16–22 grudnia
Kraków
W mikrob. 1:12 gallery, miniaturowej galerii-witrynie przy Floriańskiej, otworzy się w czwartek (19.12) solowa wystawa Patryka Starucha Zły adres. Krakowski malarz z ulicy atakującej przechodnia sklepowymi witrynami, szyldami i reklamami przenosi nas w inną miejską scenerię. W pracach inspirowanych bezcelowym nocnym chodzeniem artysta rozwija refleksję nad naszym związkiem z miastem, przemijaniem, trwałością architektury czy kryzysem klimatycznym.
W piątek (20.12) w Muzeum Narodowym w Krakowie otworzy się wystawa wieńcząca kilkuletni cykl 4 x nowoczesność. Od końca XIX wieku zawędrowaliśmy tym samym do czasów najnowszych – Transformacje. Nowoczesność w III RP skupiać się będą na wielu odmiennych podejściach do nowoczesności po roku 1989, od organizującego dyskurs lat 90. postmodernizmu po żywotne do dziś w myśleniu o architekturze, projektowaniu i sztuce reinterpretacje idei modernistycznych.
Poznań
Tematy między innymi pamięci, znamion, kobiecości czy dziecięcej zabawy poruszać będzie szóstka artystek zaproszonych do wystawy Shed w Galerii Czas Kobiet, otwieranej w najbliższy piątek (20.12). Na kuratorowanej przez Julię Stachurę ekspozycji Kate Ngan Wa Ao, Diana Fiedler, Barbara Stańko-Jurczyńska, Ewa Kulesza, Ksenia Pyza i Magdalena Starska eksplorować będą różne formy materialności, wchodząc w dialog z galeryjną przestrzenią i opowiadając o procesach przemiany, efemeryczności wspomnień oraz odkrywaniu tożsamości.
Warszawa
Wystawa pokonkursowa jedenastej edycji Kompasu Młodej Sztuki otworzy się dziś (16.12) w Muzeum im. Bolesława Biegasa. O pozycjach osób artystycznych w rankingu zadecydują przedstawicielki i przedstawiciele prywatnych i publicznych galerii, a laureaci trzech pierwszych nagród odbędą tygodniową rezydencję artystyczną na Malcie
Postaci incela jako współczesnego uciekiniera zamykającego się w świecie wirtualnym przyglądają się Agata Lankamer i Agata Konarska w swojej instalacji wideo Ogrody samotności. Na wystawie Zamknięte ogrody samotności, otwieranej jutro (17.12) w CSW Zamek Ujazdowski w ramach cyklu Otwieramy się!, kuratorowanej przez Cezarego Wichra, wykreowanemu przez artystki ogrodowi mieszczącemu fantazje i frustracje incela towarzyszyć będą obiekty rzeźbiarskie z opon autorstwa Adama Martyniaka, wyrastające z badań artysty nad ciemną ekologią i rekultywacją materiałów.
Dorobek fotograficzny i malarski Zbigniewa Dłubaka przypominać będzie wystawa w Galerii Studio, poddając go zarazem reinterpretacji w kontekście sztuki dźwięku. Otwierana w środę (18.12) wystawa Non-finito, kuratorowana przez Weronikę Kobylińską, Dorotę Jarecką i Paulinę Olszewską, realizowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii, prace Dłubaka zestawiać będzie z realizacjami Anny Zaradny. Wśród nich znajdzie się między innymi kompozycja dźwiękowa nagrana przez artystkę w dawnym mieszkaniu Dłubaka w Warszawie, analizująca jej soniczny wymiar.
Szósta wystawa z cyklu Sekwencje, opartego na zestawieniach prac klasyczek i klasyków z twórcami młodego pokolenia, otworzy się w czwartek (19.12) w Biurze Wystaw. Uczytelnianie Rytmu zderzać będzie prace Krystiana Burdy, operujące przede wszystkim pojęciami rytmu i przestrzeni, jak w unikatowym, dyplomowym projekcje Drogi do Żelazowej Woli – studium czasoprzestrzeni, czyli pomnika-drogi dedykowanego Chopinowi, z pracami Natana Kryszka. Młody rzeźbiarz i kompozytor zaprezentuje w galerii dialogującą z podejściem Burdy kompozycję muzyczną i przestrzenną.
Wrocław
Jutro (17.12) w Galerii Entropia odbędzie się towarzyszące wystawie Mirosława Chudego Palmy spotkanie z artystą i kuratorem Dominikiem Podsiadłym. Chudy w swojej wrocławskiej wystawie krąży wokół egzystencjalnych lęków i społecznych napięć powodowanych manipulowaniem pojęciami i uniwersalnymi pragnieniami. Posługując się m.in. obiektami wykonanymi z obrazów, zadaje pytanie o rolę artysty w poszerzaniu granic wolności twórczej.