18–24 kwietnia
Kraków
W piątek (22.04) w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbędzie się premiera spektaklu Marzenia polskie / Les rêves polonais Huberta Sulimy w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Dramaturgiczno-reżyserski tandem przypomni w nim twórczość Michała Bałuckiego, XIX-wiecznego krakowskiego dramatopisarza. Spektakl, oparty na komedii Bałuckiego Sąsiedzi, przyjrzy się naszym snom i marzeniom o Polsce. Umieszczając dramat w pastiszowej konwencji baśni narodowej, twórcy wzmacniają potencjał humorystyczny zawarty w samym tekście Bałuckiego, a zarazem zdemaskują nostalgiczny wymiar naszej tożsamości. „Rzecz dzieje się w XIX-wiecznej Galicji”, czyli czy aby nie tu i teraz?
Tego samego dnia (22.04) z pierwszą w tym roku wystawą powraca galeria Jak zapomnieć. Z mojego okna widać wszystkie Żabki, w tytule parafrazująca wypowiedź bohatera Jowity Janusza Morgensterna, to opowieść o współczesnym mieście, którego tożsamości nie budują już przywoływane w oryginalnym cytacie kopce, a z okien o wiele lepiej od nich widać okoliczne Żabki. Kuratorowana przez Kamila Kuitkowskiego ekspozycja, na której zobaczymy prace m.in. Przemka Branasa, Karoliny Konopki i Karoliny Jarzębak, stawiać będzie pytania o rolę, funkcję i przyszłość miast oraz naszych relacji z nimi, roztaczając przy tym wizję dystopii, która dzieje się na naszych oczach.
Ponad dekadę temu Tadeusz Nowak, przy okazji wernisażu wystawy Kamila Szpunara w galerii Art Agenda Nova, wykonał performans Punkt. Stał się on zapalnikiem projektu, który Nowak kontynuować zamierza do swojej śmierci, zatytułowanego Linia życia i polegającego na odnajdywaniu, obserwowaniu, rysowaniu i wskazywaniu abstrakcyjnej linii w codziennym życiu. W piątek (22.04) w galerii, w której projekt ten miał swój początek, artysta na wystawie 10 lat linii życia zaprezentuje podsumowanie jego dotychczasowych efektów pod postacią m.in. rysunków, obiektów i dokumentacji.
Również w piątek (22.04) w UFO Art Gallery otworzy się solowa wystawa Radima Korosa NEXT. Zobaczymy na niej najnowsze obrazy artysty, w których powstawaniu znaczącą rolę odegrał czynnik technologiczny – kompozycje Korosa zremiksowane zostały w nieprzewidywalny sposób przez specjalny algorytm. Punktem wyjścia do dalszej pracy stały się dla artysty właśnie te efekty interwencji maszyny, interpretowane i przekładane ponownie na język malarstwa, czego owocem są płótna, w których zacierają się granice pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym.
Solowa wystawa Martyny Borowieckiej A little drop of poison otworzy się w sobotę (23.04) w Shefter Gallery. W nowych obrazach artystka opowiada o momencie przesycenia, neurotycznym pobudzeniu i wielowymiarowym przesileniu. Na swoich płótnach Borowiecka portretuje kobiece bohaterki, a właściwie ich rozczłonkowane przez kulturę wizerunki, ciągle estetyzowane i poddawane kolejnym korektom.
Łódź
W Muzeum Pałac Herbsta, oddziale Muzeum Sztuki w Łodzi, otworzy się w piątek (22.04) wystawa Poszerzone pole widzenia, badająca relacje fotografii, malarstwa i grafiki, ich wzajemne zapożyczenia i przenikanie się. Zobaczymy na niej prace od grafik z XVII wieku, przez dagerotypy, po realizacje z lat 70. ubiegłego wieku. Wśród nich znajdą się m. in. prace kluczowych dla historii polskiej fotografii twórców takich jak Karol Beyer czy Walery Rzewuski i rzadko pokazywane grafiki ze zbiorów muzeum. Wystawa podkreślać będzie niejednorodność fotograficznego medium, sposoby, na jakie ujawnia się w zdjęciach sposób postrzegania rzeczywistości przez fotografującego, wykorzystywanie różnorodnych konwencji i i wielokrotne odradzanie się znanych w sztuce motywów.
Poznań
Wspólna wystawa Wery Bet i Shiry Lewis otworzy się w piątek (22.04) w poznańskim DOMIE. W TO HAVE / TO HOLD artystki przyglądają się niepozornemu elementowi garderoby, jakim są kieszenie, by zdekonstruować spoczywające na nich ciężkie brzemię historii, zapisany w dziejach prostego kawałka materiału podział na to, co męskie i to, co kobiece.
Szczecin
Piłka nożna to o wiele więcej niż sport. Pier Paolo Pasolini uważał ją za „ostatni święty rytuał naszych czasów”, a kuratorzy otwieranej w czwartek w Trafostacji Sztuki wystawy Pierwsze miejsce w tabeli?, Anna Ciabach i Stanisław Ruksza, futbol traktują jako metaforę świata jako takiego, w której odbijają się wszystkie, nierzadko sprzeczne, procesy i zjawiska współczesności. Na szczecińskiej wystawie zobaczymy prace odnoszące się do świata piłki nożnej i jej społeczno-kulturowych konsekwencji, w tym szereg realizacji przygotowanych specjalnie na tę okazję. W ramach afterparty po otwarciu odbędzie się też koncert zespołu Nagrobki.
Warszawa
Nieformalny kolektyw artystyczny Syreny i Glonojady, który współtworzą Anna Hornik i Marta Przybyło, wraz z Anną Jankojć zaprezentują w środę (20.04) w Rotacyjnym Domu Kultury wspólną wystawę Horror Maracui. Tytułowym nawiązaniem do określenia „horror vacui” twórczynie zaznaczają pole swoich artystycznych zainteresowań, rozpiętych pomiędzy podejmowaniem poważnych tematów a blagą, iluzją i zaprzeczeniem.
Monograficzną wystawę Józefa Robakowskiego zaprezentuje w piątek (22.04) Fundacja Profile. Sztuka przez dziurkę od durszlaka koncentrować się będzie nie na określonym okresie twórczości artysty czy serii prac, a na postawie – ukazując autoironiczny i kpiarski wymiar praktyki Robakowskiego. Przenika on twórczość artysty na przestrzeni całej kariery – od wczesnych gestów, takich jak prezentacja „tandetnych kuriozów” sygnowanych przez fikcyjną postać Józefa Korbieli, po prace z ostatnich lat, jak wideo Polak mały, ironicznie traktujące wpajane dzieciom fantazmaty polskości.
Tego samego dnia (22.04) w Austriackim Forum Kultury otworzy się wystawa Julii Sokolnickiej i Andrei Peregrini zatytułowana Pustynia. Jest ona efektem współpracy artystek zainicjowanej jeszcze w 2019 roku, podczas rezydencji w Café Tissardmine w Maroku, mieszczącej się w tradycyjnych zabudowaniach w pobliżu wioski Amazygów. Podczas rezydencji obie artystki, posługujące się odmiennymi mediami – filmem i dźwiękiem – rejestrowały otoczenie, podejmując jednocześnie refleksję nad własną pozycją. Efektem wspólnej rezydencji są więc prace analizujące sam ten kontekst – możliwości i ograniczenia, sposoby percepcji i władzę jaką dają kamera i mikrofon – składające się na opowieść o etycznym wymiarze powstawania sztuki w ramach programów rezydencyjnych.
Niedawno informowaliśmy o naborze do organizowanej z inicjatywy studentek i studentów stołecznej ASP Akcji Aukcja, a w tę sobotę (23.04) nastąpi zwieńczenie projektu, czyli sama licytacja. Na sprzedaż trafią prace studentów_ek, absolwentów_ek i dydaktyków_czek ASP, a także specjalnych gościń z Ukrainy. Od jutra (19.04) oglądać je będzie można w Salonie Akademii na wystawie przedaukcyjnej, a dochód z licytacji przeznaczony zostanie na wsparcie akcji pomocowych dla Ukrainy.
Tymczasem jeden z profesorów warszawskiej ASP, Arkadiusz Karapuda, zaprezentuje w sobotę (23.04) w Galerii Stalowa swoją indywidualną wystawę Ceci n’est pas un titre. Jak wskazuje tytułowa parafraza, patronuje jej duch Magritte’a, a za pozornym realizmem i uładzoną techniką kryją się w jego malarstwie ślady surrealizmu, dadaizmu i symbolizmu. Karapuda jest również kuratorem projektu Galeria Wolna Ukraina, powstałej z inicjatywy Aleksandra Kobeckiego i trojga warszawskich radnych. Od kilku dni chodnik przy ul. Belwederskiej, przy rosyjskiej ambasadzie, funkcjonuje jako galeria antywojennej sztuki ulicznej, a zainteresowani dorzuceniem swojej cegiełki artyści i artystki zgłaszać mogą swoje projekty do Karapudy.
Internet
W tę środę (20.04) wystartuje kolejna edycja organizowanego od kilku lat przez Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera cyklu spotkań, dyskusji i wydarzeń artystycznych Forum Przyszłości Kultury. Tegoroczna edycja odbywać się będzie pod hasłem Solidarność i troska i podzielona została na dwie części. Pierwsza to startująca właśnie seria spotkań, które odbywać się będą do początku czerwca w dwunastu miastach całej Polski, zwieńczenie zaś nastąpi jesienią w Warszawie – wszystkie wydarzenia będą jednak również bezpłatnie transmitowane na platformie VOD Teatru Powszechnego. Forum otworzy środowa dyskusja pod hasłem Nowa praktyka kultury we Wrocławskim Domu Literatury, dotycząca nowej roli instytucji kultury w obliczu sytuacji kryzysowych ostatnich lat, którą poprowadzi Iwona Kurz.
Wenecja
Po rocznym odroczeniu spowodowanym pandemią nadchodzi otwarcie 59. Biennale w Wenecji, które otworzy się dla publiczności w sobotę (23.04). Kuratorowana przez Cecilię Alemani wystawa główna w tym roku odbywać się będzie pod tytułem The Milk of Dreams, zaczerpniętym z książki surrealistki Leonory Carrington opisującej świat, w którym wszystko przekształcone może zostać za pomocą wyobraźni. Blisko tej idei pozostaje reprezentująca w tym roku Polskę Małgorzata Mirga-Tas, która w przestrzeni naszego pawilonu zaprezentuje projekt Przeczarowując świat, którego kuratorami są Wojciech Szymański i Joanna Warsza. Punktem odniesienia dla artystki stały się renesansowe, astrologiczne freski z Palazzo Schifanoia w Ferrarze. Artystka przetwarza ich kompozycję i ikonografię w serii wielkoformatowych tkanin składających się na opowieść o romskiej tożsamości i doświadczeniu historycznym, a jednocześnie propozycję ponownego zaczarowania świata jako sposobu na odzyskanie idei nieprzemocowej wspólnoty.