21–27 lipca

Elbląg
O pamięci rodzinnej oraz historycznej opowiadać będzie otwierana w czwartek (24.07) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu wystawa Nie kończy się. Na kuratorowanej przez Emilię Orzechowską ekspozycji krążącej wokół kategorii postpamięci zestawione zostaną obrazy, obiekty i instalacje Łukasza Dziedzica, odnoszące się do mechanizmów władzy i dominacji nad słabszymi, oraz teksty i dźwięk poetki Justyny Tomskiej, którą interesują z kolei niepamiętający jako nosiciele śladów przemocy.
Płock
Druga edycja Festiwalu Sztuk Performatywnych „Opowieści”, po raz pierwszy zorganizowanego przed dwoma laty, odbędzie się w najbliższy weekend (25–27.07) w Muzeum Mazowieckim w Płocku. W programie kuratorowanego przez Małgorzatę Sady wydarzenia znajdą się między innymi performanse kilkanaściorga międzynarodowych artystów i artystek, instalacje, sceny dla młodych twórców oraz pokazy filmowe i spotkania.

Giovanna Silva, z cyklu „Borderline Modernity”, 2025, dzięki uprzejmości Fundacji Archeologia Fotografii
Warszawa
Kameralną rzeźbę Aliny Szapocznikow Plaża, przez długie lata uchodzącą za niezachowaną, zobaczymy na wystawie Inne plaże, otwieranej dzisiejszego wieczora (21.07) w galerii Lisowski. Ekspozycja prezentowana równo w siedemdziesiątą rocznicę Arsenału ‘55 przywoływać będzie między innymi historię wspólnych wakacji Szapocznikow i Barbary Jonscher w Karwii nad Bałtykiem w roku 1954. Z pracami obu klasyczek korespondować będą obiekty Katarzyny Przezwańskiej, która podobnie jak kiedyś Szapocznikow zbiera muszle, kamienie i nasiona, przekształcając je następnie w zmysłowe formy, a także wczesna praca Pawła Olszczyńskiego, bazująca na albumie z pracami Szapocznikow z końca lat 70.
O doświadczeniu bycia artystką, matką, siostrą i córką poprzez powracające motywy owadów i ślimaków opowiadać będzie Joanna Fluder w swojej solowej wystawie Śluz, kuratorowanej przez Michalinę Sablik i otwieranej w czwartek (24.07) w Zachęcie. Zobaczymy na niej wybór 140 gwaszy artystki na papierze i płótnie z ostatnich lat, prac szkicowych, ekspresyjnych, powstających przy kuchennym stole, nieraz przy współudziale dzieci. Towarzyszyć im będą nowe instalacje stworzone specjalnie na okazję ekspozycji w Zachęcie. Tytułowy ślimaczy śluz staje się dla artystki symbolem twórczego istnienia w sposób spokojny, nieśpieszny i ze społecznego punktu widzenia nieefektywny, działania i trwania pomimo presji, nie zaważając na narzucone reguły.
Solowa wystawa włoskiej fotografki Giovanny Silvy otworzy się w sobotę (26.07) w Fundacji Archeologia Fotografii. W Borderline Modernity twórczyni przygląda się architekturze dwóch obszarów na obrzeżach Unii Europejskiej – na Sycylii i w Polsce. Silva na oba rejony, które cechuje złożony stosunek do nowoczesności i powojennej architektury, spogląda w sposób antymonumentalny, poszukując pozornie nieistotnych szczegółów, które ujawniają prawdziwe życie budynków.