15–21 stycznia
Bielsko-Biała
W piątek (19.01) w Galerii Bielskiej BWA otworzy się wystawa sztuki haptycznej Dotyk sztuki, pokłosie projektu pod tym samym tytułem zainicjowanego w 2019 roku, realizowanego przez Instytut Sztuk Pięknych Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie. Kuratorowana przez Annę Beatę Barańską i Radosława Skórę ekspozycja będzie w pełni dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących. Znajdą się na niej prace zrealizowane przez 40 artystek i artystów, działające multisensorycznie, przez dotyk, dźwięk, a nawet smak.
Elbląg
Solowa wystawa Arkadiusza Sylwestrowicza AI. Duch zaprojektowany otworzy się w piątek (19.01) w Centrum Sztuki Galerii EL w Elblągu. Zobaczymy na niej dwa najnowsze cykle artysty: obiekty malarskie Kwiaty oraz audiowizualne prace odnoszące się do doznań z podróży po Parku Narodowym Yasuni w Ekwadorze. Oba cykle łączy refleksja nad sztuczną inteligencją i różnicą między obrazem przez nią zaprojektowanym oraz tym stworzonym przez artystę na podstawie osobistych doświadczeń.
Kraków
O niebezpieczeństwach związanych z relaksem, sukcesem i… elektrycznym piecykiem opowiadać będzie nowa wystawa w galerii Szaber, zatytułowana Wilhelm Sasnal uścisnął mi dłoń, która otworzy się w najbliższy piątek (19.01). Zobaczymy na niej prace twórców i twórczyń krakowskiego kolektywu-galerii, a także Oli Nenko, Bartka Buczka, Pawła Marcinka i Mikołaja Sobotki.
Kuratorowana przez Tomka Nowaka zbiorowa wystawa Każdy strumień, każdy puls, każda żyła otworzy się tego samego dnia (19.01) w galerii Jak zapomnieć. Jej tytuł pochodzi z wiersza Ady Limón dedykowanego misji Europa Clipper organizowanej przez NASA. Na kilka miesięcy przed jej startem, wystawa w krakowskiej galerii przyglądać się będzie przewartościowaniu postrzegania miejsca człowieka w naturze wobec katastrofy klimatycznej na naszej własnej planecie i prawdopodobnego istnienia innych systemów biologicznych w kosmosie.
Otwierana dzień później (20.01) wystawa Katarzyny Wyszkowskiej z gościnnym udziałem Szymona Sokołowskiego Per aspera ad astra odnosić się będzie z kolei do trudów, które zgodnie z tytułową sentencją mają prowadzić do gwiazd. Kuratorowana przez Anię Batko ekspozycja w Galerii Szara Kamienica z tego typu wzniosłymi hasłami niewiele będzie miała jednak wspólnego, krążąc raczej wokół tematów wypalenia, depresji i wyzysku, opresyjnej pracy domowej, korporacyjnej kontroli czy sprzedawania medytacji przyciągających pieniądze myślami.
Łódź
Polska odsłona międzynarodowej wystawy 40×40 przygotowana w ramach Festiwalu ART&DESIGN 2023/2024 w wyniku współpracy Akademickiego Centrum Designu z organizatorami A’ Design Award and Competition otworzy się już dziś (15.01). Kuratorowana przez Izabelę Jurczyk i Magdalenę Komborską-Łączną ekspozycja prezentować będzie prace architektów, projektantów komunikacji wizualnej, ilustratorów medycznych, projektantów mody, produktu, ceramiki czy biżuterii 3D odpowiadające na hasło przewodnie festiwalu „NIE_MATERIA”.
Olsztyn
O procesie godzenia się z przemijaniem, utratą, ciągłą zmianą i własną śmiertelnością opowiadać będzie zbiorowa wystawa Ćwiczenia z przemijania, która otworzy się w piątek (19.01) w olsztyńskim BWA. Na kuratorowanej przez Małgorzatę Bojarską-Waszczuk ekspozycji zobaczymy prace m.in Kojiego Kamojiego, Izabeli Chamczyk czy Beaty Ewy Białeckiej.
Poznań
Obrazy, reliefy i obiekty z roku 2023 wchodzące w skład kilku cykli Tamary Berdowskiej zobaczymy na jej solowej wystawie otwieranej w piątek (19.01) w Molski gallery&collection. Sublimacje to swego rodzaju zapis stanów umysłu wyrażonych językiem abstrakcji geometrycznej, który od ponad trzech dekad eksploruje artystka badając medytatywne oddziaływania złożonych układów geometrycznych, nieustannie eksperymentując z kolorem i techniką.
Tego samego dnia (19.01) w galerii SZOKART otworzy się indywidualna wystawa Krzysztofa Piętki DOM. Zobaczymy na niej obrazy z lat 2020–2023, odnoszące się między innymi do historii rodziny artysty i jego najbliższej okolicy, czyli wsi Babice, położonej zaledwie parę minut jazdy rowerem od Bramy Śmierci i komór gazowych obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. Urodzony niemal pół wieku po wojnie artysta pochyla się nad doświadczeniem ludzi, którzy mierząc się z ogromną traumą musieli w tym miejscu układać swoje życie od nowa.
Radom
Indywidualna wystawa Justyny Kisielewicz otworzy się w piątek (19.01) w MCSW Elektrownia w Radomiu. Keep the Faith to rozpisana na pięć rozdziałów refleksja nad relacją religii do przemian społecznych i samej sztuki, judeochrześcijańskim dziedzictwem i jego przystawalnością do współczesnych realiów. Artystka odnosi się w niej również do własnej historii, dorastania w późnym PRL-u oraz obecnego doświadczenia życia w Kalifornii.
Skierniewice
Związana z łódzką awangardą skupioną wokół grupy Jung Jidysz, a od 1925 roku mieszkająca w Paryżu malarka i graficzka Estera Karp przez długie lata pozostawała artystką zapomnianą. Pierwszy w Polsce pokaz jej prac od czasu śmierci twórczyni w roku 1970 odbył się przed kilkoma laty w Izbie Historii Skierniewic. Po raz kolejny, w znacznie szerszym ujęciu, jej prace zaprezentowane zostaną w rodzinnym mieście artystki na otwieranej w niedzielę (21.01) wystawie Estera Karp w Muzeum Historycznym Skierniewic im. Jana Olszewskiego. Monograficznej wystawie towarzyszyć będzie dwujęzyczna, polsko-francuska publikacja.
Warszawa
Wspólna wystawa pochodzącej z Portugalii, mieszkającej w Wiedniu Patricii J. Reis i gdańszczanki Agaty Nowosielskiej otworzy się już dziś (15.01) w Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Kuratorowana przez Annę Ciabach ekspozycja Love’s Modern Nature opowiadać będzie o aktualnych przemianach w sferze relacji, wykraczających poza to, co romantyczne i międzyludzkie.
Buddyjska koncepcja „pięciu trucizn” będzie punktem wyjścia dla solowej wystawy Cieplechovica otwieranej w czwartek (18.01) w galerii HOS. Odnosząc się do owych pięciu szkodliwych emocji będących źródłem ludzkiego cierpienia, artysta poszukuje też na trucizny antidotów prowadzących do szczęśliwego i pożytecznego dla siebie i wszystkich czujących istot życia. W Five Poisons Cieplechovic czerpie przy tym nie tylko z buddyzmu, ale i psychologii, teorii Junga i antropologii kultury, nawiązując również do sztuki średniowiecznej i chrześcijańskiej symboliki.
Swego czasu debiutancka powieść Marieke Lucasa Rijnevelda stała się inspiracją dla głośnej wystawy w Zachęcie, w tę sobotę (20.01) z kolei otworzy się solowa ekspozycja Agaty Lankamer nawiązująca do kolejnej książki holenderskiego autora, opowiadającej o relacji dorastającej dziewczynki i wiejskiego weterynarza. Wystawa Mój mały zwierzaku w Rotacyjnym Domu Kultury na Jazdowie to krytyczny komentarz artystki na temat zjawisk lolityzmu i groomingu, odnoszący się m.in. do niedawnej afery Pandora Gate z udziałem polskich youtuberów, ale i tekstów kultury takich jak Akademia Pana Kleksa.
W ramach trwającej wystawy kolektywu X-Philes w Galerii Fundacji Foksal w sobotę (20.01) zobaczymy performans Pat Dudek, jednej z osób autorskich, których wiersze stanowiły punkt wyjścia dla Baśni z krwi i kości. Tuż po nim odbędzie się queerowey hotline poetycki z Aleksandrą Kolą Kluczyk i Julią Tramp, autorkami podcastu Dwie dupy o dupie.
Wrocław
O mitologizacji sportu i motywacji do ekstremalnego wyczynu opowiadać będzie Dy Tagowska w swojej solowej wystawie Ucieczka w góry. Sen o Wandzie Rutkiewicz, otwieranej w środę (17.01) w galerii Entropia. Artystka odnosi się do własnych młodzieńczych doświadczeń sportowych, związanej ze sportem historycznej i współczesnej estetyki, twórczości samych sportowców oraz archetypicznych obrazów i przekazów medialnych, pytając m.in. o to, czy obraz sportu da się oddzielić od propagandy.
Śmiałym, a niekiedy wręcz nieprawdopodobnym, nigdy niezrealizowanym wizjom nowoczesnego Wrocławia z początku XX wieku poświęcona będzie otwierana w czwartek (18.01) w Muzeum Architektury wystawa Gdyby. Niezrealizowane wizje nowoczesnego Wrocławia. Na ekspozycji kuratorowanej przez Jerzego Ilkosza zobaczymy projekty i rysunki m.in. Maxa Berga, Hansa Poelziga czy Ericha Mendelsohna, wykonane na ich podstawie współczesne modele i zachowane w publikacjach ilustracje rozwiązań urbanistycznych związanych z koncepcją rozbudowy Wrocławia w czasie, kiedy był on jednym z najbardziej zaniedbanych pod względem urbanistycznym wielkich miast niemieckich.
Obok trwającej jeszcze do lata tego roku wystawy prywatnej kolekcji założycieli Krupa Art Foundation, która inaugurowała jej działanie, od najbliższego piątku (19.01) w KAF zobaczyć będzie można również wystawę prac z kolekcji samej fundacji, tworzonej przez jej zespół kuratorski. Kuratorowana przez Natalię Barczyńską ekspozycja Cierpki zapach kwiatu prezentować będzie wybór prac ze zbioru młodej, aktualnej sztuki, skupionych przede wszystkim na onirycznych poszukiwaniach.
Wystawa wrocławskiego audiowizualnego domu produkcyjnego kinoMANUAL, założonego przez artystów Agę Jarząb i Maćka Bączyka i nastawionego na eksperymentowanie z ruchomym obrazem i dźwiękiem, otworzy się tego samego dnia (19.01) w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Na Salonie zimowym artyści wypełnią przestrzeń galerii falami dźwięków i światła, ruchomymi obrazami i animacjami.
Zielona Góra
Monograficzna wystawa Wojciecha Zamiary kuratorowana przez Jolantę Woszczenko otworzy się w piątek (19.01) w BWA Zielona Góra. Tytuł Ty pójdziesz górą, a ja doliną nawiązuje do najnowszej pracy artysty oraz wideo zrealizowanego niegdyś z zaprzyjaźnionym z nim Witosławem Czerwonką. Oprócz m.in. dokumentacji wspólnego performansu Zamiary i Czerwonki na zielonogórskiej wystawie – wcześniej prezentowanej w CSW Łaźnia w Gdańsku i Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu – zobaczymy prace wideo, fotografie, a także dokumentacje instalacji i performansów zrealizowanych przy udziale najbliższych artysty w latach 1985–2022.