18–24 lipca
Gdańsk
Od 2009 roku gdańskie Muzeum Narodowe konsekwentnie poszerza swoje zbiory fotograficzne o sztukę najnowszą i dość nieliczne wcześniej prace artystek. Aktualny stan kolekcji zaprezentowany zostanie na otwieranej w piątek (22.07) w Gdańskiej Galerii Fotografii MNG wystawie Wyczulone. Fotografki XX i XXI wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Kuratorowana przez Maję Bieńkowską i Małgorzatę Taraszkiewicz-Zwolicką ekspozycja prezentować będzie wybór prac autorstwa twórczyń, dla których fotografia stanowiła lub stanowi najczęściej wykorzystywane narzędzie artystyczne. Ułożą się one w zróżnicowaną formalnie opowieść o doświadczaniu świata, w której łączącą poszczególne artystki cechą jest przede wszystkim wyczulenie na kwestie egzystencjalne, tożsamościowe i społeczne.
Tego samego dnia (22.07) w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku otworzy się kolejna edycja corocznej Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych. W 13. edycji przeglądu zobaczymy prace niedawnych absolwentek i absolwentów uczelni z Katowic, Krakowa, Łodzi, Warszawy, Szczecina, Poznania i Wrocławia, w tym dyplomowe realizacje Veroniki Hapchenko, Natalii Galasińskiej czy Moniki Falkus. Piątkowemu wernisażowi towarzyszyć będzie także wręczenie nagród konkursowych.
Kraków
Indywidualną wystawę zaprezentuje w piątek (22.07) w Galerii Piana Filip Rybkowski. Na Strefach buforowych artysta sięgać będzie miedzy innymi po ikonograficzny motyw gołąbków pokoju, zaczerpniętych z propagandowych obrazów produkowanych nierzadko przez przeciwstawne strony konfliktu. Rybkowski sięga po tego rodzaju fragmenty wypełniając pospiesznie pęknięcia między nimi, jednocześnie tworząc i demaskując iluzję spójności.
Tego samego dnia (22.02) przy ulicy Sarego 25/15 otworzy się kolejna wystawa pod egidą Fundacji Henryk przygotowana przez Anię Batko i Aleksandra Celustę. Na No body znajdą się prace m.in. Katarzyny Wyszkowskiej, Sebulca, Krzysztofa Grzybacza czy Aleki Polis, składające się na opowieść o tytułowej figurze nikogo, o kodowanych i szyfrowanych tajemnicach, przemilczanej mitologii i queerowaniu kanonu.
Słupsk
Trwa nabór do jubileuszowej, dziesiątej edycji jednego z najstarszych polskich konkursów dla młodych artystek i artystów – Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”, organizowanego przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej w Słupsku. Konkurs otwarty jest na prace we wszystkich mediach, a wystawa finałowa prezentowana będzie we wszystkich przestrzeniach wystawienniczych BGSW: Galerii Kameralnej i Baszcie Czarownic w Słupsku oraz w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Zgłoszenia nadsyłać można do 31 lipca.
Warszawa
Solowa wystawa Niny Iżyckiej Świat staje na głowie, a ja rysuję otworzy się w czwartek (21.07) w galerii Stroboskop. Artystka proponuje w niej spojrzenie na tytułowe medium rysunku jako narzędzie, które co prawda samo w sobie nie zmieni świata, jednak może pocieszyć, dać nadzieję i uwrażliwić, wykreować wizję alternatywnej rzeczywistości poza opresyjnym systemem, w której wszyscy są od siebie inni, a przy tym równi sobie i silni swoją wrażliwością.
Dzień później w mieszkaniu przy ulicy Henryka Wieniawskiego 8/4 otworzy się wystawa Armana Galstyana i Elżbiety Herbst Maluję, bo muszę. Galstyan, weteran organizowania wystaw w przestrzeniach domowych, tym razem zaprezentuje wystawę w dużej mierze poświęconą podejściu do malarstwa w związku właśnie z domowo-pracownianą przestrzenią. Ekspozycja zorganizowana w budynku, w którym przez wiele lat żyła i malowała Elżbieta Herbst, a w którym od pewnego czasu pracownię ma także Galstyan, opowiadać będzie o uwalnianiu się od koncepcyjnego myślenia o malarstwie w kategoriach określonych formalnie i tematycznie serii, dochodzeniu do procesu malowania dla malowania, bez myślenia o końcowym efekcie.
Wrocław
Przy okazji tegorocznej edycji festiwalu filmowego Nowe Horyzonty zobaczymy we Wrocławiu aż dwie towarzyszące mu wystawy w przestrzeniach wrocławskiego BWA, otwierane w najbliższy piątek (22.07). W galerii Studio zobaczymy kuratorowaną przez Ewę i Stacha Szabłowskich ekspozycję Republika słońca, koncentrującą się na różnych wymiarach Północy: społecznym, ekologicznym, solarnym i egzystencjalnym, w nawiązaniu do tegorocznego hasła przewodniego festiwalu, którym jest „kino przesilenia”. Z kolei w galerii SIC! zobaczymy kuratorowaną przez Joannę Kobyłt wystawę Emanuela Geissera i Kamy Sokolnickiej As Far as I Can See, poświęconą postaci Jonasa Mekasa, nazywanego ojcem chrzestnym amerykańskiej awangardy filmowej.
Dzień później (23.07) w galerii EXIT otworzy się indywidualna wystawa Valentine Siboni zatytułowana Każdy ślad jest identyczny z poprzednim. Będzie ona trzecią z planowanych czterech odsłon projektu Pomiędzy oceanem a morzem, zapoczątkowanego w Formie Otwartej Oleśnica w ubiegłym roku. Punktem wyjścia dla nowej instalacji site-specific artystki będzie wideo Ballady Antarktyczne, prezentowane po raz pierwszy w Pawilonie Antarktycznym na Biennale w Wenecji w roku 2017, będące poetycką opowieścią samotnie podróżującej kobiety. W instalacji czerpiącej z licznych literackich i popkulturowych źródeł artystka opowiada m.in. o potrzebie zdobywania oraz reakcji natury na ludzkość i jej niepowstrzymaną ekspansję.
Wenecja
Osoby wybierające się w najbliższym czasie do Wenecji, obok trwającego od paru miesięcy Biennale i mrowia wydarzeń towarzyszących, będą mogły zobaczyć także przygotowaną przez Leszka Golca i Stanisława Małeckiego wystawę Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta. Otwierana dziś (18.07) w przestrzeni Studio Cannaregio ekspozycja to eksportowy projekt Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, składający się z prac powstałych w ciagu ostatnich czterech dekad wykorzystujących medium tekstylne, a przy tym podejmujących wątki odnoszące się do ekologii oraz potrzeby wspólnotowości i zbiorowego myślenia o przyszłości otaczającego nas świata.