22–28 stycznia
Gorzów Wielkopolski
Organiczne odpadki, przypadkowo znalezione wytwory natury czy zużyte produkty dla Tomasza Domańskiego stają się tworzywem artystycznym, przetwarzanym w duchu arte povera czy malarstwa materii. W piątek (26.01) w MIejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim otworzy się jego solowa wystawa Obraz nie obraz, na której zobaczymy właśnie prace powstałe w wyniku twórczego recyklingu przedmiotów i substancji uważanych za bezwartościowe, które dla Domańskiego stają się właściwym nośnikiem treści.
Kraków
Solowa wystawa Anny Juszczak kuratorowana przez Zofię Małysę-Janczy otworzy się w piątek (26.01) w galerii Piana. W Blasku artystka testuje możliwości świadomego przeżywania cielesności oraz zdolności percepcyjnych i ich możliwych zaburzeń, zapraszając odbiorcę do pełnego wejścia w przestrzeń wystawy ze swoimi zmysłowo-emocjonalnymi uwarunkowaniami, a nie traktując go jak bezcielesne oko. Juszczak przygląda się sposobom odczuwania własnego ciała, subiektywności doznań i recepcji zewnętrznych bodźców, dowartościowując przy tym intuicję jako narzędzia zarówno tworzenia, jak i poznawania sztuki.
Lublin
Wspólna wystawa Piotra C. Kowalskiego i Joanny Janiak otworzy się w piątek (26.01) w Galerii Białej w Lublinie. Nie tylko białe obrazy zgodnie z tytułową obietnicą prezentować będą prace z cykli wspólnie realizowanych przez duet od roku 2004, kiedy to Janiak po kilkunastu latach pracy przy realizacji programów telewizyjnych poświęconych sztuce podjęła dialog z procesualnym malarstwem Kowalskiego. Na wystawie zobaczymy obrazy z cykli Megabajty malowania, Jagodowy fresk oraz Obrazy mroźne.
Sopot
Wspólna wystawa Daniela Rycharskiego i Władysława Hasiora otworzy się w piątek (26.01) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Kuratorowana przez Julitę Dembowską ekspozycja zatytułowana mogę wam opowiedzieć o sobie o was zwracać będzie uwagę na pokrewieństwa w dorobku dwóch żyjących i tworzących w różnych kontekstach artystów. Sztuka Rycharskiego i Hasiora jawi się w niej jako opowieść o Polsce – zwłaszcza tej prowincjonalnej – czasu przemian, w przypadku Hasiora powojennych, w wypadku Rycharskiego potransformacyjnych. W obu przypadkach kluczowe jest również skupienie się artystów na pojedynczej osobie, jej doświadczeniach, lękach, bólu i słabościach.
Warszawa
Obrazy różnych form oporu, od bezpośrednich działań wojennych po oddolne ruchy społeczne w Ukrainie i poza jej granicami, prezentować będzie otwierana w czwartek (25.01) w Instytucie Fotografii Fort wystawa Ukraine. Stories of Resistance. O brutalnym konflikcie toczącym się za naszą wschodnią granicą od czasu pełnoskalowej rosyjskiej inwazji przed niespełna dwoma laty opowiadać będą fotografie dokumentujące protesty, samoorganizację, frontowe zmęczenie i zdewastowany ukraiński krajobraz.
Wrocław
Solowa wystawa Jacka Zachodnego Po końcu, bez początku otworzy się w czwartek (25.01) w 66P. Na kuratorowanej przez Łukasza Kropiowskiego ekspozycji artysta wykreuje rodzaj muzeum, w którym przyglądać się będzie naszej rzeczywistości z perspektywy przyszłości. Odnosząc się do poczucia ustępowania świata, jaki do tej pory znaliśmy, Zachodny prezentuje resztki dawnej cywilizacji w krajobrazie po katastrofie.
Dzień później (26.01) w galerii Studio BWA Wrocław otworzy się solowa wystawa Zofii Pałuchy Effortlessness of Movement. Jej tytuł nawiązuje do strumienia świadomości, narzędzia wykorzystywanego przez malarkę w jej praktyce. Na wrocławskiej wystawie zobaczymy prace Pałuchy z ostatnich kilku lat, w których obrazy found footage filtrowane są przez osobiste doświadczenia artystki, a w nieoczywistych kompozycjach pojawiają się wątki związane z polityką, moralnością, zmysłowością, seksualnością oraz kruchością jednostki w świecie realnym i wirtualnym.
Düsseldorf
W najbliższy czwartek (25.01) w Instytucie Polskim w Düsseldorfie otworzy się współorganizowana z Trafostacją Sztuki w Szczecinie i kuratorowana przez Stanisława Rukszę indywidualna wystawa Bogny Burskiej. Division to wielowątkowa transmedialna narracja o nieprzystawalności naszych wyobrażeń i klisz mentalnych, symetrycznym budowaniu pojęć i fałszywych uproszczeniach w czasach dominacji narracji populistycznych na świecie. Artystka odnosi się w niej m.in. do paradoksalnego współistnienia wykluczających się porządków politycznych czy filozoficznych, które kształtują oblicze współczesności.
Online
Do końca stycznia potrwa open call na tłumaczenia do zina poświęconego w całości twórczości poetyckiej Palestynek i Palestyńczyków. Dochód z jego sprzedaży zostanie przeznaczony na Lekarzy bez Granic, ratujących ludzi w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu. Open call skierowany jest zarówno do osób zajmujących się przekładem profesjonalnie, jak i amatorów i amatorek. Premiera zina z wybranymi wierszami odbędzie się pod koniec lutego w ZINKU w Poznaniu.