19–25 maja

Katowice
Solowa wystawa Izy Koczanowskiej, towarzysząca międzynarodowej konferencji Grzyby i inni. Ku symbiocenowi, organizowanej przez ASP w Katowicach we współpracy z Uniwersytetem Śląskim, otworzy się w czwartek (22.05) w Rondzie Sztuki. Kuratorowane przez Zofię Małysę-Janczy Splątanie prezentować będzie próby wypracowania alternatywnych scenariuszy zamieszkiwania Ziemi, którą różne byty zamieszkiwałyby na równych zasadach. Koczanowska zwraca się do dawnych modeli międzygatunkowych relacji i praktyk mieszkalnych, a jednocześnie gromadzi bibliotekę eksperymentalnych biomateriałów, możliwych do wykorzystania w przyszłych przestrzeniach mieszkalnych.
Lublin
Podsumowujące realizowany przez Galerię Labirynt w ramach programu Erasmus+ projekt Galeria Otwarta międzynarodowe spotkanie pod hasłem Open Talks, Open Practices, Open Gallery odbędzie się w lubelskiej galerii w najbliższy piątek (23.05). Zamiast klasycznego formatu konferencji z podziałem na przemawiających i publiczność, wydarzenie przybierze postać znacznie bardziej otwartą. Uczestnicy i uczestniczki kursów i wizyt studyjnych, które odbyły się w pięciu krajach europejskich, spotkają się w otwartym kręgu rozmowy. Drugą część wydarzenia stanowić będzie sesja posterowa prezentująca doświadczenia osób uczestniczących w wyjazdach typu job shadowing w sześciu europejskich instytucjach. W ostatnim module uczestniczyć będzie można w otwartych rozmowach przy stolikach tematycznych prowadzonych przez zaproszone ekspertki.
Słupsk
Wczesne prace indyjskiego artysty Amola K Patila, znanego m.in. z ostatniej edycji documenta, zobaczymy na indywidualnej wystawie artysty w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej, kuratorowanej przez Agnieszkę Kilian, która otworzy się w najbliższy czwartek (22.05). Tyle kilometrów, parę słów koncentrować się będzie na okresie, w którym ważnymi punktami odniesienia dla twórcy pozostawali jego ojciec i dziadek – ten pierwszy będący wędrownym dramaturgiem, drugi zaś pieśniarzem. Patil sięga w swoich pracach do odkrytego archiwum po zmarłym ojcu i reinterpretuje uprawianą przez niego estetykę niezgody.
Warszawa
Jednym z akcentów programu otwarcia nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej była interwencja choreograficzna Muzeum ciał w wykonaniu trzydzieściorga performerek i performerów. Teraz znajdzie ona swoją kontynuację w postaci instalacji choreograficznej pod tym samym tytułem, prezentowanej w przeszklonej galerii na parterze muzeum. Osoby performujące w ramach Muzeum ciał w choreografii Marii Stokłosy pojawią się w przestrzeni na styku wnętrza instytucji i jej miejskiego otoczenia już jutro (20.05) i powracać będą przez kolejne dni do 30 maja. Ich ruch opierać się będzie nie na z góry zdefiniowanych figurach, a na dostrajaniu się do kontekstu, uwrażliwiając odbiorców na to jak postrzegamy innych i siebie w przestrzeni publicznej.
Swoją kontynuację będzie mieć także jedna z najnowszych wystawienniczo-targowych inicjatyw stołecznego środowiska galeryjnego, organizowana we współpracy z New Art Dealers Alliance, czyli NADA. Druga edycja NADA Villa Warsaw potrwa od czwartku do niedzieli (22–25.05) i odbędzie się ponownie w budynku zabytkowej Willi Gawrońskich przy Alejach Ujazdowskich, w przestrzeniach której zobaczymy prezentacje przygotowane przez galerie z piętnastu krajów. Wśród nich znajdą się m.in. Galerie Jocelyn Wolff z Paryża, galeria Voloshyn z Kijowa, Misako & Rosen z Tokio czy Christine König z Wiednia.
Pierwsza wystawa Petera Fussa po dziesięcioletniej przerwie otworzy się w najbliższy piątek (23.05) w BD Gallery. W nowym projekcie War Songs artysta analizuje wizualność wojny, przygląda się obrazom traum i krzywd powracającym w pamięci jak uporczywa melodia, której nie sposób wyrzucić z głowy. Ogranicza przy tym środki, sięgając po cytaty z klasycznych dzieł malarskich i fotografii, których fragmenty układa w wielkoformatowe manifesty.
W tym miesiącu Stefan Gierowski obchodziłby swoje setne urodziny. Z tej okazji Fundacja jego imienia zaprezentuje wystawę Malowanie jest radością – nawet gruntowanie płótna to jest wielkie święto! Monograficzna ekspozycja Gierowskiego zaprezentuje prace z jego długiej kariery nie w klasycznym układzie chronologicznym, a podążając za koncepcją samego twórcy i zaproponowanym przezeń podziałem tematycznym, przygotowanym przy okazji opracowywania książki wydanej przez włoskie wydawnictwo Skira. Obrazy pogrupowane zostały w niej w kategoriach zatytułowanych: Niebo – Linia, Światło i barwa, Ziemia: podziały, Pojęcia, Początek i koniec oraz Abstrakcja. Podczas pracy nad książką artysta sam mówił, że chętnie zobaczyłby wystawę tym podziałem inspirowaną – w Fundacji Stefana Gierowskiego to marzenie, choć już niestety pośmiertnie, zostanie spełnione.