SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 21.09.2020 10 min

21-27 września

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Julia Pirotte, Ludzie na ulicy po kapitulacji Niemiec, Marsylia, maj 1945 © Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma

Bydgoszcz

Fotograficzno-rzeźbiarski proces twórczy Kuby Mozolewskiego będzie rozkładać na części pierwsze otwierana w piątek (25.09) w bydgoskiej Galerii Miejskiej bwa wystawa Tresura nonsensu. Barwne, geometryczne kompozycje to kadry przedstawiające między innymi lepione niemal automatycznie i podświadomie przez artystę plastelinowe figurki. Oprócz nich, Mozolewski konstruuje też i fotografuje inne rzeźbiarskie i kukiełkowe formy, odnosząc się zarówno do omamów z pogranicza jawy i snu, jak i do polskiego teatru lalkowego lat 50. i 60.

1
Rozmowy 04.09.2014

Chodzi o obraz. Rozmowa z Anną Orłowską

Jakub Śwircz i Marta Lisok

Gdańsk

Przechadzając się po gdańskim Głównym Mieście, powojennych rekonstrukcji zabytkowych kamienic można nieraz nie odróżnić od oryginałów. Wystarczy jednak zajrzeć za ociekające od kamieniarskich dekoracji fasady, by naszym oczom okazały się oderwane od nich wnętrza budowane według zupełnie innych pryncypiów. Ten zbudowany z resztek oryginalnej architektury i nowych materiałów przekładaniec fotografuje Anna Orłowska, której wystawa Mieszkanka otworzy się w piątek (25.09) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Fotografiom wnętrz Domu Uphagena towarzyszyć będą specyficzne futerały na przedmioty tworzone przez dawnych rzemieślników, pozbawione ozdób, choć wykonane z drogich, luksusowych materiałów.

Druga fotograficzna wystawa w Gdańsku otworzy się dzień później (26.09) w oddziale Muzeum Narodowego, Gdańskiej Galerii Fotografii. Nieuchwytna materialność Witolda Węgrzyna będzie pierwszą tak przekrojową prezentacją dorobku debiutującego na przełomie 60. i 70. fotografa. Wybór stu zdjęć pokazuje rozpiętość tematów i strategii artysty, które spaja analityczne podejście do samego medium, częste ingerowanie w odbitki i wykorzystywanie pozornych błędów, takich jak prześwietlenie, niedoświetlenie i zadrapania.

Witold Węgrzyn, Krajobraz I, z cyklu „Rekonstrukcje krajobrazu”, 1978, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Gdańsku

Katowice

Od piątku (25.09) w Rodzie Sztuki będzie można oglądać wystawę Romana Kalarusa – grafika, plakacisty, ilustratora i profesora katowickiej ASP. Inaugurująca nowy rok akademicki ekspozycja Cały Kalarus prezentować będzie przekrój dorobku artysty, który na koncie ma zarówno plakty i znaki graficzne, jak i kościelne polichromie, niezależnie od medium zdradzające jednak rękę i styl Kalarusa, w którym dynamizm łączy się z nagromadzeniem wielu znaczących detali.

Łódź

Znany m.in. jako twórca projektu Self-House Residency Łukasz Horbów w piątek (25.09) w łódzkiej galerii Punkt Odbioru Sztuki zaprezentuje swoją solową wystawę Wszystko będzie dobrze. Będzie ona poświęcona napięciu między społecznymi niepokojammi a całym szeregiem strategii przekonywania samego siebie, jak w tytule, że wszystko będzie dobrze – od kupowania kubków z motywacyjnymi cytatami gwiazd pop po usilne wmawianie sobie, że karma istnieje i dobro powraca.

Nowogród

Jutro (22.09) popołudniu nad jeziorem Grodno w Nowogrodzie w województwie kujawsko-pomorskim będzie można w performatywnej oprawie pożegnać kończące się lato. Równonoc to kontynuacja wydarzenia zainicjowanego dwa lata temu przez Alicję Wysocką i Joannę Rajkowską. Polecamy zwłaszcza fanom festiwali performansu i harcerskicgh obozów zarazem – w programie wieczoru znajdzie się m.in. performans Marii Magdaleny Kozłowskiej, pieczenie chleba na ognisku i czytanie przy nim słowiańskich legend.

