13–19 września
Bydgoszcz
Siódma edycja Vintage Photo Festival rozpocznie się w najbliższy piątek (17.09). Odbywający się w Bydgoszczy festiwal sięga do bogatej lokalnej tradycji fotografii analogowej, a w tym roku odwoływać się będzie dodatkowo do innego rodzaju miejscowego dziedzictwa – rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku. Jednym z głównych punktów programu festiwalu będzie wystawa Natalii LL zatytułowana Sztuka i Wolność, na której zobaczymy m.in. wczesne fotografie artystki, czarno-białe portrety jej bliskich. Nie zabraknie także pokazów fotografek i fotografów zagranicznych, m.in. Sandro Millera, który w swoim nowym projekcie w analogowy sposób odtwarza efekty degradacji niewłaściwie przechowywanych starych fotografii, a także stałego elementu każdej z edycji, czyli warsztatów z fotografii tradycyjnej.
Jelenia Góra
Po wystawie w Galerii Bielskiej BWA kolejną odsłonę prezentacji dorobku pedagogów, absolwentów i studentów Pracowni Działań Audiowizualnych i Performatywnych Akademii Sztuki w Szczecinie, która obchodziła niedawno jubileusz dziesięciolecia swojego istnienia, zobaczymy w BWA Jelenia Góra. Made [in] Ready – Rzeczy, działania, symbole prezentować będzie prace powstałe w kierowanej przez Kamila Kuskowskiego przy asyście Dariusza Fodczuka pracowni, podzielone zgodnie z tytułem na trzy bloki tematyczne: realizacje ingerujące w formę przedmiotów, podejmujące wątki społeczno-polityczne oraz wykorzystujące różnorodne media i ich wzajemne relacje.
Katowice
Na początku września rozpoczął się cykl wystaw w ramach projektu W lustrze fotografii. O fotografii na Śląsku po roku 2010, organizowanego przez Instytucję Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów. Koncentruje się on na różnych rodzajach fotografii, od artystycznej po reporterską, a w najbliższych miesiącach zobaczymy w jego ramach m.in. wystawę dwojga klasyków – Jerzego Lewczyńskiego i Zofii Rydet. Od minionego weekendu w Galerii Engram można natomiast oglądać wystawę Antoniego Kreisa, który w Where are you, Andy? podejmuje próbę załatania dziury po nieistniejącej lokalnej tradycji popartowej, sięgając do lat swojej młodości i zachodniej kontrkultury filtrowanej przez realia PRL-u.
Warszawa
Efekty kuratorskiego eksperymentu Inés R. Artoli zobaczymy w Galerii Studio na otwieranej dziś (13.09) wystawie TRANS 11.603. Będzie ona pokłosiem pobytu kuratorki w Limie i zadzierzgniętych wówczas znajomości, a w swoim ostatecznym kształcie – efektem zaufania i łutu szczęścia. Prace dziesięciorga artystek i artystów zostały bowiem wybrane przez nich samych i złożą się na mozaikę różnorodnych tematów i technik; przewiezione z Peru do Polski nie były przed dotarciem na miejsce oglądane przez kuratorkę. Na miejscu powstała również jedna praca site-specific, zrealizowana przez Marię Abaddon podczas jej pobytu rezydencyjnego.
Pod koniec tygodnia warto natomiast ponownie wybrać się do Studio, tym razem ze względu na program teatralny. W niedzielę (19.09) premierę będzie miał nowy spektakl Michała Borczucha. W Przemianach reżyser wziął na warsztat klasyczny tekst Owidiusza by opowiedzieć o dorastaniu, współpracując przy tym z warszawskimi i bydgoskimi nastolatkami oraz wychowankami domu dziecka w Szamocinie, z którymi Borczuch pracował już niejednokrotnie w ostatnich latach. Spektakl powstał w koprodukcji Teatru Studio z Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz Festiwalem Mała Boska Komedia w Krakowie i Teatrem Łaźnia Nowa.
Jak szerokie było oddziaływanie Galerii Krzywego Koła pokazywała niedawno wystawa w Fundacji Stefana Gierowskiego, teraz zaś do historii galerii, a także samego Klubu Krzywego Koła, w ramach którego działała, odnosić się będzie wystawa w jej spadkobierczyni, czyli mieszczącej się w tym samym miejscu Galerii Promocyjnej. Kuratorowana przez Ewę Tatar ekspozycja Krzywe Koło otworzy się w środę (15.09) i choć sięgać będzie również po archiwalia, skupiać się będzie nie na rekonstruowaniu faktów i wydarzeń, a na postawieniu pytań o to, co dziś znaczy być osobą publiczną, intelektualistą i humanistą. Klimat miejsca i epoki przywoływać będą współczesne artystki i artyści, m.in. Weronika Wysocka, Łukasz Rusznica czy Maja Demska.
W tym tygodniu rozpocznie się kuratorowany przez Michała Grzegorzka program wizualny towarzyszący Festiwalowi Nowa Europa. Inne spojrzenia w Nowym Teatrze. Pierwszym wydarzeniem w cyklu zatytułowanym Mój zapach jest zapachem kobiety będzie prezentowany w piątek i sobotę (17-18.09) performans Ewy Partum Wyciskacz łez. Klasyczka polskiej sztuki feministycznej odnosić się w nim będzie do zeszłorocznych strajków kobiet, a szczególnie do brutalnych działań policji wobec protestujących. Nawiązując do wykorzystywanych podczas strajków gazu pieprzowego i gazu łzawiącego, artystka ironicznie komentować będzie figurę opresora tworząc własną substancję z wykorzystaniem m.in. ekstraktu z chili i tuszu.
Wrocław
Indywidualna wystawa Kamy Sokolnickiej otworzy się w piątek (17.09) w Muzeum Współczesnym Wrocław. Kuratorowany przez Joannę Kobyłt Blask odnosić się będzie do rozmaite sposoby do tytułowego, niezwykle pojemnego pojęcia. Artystka sięgać będzie zarówno do jego metaforycznych i kulturowych znaczeń, jak i fizycznych właściwości światła słonecznego, które pozwala rozwijać się wszelkim ziemskim organizmom, ale i ujawnia dziś, w czasach katastrofy klimatycznej i globalnego ocieplenia, swoją groźną stronę. Sokolnicka wykracza przy tym poza ludzką perspektywę i skupia uwagę na możliwej przyszłości całego życia na Ziemi, a w swoich pracach wykorzystuje wyraźnie nacechowane semantycznie naturalne materiały takie jak mosiądz, jedwab, wełniany filc, drewno czy kamienie.
Do równie pojemnego pojęcia – w tym przypadku pamięci – odnosić się będą artystki i artyści uczestniczący w otwieranej tego samego dnia (17.09) wystawie Cut It Out w Galerii Exit. Zobaczymy na niej prace dotyczące rodzinnego habitatu, dyskursu kształtującego pamięć zbiorową czy sposobów pisania historii sztuki i jej związków z polityką. Istotna będzie również pamięć samego miejsca, w którym mieści się galeria, czyli dawnej warzelni Browaru Mieszczańskiego, działającej od końca XIX wieku w niemieckim jeszcze Breslau, poprzez dwie wojny światowe, zmianę granic i ustrojów, po lata 90. ubiegłego stulecia.
Internet
Przypominamy też o trwającym naborze do konkursu Zaprojektuj Europę od nowa – Nowy Europejski Bauhaus, na który propozycje prac nadsyłać można jeszcze do końca września. Konkursowym celem jest zaprojektowanie plakatu pokazującego w jaki sposób Europa powinna radzić sobie z bieżącymi problemami dotyczącymi kryzysu klimatycznego, praw człowieka i równości w świecie cyfrowym. Nagroda główna w konkursie wynosi 8000 zł, a w jego jury zasiadają m.in. Joanna Mytkowska, Katarzyna Kasia i Joanna Rajkowska.