17-23 maja
Gorzów Wielkopolski
Solowa wystawa Szymona Szewczyka, kuratorowana przez Joannę Rzepkę-Dziedzic z Galerii Szarej, otworzy się w środę (19.05) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Na Jeśli nie wiesz, jak to powstało, to na pewno byli kosmici artysta zaprezentuje prace wyglądające nieco jak obiekty z kolekcji archeologicznego muzeum lub fragmenty scenografii z filmu o zagładzie cywilizacji, przyglądając się różnorakim przedmiotom z punktu widzenia przyszłych badaczy, starających się ze strzępów informacji zrekonstruować ich znaczenie. W tej opowieści rzeczywistość jest niemal niemożliwa do jasnego odczytania, a każda teoria wydaje się równie możliwa, co nieprawdopodobna.
Jelenia Góra
Po zeszłorocznej pierwszej odsłonie w Królikarni monograficzna wystawa Urszuli Broll Atman znaczy Oddech powędruje do Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze. Otwierana w piątek (21.05) wystawa kuratorowana przez Janinę Hobgarską z Fundacji Katarzyny Kozyry to kompletna opowieść o życiu i dorobku artystki od pierwszych powojennych lat, kiedy współtworzyła Grupę St-53, po szeroką prezentację jej dorobku związanego z Grupą Oneiron i poszukiwaniami na styku sztuki, filozofii, myśli buddyjskiej, mistyki i okultyzmu.
Kalisz
W Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu dobiega końca trzecia edycja Kaliskiego Biennale Sztuki A-Kumulacje. W ramach biennale zobaczyć można m.in. szereg artystycznych interwencji w przestrzeni miasta, w tym prace Anety Grzeszykowskiej, Teresy Murak czy Kingi Nowak, celem A-Kumulacji jest jednak przede wszystkim prezentacja aktywności lokalnego środowiska artystycznego. Do konkursowego przeglądu zaklasyfikowało się 38 artystek i artystów, a zwycięzców poznamy podczas czwartkowej (20.05) gali wręczenia nagród.
Kraków
W MOCAK-u zobaczymy w tym tygodniu kolejny indywidualny pokaz Krzysztofa M. Bednarskiego, tym razem utrzymany w klimatach funeralnych. Otwierana w czwartek (20.05) wystawa Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego dedykowana jest dwóm niedawno zmarłym twórcom, Krzysztofowi Pendereckiemu i Adamowi Zagajewskiemu – autorem ich rzeźb-sarkofagów w Panteonie Narodowym w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła jest właśnie Bednarski. Krakowska wystawa prezentować będzie ten właśnie, komemoratywny wycinek dorobku artysty, jego poszukiwania współczesnej formy dla rzeźby funeralnej, odnoszącej się do osobowości zmarłego, nie utartych sentymentalnych symboli.
Łódź
Symbole ponadnarodowych sojuszy, sposoby wykorzystania kultury jako narzędzia politycznego i mechanizmy kształtowania się stylów narodowych to jedne z wątków, które w swojej indywidualnej wystawie w Muzeum Sztuki w Łodzi, otwieranej w najbliższy piątek (21.05) rozwijać będzie Jasmina Cibic. Punktem wyjścia dla kuratorowanej przez Agnieszkę Pinderę wystawy Pałac jest film Cibic zatytułowany Dar, w którym trzech bohaterów, finalistów konkursu na prezent dla podzielonego narodu – Inżynier, Dyplomata i Artysta – proponuje własne scenariusze naprawy zerwanych społecznych więzi.
Dzień później (22.05) w Galerii ART HUB przy ulicy Rydzowej w Łodzi otworzy się wystawa Adonis Piotra Pasiewicza i Magdaleny Kirklewskiej. Jej tytuł nawiązuje do tzw. kompleksu Adonisa, który objawia się obsesją na punkcie idealnego ciała u mężczyzn. Presja społeczna i kapitalistyczne odpodmiotowienie ciała, jak wskazują artyści, dotyczy obecnie nie tylko kobiet, a o procesach tych łódzka wystawa opowiadać będzie za pośrednictwem obrazów Kirklewskiej i wiedoperformansu Pasiewicza.
