22–28 stycznia
Białystok
W epoce technokratycznego entuzjazmu, gdy internet raczkował, a świat wydawał się zmierzać do szczęśliwej przyszłości, w której postęp naukowy prowadzi do bezkonfliktowej idylli, niewielka grupa czarnowidzów prognozowała raczej wzrost zagrożeń związanych z rozrostem inwigilacji i szpiegostwa. Dziś wizje rodem z politycznych felietonów Stanisława Lema stały się faktami. Co w takiej sytuacji robić, poza zaklejeniem kawałkiem taśmy kamery w komputerze? Być może odpowiedzi na to pytanie dostarczy wystawa otwierana w piątek (26.01) w białostockim Arsenale. Globalna kontrola i cenzura powstaje we współpracy z ZKM Karlsruhe oraz licznymi naukowcami, dziennikarzami czy aktywistami, a na wystawie znajdą się prace m.in. grupy R.E.P. czy Dana Perjovschiego,
Bytom
Potrójne otwarcie szykuje na najbliższą sobotę bytomska Kronika. Indywidualne wystawy zaprezentują Adelina Cimochowicz i Martyna Wolna. Na tej pierwszej, kuratorowanej przez Jakuba Gawkowskiego i zatytułowanej Jak się dziś czujecie? Cimochowicz skupia się na nerwicowych natręctwach związanych z domowymi przedmiotami, wynikającym z braku zaufania do samej siebie kompulsywnym sprawdzaniu, czy aby na pewno żelazko czy kuchenka są wyłączone. W opozycji do tradycyjnego muzeum Cimochowicz proponuje więc Muzeum Nerwicy – zamiast na budowaniu prestiżu skupione na nieodłącznych dla współczesnej kondycji tytułowych nerwicach. Martyna Wolna w wystawie Gorzko, gorzko skupia się z kolei na ekonomicznej sytuacji artystów i rozpowszechnionych w popkulturze wyobrażeniach na ten temat, w których kpiny prześcigają się z nieporozumieniami. Tego samego wieczora otworzy się też zbiorowa wystawa Nie mów mi jak mam żyć, na której znajdzie się wybór fotografii powstałych podczas warsztatów przeprowadzonych przez Fundację Kultura Obrazu z uczestnikami „Świetlicy Sztuki” w Kronice.
Gliwice
Wystartowało już cyfrowe archiwum fotografii Wojciecha Plewińskiego, co nie oznacza, że badanie dorobku tego zasłużonego fotografa i przyglądanie mu się pod różnymi kątami jest już sprawą zakończoną. W najbliższy piątek kolejną wystawę fotografii Plewińskiego otworzy w gliwickiej Czytelni Sztuki Wojciech Nowicki. Zgodnie z tytułem Wojciech Plewiński, reporter skupi się na nieco mniej znanej, reporterskiej stronie dorobku fotografa, cechującej się ciepłym podejściem do bohaterów zdjęć i koncentracją na codzienności, dalekiej od wielkich historycznych i politycznych wydarzeń.
Kraków
W krakowskim światku sztuki nie przybywa ostatnio nowych galeryjnych inicjatyw, choć te już istniejące zaczynają się dzielić przez pączkowanie – póki co rozeszły się ścieżki założycielek Marta Shefter Gallery i na nowo startować będzie jedna z nich, już pod szyldem Shefter Gallery. Na otwieranej w sobotę (27.01) wystawie DŌ zaprezentowane zostaną prace trójki artystów: Takesady Matsutaniego, Kate Van Houten i Aliski Lahusen, których łączą od lat więzi przyjacielskie, formalne predylekcje do minimalizmu oraz fascynacja kulturą Azji.
Lublin
Intensywny piątek (26.01) zapowiada się w Labiryncie. W galerii Labirynt | Plaza otworzy się porezydencyjna wystawa Przemka Branasa Góra/kosmos/głowa. Branas w przewrotny sposób odwoływać się w niej będzie do figury oświeceniowego naukowca, przywołując postaci wielkich wizjonerów, badaczy i szaleńców, od odkrywcy reakcji spalania po astrologa z Przylądka Dobrej Nadziei, doszukującego się kształtu pieca chemicznego w odkrytej przez siebie konstelacji gwiazd. Tego samego wieczora w głównej siedzibie galerii ruszy druga odsłona Akcji Lublin! Podobnie jak w pierwszym rozdziale tego performatywnego cyklu, wystawa bazować będzie na archiwach samego Labiryntu i performansach, jakie się w Lublinie odbyły. Klasykom takim jak Maria Pinińska-Bereś czy KwieKulik towarzyszyć będą realizacje młodej gwardii – studentów Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki.
Łódź
Po komercyjno-wizerunkowym sukcesie Nagrobków moda na tworzenie muzyki wśród artystów wizualnych może jeszcze przybrać na sile. Trend ten juz teraz trzyma się mocno – w łódzkiej galerii W Y w piątek (26.01) otworzy się wystawa zbiorowa złożona w całości z krótkich utworów muzycznych stworzonych przez (całkiem liczne grono) artystów. W Muzyce relaksacyjnej wezmą udział między innymi Konrad Smoleński, Karolina Mełnicka, Tomasz Kowalski i Piotr Urbaniec.
Olsztyn
Po książce Magdaleny Grzebałkowskiej, filmie Ostatnia rodzina i nadchodzącej premierze korespondencji z Normanem Leto postać Zdzisława Beksińskiego nie znika z horyzontu. Miłośnikom fotograficznego rozdziału w dorobku artysty, bezsprzecznie ciekawszego niż późniejsza twórczość malarsko-graficzna, polecamy wycieczkę do Olsztyna, gdzie w tamtejszym BWA w piątek (26.01) otworzy się poświęcona im wystawa. Znajdą się na niej fotografie pochodzące ze zbiorów Muzeum Historycznego w Sanoku, rodzinnym mieście Beksińskiego.
Warszawa
Po kilkuletniej przerwie od czasu Czaru Warszawy Paulina Ołowska wraca do przywoływanego w tytule zachętowskiej wystawy miasta. W piątek w Fundacji Galerii Foksal otworzą się jej Amoreski – Intelektualny koktajl erotyki kobiecej. Ołowska przyglądać się będzie tytułowej kobiecej erotyce nie tylko swoimi oczami, ale także, jak to ma w zwyczaju, użyczy głosu i przestrzeni innym postaciom. Na wystawie znajdą się m.in. wydobyte ze zbiorów Biblioteki Narodowej rysunki Mai Berezowskiej, rozbudowany jest także program filmowo-dyskusyjny towarzyszący wystawie. W FGF pojawi się z wykładem Alison Gingeras, odbędą się też pokazy filmów Mari Beatty i Sylvere Lotringere’a ze wstępami, odpowiednio, Amandy Wieczorek i Ewy Tatar.
Wrocław
Siergiej Tchoban znany jest nie tylko jako architekt, ale też kolekcjoner, kurator i autor licznych projektów i rysunków architektonicznych. Te ostatnie ważne są dla niego tak bardzo, że już blisko dekadę temu powołał do życia Fundację Tchobana – Muzeum Rysunku Architektonicznego w Berlinie. Właśnie na rysunkowej działalności rosyjskiego architekta skupi się otwierana w piątek (26.01) wystawa Kontrastowa harmonia miasta w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Zobaczymy na niej cały przekrój rysunków Tchobana – od łączących futuryzm z architekturą historyczną kaprysów architektonicznych, stanowiących ilustrację jego podejścia do kwestii łączenia architektury nowej z zabytkową, po projekty zrealizowanych budynków oraz dekoracji scenicznych.