21-27 stycznia
Bydgoszcz
Jutro (22.01) w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy otworzy się wystawa poświęcona fizyczności i widzialności pisma, jak przystało na produkt cywilizacji obrazkowej – w formie wizualnej wystawy. Kuratorowana przez Michała Tabaczyńskiego (Nie)widzialność pisma prezentować będzie między innym sztukę opartą na medium książki, podkreślając materialne, zmysłowe aspekty pisma, które w epoce cyfrowej coraz bardziej przesuwa się w stronę efemeryczności.
Bytom
Reprezentantki dwóch pokoleń i dwóch podejść do performansu spotkają się w sobotę (26.01) w bytomskiej Kronice. Tego dnia otworzą się w galerii dwie solowe wystawy – Aleksandry Kubiak i Marii Magdaleny Kozłowskiej. Kubiak w I made a model of you po raz kolejny sięgać będzie do wątków autobiograficznych i budować historię złożoną z trzech toczących się w różnych domach części. Łącząc narzędzia z pola performansu, filmu dokumentalnego i teatru, artysta przepracowuje własne traumatyczne wspomnienia i wstyd. Bardziej tajemniczo zapowiada się wystawa Ja już nie mogę Marii Magdaleny Kozłowskiej, znanej dotychczas przede wszystkim z duetu Małpeczki, która w Kronice przygotowała wystawę we współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury w Bytomiu.
Gdańsk
Po chwilowym zamknięciu galerii z powodu żałoby po zamordowanym prezydencie Pawle Adamowiczu, Gdańska Galeria Miejska otworzyła się z powrotem dla zwiedzających, a w ten piątek (25.01) w przestrzeni przy Piwnej swoją solową wystawę otworzy Przemek Branas. I wanna be your colonizer to projekt osnuty wokół historii anonimowego marynarza z lat 30. XX wieku, relacji kolonialnych jako takich oraz dzisiejszych relacji geopolitycznych. A także kilku motywów obecnych w poprzednich realizacjach Branasa; znajdziemy tu performans nawiązujący do starych, zdobytych przypadkiem i przedstawiających nieznane osoby fotografii, wykreowany przez artystę zapach czy nawiązujący do bohatera wystawy i wykorzystywany w performansie strój. Wszystko to w ramach wystawy również performatywnej – Branas codziennie pojawiać się będzie w galerii i drobnymi działaniami aranżować sytuację w niej.
Gorzów Wielkopolski
Po Disassembly kolejną sztandarową serią Bownika stał się Rewers. Nową odsłonę fotograficznego cyklu, ostatnio we fragmencie pokazywanego m.in. na Niepodległych w MSN, artysta zaprezentuje na solowej wystawie w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. W ramach tytułowego cyklu Bownik fotografuje ubrania z kolekcji muzealnych w Polsce, Rosji i na Białorusi, trzymając się konwencji obiektywnej, neutralnej fotografii muzealnej. Oczywisty status obiektów kwestionuje jednak wywracając je na lewą stronę, pokazując to, co nie miało być reprezentowane.
Kraków
W Cricotece można jeszcze oglądać wystawę Marii Jaremy, wokół której Justyna Górowska zrealizowała już jeden performans, a w najbliższy czwartek (24.01) dopełni wraz z uczestnikami performatywny dyptyk. J@rem!@nk@ związana jest zarówno z wystawą poświęconą Jaremie, jak i obchodom stulecia obecności kobiet na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Pierwszy performans zrealizowany został właśnie na ASP, drugi rozegra się w przestrzeni wystawy wokół geometrycznej kurtyny zaprojektowanej przez Jaremiankę po wojnie, z myślą o teatrze Cricot 2. Dotykać będzie podziału na realne i wirtualne, pamięci rzeczy i roli powtórzenia.
Nowy rok z rozmachem rozpoczyna Bunkier Sztuki. Choć dyrektorska afera sięga kolejnych wyżyn absurdu i zdaniem władz miasta galeria sprawdziłaby się najlepiej jako lenno Maszy Potockiej, póki co Bunkier broni się przed mocakizacją i w piątek (25.01) zaprezentuje trzy obiecujące wystawy indywidualne. Po dłuższej nieobecności w galeryjnym mainstreamie z solową wystawą powróci Anna Molska. Jej Pole, płaski teren będzie składać się z prac wideo i pejzaży dźwiękowych, z których wyłaniać się będzie oparty o różne techniki montażowe obraz narodowej tożsamości. Ten wątek powracać będzie również w retrospektywie Ireny Kalickiej, zatytułowanej Dożynki, na której zobaczymy szeroki wybór z jej dotychczasowych cykli i szereg nowych prac. Natomiast pierwszą w Polsce solową wystawę zaprezentuje w Bunkrze młoda brytyjska artystka Rebecca Moss. Na Od wzniosłości do śmieszności zobaczymy nowe prace, w większości oparte na slapstikowych scenariuszach dekonstruujących heroiczne narracje dotyczące krajobrazu.
Po zeszłotygodniowym performansie Vali T. Fołtyn Shefter Gallery rusza na dobre z tegorocznym programem wystawienniczym. W sobotę (26.01) w galerii otworzy się wystawa Ani Juszczak kuratorowana przez Zofię Małysę i Kamila Kuitkowskiego. Na BADGOOD zobaczymy oparty o rysunki i obiekty notatnik artystki opowiadający o wychodzeniu z afazji i stopniowym odzyskiwaniu zdolności do przyswajania wrażeń i języka do ich opisywania.
Poznań
Rok temu do poznańskiego dzieciństwa swojej matki Bettina Bereś odnosiła się w indywidualnej wystawie w Arsenale. Do tych samych miejsc powróciła w ramach rezydencji organizowanej przez CK Zamek, której zwieńczeniem będzie otwierana w piątek (25.01) wystawa Wspomnienia wspomnień. Ponieważ majątek rodziny Pinińskich został zbombardowany w transporcie, a rodzinny budynek wielokrotnie przebudowywano, artystka nie odnosi się nie do materialnych artefaktów, a mieszanki wspomnień i wyobrażeń, tworząc z nich istniejący poza czasem widmowy pejzaż.
Warszawa
Dziś wieczorem (21.01) warto wpaść do MSN-u na Pańskiej, gdzie Zbigniew Warpechowski zaprezentuje nowy performans. Warpechowski cofać się w nim będzie pamięcią do wykładów z historii architektury powszechnej prowadzonych przez profesora Mściwujewskiego na Politechnice Krakowskiej, gdzie w latach 50. uczył się artysta. Performans będzie dokładnym powtórzeniem pierwszego wykładu na temat architektury klasycznej, który z braku slajdów profesor ilustrował własnymi rysunkami wykonywanymi kredą.
Drugi performatywny wieczorek szykuje się na piątek (25.01), kiedy to w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się rozdanie nagród za najlepsze wystawy zeszłoroczne wystawy w Project Roomie, uświetnione performansem Dominiki Olszowy, według zapowiedzi artystki „śmiertelnie poważnym”.
A skoro o konkursach mowa, studentom ostatnich lat uczelni artystycznych przypominamy, że zostały ostatnie tygodnie na zgłaszanie się do tegorocznej edycji Artystycznej Podróży Hestii. W osiemnastej odsłonie APH wygrać można standardowo rezydencję w Nowym Jorku, zmianie ulega za to nagroda za drugie miejsce, którą jest tym razem wyjazd nie do Walencji, a do Wilna.
Stach Szabłowski powraca w roli kuratora, tym razem w Fundacji Stefana Gierowskiego. Otwierana w piątek (25.01) wystawa Problemy pierwszego świata: życie przed śmiercią zgodne z charakterem instytucji będzie pokazem malarskim. W odróżnieniu od zeszłorocznej Komunikacji ze wszystkim, co jest, koncentrować się będzie przede wszystkim na pracach artystów średniego pokolenia, m.in. Marcina Maciejowskiego, Roberta Maciejuka czy Agnieszki Brzeżańskiej. Tytułowym „problemem pierwszego świata” z perspektywy kuratorskiej jest poniekąd samo malarstwo, które jednocześnie w przesyconej obrazem kulturze dostarczać może jeszcze obrazów faktycznie potrzebnych.