Mural pod Trasą Zamkową w Szczecinie poświęcony Jarosławowi Iwaszkiewiczowi i Jerzemu Błeszyńskiemu przed zniszczeniem, dzięki uprzejmości trafostacji Sztuki w Szczecinie

Sopot

W najbliższy weekend (25-27.09) w Sopocie odbędzie się kolejna edycja Open Source Art Festival, organizowanego już od dekady wydarzenia muzyczno-wizualnego. Oprócz serii koncertów w Operze Leśnej i Sali Koncertowej PFK Sopot, w programie organizowanego przez Kolonię Artystów festiwalu znajdzie się też wystawa Chaos w Państwowej Galerii Sztuki, na której zobaczymy prace m.in. Wojciecha Bąkowskiego, Bartosza Zaskórskiego czy Anny Zaradny.

Szczecin

Festiwalowy mariaż świata sztuk wizualnych i muzyki szykuje się także w Szczecinie, gdzie w środę (23.09) w tamtejszej filharmonii otworzy się inaugurujaca MUSIC.DESIGN.FORM Festival wystawa White Balance Witka Orskiego. Choć tytułowe określenie pochodzi z pola fotografii, a sam Orski ma na koncie wiele projektów analizujących samo medium, nie będzie to bynajmniej autoteliczna opowieść o fotografii. Balans bieli w tym przypadku naprowadza bowiem na tropy postkolonialne – artysta przygląda się „Kolekcji Afrykańskiej”, podzielonej obecnie pomiędzy Muzeum Narodowe w Szczecinie i Muzeum Etnograficzne w Warszawie, dekonstruując sposoby prezentowania w Europie afrykańskich artefaktów.

W sklepie

O politycznych, ekonomicznych, społecznych i filozoficznych konsekwencjach pandemii pisze Witek Orski

W zeszły weekend od seansów w stołecznej Kinotece rozpoczęła się jedenasta edycja LGBT Film Festival, największego ogólnopolskiego wydarzenia filmowego o tematyce qeerowej. W tym tygodniu festiwal będzie mieć swoje odsłony w kilku innych miastach, w tym w Szczecinie, gdzie gościć będzie nie w kinie, a w Trafostacji Sztuki. Weekendowym (26-27.09) pokazom filmowym towarzyszyć będzie też odsłonięcia odnowionego po niedawnej dewastacji muralu poświęconego miłości Jarosława Iwaszkiewicza i Jerzego Błeszyńskiego oraz zorganizowana wokół niego dyskusja.

Warszawa

Gdy dochodzi do jakiejkolwiek katastrofy, natychmiast znajdują się pochodzące sprzed niej obrazy, w których szuka się jej zwiastunów. Temu mechanizmowi w fotograficznym cyklu Everything’s Fine przygląda się Baltazar Fajto, którego wystawa pod tym samym tytułem otworzy się dziś (21.09) w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia. Seria zdjęć wykonanych w Nowym Jorku poświęcona jest poszukiwaniu zwiastunów mającej nadejść, choć bliżej nieokreślonej katastrofy, wypatrywanych we wszelkich odstępstwach od normy, dostrzeganych przez artystę w zwyczajnych przedmiotach i sytuacjach.

Postać Julii Pirotte – dwudziestowiecznej żydowskiej fotografki, dziennikarki, komunistki i działaczki społecznej – przypomni w ramach organizowanej wspólnie z Żydowskim Instytutem Historycznym wystawy Fundacja Archeologia Fotografii. Na otwieranych w czwartek (24.09) Powtórzeniach zobaczymy fotografie z najobszerniejszego spośród ofiarowanych ŻIH-owi zbiorów, pochodzące z okupowanej Francji, przede wszystkim powstania w Marsylii w 1944 roku, dzięki którym fotografka po kilku dekadach od wojny zyskała międzynarodową sławę. Charakteryzują je m.in. tytułowe powtórzenia – powracające w wielu nieznacznie różniących się wersjach ujęcia, których autorka nie selekcjonowała w poszukiwaniu tej jednej „właściwej” odbitki.

