SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 2/2025 Na Dobry Początek 13.01.2025 11 min

13–19 stycznia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Katarzyna Kozyra, „Lou Salome”, 2005, wideo i performans, fot. Marianne Greber

Bielsko-Biała

Przy okazji Łez szczęścia w Zachęcie i dyskusji o Piramidzie zwierząt Katarzyna Kozyra znalazła się ponownie na świeczniku. Wkrótce nadarzy się okazja do szerszej reinterpretacji dotychczasowego dorobku artystki – w najbliższy piątek (17.01) w Galerii Bielskiej BWA otworzy się szeroko zakrojona retrospektywa Kozyry. Kuratorowana przez Adę Piekarską i Ninę Hobgarską wystawa Być kimś, kim się (nie) jest to druga odsłona pokazu prezentowanego jesienią w galerii GVUO w Ostrawie. Podsumowuje ona trzy dekady twórczości artystki, od wczesnych prac takich jak Łaźnia męska po najnowsze działania performatywne, w centrum narracji umieszczając zagadnienie płynnej tożsamości. Dzień później (18.01) w galerii otworzy się wystawa nowych prac reaktywowanej po ponad dekadzie od oficjalnego zakończenia działaności grupy Twożywo – aktualnie działającej pod nazwą Twožywo w poszerzonym składzie, w którym znalazła się Karolina Vyšata, kuratorka bielskiej wystawy Prawd()podobieństwo.

1
W magazynie 16.06.2021

Twożywo: stare aktualności

Monika Weychert

Bydgoszcz

Indywidualna wystawa Katarzyny Boguckiej otworzy się w piątek (17.01) w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Ilustratorka zaprezentuje na niej serię kolaży formalnie nawiązujących do działania malarskiego. W abstrakcyjnych formach odbijają się tytułowe Czarne myśli, wewnętrzne konflikty, mroczne stany emocjonalne i trudne egzystencjalne pytania, nie do końca wyrażalne w bezpośredni sposób i zachęcające do refleksji nad tym, co ukryte w podświadomości.

Gdańsk

Wspólna wystawa Alicji Bielawskiej i Krzysztofa Wróblewskiego otworzy się piątek (17.01) w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa. Dialogowi dwojga artystów, prowadzonemu za pomocą obiektów, obrazów, instalacji i tkanin patronować będzie zdanie z Piosenki o końcu świata Czesława Milosza – Końca świata nigdy nie będzie. Na kuratorowanej przez Marię Sasin wystawie Bielawska zaprezentuje m.in. przypominające rysunek w przestrzeni instalacje z cyklu Uśpione trajektorie, które animować będzie w premierowej choreografii Dana Chlmielewska. Krzysztof Wróblewski w nowych, przygotowanych z myślą o gdańskiej wystawie pracach za punkt wyjścia obiera nauki ścisłe, które przenosi w obszar sztuki, akcentując przy tym fragmentaryczność i ograniczenia naszej percepcji.

Alicja Bielawska, „Uśpione trajektorie”, fot. Bartosz Górka

Gorzów Wielkopolski

Ostatnich kilka lat twórczości Rafała Żarskiego podsumowywać będzie jego solowa wystawa otwierana w piątek (17.01) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Artysta opowiadać będzie o zmęczonym ciele i duchu, udrękach życia w neoliberalnym społeczeństwie niezbyt dbającym o własne dobre samopoczucie. Żarski obrazuje owe udręki m.in, pod postacią istot rodem z horroru i podejrzanych graficznych schematów, deklarując przy tym: Chcę, żeby wszyscy życzyli sobie dużo snu.

Kraków

Drzeworyty Kitagawy Utamaro, jednego z najsłynniejszych klasyków japońskiego drzeworytu, zobaczymy na otwieranej w piątek (17.01) wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie. Monograficzna ekspozycja Utamaro oparta będzie na zbiorach krakowskiego muzeum, posiadającego znaczącą kolekcję drzeworytów jednego z czołowych twórców epoki Edo, pochodzących jeszcze z daru Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, ale też zakupionych lub otrzymanych w darze w ostatnich latach. Są wśród nich także prace unikatowe, istniejące tylko w jednej odbitce.

Lublin

W ten piątek (17.01) w Labiryncie czeka nas kolejne otwarcie jubileuszowej wystawy zorganizowanej na pięćdziesięciolecie galerii. Po zamknięciu części historycznej, opowiadającej o ostatnim półwieczu, 100 lat w Labiryncie – otwarta przestrzeń spoglądać będzie na teraźniejszość i przyszłość lubelskiej instytucji. Nowa odsłona wystawy stawia więc pytanie o to, jak wyglądać mają kolejne dekady, a odpowiedzi na nie będą próbowały udzielić młode osoby artystyczne z pracami wyłonionymi w otwartym naborze.

1
Podcast 15.11.2024

Godzina Szumu #126 Marta Ryczkowska

Karolina Plinta; postprodukcja: Izabela Smelczyńska

Tego samego dnia (17.01) w Galerii Białej otworzy się solowa wystawa Agaty Borowej Wybór niejasności. Tworząc sugestywne iluzje materii artystka zaciera granicy pomiędzy znajdującymi się na pozór na przeciwległych biegunach konwencjami hiperrealizmu i abstrakcji. Grając iluzją, artystka prowokuje do dekonstruowania obrazu i kwestionowania naszego zaufania do wzrokowej percepcji.

Ostrowiec Świętokrzyski

Solowa wystawa Grzegorza Siembidy Inkantacje otworzy się w sobotę (18.01) w ostrowieckim BWA. Zobaczymy na niej najnowsze obrazy artysty, w których strategia instynktownego budowania obrazu abstrakcyjnego o informelowym rodowodzie spotyka się z przemyślanym stosowaniem chwytów zaczerpniętych z grafiki i projektowania. Kluczowym narzędziem staje się w nich taśma klejąca, stosowana do maskowania zarówno w malarstwie – sztalugowym i pokojowym – jak i rzemiośle. Zamiast ukrywać w skończonych pracach jej użycie, Siembida wyciąga błahe narzędzie na pierwszy plan i eksponuje sposoby jego użycia.

Poznań

Dwie praktyki artystyczne wykraczające poza biocentryzm i otwierające się na mineralny wymiar środowiska spotkają się w poznańskim Arsenale na kuratorowanej przez Monikę Bakke wystawie Mineralne immersje, otwieranej w piątek (17.01). Zobaczymy na niej projekty Anny Siekierskiej i Mikołaja Szpaczyńskiego – specyficzne studia terenowe łączące działania artystyczne z kompetencjami technicznymi i naukowymi. Siekierska skupia się w swoich badaniach na meteorycie Morasko, który spadł na Ziemię około pięciu tysięcy lat temu. Szpaczyński z kolei od lat odkopuje i mapuje wypełnioną gliną jaskinię krasową, wykonując działania artystyczne w relacji ze wszystkim, co ją wypełnia.

Przemyśl

W listopadzie ubiegłego roku w witrynach Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu zainaugurowany został nowy projekt kuratorowany przez Jadwigę Sawicką i Lilę Kalinowską, duet odpowiedzialny również za festiwal Centrum światów jest tutaj. Projekt Komentarz korzysta z momentu zawieszenia, prezentując prace w witrynie kamienicy w samym centrum miasta, przy przemyskim rynku, w lokalu, który wkrótce przejdzie gruntowny remont i zamieni się w pełnoprawną przestrzeń wystawienniczą. Od dziś (13.01) w tym miejscu oglądać będzie można trzecią odsłonę projektu, czyli instalację Bobry i dobry Piotra C. Kowalskiego. Artysta zaprezentuje prace „delegowane” sąsiadującym z nim bobrom, poza kontrolą malarza zostawiającym ślady na podłożonych przy żeremiach czystych płótnach.

Anna Czarnota; „Koniec Sezonu”, olej na ręcznie barwionym płótnie; 120 x 180, 2023, dzięki uprzejmości artystki

Radom

Dwa solowe pokazy malarskie otworzą się w piątek (17.01) w radomskim MCSW Elektrownia. Natalia Rybka na wystawie Fiołki nie są miłością badać będzie granice między konwencją a autentycznym przeżyciem, prowokując do refleksji nad naturą emocji i tym, jak są one spłycane przez schematy kulturowe. Artystka na celownik bierze przede wszystkim symbolizowaną przez tytułowe fiołki miłość, którą jednak wbrew tej prostej symbolice traktuje jako skomplikowany, wielowymiarowy fenomen. Z kolei Anna Czarnota na wystawie Dziękuję wam, drogie koszmary opowiadać będzie o konfrontowaniu się ze swoimi emocjami i ograniczeniami, przekuwaniu zagrożenia w twórczą energię i okazję do szczerego mierzenia się z własnymi ograniczeniami.

Szczecin

Zapisem dekady przepracowywania osobistego doświadczenia utraty, kulturowych wyobrażeń oraz społecznych i prawnych reguł dotyczących stanu wdowieństwa będzie wystawa Wdowa Aleksandry Ska, otwierana w czwartek (16.01) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Na ekspozycji kuratorowanej przez Jarosława Lubiaka artystka przygląda się nie tylko własnym doświadczeniom emocjonalnym, ale przede wszystkim socjoekonomicznej kondycji wdowieństwa. Nie rozpamiętuje przy tym straty, ale traktuje ją jako początek przemiany.

1
Podcast 20.09.2024

Godzina Szumu #122 Max Cegielski, Janek Simon

Karolina Plinta; postprodukcja: Izabela Smelczyńska

Ustka

Solowa wystawa Pawła Matyszewskiego Z piachem w zębach otworzy się w czwartek (16.01) w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce, oddziale Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej. Czerpiąc inspirację z gabinetów osobliwości i kunstkamer, artysta wypełni przestrzeń galerii swoimi obrazami i obiektami, centralnym elementem przestrzeni czyniąc jednak drewniany stół. Nawiązując tym samym do Ole Worma, prekursora geologii i twórcy jednej z kunstkamer, który wykorzystywał stół do budowania tymczasowych zestawień obiektów z różnych kategorii, Matyszewski podkreśla procesualność ekspozycji, która w trakcie rezydencji artysty będzie ewoluować i zamieniać się w miejsce warsztatów i spotkań z publicznością.

Warszawa

W środę (15.01) Fundacja Sztuki Polskiej ING zaprezentuje kolejną odsłonę Ekranu, skupiającego się na promowaniu polskiej sztuki wideo, prezentowanej na wielkoformatowym ekranie przy Placu Unii. Podzielony na tematyczne części program rozpoczyna Zimowanie, dotyczące hibernacji i głębokiego czasu. Pierwszą pracą pokazywaną w jego ramach będzie wideo Eweliny Węgiel zatytułowane Węgiel (sic) i prezentujące zbitek opowieści spod powierzchni ziemi, przedstawianych z perspektywy kopalni węgla brunatnego dostrzegalnej z Księżyca.

Dzień później (16.01) w galerii Bacalarte otworzy się solowa wystawa Magdaleny Salome. Artystka od dzieciństwa zainteresowana tak sztuką, jak i naukami przyrodniczymi na Środkach zaradczych podejmuje próbę specyficznego naśladowania natury – polegającego nie na kopiowaniu jej form, zgodnie ze zwyczajowym rozumieniem, a odtwarzaniu przy pomocy narzędzi artystycznych dobroczynnego wpływ roślin na nasz układ nerwowy i system odporności.

Alternatywną historię polskiego designu przedstawi Szymon Zakrzewski na otwieranej w piątek (17.01) w Miejscu Projektów Zachęty wystawie Archiwum Przedmiotów Wyobrażonych. Artysta patrzy na dzieje projektowania nie z perspektywy innowacji formalnych i technologicznych, a przez pryzmat społecznego zaangażowania. Koncentruje się w efekcie na projektach skierowanych do trzech marginalizowanych w dwudziestowiecznej Polsce grup: mieszkańców gdyńskich dzielnic biedy, kobiet, które w dwudziestoleciu międzywojennym wyemigrowały ze wsi do miast w poszukiwaniu pracy oraz osób mieszkających w sąsiedztwie nowohuckiego kombinatu w okresie PRL.

Kaja Gadomska, „Szkice automatyczne”, 2024, dzięki uprzejmości galerii LETO

O dorastaniu i macierzyństwie, walce o dobrostan oraz budowaniu relacji z otoczeniem na nowo opowiadać będzie Kaja Gadomska w swojej solowej wystawie Potrzeba roju, otwieranej w sobotę (18.01) w galerii LETO. Zobaczymy na niej szereg prac wykonanych w rozmaitych technikach – od rysunku i malarstwa po patchwork i nadruki na tkaninie. Badając relacje między aktem twórczym a podstawowymi ludzkimi potrzebami, artystka sięga po inspiracje teoriami m.in. Arno Sterna i Marshalla Rosenberga.

Wrocław

Spotkanie autorskie z Katarzyną Józefowicz z cyklu Szczyt Formy odbędzie się jutro (14.01) w Galerii Entropia. To kolejna odsłona koordynowanego przez Karolinę Freino projektu, do którego zapraszane są osoby artystyczne zajmujące się szeroko pojętymi działaniami przestrzennymi, organizowanego z inicjatywy galerii oraz Koła Naukowego Forma przy Katedrach Rzeźby ASP we Wrocławiu.

Drogi do uwolnienia się od systemowych ograniczeń i ostracyzmu społecznego poszukiwać będzie Wera Bet w swojej wystawie Kiedyś będziemy wspaniali, otwieranej w sobotę (18.01) w Nowym Złotym. Jego przestrzeń artystka wypełni plakatami, banerami i obrazami tworzącymi razem wielowymiarowy przestrzenny kolaż wewnątrz i na zewnątrz kiosku. Artystka proponuje w nich filozofię ekscentryczności premiującą niepowtarzalność i nietypowość w kontrze do powielania norm i uwikłania w system.

Zielona Góra

Temu, jak współgrają z sobą lub rozchodzą się role artystek, matek i akademiczek przyglądać się będzie otwierana w piątek (17.01) w zielonogórskim BWA wystawa Alma Mater – prolog, kuratorowana przez Martę Czyż. Dorota Kozieradzka, Anna Panek, Irmina Staś i Maryna Tomaszewska opowiadać będą o przenikaniu się i zderzaniu poszczególnych ról, o macierzyństwie, które niekiedy determinuje bezpośrednio wybór artystycznych tematów, a innym razem odbija się w twórczości w sposób mniej widoczny, wpływając na zmęczenie, koncentrację i sam czas poświęcany na twórczą pracę.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
13–19 stycznia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności