SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 42/2023 NR 41/2023 Na Dobry Początek 16.10.2023 7 min

16–22 października

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mateusz Sadowski, „Jaskinia w kształcie budzącej się osoby”, dzięki uprzejmości Galerii Szczur

Kalisz

O tym, jak pozornie znane rzeczy ujawniają swoją niesamowitość opowiadać będzie solowa wystawa Adriana Kolerskiego Schron, otwierana w czwartek (19.10) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Prezentowane na niej obrazy i obiekty powstały w wyniku eksploracji postindustrialnej przestrzeni Szczecina, rodzinnego miasta artysty, do którego powrócił on po dłuższej nieobecności, odkrywając na nowo przestrzenie m.in. stoczni, a przede wszystkim podziemnych bunkrów przeciwatomowych. Na wystawie przypominającej nieco scenografię z dystopijnego filmu science-fiction zaobserwowane obiekty stają się dziwne i osobliwe, niejasna staje się zarówno ich przeszłość, jak i przyszłość.

Kraków

Dwunasta edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab wystartuje w ten czwartek i potrwa do końca tygodnia (19–22.10). Tegoroczne hasło przewodnie SPACE/S odnosi się do szeroko pojętej przestrzeni oraz wpływu technologii na jej twórcze, społeczne i duchowe aspekty. Na festiwalowej wystawie przy ul. Kopernika 15 w Krakowie zobaczymy czternaście immersyjnych prac i dziewięć filmów VR. W ramach wydarzenia czeka nas również interaktywny performance VR, spektakl 3D, występy i koncerty audiowizualne oraz wydarzenie specjalne w Planetarium Śląskim w Chorzowie.

Jan Kounen, „Ayauasca Kosmik Journey VR”, mat. pras. Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab

Scenograficzną instalację anektującą galerię-witrynę mikrob. 1:12 w Krakowie zaprezentuje w czwartek (19.10) Katarzyna Wyszkowska. Kuratorowana przez Kamila Kuitkowskiego wystawa Nomnia będzie preludium dla wystawy, którą w przyszłym tygodniu artystka zaprezentuje w Cricotece. Wyszkowska bierze w niej na warsztat archetyp nieomylnego twórcy, poddaje go dowcipnej dekonstrukcji i ujawnia jak małe bywa to, co kryje się za wielkim ego.

1
Do zobaczenia 27.04.2021

„Obudź mnie za pięć minut” Katarzyny Wyszkowskiej w BWA Tarnów

Redakcja

Prace Katarzyny Wyszkowskiej szersza publiczność będzie miała okazję zobaczyć w tym tygodniu także w pracowni artystki. W ramach trzeciej edycji projektu Pracownie do wglądu, który realizują fotografka Anna Stankiewicz oraz krytyczka i kuratorka Agnieszka Jankowska-Marzec, w ten weekend (21–22.10) chętne osoby będą miały okazję poznać kulisy pracy szeregu krakowskich artystek i artystów. W tym roku na trasie spacerów znajdą się pracownie m.in. Łukasza Surowca, Olgi Pawłowskiej, Józefa Sękowskiego czy Martyny Borowieckiej i Sylwii Solak.

Legnica

Jeszcze do końca tego tygodnia (22.10) potrwa nabór zgłoszeń do 31. edycji Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych „Promocje” w Galerii Sztuki w Legnicy, jednej z najstarszych tego rodzaju imprez w Polsce, organizowanej od 1991 roku. Konkurs skierowany jest do parających się malarstwem absolwentek i absolwentów uczelni i kierunków artystycznych, którzy obronili dyplom w latach 2022-2023 i nie uczestniczyli w poprzednich edycjach konkursu.

Olsztyn

Patrik Kovačovský, z cyklu „Priehľad”, „Portrét 03”, 2021-22, dzięki uprzejmości BWA Olsztyn

Wspólna wystawa Marcina Berdyszaka i Patrika Kovačovskýego, kuratorowana przez Wojciecha Fibaka, otworzy się w piątek (20.10) w olsztyńskim BWA. Zestawienie twórców na Międzyprzestrzeni jest podyktowane tyleż kuratorskim gustem, co przeplatającą się od kilku dekad historią obu artystów. Berdyszak i Kovačovský, choć w sztuce reprezentują różne postawy, od początku lat 90. pozostają w przyjacielskich kontaktach i uczestniczyli wspólnie w licznych wystawach w Polsce i na Słowacji.

Poznań

Poszukiwanie współczesnej, a zarazem możliwie uniwersalnej formuły przedstawienia postaci ludzkiej stało się punktem wyjścia dla nowego filmu Mateusza Sadowskiego Jaskinia wyrzeźbiona w kształcie budzącej się osoby. Efekt tych poszukiwań oraz sam proces powstawania poklatkowej animacji zobaczymy na otwieranej w piątek (20.10) w Galerii Szczur wystawie pod tym samym tytułem. Podstawą dla ujęcia złożonej kwestii ludzkiej świadomości stało się dla artysty uniwersalne uczucie towarzyszące wybudzaniu się ze snu. Wystawie towarzyszyć będzie równie premiera publikacji przygotowanej przez Sadowskiego we współpracy z wydawnictwem Disastra.

Tego samego dnia (20.10) w Galerii Ego otworzy się zorganizowana z okazji ćwierćwiecza jej istnienia wystawa Do zobaczenia. Nie będzie to jednak szeroko zakrojone podsumowanie dotychczasowej działalności – to zresztą po około stu pięćdziesięciu wystawach musiałoby przybrać naprawdę monumentalną formę. Zamiast tego zobaczymy prace artystek i artystów, których przez te lata połączyła z galerią nie tylko współpraca zawodowa, ale i przyjacielskie więzy i którzy przygotowali specjalnie na tę okazję nowe prace.

1
Rozmowy 04.11.2022

Zabawa i towarzyskość. Wywiad z Turnusikiem

Portret Michalina Sablik

Warszawa

Dwa wydarzenia szykuje w tym tygodniu Turnus na Wolskiej. W czwartek (19.10) otworzy się kilkudniowa wystawa Piotra Puldziana Płucienniczaka towarzysząca premierze nowej książki w jego oficynie Dar Dobryszyc. Galeria księdzy to dwustustronicowy przekrój estetyk fotografii duszpasterskiej z posłowiem Łukasza Podgórniego. Z kolei w sobotę (21.10) otworzy się w Turnusie Kurtynka – wystawa podsumowująca projekt realizowany przez ostatni rok przez Katkę Blajchert w Ciach Fryzjerze. Zobaczymy na niej prace Julianny Wińczyk, Nikoli Strenger, Katarzyny Szarlińskiej, Urszuli Kozak, Patrycji Chodowskiej, Jakuba Korzeniowskiego, Ani Nędzusiak, Piotra Kowalskiego i Olgi Truszkowskiej, prezentowane wcześniej pojedynczo, w comiesięcznych odsłonach w salonie Ciach.

Indywidualna wystawa Joanny Ambroz Nie pali ci się plan, życie albo planeta? otworzy się w czwartek (19.10) przy Marszałkowskiej 18. W swoim malarstwie Ambroz sięga regularnie po autoportret, jednocześnie zacierając granice pomiędzy oglądającym a oglądaną. Zawężona do kontrastowego zestawienia czerwieni i błękitu paleta uwydatnia prowadzoną przez artystkę grę niedopowiedzeń, nieoczywistych gestów i spojrzeń.

Monika Falkus, „Self-Love”, olej na płótnie, 120 x 105 cm, 2022, dzięki uprzejmości BWA Wrocław

Alternatywne historie kryjące się w ikonicznych obrazach z archiwum Galerii Foksal wydobywać będzie w swoich pracach Karol Radziszewski na otwieranej w piątek (20.10) wystawie Nos w dupie. Przy okazji archiwalnych poszukiwań Radziszewski dotarł również do nieznanych i niepublikowanych wcześniej fotografii, jak reportaż Eustachego Kossakowskiego na temat grupy Neo-Neo. Wystawie towarzyszyć będzie także publikacja z reprodukcjami dokamerowych działań, reżyserowanych przez artystę.

Tego samego dnia (20.10) w galerii Przyszła Niedoszła otworzy się wystawa kolektywu FAX. Instalacja 3 pokoje z opieką poświęcona będzie pracy opiekuńczej, relacjom i zależnościom jakie zachodzą pomiędzy osobą, która opieki potrzebuje a opiekunem, który tej opieki dostarcza. Kwestie utowarowienia troski oraz pracy reprodukcyjnej kolektyw analizować będzie w szerszym społecznym kontekście, przyglądając się m.in. relacjom pomiędzy sferą publiczną i prywatną.

Wrocław

Indywidualna wystawa Agaty Horwat Ściana, która może być mostem otworzy się w czwartek (19.10) w galerii Entropia. W projekcie będącym częścią pracy dyplomowej na wrocławskiej ASP artystka kwestionuje obowiązującą wertykalną strukturę społeczną i polityczną, zadając w swoich rzeźbach pytania o możliwość zmiany norm, zadania jednostki we wspólnocie i wspólnoty wobec jednostki.

1
Krytyka 17.03.2023

Strefa komfortu. Rozkwit i upadek nowego malarstwa 2013—2023

Portret Piotr Policht

Wystawa finałowa czternastej edycji Konkursu Gepperta otworzy się w piątek (20.10) w galerii BWA Wrocław Główny. W gronie finalistek i finalistów znaleźli się w tym roku Monika Falkus, Bartłomiej Flis, Natalia Karczewska, Adam Kozicki, Klaudia Prabucka , Hanna Shumska i Konrad Żukowski. Przy różnorodności techniki i motywów w ich pracach dominuje figuracja i skupienie na człowieku, a jak piszą kuratorki wystawy konkursowej Joanna Kobyłt i Marlena Promna: „treści zawarte w pracach finałowej siódemki powstały gdzieś pomiędzy sercem i głową, niepokojem i bliskością, bólem i miłością”.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
16–22 października — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności