16-22 marca
Choć w obliczu pandemii plany instytucji na najbliższe tygodnie wzięły w łeb, nie oznacza to że świat sztuki zamarł w bezruchu. W końcu od czego mamy internet – na tryb zdalny w najbliższych tygodniach przejść mogą nie tylko pracownicy instytucji, ale też ich publiczność. W tym tygodniu zamiast listy geograficznej mamy więc dla was przewodnik po sieciowych propozycjach muzeów, galerii oraz samych artystów.
Wśród pionierów przenoszenia się z aktualnymi wystawami do internetu znalazło się Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu, które zeszłotygodniowy wernisaż wystawy Travel Agency Tomasza Matuszaka zorganizowało od razu na YouTubie. Chętni, którzy nie załapali się na relację live, nadal bez problemu mogą obejrzeć zapis wydarzenia.
Nowe wystawy zdążyła co prawda zaprezentować Zachęta, choć ekspozycja Ahmed Cherkaoui w Warszawie. Polsko-marokańskie relacje artystyczne (1955–1980) w Warszawie ledwo się otworzyła, a już musiała zostać zamknięta. Zachęta proponuje więc na pocieszenie zdalne oprowadzania z przewodnikami – najnowszą wystawę będzie można zobaczyć w niedzielę (22.03) o 12:15, a wcześniej, w piątek (20.03) o 17:00 po otwartych nieco wcześniej Wideotaśmach oprowadzi Maria Szczycińska. W Zachęcie trwa też wystawa dla dzieci z obszernym programem towarzyszącym – co prawda wasze latorośle nie będą mogły się w najbliższym czasie wybrać do samej instytucji, ale po szkolnych zajęciach na Skypie mogą na nim pozostać, by wziąć udział w warsztatach online.
Wirtualne oprowadzania z przewodnikami oferują też inne instytucje. Jutro (17.03) o 14:00 poprzez facebookowy profil CSW Znaki Czasu w Toruniu będzie można zobaczyć wystawę najlepszych zeszłorocznych dyplomów artystycznych z Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.
Działania w przestrzeni internetowej podejmuje też, jak przystało na instytucję zajmującą się nowymi mediami, Centrum Sztuki WRO. Na swojej stronie internetowej wrocławska galeria udostępniać będzie od dziś codziennie wideo z działaniami artystów podejmujących aktywności, których sami powinniśmy w tej chwili unikać, oparte między innymi na wyprawach w miasto i spotkaniach z nieznajomymi.
Instytucje stawiają także na przybliżanie widzom swoich zdigitalizowanych zbiorów – oprócz dostępnych na co dzień internetowych zasobów część z nich prezentuje w mediach społecznościowych mały kuratorski wybór – wybrane prace z kolekcji z krótkimi opisami prezentują codziennie Muzeum Sztuki w Łodzi (udostępniające również serie wideo stworzone we współpracy z TVP Kultura i Narodowym Instytutem Audiowizualnym – Przewodnik po sztuce prowadzony przez Zbigniewa Liberę, „Którędy po sztukę czy Kulturanek) oraz Muzeum Śląskie. W najbliższym czasie nie wybierzemy się też do Fundacji Arton, kwarantanna może być za to dobrym momentem na eksplorację archiwów powstałego z jej inicjatywy projektu Forgotten Heritage.
Uczelnie artystyczne wstrzymały zajęcia tak jak cała reszta świata akademickiego, ale przecież nie od dziś wiadomo, że najważniejszej wiedzy nie zdobywa się na akademii. Program Artysta-Zawodowiec organizowany przez Fundację Sztuki Polskiej ING co prawda nie odbędzie się w klasycznej formie, ale nie oznacza to, że zostaje anulowany. Zarówno wykłady ekspertów jak i konsultacje portfolio odbędą się w formie wirtualnej – polecamy śledzić profil Fundacji, która lada moment ogłosi ich nowe terminy.
Nie wszystkie galerie i muzea przygotowały program online, ale jeśli zdecydujecie się mimo wszystko wyjść z domu, w kilku miejscach można umówić się wcześniej na indywidualne zwiedzanie – takie opcje przewidziały stołeczne galerie Raster, Piktogram i Monopol, a także wrocławski OP ENHEIM.
Sprawy w swoje ręce biorą też sami artyści – choć kina także zostały zamknięte, nic nie stoi na przeszkodzie, by zorganizować premierę filmu online. Swoim dorobkiem postanowił podzielić się w ten sposób Horacy Muszyński. Od ostatniego weekendu przez dwa tygodnie na YouTube’owym kanale artysty dostępny będzie jego najbardziej w tym momencie aktualny film – Kishonia, której fabuła osnuta jest wokół tajemniczej choroby zmieniającej ludzi w zmutowane ogórki kiszone. Swój Ostatni pociąg do Warszawy, którym Dom Mody Limanka zakończył swoją karierę i za który przy okazji dostał główną nagrodę w ostatniej edycji Project Roomu w CSW Zamek Ujazdowski, także został przez eks-kolektyw udostępniony online. Po przedwczesnym zamknięciu Potęgi sekretów Karola Radziszewskiego w nieco innych okolicznościach, niż można się tego było spodziewać, jako jej uzupełnienie polecamy też udostępniony niedawno przez artystę wywiad z Ewą Hołuszko, legendą „Solidarności” i transgenderową aktywistką. Na stronie WET film zobaczyć można z kolei Powidoki Radziszewskiego – pracę bazującą na jednej kliszy z archiwum Ryszarda Kisiela.
Siedzenie w domu można też potraktować jak… rezydencję artystyczną. Do tego namawiają Łukasz Horbów i Magdalena Morawik, którzy uruchomili nowy instagramowy projekt Self-House. Rezydencje polegać mają na przejęciu konta Self-House na czas do 3 dni i opowiadaniu za jego pośrednictwem o swojej taktyce artystycznej w izolacji. W domu warto uzupełnić lektury – nowo nabyta wiedza może się przydać całkiem szybko, chociażby w kwarantannowym konkursie organizowanym przez Fundację Edwarda Dwurnika – po szczegóły odsyłamy na instagrama fundacji.