17–23 czerwca
Gdańsk
Monograficzna wystawa Marii Targońskiej, prezentująca kolejne etapy jej twórczości, w których centrum niezależnie od formalnej ewolucji pozostawał zawsze rysunek, otworzy się w piątek (21.06) w CSW Łaźnia. W swoich rysunkach Targońska tworzy poetycko przetworzony zapis rzeczywistości, przede wszystkim swoich podróży, i tych krajowych, i międzykontynentalnych. Częścią wystawy W ruchu. Maria Targońska będzie też aneks prezentujący prace osób studenckich i absolwenckich z pracowni artystki na gdańskiej ASP, gdzie Targońska pracuje od 1981 roku.
Prace osób artystycznych, dla których sztuka jest formą społecznego aktywizmu i pochodzących z krajów dotkniętych długotrwałymi strukturami przemocy i dyskryminacji, gromadzić będzie otwierana w sobotę (22.06) w przestrzeni WL4 – Mleczny Piotr wystawa Sztuka protestu. Zobaczymy na niej m.in. dokumenty i obiekty z ulicznych protestów, akcje performatywne, obiekty i prace wideo sprzeciwiające się doświadczanej indywidualnie i wspólnotowo opresji i niesprawiedliwości.
Kalisz
Wyłoniony w ramach ostatniej edycji konkursu kuratorskiego Galerii Sztuki im. Jana Tarasina projekt Idy Dziublewskiej i Gabi Skrzypczak będzie można zobaczyć w kaliskiej galerii od najbliższego czwartku (20.06). Wystawa pod zaczerpniętym ze studenckiej etiudy filmowej Jana Jakuba Kolskiego tytułem Umieranko przyglądać się będzie temu, jak do tematu śmierci podchodzą osoby artystyczne młodego pokolenia, jak oswajają one lęki bądź przeciwnie – dają wyraz fascynacji związanej z przemijaniem.
Kielce
Podobieństwa między sferą sacrum a wymiarem zabawy tropić będzie Hubert Dolinkiewicz w swojej indywidualnej wystawie Game Dev, otwieranej w piątek (21.06) w Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki” w Kielcach. Artysta wychodzi od ujęcia człowieka jako homo ludens z teorii Johana Huizingi i odnosi się do kulturoznawczej refleksji nad rytuałem i znakiem oraz symbolem.
Orońsko
W ramach drugiej odsłony projektu Gdziekolwiek poza świat. Lato site specific w najbliższą sobotę (22.06) w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku otworzy się kuratorowana przez Paulinę Kuhn wystawa czwórki artystek i artystów islandzkich: Evy Ísleifs, Helgi Þórssona, Ragnara Kjartanssona i Örna Alexandra Ámundasona. Zaprezentują oni prace i działania odnoszące się do tytułowego wiersza Baudelaire’a, a jednocześnie podejmujące próbę nowej interpretacji specyficznego miejsca, w którym zlokalizowane jest Centrum Rzeźby Polskiej.
Poznań
Wystawa dziesiątej edycji Konkursu 30/30 na najlepszą okładkę płytową minionego roku otworzy się w piątek (21.06) w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru w Poznaniu. Podczas wernisażu tradycyjnie odbędzie się też ogłoszenie nagród dla autorek i autorów wybranych spośród trzydziestu finałowych projektów przez jury złożone m.in. z grafików, ilustratorów, fotografów, teoretyków czy dziennikarzy muzycznych.
Radom
Krótko po eurowyborach, przy okazji dwudziestej rocznicy wstąpienia Polski do UE, w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu otworzy się wystawa Zjednoczeni w sztuce. Niczym w czasie prounijnych kampanii społecznych w przedreferendalnym okresie dwie dekady temu, radomska wystawa będzie jednocześnie celebracją kulturalnej różnorodności kontynentu i spajających kraje wspólnoty wartości. Reprezentować je będą prace trzynastu osób artystycznych z dwunastu europejskich krajów.
Warszawa
Po kilkumiesięcznym paraliżu spowodowanym zalaniem siedziby oraz niedawnej gościnnej ekspozycji w Biurze Wystaw Kwiaciarnia Grafiki wraca do siebie. Ponowne otwarcie wyremontowanej przestrzeni inaugurować będzie prezentacja Estery Mrówki Jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze. Sitodrukowe prace artystki dobrze rezonują z sytuacją samej Kwiaciarni Grafiki – wyczuwalne jest w nich zarówno poczucie straty, jak i nadzieja na nowe życie.
Doświadczenie społecznego awansu związane z migracją ze wsi do miasta i towarzyszący mu wstyd klasowy, a także szersze społeczne konteksty związane z pamięcią o pańszczyźnie i relacjami między historią a współczesną tożsamością będą tematem wystawy Agaty Jarosławiec Bat zamiast słońca, otwieranej w środę (19.06) w Muzeum Warszawy. Artystka opowiadać będzie o nieobecności wsi w historii miast, łącząc historyczne elementy ze współczesnymi formami i odwołując się jednocześnie do osobistej historii oraz ogólnej refleksji nad zwrotem ludowym we współczesnej polskiej kulturze.
Technosceptyczną rewizję marzeń twórców technologicznej rewolucji, która rozpoczęła się w latach 60. w Dolinie Krzemowej prezentować będą Eternal Engine i Omsk Social Club na otwieranej w czwartek (20.06) w galerii HOS, kuratorowanej przez Mariannę Łomżę wystawie Infinite Realm. W zaprojektowanym przez Omsk Social Club doświadczeniu blokada jednego ze zmysłów prowadzić ma do wykształcenia kompletnie nowych, Eternal Engine w swoich obiektach odnoszą się z kolei do zgrywania tożsamości na fizyczne nośniki na podobieństwo danych.
O procesie otwierania się na swoją ormiańską tożsamość, od której uciekał jako dziecko, opowiadać będzie Arman Galstyan w swojej solowej wystawie Wilkołek, kuratorowanej przez Katarzynę Piskorz w przestrzeni Crash Clubu i otwieranej w piątek (21.06). Powołując do życia na swoich obrazach postać tytułowego Wilkołka, gęsto porośniętego włosami na całym ciele, artysta metaforycznie odnosi się do własnych doświadczeń z próbami asymilacji i oswajaniem własnej odmienności w kraju, do którego wyjechali z Armenii jego rodzice w nadziei na lepsze życie.
Tego samego dnia (21.06) w przestrzeni Warszawskiego Obserwatorium Kultury otworzą się dwie wystawy dyplomowe realizowane na stołecznej ASP. Iga Niewiadomska w przygotowanej w Pracowni Poetyki Wojciecha Bąkowskiego Drzemce mierzy się z nieubłagalnym upływem czasu i niewyspaniem, na które remedium stanowi krótkie przyśnięcie w ciągu dnia. Prace artystki chwytają stan tego krótkiego zawieszenia na granicy jawy i snu, wydają się jakby wycięte z trwającej drzemki i wklejone do zastanej przestrzeni. Jeremi Mroziński w Mechanice Widoków, realizowanej w Pracowni Relacji Wizualnych pod kierunkiem Prota Jarnuszkiewicza, tworzyć będzie z kolei scenografię własnych wzruszeń, zapraszając do niej inne osoby i próbując oddać atmosferę towarzyszącą oglądaniu brudnej kałuży, zachodu słońca czy porzuconego na środku chodnika buta.
Pierwotnie prezentowana w Centrum Sztuki Galerii EL wystawa Retrowersje. O postmodernistycznej odbudowie Elbląga otworzy się w nowej wersji w Pawilonie SARP w tę sobotę (22.06). Kuratorowana przez Zuzannę Mielczarek i Mateusza Włodarka z Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki oraz Emilię Orzechowską i Macieja Olewniczaka z Galerii EL ekspozycja opowiada o podjętej wiele dekad po wojnie odbudowie elbląskiej starówki w oparciu o autorską doktrynę konserwatorską opracowaną przez Marię Lubocką-Hoffmann, próbującą pogodzić odtworzenie atmosfery i tożsamości dawnego miasta przy jednoczesnym sięganiu po nowe, postmodernistyczne formy architektoniczne.
Osoby artystyczne mieszkające przy Alei 3 Maja 2/167 w tę sobotę (22.06) po raz czwarty zorganizują w swojej prywatnej przestrzeni wspólną wystawę, a w zasadzie szereg równoległych pokazów po wspólnym hasłem Pracując w emocjach. Martyna Baranowicz w wystawie Chcę Ciebie na prezydentkę nawiązywać będzie do wiersza Zoe Leonard I want a president, Michał Laskowski w Muzeum jako miejscu pracy twórczej zaprezentuje wyniki badań dotyczących warunków pracy osób tworzących sztukę współczesną, a Patryk Różycki i Krzysztof Wróblewski stawiać będą wspólnie Pomnik przyjaźni przyglądając się momentom, które ukształtowały ich więź.
Dyplomowa wystawa Weroniki Guenther realizowana na warszawskiej ASP pod opieką Wojciecha Bąkowskiego i Prota Jarnuszkiewicza otworzy się w niedzielę (23.06) w Sklepie Galerii Karowa. W Madame Figaro artystka odnosi się do wyobrażeń o byciu paryżanką, eskapistycznych fantazji, w których stolica Francji jest romantycznym fantazmatem, a miłość i piękno nadrzędną wartością.
Wrocław
Monograficzną wystawę projektantki, kostiumografki i artystki wizualnej Joanny Hawrot zaprezentuje jutro (18.06) wrocławskie Muzeum Narodowe. Ekspozycja Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot, łącząca obszary, mody, dizajnu i sztuki, prezentować będzie autorskie kolekcje kimon twórczyni zainspirowanych pracami Maurycego Gomulickiego, Soni Hensler, Angeliki Markul, Wojciecha Ireneusza Sobczyka i Honzy Zamojskiego.
Szósta z cyklu indywidualnych wystaw kuratorowanych przez Marcina Mierzickiego w Galerii Entropia pod wspólnym tytułem Sytuacja jest doskonała otworzy się jutro (18.06). Tym razem zobaczymy prace Tomasza Opani, który do hasła przewodniego dopisuje podtytuł Nic nie robię nic i odnosi się do stanu rozleniwienia, niechęci do pracy i zmęczenia, momentu bezruchu i bezczynności pomiędzy kolejnymi działaniami, wydarzeniami i bodźcami.
W najbliższy czwartek (20.06) ruszy pierwsza edycja Bazaru Bizarre – festiwalu sztuki w przestrzeni publicznej, a konkretnie w przestrzeni tytułowego bazaru, Targowiska Jemiołowa. Projekt zamierzony jest jako trzyletni i skupiać się będzie na tematach z zakresu ekologii, łącząc w dyskusji artystów i praktyków tematu. W ramach pierwszej odsłony pod hasłem Użyźnianie betonowy plac ożywiany ma być działaniami, obiektami, instalacjami, wydarzeniami i budowaniem społeczności.
Tymczasem kolejna edycja dobrze już ugruntowanego na polskiej scenie festiwalu rozgrywającego się w pozainstytucjonalnych przestrzeniach Wrocławia – Przeglądu Sztuki SURVIVAL – otworzy się w piątek (21.06) na osiedlu Brochów. 22. odsłona SURVIVALu rozgrywać się będzie w kilku miejscach na jego terenie: w dawnym zakładzie krawiectwa ciężkiego, willi przy ul. Semaforowej, wieży ciśnień, kiosku oraz na dworcu. Motywem przewodnim festiwalu, odbywającego się w tym roku pod hasłem Frenezja i niepodległość, jest dziedzictwo lokalnej i europejskiej tradycji romantycznej.