy się w sobotę (28.07) wystawa W pracowni. Hasior, Rząsa, Brzozowski. Skupi się ona na zaprezentowaniu samego procesu twórczego, podejścia do materii nie tylko Hasiora, ale i dwóch innych artystów nadających ton powojennemu środowisku zakopiańskiemu – Tadeusza Brzozowskiego i Antoniego Rząsy. Sobotniemu wernisażowi towarzyszyć będzie też wyjątkowa prezentacja jednej z hasiorowskich rzeźb „wyrwanych z ziemi”.