17–23 lutego

Bytom
Nowej formy sztuki ziemi pod okiem Joanny Zdzienickiej-Obałek i Lesława Tetli poszukiwały młode osoby artystyczne z Pracowni Działań Interdyscyplinarnych katowickiej ASP w ramach działań w Żabich Dołach – utworzonego w latach 90. dla ochrony siedlisk cennych gatunków fauny Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego. Całkowicie przekształcony przez wieki za sprawą człowieka teren, na którym znajdują się nieużytki, grunty rolne, zbiorniki wodne oraz hałdy, stał się punktem wyjścia do przemyślenia relacji sztuki i nas samych do środowiska, a efekty projektu zobaczymy na otwieranej w sobotę (22.02) w Kronice wystawie Żabie Doły.
Jelenia Góra
Relacjom teatru i sztuk wizualnych w twórczości Adrei Cusumano poświęcona będzie solowa wystawa włosko-brytyjskiego artysty przygotowana przez Fabio Cavallucciego w jeleniogórskim BWA, otwierana w najbliższy piątek (21.02). BIAWE skupia się przede wszystkim na realizacjach artysty powstałych podczas współpracy z Mirą Rychlicką w Krakowie i nawiązujących do dorobku Tadeusza Kantora, stanowiącego ważny punkt odniesienia dla Cusumano w myśleniu o teatralności, przemijaniu i przekraczaniu granic określonych dziedzin sztuki.
Katowice
Pierwszą w tym roku wystawą w katowickim artist-run space Oblatów4 będzie solowy pokaz Michała Klasika. Rzeczy sny rytuały krążyć będą wokół przedmiotów i sposobów, w jakie wypełniają one i organizują nasze życie codzienne w każdym możliwym momencie, podczas wykonywanych świadomie bądź automatycznie czynności i rytuałów, ale i w trakcie snu. Granica między snem a rzeczywistością jest tu zresztą w pewnym stopniu płynna, jakbyśmy funkcjonowali w ciągłym, dziwnym zawieszeniu.

Michał Klasik, dzięki uprzejmości Oblatów4
Kraków
Monografię Janusza Tarabuły, członka Grupy Krakowskiej i współtwórcy Grupy Pięciu, będzie można oglądać od piątku (21.02) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Pamięć prezentować będzie szeroki przekrój dorobku artysty, od studenckich jeszcze prac inspirowanych surrealizmem i kubizmem, przez kluczowy okres malarstwa materii, aż po prace współczesne, przepełnione transcendentnymi i eschatologicznymi treściami.
Olsztyn
Przygotowana przez Agatę Nowak wystawa Design wokół nas otworzy się w czwartek (20.02) w olsztyńskim BWA. Ekspozycja przyglądająca się temu, co wyróżnia polskie projektowanie, sięgać będzie do czasów PRL-u, z ówczesnego poszukiwania poszukiwania praktycznych rozwiązań na przekór niedoborom materiałowym wywodząc także najważniejsze cechy dzisiejszego projektowania. Wystawa opowiadać będzie również o bezpośrednim czerpaniu z tradycji i reinterpretowaniu dawnych wzorów i technik.
Poznań
O ciągłych przemianach współczesnej wsi i zacieraniu się granic pomiędzy wsią a rozlewającymi się aglomeracjami i przedmieściami opowiadać będzie wystawa Kolektywu Pod Ciśnieniem Zator tacha wleki otwierana w czwartek (20.02) w galerii Filia Sztuki w Poznaniu. Podobnie rozmywać się tu będą perspektywy narracyjne, zamiast zdystansowanej, rzekomo obiektywnej opowieści oferując spojrzenia oparte na osobistych doświadczeniach, wspomnieniach i obserwacjach. Kuratorowana przez Dawida Dzwonkowskiego ekspozycja to kolejna odsłona serii zainicjowanej wystawą Polska Wieś.
Szczecin
Monograficzna wystawa libańskiego filmowca i artysty Marwana Hamdana otworzy się w czwartek (20.02) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Kuratorowane przez Dominikę Głowalę Duchy Utopii przenosić będą surowe formalnie, niewyestetyzowane i oparte w dużej mierze na tekście filmy z kontekstu kinowej sali do galerii przemienionej w rodzaj poczekalni, nie-miejsca zawieszonego w próżni, w której wybrzmiewać będą intymne, autobiograficzne, a jednocześnie będące społeczno-politycznym krytycznym komentarzem opowieści Hamdana.

Daniel Rycharski, „Chrystus upadający pod krzyżem”, 2020, lastryko, gwoździe, 90 x 107 x 30 cm. Dzięki uprzejmości artysty i Gunia Nowik Gallery
Toruń
Wybrane prace z liczącej około tysiąca dzieł kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego zobaczymy na otwieranej w piątek (21.02) w CSW Znaki Czasu w Toruniu, kuratorowanej przez Martę Smolińską wystawie Nie pytaj o Polskę. Same zbiory obejmują przekrój dziejów polskiej sztuki sięgający od Henryka Stażewskiego, Grupy Krakowskiej i Andrzeja Wróblewskiego przez prace Pawła Althamera i Daniela Rycharskiego po obrazy młodych malarek jak Karolina Jabłońska i Martyna Czech. Kuratorski wybór podkreślać będzie zarówno nieoczywisty wybór prac danych artystek i artystów w kolekcji, jak i przede wszystkim spinający ją główny wątek tematyczny – opowieść o Polsce, polskim społeczeństwie i polskiej sytuacji historyczno-politycznej w XX i XXI wieku.
Warszawa
Podwójne otwarcie czeka nas w środę (19.02) w Fundacji Galerii Foksal. Anna Niesterowicz w 20 MG OK odnosi się do monotonii codzienności podporządkowanej terapii, a jednocześnie ulgi związanej z ustaleniem skutecznej dawki leków. Blistry po nich stają się z kolei materiałem do pracy, otwartej na przypadek i nieprzewidywalność. Z kolei realizowana we współpracy z galerią Hot Wheels wystawa albańskiego artysty Sema Lali prezentować będzie prace wychodzące od znalezionych materiałów, których znaczenie twórca zakłóca i destabilizuje, wykorzystując techniki reprodukcji, cięcia, zapętlenia i montażu.
W studwudziestą rocznicę rewolucji 1905 roku Muzeum Warszawy zaprezentuje w Muzeum Woli przygotowaną przez Konrada Schillera wystawę 1905. Nowy początek. Rewolucja na Woli i w Warszawie. Oparta w lwiej części na własnych zbiorach instytucji ekspozycja prezentować będzie m.in. oryginalne sztandary z pochodów i strajków, fotografie i grafiki ukazujące wydarzenia rewolucji, która w znacznej mierze ukształtowała również nasze dzisiejsze realia, dzięki walce m.in. o ośmiogodzinny dzień pracy, prawa pracownicze, wyborcze czy dostęp do nauki w języku polskim.

Antoni Uniechowski, „Manifestacja na placu Grzybowskim, 13 listopada 1904 roku”, 1950, Muzeum Warszawy
Po otwarciu samego budynku, programie performatywnym i skromnym teaserze wystawienniczym przyszedł czas na pierwszą pełnoprawną ekspozycję w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Otwierana w piątek (21.02) Wystawa niestała. 4 x kolekcja gromadzić będzie ponad 150 prac ze zbiorów muzeum, z okresu od lat 50. do współczesności, okraszonych gdzieniegdzie wypożyczeniami z kolekcji innych instytucji i ze zbiorów prywatnych. Ekspozycja przygotowana przez zespół kuratorski MSN podzielona została na cztery rozdziały, poświęcone zaangażowaniu politycznemu i wierze w sprawczość sztuki, konsumpcyjnym pragnieniom z perspektywy wschodu Europy, duchowości i wyobraźni czerpiącej z nienowoczesnych tradycji, wreszcie granicom sztuki i nowoczesności.
Tego samego dnia (21.02) w Salonie Akademii otworzy się monograficzna wystawa Pawła Nowaka Razem biją serca dwa, kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego. W najnowszych pracach artysty kluczową rolę odgrywa materia – wosk, metal, sadza, złoto – a także podwójność, odbicia i rewersy, także w odniesieniu do rzeczy fundamentalnych, jak miłość i strata czy życie i śmierć.
Również w piątek (21.02) w galerii XX1 otworzy się wystawa prac VR-owych powstałych w Laboratorium Narracji Wizualnych przy łódzkiej szkole filmowej. Nic nie umiera, bo niczego nie ma, a przecież wszystko jest prezentować będzie cztery projekty dążące do stworzenia takich warunków immersji, by każda z osób uczestniczących mogła przeżyć doświadczenie na poziomie emocjonalnym, nierzadko konfrontując się z trudnymi tematami, ale w bezpiecznych, wirtualnych warunkach.
Jeszcze do końca miesiąca trwa nabór wniosków do dwudziestej drugiej edycji konkursu o Nagrodę Inicjatywy ENTRY, której celem jest wspieranie młodych osób artystycznych kończących właśnie warszawską ASP i zaczynających indywidualną karierę. Open call skierowany do absolwentek i absolwentów studiów magisterskich ASP w Warszawie, którzy zrealizowali dyplom w 2024 roku. A już w ten piątek (21.02) otworzy się w Galerii Promocyjnej wystawa jednego z zeszłorocznych finalistów nagrody, Łukasza Sawickiego. W ABC Sokrateizmu artysta rozwijać będzie wątki ze swojej powieści Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane, podkreślając iluzoryczność wszelkich systemów wierzeń i porządków społecznych.

Krzysztof Grzybacz, „Żółty, biały, pomarańczowy, różowy, niebieski, żółty, biały”, 320 x 200 cm, olej na płótnie, 2025, dzięki uprzejmości Galerii Dawid Radziszewski
Obrazy z kwiatami, poza byciem przyjemną dla oka dekoracją, mogą nieść całkiem wiele egzystencjalnych znaczeń, co wiadomo przynajmniej od XVII wieku. W malarstwie Krzysztofa Grzybacza kwiaty są jak ludzie, a konkretnie ludzie ze społeczności LGBTQ. Pierwszy taki obraz w Galerii Dawid Radziszewski pokazywany był w realiach pandemicznych, w oknie. Grzybacz namalował go w reakcji na wiadomość o tym, że jego znajomy został pobity pałką na Placu Szczepańskim w Krakowie. Teraz galeria zaprezentuje cała serię powstałych od tego czasu obrazów przedstawiających kwiaty na otwieranej w sobotę (22.02) wystawie Kompozycje kwiatowe.
Wrocław
Dobiega końca nabór do trzeciej edycji organizowanego przez BWA Wrocław programu wsparcia wrocławskich przestrzeni niezależnych Off Space. W tym roku trzy przestrzenie będą mogły zostać wsparte kwotą do 1800 zł brutto. Zgłoszenia nadsyłać można jeszcze tylko do końca tego tygodnia (23.02).