Poznań
Monograficzna wystawa Mieczysława T. Janikowskiego, na której znajdzie się m.in. szereg niepokazywanych wcześniej publicznie prac z kilku kolekcji prywatnych, otworzy się w piątek (21.05) w Galerii Piekary. Medytacje euklidesowe prezentować będą dorobek malarza abstrakcjonisty, wykształconego jeszcze w latach 30., który kontynuował tradycję konstruktywistyczną, jednocześnie zapowiadając sztukę takich malarzy jak Stefan Gierowski czy Jan Berdyszak. Na poznańskiej wystawie zobaczymy stopniową ewolucję form w malarstwie Janikowskiego od pierwszych geometrycznych kompozycji z początku lat 50. po prace z kolejnych kilkunastu lat, w których artysta zmierzał do coraz większej redukcji elementów i ascezy.
Radom
Czternastą odsłonę cyklu Kadry pod napięciem zobaczymy w MCSW Elektrownia w Radomiu w najbliższy piątek (21.05). Tym razem jego bohaterem będzie Franciszek Maśluszczak, malarz, grafik i rysownik, na koncie mający m.in. współprace z czasopismem „Ty i Ja”, „Polityką” czy „Szpilkami”. Na wystawie Podziwianie zobaczymy prace składające się na opowieść o spotkaniu malarza z mieszkańcami małej miejscowości – sam artysta często migruje z Warszawy do domu w Cegłowie – w których obserwacje międzyludzkich relacji łączą się z humorem i nawiązaniami do klasyków sztuki.
Szczecin
W Szczecinie działalność wznawiają po zakończeniu lockdownu także przestrzenie wystawiennicze związane z Akademią Sztuki. W galerii Obrońców Stalingradu 17 otworzy się jutro (18.05) Stoję, tańczę, walczę – pop-upowa wystawa studentek Pracowni Fotografii i Działań Postartystycznych Wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzonej przez Agatę Zbylut i Yulię Krivich. Dzień później (19.05) w Zonie Sztuki Aktualnej solową wystawę zatytułowaną Otoczak dobrze leży w dłoni zaprezentuje Kinga Bartniak. Na kuratorowanej przez Jagnę Domżalską szczecińskiej wystawie artystka sięgać będzie do koncepcji gier i angażować widzów w interakcję z pracami.
Warszawa
Fotografie absolwentek i absolwentów Programu Mentorskiego Sputnik Photos edycji 2019/2020 można od dziś (17.05) oglądać w przestrzeni Społecznego Centrum Fotografii Chłodna 20. Na kuratorowanej przez Michała Łuczaka wystawie No.9 artystki i artyści prezentują prace realizowane w trakcie pandemii, dotykające zarówno bliskiej codzienności, opowiadające o rodzinie i bezpośrednim otoczeniu, ale i podejmujących wątki klimatyczne i społeczne.
Wspólny projekt z Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie zaprezentuje jutro (18.05) Biuro Wystaw. Kuratorowana przez Annę Łazar wystawa Mikołaja Chylaka Nie wiem, kto opowiedział mi tę historię koncentrować się będzie na migracji form i idei w perspektywie ostatniego stulecia. W swoim malarstwie Chylak sięga do historii sztuki, filmowych kadrów i prasowych fotografii nie stroniąc od licznych odniesień i dialogu z innymi twórcami. Do współpracy artysta zaprosił też Adę Rączkę i Natana Kryszka, którzy w domu rodziny Nałkowskich zrealizowali szereg interwencji nawiązującej do postaci członków rodziny pisarki.
Po niedawnym otwarciu w BWA Tarnów kolejny pokaz Kolekcji Nocny Art Patrol zobaczymy w ten piątek (21.05) w stołecznym Muzeum im. Bolesława Biegasa. Kuratorowana przez Kamę Zboralską i inicjatora kolekcji Mariusza Horanina wystawa What I Want prezentować będzie wybór ze zbiorów skoncentrowanych na współczesnym polskim malarstwie. Na warszawskiej wystawie kolekcji zobaczymy prace m.in. Karoliny Jabłońskiej, Karola Palczaka, Bolesława Chromrego i Dawida Czycza.
Wspólny pokaz Magdaleny Łazarczyk i Konrada Żukowskiego, dający wgląd w tajniki warsztatu obojga artystów, zaprezentuje w sobotę (22.05) BWA Warszawa. Na wystawie zobaczymy kolaże Łazarczyk zbudowane ze strzępków znalezionych w antykwariatach starych atlasów i albumów oraz przywodzące niekiedy na myśl rysunki klasyków europejskiego malarstwa szkice Żukowskiego.
Wrocław
Indywidualną wystawę Dominiki Olszowy zaprezentuje w środę (19.05) galeria Studio BWA Wrocław. Kuratorowana przez Martę Genderę Zupa Nic skupiać się będzie na samym procesie twórczym, wchodząc przy okazji w dialog z betonową przestrzenią galerii. Artystka wykreuje w niej charakterystyczną dla siebie sytuację z pogranicza snu i jawy, która będzie także ewoluować w trakcie trwania wystawy wraz z nowo powstającymi pracami.
Dzień później (20.05) indywidualną wystawę w Mieszkaniu Gepperta zaprezentuje malarka Zofia Pałucha. Na kuratorowanym przez Krystiana Trutha Czaplickiego pokazie pod zaczerpniętym z jednego z obrazów artystki tytułem Getting Dirty in the Shower zobaczymy prace, w których Pałucha gra z uczuciami lęku i podniecenia przed nieznanym wykorzystując obrazy dostępne na wyciągnięcie ręki na ekranie komputera czy smartfona i tworząc z nich nieoczywiste, złożone konstelacje.
Internet
Z rocznym pandemicznym opóźnieniem rozpoczyna się w tym tygodniu nowa edycja Biennale Architektury w Wenecji. W sobotę (22.05) wraz inauguracją Pawilonu Polskiego uruchomiona zostanie też cyfrowa wersja prezentowanego w nim projektu Trouble in Paradise kuratorowanego przez zespół PROLOG +1. Wystawa, dzieląca się na część analityczną i projektową, będzie opowieścią o przyszłości wspólnotowego życia na wsi, diagnozującą problemy dzisiejszej polskiej wsi, ale i tkwiący w niej potencjał, pozwalający traktować obszary wiejskie nie jako produkcyjne zaplecze dla miast, a przestrzeń idei i wspólnotowości.
Realizowany przez Krupa Gallery we współpracy z Bosch Alumni Network od grudnia 2020 do kwietnia tego roku projekt The Virtual Canvas jest już dostępny w pełnej krasie. Do wystawy online zaproszonych zostało dwanaście artystek i artystów oraz kolektywów, które w swoich realizacjach podzieliły się komentarzami na temat obecnej sytuacji i światowych kryzysów kształtując własne wirtualne przestrzenie na stronie projektu.
Przed wyzwaniem stworzenia projektu wystawy w realiach zdalnej nauki na uniwersytetach i naprzemiennego otwierania i zamykania galerii stanęły studentki i studenci zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim przygotowujący kolejną odsłonę festiwalu Polikultura. W sobotę (22.05) premierę będzie miała w jego ramach wystawa Oczy mrużą się od słońca, przygotowana przez grupę kuratorek i kuratorów pod opieką Marty Kudelskiej, inspirowana land artem i sztuką konceptualną nieograniczony do konkretnego miejsca i czasu. Projekt przybierze formę publikacji z listą wyzwań do wykonania gdziekolwiek i kiedykolwiek. Wśród artystek i artystów zaproszonych do wystawy znaleźli się m.in. Maciej Cholewa, Justyna Górowska i Krzysztof Maniak.