17–23 stycznia
Bielsko-Biała
Po dwóch odsłonach kolejno w warszawskiej Królikarni (2020) i Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze (2021) retrospektywa Urszuli Broll Atman znaczy Oddech zaprezentowana zostanie w Galerii Bielskiej BWA. Na otwieranej w piątek (21.01) wystawie zobaczymy przekrój malarstwa współtwórczyni grupy Oneiron z okresu ponad półwiecza: od wczesnych portretów śląskich kobiet, przemysłowych pejzaży czy kubistycznych martwych natur po abstrakcje geometryczne i mandale powstające pod wpływem buddyjskich lektur i praktyk medytacyjnych.
Gdańsk
Dwie nowe wystawy zaprezentuje w ten piątek (21.01) Gdańska Galeria Miejska. W oddziale galerii przy ulicy Szerokiej zobaczymy solowy pokaz Joanny Concejo Pod powierzchnią kuratorowany przez Adriana Chorębałę. Wystawa pozwoli zajrzeć za kulisy warsztatu ilustratorki, prezentując stosowane przez nią techniki skalowania, wycinanki i haftu, a także pozwalając niejako wejść do środka ilustracji dzięki interaktywnym instalacjom. W siedzibie GGM przy Powroźniczej zobaczymy z kolei kuratorowaną przez Piotra Stasiowskiego wystawę Pull the trigger, prezentującą prace dziewięciorga malarek i malarzy. Będzie ona nie tyle poszukiwać pomiędzy ich pracami wspólnych wątków, co przedstawiać kolaż wyrazistych indywidualności odznaczających się na rodzimej scenie w ostatnich kilku latach, m.in. Moniki Falkus, Zuzanny Bartoszek czy Konrada Żukowskiego.
Lublin
Zrodzony z marzeń i tęsknot nieantropocentryczny świat pełen magicznych totemów, zagadkowych talizmanów i dających schronienie szałasów wykreuje na swojej solowej wystawie zatytułowanej Dzisiaj za oknem drzewa wyglądały jak żywe istoty na księżycu i otwieranej w piątek (21.01) w Labiryncie Aleksandra Liput. Sięgając do uniwersalnych archetypów artystka tworzyć będzie utopię odzyskanej więzi z naturą, świata na powrót zaczarowanego i wypełnionego utraconą duchowością, na przekór rzeczywistości zdominowanej przez technologię i kalkulację.
Łódź
Do przygotowania piątej odsłony bazującej na kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi serii wystawienniczej Prototypy zaproszono Marka Sobczyka, który na warsztat wziął historię daru przekazanego MSŁ przez Josepha Beuysa w 1981 roku. Na otwieranej w piątek (21.01) wystawie Podróż-Podrut [Polentransport] zobaczymy meandrującą instalację będącą hołdem dla sztuki Katarzyny Kobro, a zarazem prowadzącą widzów poprzez kolejne stacje przypominające m.in. sondy kosmiczne czy budki telefoniczne i składające się z obrazów odwołujących się zarówno do gestu Beuysa, jak i obrazów oglądanych przez nas na co dzień w internecie.
Olsztyn
Wystawa artystów związanych z Wydziałem Malarstwa ASP w Gdańsku, profesorów i profesorek oraz doktorantów i doktorantek, otworzy się w piątek (21.01) w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie. Motywem przewodnim ekspozycji Kolor i zmysły będą dwie tytułowe kategorie, traktowane jako najistotniejsze dla medium malarskiego elementy, pozwalające na swój sposób zdefiniować również „malarskość” wykraczającą poza prace wykonane farbą na płótnie, objawiającą się w obiektach, wideo czy fotografiach twórców z gdańskiej uczelni.
Poznań
Dokumentalny zapis sytuacji migrantów od miesięcy uwięzionych na białorusko-polskiej granicy zaprezentuje na otwieranej jutro (18.01) w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Maciej Moskwa. Na granicach to projekt fotoreportera należącego do kolektywu Testigo Documentary i realizującego długoterminowe projekty fotograficzne, od dekady regularnie podróżującego do Syrii i dokumentującego skutki tamtejszego konfliktu i antyrządowej rewolucji.
Sopot
Zrealizowana w ramach głównej nagrody w kategorii Intermedia na III Pomorskim Triennale Sztuki solowa wystawa Moniki Reut otworzy się w czwartek (20.01) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Na Powierzchniach swobodnych zobaczymy szereg prac w różnych technikach – od klasycznego malarstwa po projekcie wideo i realizacje łączące oba te media. Reut przetwarza w nich modernistyczne formy i łączy je z nowoczesną technologią, jednocześnie snując refleksję nad naszym miejscem w dzisiejszej pędzącej rzeczywistości oraz istotą pracy artystki i dostępnymi jej mediami.
Szczecin
Wystawa Jana Domicza How to rest, kuratorowana przez Jagnę Domżalską, otworzy się w środę (19.01) w Zonie Sztuki Aktualnej. Najnowszy projekt artysty traktować będzie o płynnej granicy między czasem pracy a czasem wolnym, niemierzalności czasu pracy i braku ram prowadzącym częstokroć do przepracowania. Wystawa zsynchronizowana będzie z osobami tworzącymi instytucję i dostosowana do godzin otwarcia Akademii Sztuki, w której mieści się galeria.
Tychy
Malarka Agata Szymanek tym razem wystąpi w roli kuratorki, prezentując w Muzeum Miejskim w Tychach wystawę będącą pokłosiem dłuższego projektu, na który składały się m.in. wywiady i warsztaty artystyczne z pracowniczkami i pracownikami aptek. Otwierana w piątek (21.01) wystawa Farmaceutka – Ogród Balsamiczny będzie opowieścią o zdrowiu, współczesnych i tradycyjnych metodach leczenia, uzdrawiającej mocy roślin, a wreszcie sytuacji pracowniczek i pracowników farmacji. Do doświadczeń farmaceutów i farmaceutek, a także szerszych kwestii związanych z podejściem do życia i zdrowia w naszym kręgu kulturowym odnosić się będzie szereg zaproszonych do wystawy artystek i artystów, wśród nich m.in. Martyna Borowiecka, Ewa Ciepielewska czy Marta Niedbał, a także sama Agata Szymanek.
Warszawa
Laureatki dwóch poprzedni edycji Coming Outów – w tym roku przemianowanych na UpComing – po długim czasie pandemicznego oczekiwania zaprezentują wspólną wystawę w Salonie Akademii. Agata Słowak i Anna Rutkowska na kuratorowanych przez Bognę Stefańską Złych relacjach, otwieranych w czwartek (20.01), odnosić się będą m.in. do tematów relacji władzy i seksualności, ale także niezbyt dobrze przez obie wspominanego doświadczenia studiów na akademii, sytuacji studentek na zdominowanej przez mężczyzn-dydaktyków uczelni oraz szerzej – sytuacji kobiet w dzisiejszej Polsce.
Tego samego dnia (20.01) w Instytucie Fotografii Fort otworzy się wystawa Marty Bogdańskiej Zmiennokształtne. Ekspozycja oparta na photobooku artystki pod tym samym tytułem to bazująca na archiwalnych fotografiach i materiałach opowieść, która próbuje obrać nieantropocentryczny punkt widzenia. W Zmiennokształtnych Bogdańska przedstawia historię kształtowania zwierząt przez ludzi – zwierząt oswajanych, uczonych posłuszeństwa, wreszcie wykorzystywanych przedmiotowo w konfliktach zbrojnych jako broń, narzędzia szpiegowskie i mięso armatnie, stawianych w niezrozumiałych dla siebie sytuacjach, na które nie wyrażały zgody.
Również w czwartek (20.01) w galerii Import Export otworzy się solowa wystawa Veroniki Hapchenko zatytułowana False Door. Malarka badająca w swoich pracach m.in. związki okultyzmu i polityki w porewolucyjnej Rosji radzieckiej tym razem zaprezentuje obrazy i obiekty odnoszące się do koncepcji rosyjskiego kosmizmu i dziewiętnastowiecznej teorii o nieśmiertelności Nikołaja Fiodorowa.
Tego samego dnia (20.01) w Muzeum Warszawy otworzy się wystawa Niech płyną! Inne rzeki Warszawy. Zgodnie z tytułem jej bohaterkami będą mniejsze siostry Wisły współtworzące sieć hydrograficzną stolicy. Kuratorowana przez Magdalenę Staroszczyk i Konrada Schillera ekspozycja opowiadać będzie zarówno o rzekach, które przetrwały, jak i tych, których ślady pozostały w dawnych planach, mapach, grafikach i fotografiach, a niekiedy ukryte w nazwach dzielnic i ulic. Przedstawiając procesy ich zanikania, regulowania i osuszania rozlewisk, które pozwoliły rozrosnąć się miastu, akcentować będzie ona jednocześnie ciągłą istotność obszarów wodnych, wskazując na powiązanie ich degradacji ze zmianami klimatu. Na wystawie znajdą się m.in. film o Zakolu Wawerskim autorstwa Grupy Zakole oraz dokumentacja fotograficzna działań Cecylii Malik i grupy Siostry Rzeki.
Dzień później (21.01) w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski otworzy się retrospektywa Jarosława Modzelewskiego Kraj nad Wisłą. Skupi się ona na powracających w dorobku malarza motywach, wśród których kluczową rolę odgrywa rzeka Wisła i odnoszący się do niej symbol Rodła, pojawiający się już w najwcześniejszych obrazach Modzelewskiego. Wystawa podejmie próbę przedstawienia malarstwa współtwórcy Gruppy jako opowieści o polskiej tożsamości, konstruowanej nie poprzez przedstawienia patetycznych wydarzeń czy podręcznikowych postaci, a codzienności i rodzimego pejzażu.
W sobotę (22.01) z kolei w galerii Le Guern otworzy się wystawa Tadeusza Rolkego Czarna łapa. Zobaczymy na niej zdjęcia powstałe podczas sesji fotograficznej zorganizowanej wiosną 1972 roku w Hamburgu i przedstawiających przyjaciółkę Rolkego Małgorzatę Miklasz. W bogatym archiwum fotografa były to jedne z tych zdjęć, które, jak mogło się wydawać, przepadły w trakcie licznych przeprowadzek. W 2020 roku Rolke odnalazł jednak zniszczone stykówki, które następnie przekazał Indze Cendrowicz, ta zaś pieczołowicie je zrekonstruowała, czego efekty zobaczymy właśnie na wystawie w Le Guern.
Wrocław
Trzecia odsłona cyklu instalacji Na Srebrnym Globie zaprezentowana zostanie na otwieranej w czwartek (20.01) wystawie w Centrum Sztuki WRO. Ów cykl to projekt powołanej do życia przed dekadą przez Piotra Krajewskiego grupy o zmiennym składzie nazwanej WROcenter Group. Najnowsza odsłona Na Srebrnym Globie to dwukanałowa interaktywna instalacja kontrolowana przez urządzenia mobilne, dla której punktem wyjścia stała się jedna z niezliczonych krążących po sieci cyfrowych wersji klasycznego filmu Georgesa Mélièsa o tym samym tytule.
Indywidualna wystawa Jarosława Słomskiego, młodego rzeźbiarza i performera, absolwenta wrocławskiej ASP, zatytułowana Ciężar Gatunkowy 4.0, otworzy się w piątek (21.01) w Galerii Entropia. Zobaczymy na niej zbiór rzeźb, które odnoszą się do specyficznej sytuacji – krótkiego odczucia dziwności życia pojawiającego się niespodziewanie i wyrzucającego człowieka z poczucia kontroli i równowagi.
Kolonia
Po kilku edycjach Friend of a Friend zobaczymy wkrótce kolejny efekt międzynarodowej współpracy, w której uczestniczą warszawskie galerie, tym razem w zupełnie innej formie i ramach czasowych. W ten piątek (21.01) przy Roonstrasse 108 w Kolonii otworzy się ECHO – przestrzeń wystawiennicza powstała z inicjatywy galerii Wschód, współtworzona przez pięć galerii: Bureau z Nowego Jorku, Hot Wheels Athens, LC Queisser z Tbilisi, wreszcie Stereo i sam Wschód. We współtworzonym przez nie nowym miejscu w Kolonii zobaczymy w kolejnych miesiącach prezentacje przygotowane przez każdą z galerii z osobna, a także kilka projektów grupowych. Jednym z nich będzie inauguracyjna wystawa New Memories, na której znajdą się prace Christophera Culvera, Thei Gvetadze, Harry’ego Goulda Harveya IV, Gizeli Mickiewicz i Mariny Xenofontos.