16–22 października
Kalisz
O tym, jak pozornie znane rzeczy ujawniają swoją niesamowitość opowiadać będzie solowa wystawa Adriana Kolerskiego Schron, otwierana w czwartek (19.10) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Prezentowane na niej obrazy i obiekty powstały w wyniku eksploracji postindustrialnej przestrzeni Szczecina, rodzinnego miasta artysty, do którego powrócił on po dłuższej nieobecności, odkrywając na nowo przestrzenie m.in. stoczni, a przede wszystkim podziemnych bunkrów przeciwatomowych. Na wystawie przypominającej nieco scenografię z dystopijnego filmu science-fiction zaobserwowane obiekty stają się dziwne i osobliwe, niejasna staje się zarówno ich przeszłość, jak i przyszłość.
Kraków
Dwunasta edycja Festiwalu Sztuki Cyfrowej Patchlab wystartuje w ten czwartek i potrwa do końca tygodnia (19–22.10). Tegoroczne hasło przewodnie SPACE/S odnosi się do szeroko pojętej przestrzeni oraz wpływu technologii na jej twórcze, społeczne i duchowe aspekty. Na festiwalowej wystawie przy ul. Kopernika 15 w Krakowie zobaczymy czternaście immersyjnych prac i dziewięć filmów VR. W ramach wydarzenia czeka nas również interaktywny performance VR, spektakl 3D, występy i koncerty audiowizualne oraz wydarzenie specjalne w Planetarium Śląskim w Chorzowie.
Scenograficzną instalację anektującą galerię-witrynę mikrob. 1:12 w Krakowie zaprezentuje w czwartek (19.10) Katarzyna Wyszkowska. Kuratorowana przez Kamila Kuitkowskiego wystawa Nomnia będzie preludium dla wystawy, którą w przyszłym tygodniu artystka zaprezentuje w Cricotece. Wyszkowska bierze w niej na warsztat archetyp nieomylnego twórcy, poddaje go dowcipnej dekonstrukcji i ujawnia jak małe bywa to, co kryje się za wielkim ego.
Prace Katarzyny Wyszkowskiej szersza publiczność będzie miała okazję zobaczyć w tym tygodniu także w pracowni artystki. W ramach trzeciej edycji projektu Pracownie do wglądu, który realizują fotografka Anna Stankiewicz oraz krytyczka i kuratorka Agnieszka Jankowska-Marzec, w ten weekend (21–22.10) chętne osoby będą miały okazję poznać kulisy pracy szeregu krakowskich artystek i artystów. W tym roku na trasie spacerów znajdą się pracownie m.in. Łukasza Surowca, Olgi Pawłowskiej, Józefa Sękowskiego czy Martyny Borowieckiej i Sylwii Solak.
Legnica
Jeszcze do końca tego tygodnia (22.10) potrwa nabór zgłoszeń do 31. edycji Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych „Promocje” w Galerii Sztuki w Legnicy, jednej z najstarszych tego rodzaju imprez w Polsce, organizowanej od 1991 roku. Konkurs skierowany jest do parających się malarstwem absolwentek i absolwentów uczelni i kierunków artystycznych, którzy obronili dyplom w latach 2022-2023 i nie uczestniczyli w poprzednich edycjach konkursu.
Olsztyn
Wspólna wystawa Marcina Berdyszaka i Patrika Kovačovskýego, kuratorowana przez Wojciecha Fibaka, otworzy się w piątek (20.10) w olsztyńskim BWA. Zestawienie twórców na Międzyprzestrzeni jest podyktowane tyleż kuratorskim gustem, co przeplatającą się od kilku dekad historią obu artystów. Berdyszak i Kovačovský, choć w sztuce reprezentują różne postawy, od początku lat 90. pozostają w przyjacielskich kontaktach i uczestniczyli wspólnie w licznych wystawach w Polsce i na Słowacji.
Poznań
Poszukiwanie współczesnej, a zarazem możliwie uniwersalnej formuły przedstawienia postaci ludzkiej stało się punktem wyjścia dla nowego filmu Mateusza Sadowskiego Jaskinia wyrzeźbiona w kształcie budzącej się osoby. Efekt tych poszukiwań oraz sam proces powstawania poklatkowej animacji zobaczymy na otwieranej w piątek (20.10) w Galerii Szczur wystawie pod tym samym tytułem. Podstawą dla ujęcia złożonej kwestii ludzkiej świadomości stało się dla artysty uniwersalne uczucie towarzyszące wybudzaniu się ze snu. Wystawie towarzyszyć będzie równie premiera publikacji przygotowanej przez Sadowskiego we współpracy z wydawnictwem Disastra.
Tego samego dnia (20.10) w Galerii Ego otworzy się zorganizowana z okazji ćwierćwiecza jej istnienia wystawa Do zobaczenia. Nie będzie to jednak szeroko zakrojone podsumowanie dotychczasowej działalności – to zresztą po około stu pięćdziesięciu wystawach musiałoby przybrać naprawdę monumentalną formę. Zamiast tego zobaczymy prace artystek i artystów, których przez te lata połączyła z galerią nie tylko współpraca zawodowa, ale i przyjacielskie więzy i którzy przygotowali specjalnie na tę okazję nowe prace.
Warszawa
Dwa wydarzenia szykuje w tym tygodniu Turnus na Wolskiej. W czwartek (19.10) otworzy się kilkudniowa wystawa Piotra Puldziana Płucienniczaka towarzysząca premierze nowej książki w jego oficynie Dar Dobryszyc. Galeria księdzy to dwustustronicowy przekrój estetyk fotografii duszpasterskiej z posłowiem Łukasza Podgórniego. Z kolei w sobotę (21.10) otworzy się w Turnusie Kurtynka – wystawa podsumowująca projekt realizowany przez ostatni rok przez Katkę Blajchert w Ciach Fryzjerze. Zobaczymy na niej prace Julianny Wińczyk, Nikoli Strenger, Katarzyny Szarlińskiej, Urszuli Kozak, Patrycji Chodowskiej, Jakuba Korzeniowskiego, Ani Nędzusiak, Piotra Kowalskiego i Olgi Truszkowskiej, prezentowane wcześniej pojedynczo, w comiesięcznych odsłonach w salonie Ciach.
Indywidualna wystawa Joanny Ambroz Nie pali ci się plan, życie albo planeta? otworzy się w czwartek (19.10) przy Marszałkowskiej 18. W swoim malarstwie Ambroz sięga regularnie po autoportret, jednocześnie zacierając granice pomiędzy oglądającym a oglądaną. Zawężona do kontrastowego zestawienia czerwieni i błękitu paleta uwydatnia prowadzoną przez artystkę grę niedopowiedzeń, nieoczywistych gestów i spojrzeń.
Alternatywne historie kryjące się w ikonicznych obrazach z archiwum Galerii Foksal wydobywać będzie w swoich pracach Karol Radziszewski na otwieranej w piątek (20.10) wystawie Nos w dupie. Przy okazji archiwalnych poszukiwań Radziszewski dotarł również do nieznanych i niepublikowanych wcześniej fotografii, jak reportaż Eustachego Kossakowskiego na temat grupy Neo-Neo. Wystawie towarzyszyć będzie także publikacja z reprodukcjami dokamerowych działań, reżyserowanych przez artystę.
Tego samego dnia (20.10) w galerii Przyszła Niedoszła otworzy się wystawa kolektywu FAX. Instalacja 3 pokoje z opieką poświęcona będzie pracy opiekuńczej, relacjom i zależnościom jakie zachodzą pomiędzy osobą, która opieki potrzebuje a opiekunem, który tej opieki dostarcza. Kwestie utowarowienia troski oraz pracy reprodukcyjnej kolektyw analizować będzie w szerszym społecznym kontekście, przyglądając się m.in. relacjom pomiędzy sferą publiczną i prywatną.
Wrocław
Indywidualna wystawa Agaty Horwat Ściana, która może być mostem otworzy się w czwartek (19.10) w galerii Entropia. W projekcie będącym częścią pracy dyplomowej na wrocławskiej ASP artystka kwestionuje obowiązującą wertykalną strukturę społeczną i polityczną, zadając w swoich rzeźbach pytania o możliwość zmiany norm, zadania jednostki we wspólnocie i wspólnoty wobec jednostki.
Wystawa finałowa czternastej edycji Konkursu Gepperta otworzy się w piątek (20.10) w galerii BWA Wrocław Główny. W gronie finalistek i finalistów znaleźli się w tym roku Monika Falkus, Bartłomiej Flis, Natalia Karczewska, Adam Kozicki, Klaudia Prabucka , Hanna Shumska i Konrad Żukowski. Przy różnorodności techniki i motywów w ich pracach dominuje figuracja i skupienie na człowieku, a jak piszą kuratorki wystawy konkursowej Joanna Kobyłt i Marlena Promna: „treści zawarte w pracach finałowej siódemki powstały gdzieś pomiędzy sercem i głową, niepokojem i bliskością, bólem i miłością”.