22–28 sierpnia
Białystok
Program białostockiej Galerii Arsenał od lat zorientowany jest na mapowanie zjawisk regionu, rozumianego jednak szeroko, w kontekście środkowoeuropejskim. W ten piątek (26.08) w Arsenale otworzy się jednak wystawa skupiona na regionalności znacznie bliższej, a więc Białymstoku i Podlasiu. Na kuratorowanej przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa ekspozycji Świat nie wierzy łzom: Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia znajdą się prace artystek i artystów pochodzących z regionu, urodzonych w latach 80. i 90., między innymi Izy Tarasewicz, Karola Radziszewskiego, Adeliny Cimochowicz czy Łukasza Radziszewskiego. Na wystawie, której tytuł pochodzi z utworu lokalnego twórcy muzyki biesiadnej i chodnikowej Janusza Laskowskiego, splatać się będą tytułowa nostalgia – tęsknota za zachowaną we wspomnieniach i idealizowaną wizją rodzinnego domu, ciepła i bezpieczeństwa — oraz trauma związana z trudną historią i konfliktami tożsamościowymi.
Bytom
W ramach trwającego cyklu wystawienniczego Dom Kobiet w bytomskiej Kronice otworzy się w sobotę (27.08) solowy pokaz Aguli Swobody zatytułowany Matkość. Tytułowy projekt, wykraczający poza dotychczasowe obszary aktywności Swobody, czyli malarstwo, rysunek i kolaż, artystka współtworzy z pięcioma kobietami, które podzieliły się z nią doświadczeniami związanymi z macierzyństwem. Ich indywidualne historie posłużyły jej za punkt wyjścia do rysunków, które następnie zostały wytatuowane bohaterkom projektu. Efekty projektu artystka zaprezentuje nie tylko na bytomskiej wystawie, ale także pod postacią wydanej przy tej okazji książki artystycznej.
Sokołowsko
W Sokołowsku trwa szczyt sezonu festiwalowego i po niedawnym Sanatorium Dźwięku w najbliższy weekend (26–28.08) uzdrowisko zamieni się w centrum życia filmowego przy okazji 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski. Jego hasłem przewodnim będzie w tym roku Kino-Interwencja. Kluczowym elementem programu będą zatem pokazy filmów odnoszących się do aktualnej społeczno-politycznej sytuacji w Europie, zwracające uwagę na potrzebę empatii i solidarności, przede wszystkim w obliczu wojny w Ukrainie. Oprócz najnowszych produkcji polskich i międzynarodowych zobaczymy jak zwykle filmy związane z dorobkiem patrona festiwalu, m.in. nawiązujące do klasycznego krótkometrażowego dokumentu Kieślowskiego Gadające głowy 2021 w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego oraz powstałe przed dwiema dekadami na bazie jednego z ostatnich tekstów duetu Kieślowski & Piesiewicz Niebo Toma Tykwera z Cate Blanchett i Giovannim Ribisim w rolach głównych.
Szczecin
Indywidualna wystawa Nguyễn Quốc Thànha, powstała przy okazji jego rezydencji w Szczecinie i Sopocie, otworzy się w sobotę (27.08) w Trafostacji Sztuki. Śpijmy, potem zobaczymy prezentować będzie realizacje powstałe w czasie rezydencji artysty oraz wcześniejsze, solowe i zrealizowane w ramach Nhà Sàn Collective, który współtworzy. Opowieść osnuta wokół tytułowego motywu snu rozpięta jest pomiędzy przeszłością i przyszłością, a queerowa fantazja miesza się w niej z tęsknotą za innymi krajami i własnym miejscem pochodzenia.
Ustka
Przez ostatnie dwa miesiące w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce odbywał się integracyjny multimedialny plener przeznaczony dla artystek z Ukrainy. W tę środę (24.08) jego efekty zobaczymy na otwieranej w CAT wystawie poplenerowej. Postające w tym czasie projekty nastawione były na integrację z lokalną społecznością i środowiskiem artystycznym, w tym czasie uczestniczki pleneru zorganizowały również przeznaczone dla lokalnej społeczności i turystów warsztaty. Projekty powstałe w ciągu tych dwóch miesięcy podejmują tematy związane z trwającą w Ukrainie wojną, ale także odnoszące się do przeszłości, sąsiedztwa i wspólnej polsko-ukraińskiej historii.