SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 22.08.2022 4 min

22–28 sierpnia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Multimedialny Ukraiński Plener w Ustce, dzięki uprzejmości Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Białystok

Program białostockiej Galerii Arsenał od lat zorientowany jest na mapowanie zjawisk regionu, rozumianego jednak szeroko, w kontekście środkowoeuropejskim. W ten piątek (26.08) w Arsenale otworzy się jednak wystawa skupiona na regionalności znacznie bliższej, a więc Białymstoku i Podlasiu. Na kuratorowanej przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa ekspozycji Świat nie wierzy łzom: Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia znajdą się prace artystek i artystów pochodzących z regionu, urodzonych w latach 80. i 90., między innymi Izy Tarasewicz, Karola Radziszewskiego, Adeliny Cimochowicz czy Łukasza Radziszewskiego. Na wystawie, której tytuł pochodzi z utworu lokalnego twórcy muzyki biesiadnej i chodnikowej Janusza Laskowskiego, splatać się będą tytułowa nostalgia – tęsknota za zachowaną we wspomnieniach i idealizowaną wizją rodzinnego domu, ciepła i bezpieczeństwa — oraz trauma związana z trudną historią i konfliktami tożsamościowymi.

1
Rozmowy 26.03.2021

Nawet abstrakcja zaczyna przemawiać polityką. Rozmowa z Izą Tarasewicz

Portret Tomek Pawłowski-Jarmołajew

Bytom

W ramach trwającego cyklu wystawienniczego Dom Kobiet w bytomskiej Kronice otworzy się w sobotę (27.08) solowy pokaz Aguli Swobody zatytułowany Matkość. Tytułowy projekt, wykraczający poza dotychczasowe obszary aktywności Swobody, czyli malarstwo, rysunek i kolaż, artystka współtworzy z pięcioma kobietami, które podzieliły się z nią doświadczeniami związanymi z macierzyństwem. Ich indywidualne historie posłużyły jej za punkt wyjścia do rysunków, które następnie zostały wytatuowane bohaterkom projektu. Efekty projektu artystka zaprezentuje nie tylko na bytomskiej wystawie, ale także pod postacią wydanej przy tej okazji książki artystycznej.

Adrianna Konopka, „Żubrołak”, olej na płótnie, mat. prasowe Galerii Arsenał w Białymstoku

Sokołowsko

W Sokołowsku trwa szczyt sezonu festiwalowego i po niedawnym Sanatorium Dźwięku w najbliższy weekend (26–28.08) uzdrowisko zamieni się w centrum życia filmowego przy okazji 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski. Jego hasłem przewodnim będzie w tym roku Kino-Interwencja. Kluczowym elementem programu będą zatem pokazy filmów odnoszących się do aktualnej społeczno-politycznej sytuacji w Europie, zwracające uwagę na potrzebę empatii i solidarności, przede wszystkim w obliczu wojny w Ukrainie. Oprócz najnowszych produkcji polskich i międzynarodowych zobaczymy jak zwykle filmy związane z dorobkiem patrona festiwalu, m.in. nawiązujące do klasycznego krótkometrażowego dokumentu Kieślowskiego Gadające głowy 2021 w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego oraz powstałe przed dwiema dekadami na bazie jednego z ostatnich tekstów duetu Kieślowski & Piesiewicz Niebo Toma Tykwera z Cate Blanchett i Giovannim Ribisim w rolach głównych.

Szczecin

Indywidualna wystawa Nguyễn Quốc Thànha, powstała przy okazji jego rezydencji w Szczecinie i Sopocie, otworzy się w sobotę (27.08) w Trafostacji Sztuki. Śpijmy, potem zobaczymy prezentować będzie realizacje powstałe w czasie rezydencji artysty oraz wcześniejsze, solowe i zrealizowane w ramach Nhà Sàn Collective, który współtworzy. Opowieść osnuta wokół tytułowego motywu snu rozpięta jest pomiędzy przeszłością i przyszłością, a queerowa fantazja miesza się w niej z tęsknotą za innymi krajami i własnym miejscem pochodzenia.

Agula Swoboda, „Matkość”, fot. Tom Swoboda

Ustka

Przez ostatnie dwa miesiące w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce odbywał się integracyjny multimedialny plener przeznaczony dla artystek z Ukrainy. W tę środę (24.08) jego efekty zobaczymy na otwieranej w CAT wystawie poplenerowej. Postające w tym czasie projekty nastawione były na integrację z lokalną społecznością i środowiskiem artystycznym, w tym czasie uczestniczki pleneru zorganizowały również przeznaczone dla lokalnej społeczności i turystów warsztaty. Projekty powstałe w ciągu tych dwóch miesięcy podejmują tematy związane z trwającą w Ukrainie wojną, ale także odnoszące się do przeszłości, sąsiedztwa i wspólnej polsko-ukraińskiej historii.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
22–28 sierpnia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności