18–24 marca
Gdańsk
Najważniejsze prace Alicji Żebrowskiej z okresu transformacji zobaczymy na otwieranej w piątek (22.03), kuratorowanej przez Jakuba Banasiaka wystawie Tajemnica patrzy. Realizacje w większości nieprezentowane od lat 90. wpisane zostaną w szerszy kontekst niż feministyczne i krytyczne odczytania, jakie dominowały w momencie ich powstania. Transformacja będzie tu więc potraktowana jako czas wielkiej niewiadomej, w którym wobec rozpadu jednego porządku i tworzenia się nowego Żebrowska poszukiwała kosmicznej jedności i harmonii stworzenia zgłębiając wątki ezoteryczne i mistyczne.
Katowice
Wystawa-warsztat Widoki z bliska, prezentująca projekty artystyczne będące blisko lokalnych społeczności i ekosystemów, otworzy się w piątek (22.03) w galerii BWA w Katowicach. Do udziału zaproszone zostały artystki i artyści pracujący nad splataniem swojej działalności z ludźmi spoza świata sztuki, ich marzeniami, potrzebami i obawami, skupiający się na złożonych, lokalnych kontekstach zamiast pretendować do uniwersalności.
Kraków
W Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w środę (20.03) otworzy się wystawa innego wielkiego klasyka krakowskiej sztuki powojennej – Jerzego Beresia. Przygotowana przez zespół kuratorski w składzie Jerzy Hanusek, Kamil Kuitkowski i Natalia Zarzecka ekspozycja zatytułowana po prostu Bereś gromadzić będzie rzeźby ze wszystkich okresów twórczości artysty, od roku 1956 aż po 2012. Obok nich zobaczymy również filmy archiwalne oraz wideoeseje komentujące jego dorobek performatywny. Retrospektywa będzie próbą nowego odczytania dorobku Beresia m.in. w kontekście posthumanistycznym, a w programie towarzyszącym znajdzie się m.in. odtworzenie Manifestacji romantycznej na krakowskim rynku.
Solowa wystawa Tomasza Kręcickiego zatytułowana Labels otworzy się w piątek (22.03) w galerii Piana. Nie będzie to jednak klasyczny pokaz malarski, a monumentalna w kontekście niewielkiej galeryjnej przestrzeni instalacja site-specific opowiadająca o upływającym nieznośnie czasie.
Lublin
Doświadczenia z kilkumiesięcznego okresu pracy na śmieciarce przetwarzać będzie na narrację artystyczną Kamil Janczewski na otwieranej w piątek (22.03) wystawie Sprzątanie świata w Galerii Labirynt. Choć nie podejmował pracy z myślą o jakimkolwiek projekcie artystycznym, wykonywana profesja stała się dla Janczewskiego inspiracją do eksperymentowania z materiałem i próbą odszukania twórczego środka wyrazu. Ich owocem stały się prezentowane na wystawie grafiki i animacje 3D nawiązujące do estetyki gier z lat 90., a także instalacja z przetworzonych śmieci i starych prac artysty.
Tego samego dnia (22.03) w Galerii Białej otworzy się wystawa Małgorzaty Pawlak i Mikołaja Kowalskiego Drobiazgi. Lubelski duet życiowo-artystyczny zaprezentuje na niej najnowsze prace, w których sięgają po szereg eksperymentów formalnych, wciąż jednak traktując malarstwo jako podstawowe narzędzie opisywania i badania rzeczywistości. Tytułowe drobiazgi to pojawiające się w pracach rzeczy nieistotne, jak drobne elementy miejskiej przyrody czy nawet kurz z pracowni, które dla uważnego obserwatora mogą stać się źródłem inspiracji i pretekstem do zadawania ważnych pytań.
Łódź
Solowa wystawa Anity Osuch otworzy się w piątek (22.03) w galerii W Y. W Strzępkach artystka opowiadać będzie o grzybach, ale nie tych znanych z atlasów dla miłośników przeczesywania leśnej ściółki o poranku, a tych nadal przez nas niepoznanych. Wypełniając tę mykologiczną lukę poznawczą artystka tworzy wizualne hybrydy rozmaitych grzybów, porostów i eukariotów tworząc własny atlas organizmów istniejących tylko na łódzkiej wystawie.
Opole
Na otwieranej w piątek (22.03) indywidualnej wystawie w Galerii Aneks GSW w Opolu Karolina Balcer zaprezentuje nowe prace w technikach tekstylnych, po raz kolejny konfrontując publiczność z osobistymi tematami. Na In vitro fantasy artystka odnosić się będzie do doświadczeń ludzi zmagających się z problemem niepłodności i starających się o dziecko metodą in vitro.
Sokołowsko
Dziesiąta edycja muzycznego festiwalu Sanatorium of Sound odbędzie się w najbliższy weekend (22–24.03) w Sokołowsku. Hasłem przewodnim jubileuszowej odsłony będzie „Czas. Rytm”, a program imprezy krążyć będzie przede wszystkim wokół drugiego z tytułowych pojęć. Jeden z fundamentalnych terminów w obrębie muzyki i kultury jako takiej interpretowany będzie na nowo w kontekście m.in. zmian socjokulturowych i dynamicznego rozwoju technologii, ale też cielesności.
Toruń
Kuratorowana przez Dorotę Chilińską i Joannę Gwiazdę wystawa Ironia otworzy się w piątek (22.03) w Galerii Sztuki Wozownia. Zobaczymy na niej prace szeregu artystek takich jak Ania Nowak, Jadwiga Sawicka, Aleksandra Ska czy Cecylia Malik, które w swojej praktyce posługują się rozmaitymi mediami, od malarstwa po performans, łączy je jednak sięganie po tytułową strategię ironii.
Warszawa
Od jutra do soboty (19–23.03) w warszawskiej Kinotece odbędzie się Palestine Cinema Days Warsaw, czyli przegląd filmów fabularnych i dokumentalnych skupiających się na Palestynie i przedstawiających jej historię oraz życie jej mieszkanek i mieszkańców. Projekcjom towarzyszyć będą rozmowy z zaproszonymi gośćmi i gościniami, a całość przychodów ze sprzedaży biletów przeznaczona zostanie na cele charytatywne i niesienie pomocy medycznej na terenie Palestyny.
Postać i dorobek Julii Keilowej przypominać będzie otwierana w czwartek (21.03) w Muzeum Warszawy, kuratorowana przez Agnieszkę Dąbrowską i Monikę Siwińską wystawa Julia Keilowa. Projektantka. Trzon ekspozycji stanowić będzie niemal 80 obiektów zaprojektowanych i wykonanych przez Keilową, przedmiotów codziennego użytku utrzymanych w stylu art déco, które trafiły na salony II Rzeczpospolitej i przyniosły jej wówczas sławę. Dorobek twórczyni zamordowanej w 1942 roku przez gestapo zestawiony zostanie z pracami innych europejskich artystek jej współczesnych oraz nieco starszych: Soni Delaunay, Jutty Siki, Christy Ehrlich i Sylvii Stave.
Dzień później (22.03) w Muzeum Karykatury otworzy się przygotowana przez Olgę Drendę oraz twórców poświęconego tematom najtisowym i milenijnym Podcastexu, Mateusza Witkowskiego i Bartka Przybyszewskiego, wystawa Wolne żarty. Humor lat 90. Ekspozycja zarysowująca przekrój humoru potransformacyjnej Polski prezentować będzie m.in. prace rysowników cenionych jeszcze przed 1989 rokiem, przyszłych klasyków jak Marek Raczkowski, ale także niszową twórczość zinową oraz inne wycinki ówczesnego krajobrazu medialnego: produkcje telewizyjne i humor z raczkującego internetu.
W piątek (22.03) w Galerii Foksal otworzy się solowa wystawa Bianki Rolando Mleko potrafi uciec. Jej tytuł pochodzi od nazwy magicznej sztuczki wykonywanej przez Harry’ego Houdiniego, a właściwie potraktowanego z dystansem tłumaczenia wydobywającego z oryginalnej frazy „Milk Can Escape” inny potencjał znaczeń niż tłumaczenie prawidłowe. Na ekspozycji zobaczymy nowe prace malarskie i rysunkowe artystki połączone z jej z autorskimi tekstami poetyckimi, odnoszące się do tematu wyjścia, poszukiwania otwarcia, odkluczania zamkniętych pojęć i form.
Również w piątek (22.03) w pobliskiej Wallspace Gallery otworzy się indywidualna wystawa Bożenny Biskupskiej Śladem Jednonogiego. Zobaczymy na niej prace, w których pojawia się tytułowa figura, materializująca się po raz pierwszy w dorobku artystki już w pierwszej połowie lat 80. i powracająca w późniejszych szkicach, obrazach, a wreszcie rzeźbach, od kameralnych form z brązu po monumentalne z betonu.
Tego samego dnia (22.03) w Biurze Wystaw otworzy się ZNAK WODNY – wystawa katastroficzna przygotowana przez Kwiaciarnię Grafiki. Równo pięć miesięcy wcześniej została ona zalana podczas gigantycznej ulewy, jaka przeszła przez Warszawę. Wyłowione po tym zdarzeniu grafiki zaprezentowane zostaną jako współtworzone przez żywioł i na swój sposób poświadczające katastroficzność naszych czasów, a jednocześnie umieszczone w kontekście prac innych współczesnych artystek i artystów.
Wrocław
Solowa wystawa Piotra Blajerskiego otworzy się w czwartek (21.03) w 66P. Włócząc się pośród innych realizacji życia to spekulatywna wizja budowy wspólnoty pozbawionej szowinizmu gatunkowego. Artysta filmuje i fotografuje napotkane na swojej drodze zwierzęta, przyglądając się ich egzystencji i śmierci, a w prezentowanych obrazach widoczne jest napięcie między procesem powolnej zagłady i przemijania oraz wizją wspólnoty widzianej z perspektywy postantropocentrycznej.
Tego samego dnia (21.03) w Centrum Sztuki WRO otworzy się wystawa dziesiątej edycji Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów. Zobaczymy na niej prace niedawnych dyplomantek i dyplomantów wydziałów nowych mediów na wszystkich rodzimych uczelniach artystycznych. Hasłem przewodnim tegorocznej odsłony jest „Próg”, rozumiany zarówno jako miejsce odbicia, startu, wejścia w artystyczną dorosłość, jak i sytuacja przekroczenia, konfrontacji i napięcia pomiędzy światami.
W piątek (22.03) w Krupa Art Foundation otworzy się kuratorowana przez Annę Stec i Natalię Barczyńską wystawa Rzecz o granicach ludzkiego poznania. Światło i cień. Punktem wyjścia do ekspozycji jest twórczość związanego z wrocławską neoawangardą Jana Chwałczyka. Jednak podczas gdy Chwałczyk bazował na wiedzy naukowej, do projektu w KAF zaproszone zostały współczesne osoby artystyczne czerpiące raczej z duchowości, filozofii, ekologii czy mitologii, zainteresowane tym, co na granicy ludzkiego poznania.
Tego samego dnia (22.03) w galerii Studio BWA Wrocław otworzy się indywidualna wystawa Yuriya Bileya. Na kuratorowanej przez Martę Czyż EUROPIE II artysta opowiadać będzie o kulturze wizualnej wybranych momentów z historii trzech krajów europejskich, z którymi jest związany: Ukrainy, Polski i Niemiec. Biley skupia się przy tym nie na podręcznikowych momentach przełomu, a na mniej widocznych procesach historycznych, które doprowadziły do znaczących zmian politycznych czy systemowych, przyjmując jednocześnie zewnętrzną i wewnętrzną perspektywę.