Ursula Mayer, The Fire Of Knowledge Burns all Karma to Ashes, 2019

W lutym tego roku w Nowym Teatrze rozpoczęły się próby do spektaklu Grupa warszawska, pierwszego projektu w ramach cyklu Sąsiedzi, łączącego osoby z Polski, Rosji, Litwy, Białorusi, Ukrainy, Czech, Słowacji i Niemiec. Spektakl w reżyserii Eglė Švedkauskaitė opowiada o dorastaniu w czasie kryzysu klimatycznego, a pracę nad nim i dyskusje o potencjalnych czarnych scenariuszach dla planety przerwało spełnienie się jednego z nich w postaci pandemii. Teraz teatralna opowieść o młodzieżowym aktywizmie klimatycznym, zyskując jeszcze na aktualności, doczeka się swojej premiery, która odbędzie się w ten czwartek (24.09).

Te same wątki w nieco innej odsłonie powrócą dzień później (25.09) w CSW Zamek Ujazdowski na pierwszej w Polsce solowej wystawie austriackiej artystki Ursuli Mayer. Co nas przetrwa to opowieść o zaniku granic między tym, co ludzkie i nieludzkie – zarówno w postaci innych istot biologicznych, jak i maszyn. Sięgając zarówno do teorii Rosi Braidotti i Donny Haraway, jak i do beletrystyki sci-fi pióra Ursuli K. Le Guin czy Octavii E. Butler, artystka stworzy w zamku posthumanistyczną narrację wpisaną w oddziałującą na wszystkie zmysły i zarządzaną przez algorytm przestrzeń.

Relacje między ludźmi i nie-ludźmi szczególowo analizują również autorki i autorzy książki Reborn Dogs. Nowe interpretacje sztuki wobec nie-ludzkiego. Drugie z serii spotkań wokół niej w Galerii Nizio dotyczyć będzie współtworzenia ze zwierzętami, stawiając przede wszystkim pytanie o granice autorstwa i współautorstwa w przypadku artystek pracujących ze zwierzętami. W piątkowej (25.09) dyskusji wezmą udział m.in. Izabela Chamczyk, która prowadzi dom tymczasowy dla kotów, oraz Katarzyna Swinarska, w pracach której pojawia się kilkakrotnie suczka Nuka.

Pełnię posthumanistycznego spektrum dopełni trzydniowa (25-27.09) wystawa Martyny Czech Budzi emocje w Clay.Warsaw. Choć złożona wyłącznie z obrazów pochodzących z dwóch prywatnych kolekcji – Piotra Bazylko i Tomasza Pasieka – nie będzie to bynajmniej skromna ekspozycja. Obaj bowiem, mimo ostrożności w pierwszym kontakcie z malarstwem Czech, zgromadzili naprawdę pokaźne zbiory jej prac. I choć może to brzmieć zaskakująco, pokaz z cyklu Clay.Art będzie też pierwszą solową wystawą artystki w Warszawie.

1
Krytyka 11.09.2020

Złe nawyki. Martyna Czech i Kasper Lecnim w Kronice

Portret Piotr Policht

W Muzeum Współczesnym Wrocław jeszcze do końca tygodnia można oglądać kuratorowaną przez Marikę Kuźmicz monograficzną wystawę Barbary Kozłowskiej. O ile wrocławka ekspozycja zakreśla szeroką panoramę dorobku artystki, tak otwierana w sobotę (26.09) w Fundacji Arton Linia skupiać się będzie na detalu – tytułowej pracy, zapisie performansu polegającego na wytyczeniu linii biegnącej ze wschodu na zachód przez kulę ziemską i dalej, w kierunku Księżyca. Koncpetualna i z pozoru utopijna realizacja, mająca kilka odsłon w róznych miejsach świata, to także w gruncie rzeczy osobista praca opowiadająca o potrzebie i dążeniu do wolności.

Wrocław

Duet młodych wrocławskich artystów Barbara Żłobińska i Mariusz Maślanka zaprezentuje w sobotę (25.09) wspólną wystawę w galerii SIC! BWA Wrocław. I am you but stronger to kolejny z serii projektów analizujacych kapitalizm jako sposób organizacji szeroko rozumianej natury, łącząc w jedno naukę, naturę i duchowość. W najnowszej wystawie Żłobińska i Maślanka przyglądać się będą problemowi ekonomicznego i gatunkowego uprzywilejowania.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
21-27 września — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności