21–27 marca

Wsparcie dla Ukrainy
Podobnie jak w poprzednich tygodniach, instytucje publiczne i prywatne galerie obok standardowego programu wystawienniczego szykują na najbliższe dni także inicjatywy pomocowe dla Ukraińców i Ukrainek. Przed startem głównego programu tegorocznej edycji programu Artysta – Zawodowiec w najbliższy piątek (25.03) odbędzie się w jego ramach specjalny wykład dla artystów i artystek z Ukrainy przebywających w Polsce, który poprowadzą Vera Zalutskaya i Asia Tsisar. Przygotowały one poradnik na temat podstaw poruszania się w polskim świecie sztuki, odpowiadający na podstawowe pytania dotyczące sposobów finansowania projektów artystycznych czy nawiązywania współpracy z rodzimymi instytucjami.
Ośrodek Postaw Twórczych oraz Fundacja TIFF Collective zorganizują w sobotę (26.03) w przestrzeni wrocławskiego TIFF Center jednodniowe wydarzenie fotograficzne pod tytułem Oddech. Wystawione zostaną prace młodych fotografów i fotografek związanych z Wrocławiem krążące wokół tytułowego pojęcia oddechu, a dochód z ich sprzedaży przeznaczony zostanie na wsparcie Centrum Ukraińskiego Kultury i Rozwoju prowadzonego przez Fundację Ukraina.
Specjalną aukcję pod hasłem NO MORE WAR szykuje z kolei w Gdańsku Kolonia Artystów. Odbędzie się ona w najbliższą niedzielę (27.03), a wylicytować będzie można prace malarskie m.in. Michała Linowa, Magdaleny Sadłowskiej czy Anny Kwiatkowskiej. Całość dochodu z aukcji przeznaczona zostanie na rzecz zakupu najpotrzebniejszych w Ukrainie produktów medycznych za pośrednictwem gdańskiego sklepu medycznego Servitium.
Osoby uchodźcze z Ukrainy wesprzeć możecie również kupując nowy numer „Szumu”, którego premiera odbędzie się dziś (21.03) o 20:00 na platformie Facebook Live. Do 4 kwietnia potrwa akcja, w ramach której 20% dochodu ze sprzedaży 36. numeru magazynu oraz rocznej prenumeraty przeznaczonych zostanie na akcje pomocowe dla Ukrainy. Zbiórkę Fundacji Siepomaga na pomoc humanitarną dla Ukrainy możecie również wesprzeć bezpośrednio na platformie siepomaga.pl.
Poznań
Współpracujący jeszcze od czasów Gruppy Jarosław Modzelewski i Marek Sobczyk nie ustają w malowaniu wspólnych obrazów. Przekrojowa wystawa pokazująca wyniki tej malarskiej współpracy, zatytułowana Tryb roboczy {szok} otworzy się w piątek (25.03) w poznańskiej galerii SZOKART. Znajdzie się na niej niemal pięćdziesiąt wspólnych płócien Modzelewskiego i Sobczyka, od obrazów z lat 90., przez prace powstające w kolejnych latach podczas plenerów w Ryczowie, Malonowie, Zakopanem i w Gdańsku, aż po najnowsze obrazy powstałe w czasie ostatnich kilku miesięcy.
Sopot
Solowa wystawa związanej z Sopotem malarki Aleksandry Szewczuk otworzy się w czwartek (24.02) w Państwowej Galerii Sztuki. Na Granicach zobaczymy abstrakcyjne prace malowane na surowych, niezagruntowanych płótnach, wyrastające z tradycji abstrakcyjnego ekspresjonizmu i color field painting. Szewczuk odrzuca w nich jakiekolwiek reguły i przedmiotowe odniesienia, zwracając uwagę przede wszystkim na kolor, kompozycję i sam proces malowania.
Warszawa

Antoni Zdebiak, zespół Republika, 1982/83 © J.,D.,E. Zdebiak / FAF
W twórczości niezwykle wszechstronnego Antoniego Zdebiaka, zajmującego się m. in. fotografią reportażową i modową, a przy tym będącego aktorem, performerem, operatorem i scenografem teatralnym szczególne miejsce zajmują projekty muzyczne – fotografie okładkowe, sesje plakatowe i dokumentacje koncertów. W latach 80. artysta współpracował z muzykami reprezentującymi najróżniejsze gatunki – od Siekiery i Brygady Kryzys, przez Budkę Suflera, po Majkę Jeżowską. Fragment jego twórczości związany z okładkami wybranych kilku albumów zaprezentuje opiekująca się jego archiwum Fundacja Archeologia Fotografii na otwieranej w czwartek (24.03) wystawie Muzyczne współprace. Zaprezentuje ona fotografie wykorzystane na okładkach mniej znanych albumów z dorobku Zdebiaka, pozwalając przy tym prześledzić sam proces ich powstawania i inspiracje fotografa.
Po monografii Jarosława Modzelewskiego CSW Zamek Ujazdowski zaprezentuje wystawę poświęconą niezależnej scenie lat 80., jak jednak przystało na tę instytucję – nie bez kontrowersji jeszcze przed otwarciem. Otwierana w piątek (25.03) wystawa Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80. prezentować ma panoramę zjawisk rozwijających się w schyłkowych latach PRL-u poza publicznymi instytucjami, a jej kuratorem jest Tadeusz Boruta, malarz podejmujący przede wszystkim tematykę religijną i w rzeczonym okresie związany z nurtem wystaw przykościelnych. Na wystawie znaleźć się mają prace m.in. Leszka Knaflewskiego, Pomarańczowej Alternatywy czy Marii Anto, choć część artystów i artystek (których listy publikowaliśmy na stronie „Szumu”), których prace pozyskano bez pytania ich o zgodę, już zdążyła poprosić o ich nieeksponowanie.
Po zeszłorocznej wystawie części założonej przez siebie Kolekcji Nocny Art Patrol Mariusz Horanin powraca do Muzeum im Bolesława Biegasa w Warszawie, tym razem jako kurator otwieranej w piątek (25.03) zbiorowej wystawy Like a Light. Znają się na niej prace trzech malarzy, Dawida Czycza, Wiktora Gałki i Łukasza Patelczyka, na róże sposoby przetwarzające doświadczenia odbierania emocji, wrażeń i informacji za pośrednictwem ekranów urządzeń elektronicznych.

Dawid Czycz, „Republika Bananowa”, olej na płótnie, 190x180cm, 2022
Tego samego dnia (25.03) w galerii Monopol otworzy się solowa wystawa Jarosława Flicińskiego Nic nie stoi w miejscu. Zobaczymy na niej obrazy powstałe w dwóch miejscach – poprzedniej pracowni artysty w położonym nad Atlantykiem portugalskim Brejo Longo oraz aktualnej na warszawskim w Grochowie – opisane miejscem i dokładną datą powstania, niekiedy wielokrotnie przemalowywane. Tendencja do nadbudowywania treści zostaje w nich przeciwstawiona potrzebie redukcji, a obrazy z ostatnich kilkunastu miesięcy jednocześnie zrywają z dotychczasowym językiem wizualnym Flicińskiego oraz stanowią odbicie czasu pełnego napięcia i niepokoju.
Po niedawnej wystawie Erny Rosenstein w nowojorskim Hauser & Wirth monograficzny pokaz artystki zaprezentuje opiekująca się jej dorobkiem Fundacja Galerii Foksal. Otwierana w sobotę (26.03) wystawa Poławiacz cieni towarzyszyć będzie premierze książki z bajkami autorstwa Rosenstein, wydawanej nakładem Wydawnictwa Wolno we współpracy z FGF i synem artystki Adamem Sandauerem, dającej wgląd w inny, mniej znany obszar jej twórczości. Rosenstein ilustrowała niektóre ze swoich tekstów, większość z tych prac nie zachowała się jednak w jej archiwum. Wśród tych, które przetrwały, znajdują się ilustracje do Historyjki o przygodach ślimaka i jego przyjaciół, których faksymile zobaczymy na wystawie obok m.in. ilustracji do zbioru baśni autorstwa Wandy Markowskiej i Anny Milskiej, wierszy Juliusza Wita, a także wybranych rysunków i obrazów artystki.
Druga wystawa w nowej, warszawskiej siedzibie Galerii Szarej otworzy się w najbliższą sobotę (26.03). W ramach solowego pokazu zatytułowanego Pod tą wyspą jest jeszcze jedna wyspa Rafał Wilk skupiać się będzie na domowych i miejskich roślinach, które do tej pory stanowiły znaczące tło jego obrazów. Artysta wychodzi przy tym poza antropocentryczną perspektywę i podział na obszary natury i kultury, przyglądając się naszym relacjom z florą. Malując rośliny sadzone pośród nowoczesnych budynków i hodowane na parapetach, mające oczyszczać powietrze ze smogu, przynosić szczęście lub posiadać właściwości zdrowotne, artysta jednocześnie używa ich jako pretekstu do rozwinięcia narracji o osłabieniu naszych społecznych i osobistych relacji.
Wrocław

Michal Jankowski, „Love Forever”, 2022, olej na płótnie, dzięki uprzejmości Galerii Arttrakt
Na roślinach koncentrować się będzie również Anna Kędziora w swojej solowej wystawie otwieranej w piątek (25.03) w Krupa Gallery. Bohaterkami Plantae Malum będą rośliny uznawane za niepożądane i nieatrakcyjne – „chwasty”, które nie są kategorią występującą w naukach biologicznych, a powstałą w wyniku gospodarczo-ekonomicznych i kulturowych uwarunkowań. Artystka tworzy więc herbarium roślin odrzuconych, przywracając „złym” roślinom wartość i stawiając je w centrum uwagi.
Tego samego dnia (25.03) w Galerii Arttrakt otworzy się kuratorowana przez Wojciecha Kozłowskiego solowa wystawa Michała Jankowskiego To jest taki gatunek. Zobaczymy na niej obrazy artysty powstałe w ciągu ostatnich kilku lat, pokazujące wizualną różnorodność jego dorobku. Wśród nich znajdą się m.in. płótna powstałe pod wpływem prac Alexandra Camaro, niemieckiego artysty związanego z przedwojennym środowiskiem wrocławskim, a także obrazy odnoszące się do współczesnych realiów. Jankowski portretuje przede wszystkim paskudne oblicza ludzkości, objawiające się w okrucieństwie, bezlitosnej rywalizacji i niszczeniu natury, chłodną obserwację ubierając przy tym w atrakcyjne wizualnie, uwodzące formy.