SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 7/2025 Na Dobry Początek 17.02.2025 9 min

17–23 lutego

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Alina Szapocznikow. Przyjaźń (Pomnik Przyjaźni Polsko-Radzieckiej). Fot. Maja Wirkus

Bytom

Nowej formy sztuki ziemi pod okiem Joanny Zdzienickiej-Obałek i Lesława Tetli poszukiwały młode osoby artystyczne z Pracowni Działań Interdyscyplinarnych katowickiej ASP w ramach działań w Żabich Dołach – utworzonego w latach 90. dla ochrony siedlisk cennych gatunków fauny Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego. Całkowicie przekształcony przez wieki za sprawą człowieka teren, na którym znajdują się nieużytki, grunty rolne, zbiorniki wodne oraz hałdy, stał się punktem wyjścia do przemyślenia relacji sztuki i nas samych do środowiska, a efekty projektu zobaczymy na otwieranej w sobotę (22.02) w Kronice wystawie Żabie Doły.

Jelenia Góra

Relacjom teatru i sztuk wizualnych w twórczości Adrei Cusumano poświęcona będzie solowa wystawa włosko-brytyjskiego artysty przygotowana przez Fabio Cavallucciego w jeleniogórskim BWA, otwierana w najbliższy piątek (21.02). BIAWE skupia się przede wszystkim na realizacjach artysty powstałych podczas współpracy z Mirą Rychlicką w Krakowie i nawiązujących do dorobku Tadeusza Kantora, stanowiącego ważny punkt odniesienia dla Cusumano w myśleniu o teatralności, przemijaniu i przekraczaniu granic określonych dziedzin sztuki.

1
Krytyka 17.01.2025

Scena polskiego niezalu, stan na styczeń 2025

Portret Karolina Plinta Portret Aleksy Wójtowicz

Katowice

Pierwszą w tym roku wystawą w katowickim artist-run space Oblatów4 będzie solowy pokaz Michała Klasika. Rzeczy sny rytuały krążyć będą wokół przedmiotów i sposobów, w jakie wypełniają one i organizują nasze życie codzienne w każdym możliwym momencie, podczas wykonywanych świadomie bądź automatycznie czynności i rytuałów, ale i w trakcie snu. Granica między snem a rzeczywistością jest tu zresztą w pewnym stopniu płynna, jakbyśmy funkcjonowali w ciągłym, dziwnym zawieszeniu.

Michał Klasik, dzięki uprzejmości Oblatów4

Kraków

Monografię Janusza Tarabuły, członka Grupy Krakowskiej i współtwórcy Grupy Pięciu, będzie można oglądać od piątku (21.02) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Pamięć prezentować będzie szeroki przekrój dorobku artysty, od studenckich jeszcze prac inspirowanych surrealizmem i kubizmem, przez kluczowy okres malarstwa materii, aż po prace współczesne, przepełnione transcendentnymi i eschatologicznymi treściami.

Olsztyn

Przygotowana przez Agatę Nowak wystawa Design wokół nas otworzy się w czwartek (20.02) w olsztyńskim BWA. Ekspozycja przyglądająca się temu, co wyróżnia polskie projektowanie, sięgać będzie do czasów PRL-u, z ówczesnego poszukiwania poszukiwania praktycznych rozwiązań na przekór niedoborom materiałowym wywodząc także najważniejsze cechy dzisiejszego projektowania. Wystawa opowiadać będzie również o bezpośrednim czerpaniu z tradycji i reinterpretowaniu dawnych wzorów i technik.

Poznań

O ciągłych przemianach współczesnej wsi i zacieraniu się granic pomiędzy wsią a rozlewającymi się aglomeracjami i przedmieściami opowiadać będzie wystawa Kolektywu Pod Ciśnieniem Zator tacha wleki otwierana w czwartek (20.02) w galerii Filia Sztuki w Poznaniu. Podobnie rozmywać się tu będą perspektywy narracyjne, zamiast zdystansowanej, rzekomo obiektywnej opowieści oferując spojrzenia oparte na osobistych doświadczeniach, wspomnieniach i obserwacjach. Kuratorowana przez Dawida Dzwonkowskiego ekspozycja to kolejna odsłona serii zainicjowanej wystawą Polska Wieś.

1
Krytyka 07.02.2025

Nie wiadomo, kiedy nadejdą ciepłe deszcze. „Pomnik upadku” Pawła Kasprzaka w TRAFO

Portret Aleksy Wójtowicz

Szczecin

Monograficzna wystawa libańskiego filmowca i artysty Marwana Hamdana otworzy się w czwartek (20.02) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Kuratorowane przez Dominikę Głowalę Duchy Utopii przenosić będą surowe formalnie, niewyestetyzowane i oparte w dużej mierze na tekście filmy z kontekstu kinowej sali do galerii przemienionej w rodzaj poczekalni, nie-miejsca zawieszonego w próżni, w której wybrzmiewać będą intymne, autobiograficzne, a jednocześnie będące społeczno-politycznym krytycznym komentarzem opowieści Hamdana.

Daniel Rycharski, „Chrystus upadający pod krzyżem”, 2020, lastryko, gwoździe, 90 x 107 x 30 cm. Dzięki uprzejmości artysty i Gunia Nowik Gallery

Toruń

Wybrane prace z liczącej około tysiąca dzieł kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego zobaczymy na otwieranej w piątek (21.02) w CSW Znaki Czasu w Toruniu, kuratorowanej przez Martę Smolińską wystawie Nie pytaj o Polskę. Same zbiory obejmują przekrój dziejów polskiej sztuki sięgający od Henryka Stażewskiego, Grupy Krakowskiej i Andrzeja Wróblewskiego przez prace Pawła Althamera i Daniela Rycharskiego po obrazy młodych malarek jak Karolina Jabłońska i Martyna Czech. Kuratorski wybór podkreślać będzie zarówno nieoczywisty wybór prac danych artystek i artystów w kolekcji, jak i przede wszystkim spinający ją główny wątek tematyczny – opowieść o Polsce, polskim społeczeństwie i polskiej sytuacji historyczno-politycznej w XX i XXI wieku.

Warszawa

Podwójne otwarcie czeka nas w środę (19.02) w Fundacji Galerii Foksal. Anna Niesterowicz w 20 MG OK odnosi się do monotonii codzienności podporządkowanej terapii, a jednocześnie ulgi związanej z ustaleniem skutecznej dawki leków. Blistry po nich stają się z kolei materiałem do pracy, otwartej na przypadek i nieprzewidywalność. Z kolei realizowana we współpracy z galerią Hot Wheels wystawa albańskiego artysty Sema Lali prezentować będzie prace wychodzące od znalezionych materiałów, których znaczenie twórca zakłóca i destabilizuje, wykorzystując techniki reprodukcji, cięcia, zapętlenia i montażu.

W studwudziestą rocznicę rewolucji 1905 roku Muzeum Warszawy zaprezentuje w Muzeum Woli przygotowaną przez Konrada Schillera wystawę 1905. Nowy początek. Rewolucja na Woli i w Warszawie. Oparta w lwiej części na własnych zbiorach instytucji ekspozycja prezentować będzie m.in. oryginalne sztandary z pochodów i strajków, fotografie i grafiki ukazujące wydarzenia rewolucji, która w znacznej mierze ukształtowała również nasze dzisiejsze realia, dzięki walce m.in. o ośmiogodzinny dzień pracy, prawa pracownicze, wyborcze czy dostęp do nauki w języku polskim.

Antoni Uniechowski, „Manifestacja na placu Grzybowskim, 13 listopada 1904 roku”, 1950, Muzeum Warszawy

Po otwarciu samego budynku, programie performatywnym i skromnym teaserze wystawienniczym przyszedł czas na pierwszą pełnoprawną ekspozycję w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Otwierana w piątek (21.02) Wystawa niestała. 4 x kolekcja gromadzić będzie ponad 150 prac ze zbiorów muzeum, z okresu od lat 50. do współczesności, okraszonych gdzieniegdzie wypożyczeniami z kolekcji innych instytucji i ze zbiorów prywatnych. Ekspozycja przygotowana przez zespół kuratorski MSN podzielona została na cztery rozdziały, poświęcone zaangażowaniu politycznemu i wierze w sprawczość sztuki, konsumpcyjnym pragnieniom z perspektywy wschodu Europy, duchowości i wyobraźni czerpiącej z nienowoczesnych tradycji, wreszcie granicom sztuki i nowoczesności.

Tego samego dnia (21.02) w Salonie Akademii otworzy się monograficzna wystawa Pawła Nowaka Razem biją serca dwa, kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego. W najnowszych pracach artysty kluczową rolę odgrywa materia – wosk, metal, sadza, złoto – a także podwójność, odbicia i rewersy, także w odniesieniu do rzeczy fundamentalnych, jak miłość i strata czy życie i śmierć.

Również w piątek (21.02) w galerii XX1 otworzy się wystawa prac VR-owych powstałych w Laboratorium Narracji Wizualnych przy łódzkiej szkole filmowej. Nic nie umiera, bo niczego nie ma, a przecież wszystko jest prezentować będzie cztery projekty dążące do stworzenia takich warunków immersji, by każda z osób uczestniczących mogła przeżyć doświadczenie na poziomie emocjonalnym, nierzadko konfrontując się z trudnymi tematami, ale w bezpiecznych, wirtualnych warunkach.

Jeszcze do końca miesiąca trwa nabór wniosków do dwudziestej drugiej edycji konkursu o Nagrodę Inicjatywy ENTRY, której celem jest wspieranie młodych osób artystycznych kończących właśnie warszawską ASP i zaczynających indywidualną karierę. Open call skierowany do absolwentek i absolwentów studiów magisterskich ASP w Warszawie, którzy zrealizowali dyplom w 2024 roku. A już w ten piątek (21.02) otworzy się w Galerii Promocyjnej wystawa jednego z zeszłorocznych finalistów nagrody, Łukasza Sawickiego. W ABC Sokrateizmu artysta rozwijać będzie wątki ze swojej powieści Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane, podkreślając iluzoryczność wszelkich systemów wierzeń i porządków społecznych.

Krzysztof Grzybacz, „Żółty, biały, pomarańczowy, różowy, niebieski, żółty, biały”, 320 x 200 cm, olej na płótnie, 2025, dzięki uprzejmości Galerii Dawid Radziszewski

Obrazy z kwiatami, poza byciem przyjemną dla oka dekoracją, mogą nieść całkiem wiele egzystencjalnych znaczeń, co wiadomo przynajmniej od XVII wieku. W malarstwie Krzysztofa Grzybacza kwiaty są jak ludzie, a konkretnie ludzie ze społeczności LGBTQ. Pierwszy taki obraz w Galerii Dawid Radziszewski pokazywany był w realiach pandemicznych, w oknie. Grzybacz namalował go w reakcji na wiadomość o tym, że jego znajomy został pobity pałką na Placu Szczepańskim w Krakowie. Teraz galeria zaprezentuje cała serię powstałych od tego czasu obrazów przedstawiających kwiaty na otwieranej w sobotę (22.02) wystawie Kompozycje kwiatowe.

1
Krytyka 08.12.2023

Cudotwórstwo za grosik. Wrocław Off Gallery Weekend 2023

Portret Aleksy Wójtowicz

Wrocław

Dobiega końca nabór do trzeciej edycji organizowanego przez BWA Wrocław programu wsparcia wrocławskich przestrzeni niezależnych Off Space. W tym roku trzy przestrzenie będą mogły zostać wsparte kwotą do 1800 zł brutto. Zgłoszenia nadsyłać można jeszcze tylko do końca tego tygodnia (23.02).

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
17–23 lutego — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności