SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 18.07.2022 6 min

18–24 lipca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Eatnanvuloš Lottit, „Maan sisällä linnut”, kadr z filmu, mat. prasowe BWA Wrocław

Gdańsk

Od 2009 roku gdańskie Muzeum Narodowe konsekwentnie poszerza swoje zbiory fotograficzne o sztukę najnowszą i dość nieliczne wcześniej prace artystek. Aktualny stan kolekcji zaprezentowany zostanie na otwieranej w piątek (22.07) w Gdańskiej Galerii Fotografii MNG wystawie Wyczulone. Fotografki XX i XXI wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Kuratorowana przez Maję Bieńkowską i Małgorzatę Taraszkiewicz-Zwolicką ekspozycja prezentować będzie wybór prac autorstwa twórczyń, dla których fotografia stanowiła lub stanowi najczęściej wykorzystywane narzędzie artystyczne. Ułożą się one w zróżnicowaną formalnie opowieść o doświadczaniu świata, w której łączącą poszczególne artystki cechą jest przede wszystkim wyczulenie na kwestie egzystencjalne, tożsamościowe i społeczne.

1
Akademie od nowa 20.05.2022

Dzida ciągle leci. Rozmowa z Mirosławą Jarmołowicz i Mikołajem Iwańskim

Portret Karolina Plinta

Tego samego dnia (22.07) w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku otworzy się kolejna edycja corocznej Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych. W 13. edycji przeglądu zobaczymy prace niedawnych absolwentek i absolwentów uczelni z Katowic, Krakowa, Łodzi, Warszawy, Szczecina, Poznania i Wrocławia, w tym dyplomowe realizacje Veroniki Hapchenko, Natalii Galasińskiej czy Moniki Falkus. Piątkowemu wernisażowi towarzyszyć będzie także wręczenie nagród konkursowych.

Kraków

Indywidualną wystawę zaprezentuje w piątek (22.07) w Galerii Piana Filip Rybkowski. Na Strefach buforowych artysta sięgać będzie miedzy innymi po ikonograficzny motyw gołąbków pokoju, zaczerpniętych z propagandowych obrazów produkowanych nierzadko przez przeciwstawne strony konfliktu. Rybkowski sięga po tego rodzaju fragmenty wypełniając pospiesznie pęknięcia między nimi, jednocześnie tworząc i demaskując iluzję spójności.

Filip Rybkowski, „Strefy buforowe”, dzięki uprzejmości artysty

Tego samego dnia (22.02) przy ulicy Sarego 25/15 otworzy się kolejna wystawa pod egidą Fundacji Henryk przygotowana przez Anię Batko i Aleksandra Celustę. Na No body znajdą się prace m.in. Katarzyny Wyszkowskiej, Sebulca, Krzysztofa Grzybacza czy Aleki Polis, składające się na opowieść o tytułowej figurze nikogo, o kodowanych i szyfrowanych tajemnicach, przemilczanej mitologii i queerowaniu kanonu.

Słupsk

Trwa nabór do jubileuszowej, dziesiątej edycji jednego z najstarszych polskich konkursów dla młodych artystek i artystów – Biennale Sztuki Młodych „Rybie Oko”, organizowanego przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej w Słupsku. Konkurs otwarty jest na prace we wszystkich mediach, a wystawa finałowa prezentowana będzie we wszystkich przestrzeniach wystawienniczych BGSW: Galerii Kameralnej i Baszcie Czarownic w Słupsku oraz w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Zgłoszenia nadsyłać można do 31 lipca.

Warszawa

Solowa wystawa Niny Iżyckiej Świat staje na głowie, a ja rysuję otworzy się w czwartek (21.07) w galerii Stroboskop. Artystka proponuje w niej spojrzenie na tytułowe medium rysunku jako narzędzie, które co prawda samo w sobie nie zmieni świata, jednak może pocieszyć, dać nadzieję i uwrażliwić, wykreować wizję alternatywnej rzeczywistości poza opresyjnym systemem, w której wszyscy są od siebie inni, a przy tym równi sobie i silni swoją wrażliwością.

Dzień później w mieszkaniu przy ulicy Henryka Wieniawskiego 8/4 otworzy się wystawa Armana Galstyana i Elżbiety Herbst Maluję, bo muszę. Galstyan, weteran organizowania wystaw w przestrzeniach domowych, tym razem zaprezentuje wystawę w dużej mierze poświęconą podejściu do malarstwa w związku właśnie z domowo-pracownianą przestrzenią. Ekspozycja zorganizowana w budynku, w którym przez wiele lat żyła i malowała Elżbieta Herbst, a w którym od pewnego czasu pracownię ma także Galstyan, opowiadać będzie o uwalnianiu się od koncepcyjnego myślenia o malarstwie w kategoriach określonych formalnie i tematycznie serii, dochodzeniu do procesu malowania dla malowania, bez myślenia o końcowym efekcie.

Wrocław

Przy okazji tegorocznej edycji festiwalu filmowego Nowe Horyzonty zobaczymy we Wrocławiu aż dwie towarzyszące mu wystawy w przestrzeniach wrocławskiego BWA, otwierane w najbliższy piątek (22.07). W galerii Studio zobaczymy kuratorowaną przez Ewę i Stacha Szabłowskich ekspozycję Republika słońca, koncentrującą się na różnych wymiarach Północy: społecznym, ekologicznym, solarnym i egzystencjalnym, w nawiązaniu do tegorocznego hasła przewodniego festiwalu, którym jest „kino przesilenia”. Z kolei w galerii SIC! zobaczymy kuratorowaną przez Joannę Kobyłt wystawę Emanuela Geissera i Kamy Sokolnickiej As Far as I Can See, poświęconą postaci Jonasa Mekasa, nazywanego ojcem chrzestnym amerykańskiej awangardy filmowej.

1
Rozmowy 15.07.2022

Niech tańczą! Rozmowa z Karoliną Mełnicką

Portret Michalina Sablik

Dzień później (23.07) w galerii EXIT otworzy się indywidualna wystawa Valentine Siboni zatytułowana Każdy ślad jest identyczny z poprzednim. Będzie ona trzecią z planowanych czterech odsłon projektu Pomiędzy oceanem a morzem, zapoczątkowanego w Formie Otwartej Oleśnica w ubiegłym roku. Punktem wyjścia dla nowej instalacji site-specific artystki będzie wideo Ballady Antarktyczne, prezentowane po raz pierwszy w Pawilonie Antarktycznym na Biennale w Wenecji w roku 2017, będące poetycką opowieścią samotnie podróżującej kobiety. W instalacji czerpiącej z licznych literackich i popkulturowych źródeł artystka opowiada m.in. o potrzebie zdobywania oraz reakcji natury na ludzkość i jej niepowstrzymaną ekspansję.

Wenecja

Osoby wybierające się w najbliższym czasie do Wenecji, obok trwającego od paru miesięcy Biennale i mrowia wydarzeń towarzyszących, będą mogły zobaczyć także przygotowaną przez Leszka Golca i Stanisława Małeckiego wystawę Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta. Otwierana dziś (18.07) w przestrzeni Studio Cannaregio ekspozycja to eksportowy projekt Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, składający się z prac powstałych w ciagu ostatnich czterech dekad wykorzystujących medium tekstylne, a przy tym podejmujących wątki odnoszące się do ekologii oraz potrzeby wspólnotowości i zbiorowego myślenia o przyszłości otaczającego nas świata.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
18–24 lipca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności